zaterdag 13 februari 2010

Een balletje kan vreemd rollen

Elke keer als ik mensen hoor praten over 'op basis van recent hersenonderzoek' moeten we 'dit' of 'dat' in het onderwijs dan wil ik gaan schelden en schoppen. Wat moet je hier nu weer van denken?
"In dit artikel over de intrapersoonlijke intelligentie gaan we kijken naar het vermogen van mensen om bij zichzelf naar binnen te kijken."
bron
Tegenwoordig lijkt iedereen opeens deskundig op het gebied van de neurobiologie.
"Voor mijzelf is deze Intrapersoonlijke Intelligentie de belangrijkste van alle. Het gaat hier over het vermogen om te reflecteren. Neurobiologisch gezien bevindt dit vermogen zich vooral in de prefrontale cortex."
bron

Misschien moet ik dan ook maar 's een duit in het zakje doen? Twee duiten dan?

Recent onderzoek:Voor mij toch wel duidelijk een bevestiging dat als je je hersens niet gebruikt je beter kunt liegen en dat je daar toch nog een positief zelfbeeld aan over kan houden. Dat komt me bekend voor!

"Het probleem met de wereld is dat idioten en fanatici zo verschrikkelijk zeker van hun zaak zijn, terwijl verstandiger mensen altijd twijfelen."
Bertrand Russel