donderdag 15 maart 2012

Top 10 van slechtste ideeën onderwijs

  1. Bezuinigen op passendonderwijs
  2. Prestatiebeloning en een keurmerk voor excellente scholen
  3. Wikiwijs
  4. Het kabinet Rutte en in het bijzonder Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
  5. Ton Elias en Harm Beertema
  6. POP's, bekwaamheidsdossiers en lerarenregister
  7. Schaalvergroting, nog meer bestuurslagen, bestuurlijke onkunde en blinde fusiedrang
  8. Competentiegestuurd onderwijs
  9. Realistische wiskunde
  10. Dag van de leraar
Wie volgt?

12 opmerkingen:

  1. Dat realistische wiskunde in dat lijstje staat doet me goed. Ik kan me herinneren dat dat bij jou ooit anders was ....... kwestie van voortschreidend inzicht laten we maar zeggen.
    Nog niet in de top 5 maar dat komt wel wanneer je tolerantiedrempel nog wat verder gedaald is. Je kan tenslotte niet alles meteen willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als lerarenopleider kan je voor wat betreft 'realistische wiskunde' en 'competentiegestuurd onderwijs' niet je standpunt opdringen aan de studenten. Ik heb geprobeerd de studenten altijd zo goed mogelijk te informeren en vooral ook aan te zetten om zelf na te denken.

    Nu ik gewoon weer docent ben mag ik gewoon weer zeggen wat ik vind. Dat zouden meer mensen moeten doen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij betreft horen studiemiddagen, teamvergaderingen en SMART formuleren ook in dit rijtje thuis ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marc Misschien moet je dat dan een keer uitleggen!?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herziening Onderwijs Salarisstructuur
    Lumpsum
    Gratis schoolboeken
    Kleutertoets
    Vmbo
    Basisvorming
    Studiehuis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @KrisKras Ik denk dat 10 punten misschien te weinig is... Misschien moet ik een lijstje maken met 24 slechte ideeën voor het onderwijs. Volgens mijn krijgen we dat wel vol:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien is een lijst met 42 slechte ideeën voor het #onderwijs ook nog een idee...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wellicht zinvol om toelichting van de 10 punten te geven. Zo kort door de bocht om maar tegen bezuinigingen te zijn. Wat is er dan zo slecht aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat dacht je van registerleraar.nl!? Nog meer cijfertjes/vergelijken/afrekenen.
    Cito toetsen in groep 1 van de basisschool en binnenkort ook (verplicht!?) in klas 1 t/m 3 van de middelbare school. Is een ernstige drang naar kunnen monitoren/afrekenen/verantwoorden die alleen maar leidt tot de zo ernstig gehate "6-jes" cultuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het lerarenregister stond op 6. Ik heb ooit nog wel 's meegewerkt met het afnemen van toetsen voor de basisvorming. Dat was een hoop werk. Voor niks. Nooit meer iets van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie in eens dat die 1040 urennorm er niet bij staat... What a mistake to make...

    BeantwoordenVerwijderen