De docent heeft een professionele beroepshouding (zelfreflectie, initiatief en leiderschap) ten aanzien van ICT en onderwijs.Dat klinkt goed. Er worden een aantal 'indicatoren' vermeld waarbij de docent aantoont dat hij/zij:
- zelfstandig, creatief, maar kritisch gebruik maakt van mogelijkheden van ICT in het onderwijs;
- flexibel is in het gebruik van ICT en onderwijs;
- samenwerking zoekt met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren;
- op de hoogte is van ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs;
- in staat is om binnen zijn concrete werksituatie te reflecteren op zijn eigen handelen en de vorderingen van leerlingen.
Volgens mij heeft de kennisbasis ICT dezelfde tekortkoming als de kennisbasis wiskunde. Het 'lijkt heel wat' maar 't zit zo in elkaar dat als je verder gewoon blijft doen wat je toch al deed het eigenlijk ook wel prima is. Je kunt er iets mee doen (als je dat handig vindt) maar je kunt het ook laten en dat is dan ook prima.