woensdag 3 februari 2010

Wikiwijs

Ik heb het plan om voor de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' de studenten iets te laten doen met Wikiwijs. Voor aanstormende leraren lijkt me 'leren werken met Wikiwijs' misschien wel een zinnige activiteit.

Als voorbeeld zou ik dan het bijvoorbeeld het arrangement Tweedegraads vergelijkingen kunnen nemen. Het is een mooi voorbeeld en er is nog 't een en 't ander aan te ontdekken, zullen we maar zeggen.

Naast een aantal spelfouten, stijlfouten, haperende filmpjes, e.d. staan er ook een aantal 'wiskundig niet zo handige formuleringen' in en zelfs iets in de categorie 'helemaal fout'. Helaas is het niet mogelijk op de website te reageren of (en dat was toch het idee van een wiki) de fouten te melden of zelfs te verbeteren. Maar misschien moet dat ook maar zo blijven. Dat is dan een mooi leerobject voor de studenten. Kunnen de studenten samen ALLE fouten ontdekken?

Ondanks de 'foutjes' geeft het leeraraangement wel een mooi beeld hoe zo'n leerarrangement er uit kan zien. Daarna mogen studenten dan laten zien dat ze 't beter kunnen! Bedenk ook zoiets, maak het en publiceer dat in Wikiwijs!

Eerlijk gezegd, denk ik, dat een docent zo'n kant en klaar arrangement niet snel zal gaan gebruiken. In dit geval is dat zelfs niet te hopen. Je wilt tenslotte (als het even kan) het goede voorbeeld geven. Onjuistheden proberen we altijd te vermijden.

Interessanter is om te kijken naar een aantal losse onderdelen van het arrangement. Zo is een voorbeeld met variabelen a, b en c als leerobject misschien wel een soort van bruikbaar (niet echt natuurlijk:-). Net als deze uitleg over het applet van het FI en de geogebra's. Je moet dan echter wel even in de 'broncode' kijken waar je die 'onderdelen' precies kunt vinden. Ze zijn een beetje verspreid over het net.

Als je nadenkt over 't 'nut' van Wikiwijs zou ik eerder denken aan dit soort 'losse' en 'kleine' leerobjecten dan aan kant en klare leerarrangementen en leeroutes. Bij 'eindproducten' heb je als docent waarschijnlijk altijd bezwaren over inhoud en vorm. Bij 'losse' leerobjecten als 'flashjes' of 'filmpjes' heb je dat minder. Je kunt er (al het ware) je eigen leerroute omheen schrijven en inzetten waar van toepassing.

Ik vind het wel zorgelijk dat die 'leerobjecten' helemaal niet op Wikiwijs staan maar op andere websites, zoals http://www.walhak.com of http://www.leerlab.nl. Wie garandeert nu dat die 'dingen' volgende week ook nog werken? Of moet ik nu steeds gaan controleren dat ze er nog zijn of moet ik ze gaan opslaan? Dat kan natuurlijk wel, maar dat zal toch niet het idee zijn als je zoiets breed wilt inzetten.

Voorlopig houd ik de opdracht over Wikiwijs er nog maar in. De cursus gaat pas 'echt van start in blok 4, dus 't kan nog wel even. Ik ben wel benieuwd of studenten in staat zijn om met Wikiwijs te werken en iets te maken waar mogelijk anderen ook iets aan hebben. Mocht dat niet lukken dan is er wel iets mis, denk ik. Lukt dat wel, dan is 'weten dat de hele wereld meekijkt' ook wel weer bijzonder spannend! Je moet maar durven! Mijzelf incluis!

Over vorm, inhoud en werkwijze denk ik dan nog even verder...