vrijdag 12 februari 2010

Wikiwijsopdracht

Ik moet toegeven dat dit leerarrangement er een stuk beter uit ziet dan het origineel. De inhoud is hetzelfde maar de verpakking is beter.:-)

Mijn ICTdro-versie is dan misschien nog ietsje beter, maar (het is niet anders) in Wikiwijs ziet het er allemaal net ietsje 'gelikter' uit. Dat is wel aardig...:-)

Dat Rekenen met wortels vind ik wel een mooi voorbeeld van een 'handzaam' leerobject. Ik beschouw dit soort dingetjes altijd maar als een soort 'hoe was het ook alweer?'. Even de 'oude kennis' ophalen. Op Wiswijzer (en WisFaq) stikt het van dat soort 'dingen'. In het kader van 'digitaal lesmateriaal' zijn dat, denk ik, zinvolle en nuttige dingen. Al te grote arrangementen zijn, in de praktijk, minder bruikbaar.

Ik ben nu al een paar dagen aan het prutselen met Wikiwijs en ik vind het eigenlijk wel geinig. Het werkt verder allemaal prima en je kijkt dan toch weer op een andere manier naar je eigen werk.

Helaas moet ik daar mee stoppen. Volgens mijn 'mental coach' zou nu de indruk gewekt kunnen worden dat het allemaal prima geregeld is. Dat is niet het geval. Ik volg het advies op om er mee op te houden. Volgens mij is er verder ook weinig activiteit te bespeuren op Wikiwijs... Af en toe zie ik nog wel 's wat als een 'test wikiwijs', maar verder?:-(

Mijn stelling is altijd geweest dat de 'middelen' niet erg belangrijk zijn. Het gaat natuurlijk om het leggen van 'relaties': tussen leerlingen, leerstof en docenten. Maar hoe je dat doet doet er verder weinig toe. Om 'dingen' te maken, lessen te verzinnen, leerzame leerroutes te arrangeren is naast creativiteit veel kennis nodig, ervaring en flexibiliteit...

Kortom: ik heb nu wel weer even genoeg materiaal voor mijn cursus. De opdracht rond 'wikiwijs' is klaar. Er zijn (als ze niet te lang wachten) al een tweetal studenten aan de pilot begonnen (hoop ik). Daarna zien we wel weer.

Op naar de volgende opdracht. Ik hou u op de hoogte...Ik groet u:-)