maandag 15 februari 2010

Domme vernielzucht

Het schijnt zo te zijn dat als studenten zich niet ingeschreven hebben voor een cursus of een toets dat dan de docent die student niet toe moet laten tot de les dan wel tot de toets.

Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar dat gaat natuurlijk niet werken. Het zou ook wel heel onprofessioneel zijn om als docent op die manier definitief je relatie met die student te verpesten. Of zou er een goede reden kunnen zijn om wegens administratieve c.q. logistieke klunzigheid de basis van je werk grondig te verpesten?

Ik denk dat er andere dingen zijn die belangrijker zijn dan dit gezeur. Stompzinnige opdrachten die nergens over gaan, een zeer matige informatievoorziening, onduidelijke regelingen, een chaotische organisatie, een gebrek aan fatsoenlijke lokalen, mallotige roosters, autistische communicatie, achterhaalde ICT-voorzieningen, verplichte hogeschoolkeuzepunten voor deeltijders en nog zo wat? Daar zou je best iets aan kunnen doen, maar nee hoor, we gaan zeuren over inschrijvingen en andere formaliteiten. Osiris is God, God is heilig, sta je niet in Osiris, dan ben je af! Ga naar de gevangenis, ga niet langs 'af', je ontvangt geen 200 gulden. Go home! Opzouten dus!

Uit studentengesprekken blijkt (meen ik mij vaag te herinneren) dat studenten (in het algemeen) niet ontevreden zijn over de vaklessen en de docenten. Terecht natuurlijk, want die doen altijd ontzettend hun best om het maximale uit studenten te halen.:-) Dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Ik ben altijd heel erg blij als dat op de een of andere manier een beetje lukt.

Maar ja, dat kan natuurlijk niet zo blijven. Het lijkt er op dat 'magische krachten' er alles aan gelegen is om vooral ook een eind te maken aan het laatste restje onderwijs dat misschien nog wel werkt. Hoe stelt iemand zich dat voor? Dat je tegen studenten gaat roepen: 'Nee, je mag deze les niet volgen', 'je mag niet mee doen met deze toets' of 'je had je in moeten schrijven, jij bent af, dag, veel plezier nog met de rest van je studie'?

Ik weet 't niet, maar op deze manier gaat het niet werken, denk ik. Eigenlijk begrijp ik het niet. Er is grote behoefte aan goed opgeleide docenten. Nu hebben we bij ons een stel jongelui rondlopen die te kennen heeft gegeven leraar te willen worden en dan gaan we zitten zeuren over 'inschrijvingen'?

Alsjeblieft zeg, ga weg!