vrijdag 4 september 2009

Ideeën genoeg...

Het gaat volgende week weer 'echt' beginnen. Ik was deze week al een beetje begonnen met 'Taal van de wiskunde 1' voor de voltijd en dat doe ik morgen ook. Volgende week begint dan de rest:

- Statistiek voor de minor exact (vakverdieping)
- Vakproject wiskunde & ICT
- Internet en wiskundeonderwijs

...en dat was het dan wel zo'n beetje...:-)

Voor statistiek ben ik bezig een reader te schrijven. Hoofdstuk 1 en 2 zijn af maar bestaan vooral uit tentamenopgaven als een soort herhaling van alles wat de studenten tot nu toe aan statistiek en kansrekening hebben gedaan. Hier en daar heb ik nog wel wat 'pareltjes' verstopt...:-) Na hoofdstuk 2 gaan we de definitief de diepte in...:-)

Het vakproject is vrijwel ongewijzigd, behalve dan dat ik een oude leerroute over de grafische rekenmachine van stal heb gehaald. Deeltijdstudenten kennen het apparaat meestal niet en 't is voor de studie toch wel van belang om met dat apparaat verstandig en handig om te gaan. Daarnaast komt er iets in over rekenen en rekenmachines in de onderbouw. Misschien moet ik mijn eigen afstudeerwerk van de tweedegraadsopleiding er maar 's bij gaan zoeken...:-)

Dat 'Internet en wiskundeonderwijs' ga ik dit jaar helemaal anders doen. Ik heb vorig jaar in de voltijd ernstig geëxperimenteerd met WEB2.0, maar erg veel heeft dat naar mijn gevoel toen niet opgebracht. In de deeltijd heb ik geprobeerd dat te combineren met die 'oude opdrachten' die ik altijd al deed. Dat ging op zich al veel beter, maar deeltijdstudenten hebben een hele andere leerstrategie. Meestal is daar 'veel laten zien' al voldoende. Iedereen pikt er wel iets uit wat hij/zij kan gebruiken.

Maar goed. Wat dan wel? Ik denk dat ik de studenten eerst 'mijn probleem' voorleg. Daarna probeer duidelijk te maken dat zij ook 'een probleem' hebben en ik denk dat ik ze maar 's ga vragen hoe ze denken dat op te gaan lossen. Wat hebben we daar voor nodig? Wat hebben we al? Wat willen eigenlijk? Hoe gaan we dat bereiken!?

Je hoort het al: het wordt een learning community. Daarbij zetten we wel wat digitale middelen in, maar niet te veel, want we zien elkaar vrijwel elke week. Dus praatjes, plaatjes en discussie!?

Zoiets moet het worden. Iedereen moet maar 's zijn/haar eigen plan trekken... Ik ben uitgepraat. Learning by doing... en ik kijk toe en roep: hupsaké hupsaké! Leren van de 21e eeuw...:-))

Als je niet weet waar je naar toe wilt kan je ook niet verdwalen...:-)