zaterdag 5 april 2014

Wetenschappelijk inzicht

Elke keer als ik lees dat je 'handelen' in het onderwijs gebaseerd moet zijn op (de laatste) wetenschappelijke inzichten begin ik te twijfelen. Ik heb niet het gevoel dat het zo werkt. Ik vind niet dat je dingen moet doen waarvan wetenschappelijk aangetoond is dat het onzin is, begrijp me goed... maar dat is niet wat ik bedoel.

In het algemeen heb ik het gevoel dat de meeste mensen maar wat doen. Zo'n beetje op 'het gevoel' af, zal ik maar zeggen. Nu is dat 'gevoel' niet uit de lucht komen vallen. Het is een deel van je opvoeding c.q. opleiding zodat je een min of meer maatschappelijk aanvaardbaar gedrag vertoont.

De vraag is dan of 't erg is dat je dingen doet waarvan wetenschappelijk nog helemaal niet vast staat dat het klopt. In het dagelijks leven en in 't onderwijs moet ik de hele tijd beslissingen nemen die elke wetenschappelijk grond ontberen, ik doe maar wat. Ik kan niet alles opzoeken, noch onderzoeken. Er zou van dat handelen niet veel terecht komen. Misschien bestaat er zoiets als een intuitie over hoe de dingen in elkaar steken? Dat komt ook niet uit de lucht vallen. Ik bedoel maar, wie weet nu precies hoe dat werkt?

Ik zoek al een tijdje naar een voorbeeld om duidelijk te maken dat een verkeerd 'beeld' van 'de werkelijkheid' niet betekent dat het niet werkt. In Nederland zal iedereen zeggen en denken dat de zon in het westen ondergaat. Dat is een prima idee. Als je de zon in de zee wil zien zinken moet je naar de kust en de zee is het westen. Maar 't klopt niet.

De zon gaat niet onder, de aarde draait... en draait en draait... net als al die gedachten, herinneringen en dingen die je doet... het draait en draait... het gaat maar door. De zon gaat niet onder, de aarde komt omhoog. Maar wat is boven en wat is onder?:-)

Al met al is het allemaal veel ingewikkelder dan je denkt. Een wetenschapper weet dat natuurlijk wel. Het leven en de mens, de schepping en het heelal... 't is allemaal niet niks. Enige bescheidenheid lijkt me wel op z'n plaats, soms. Toch hebben we er met z'n allen weinig moeite mee. Wat is er mooier dan een zonsondergang? Maar in wetenschappelijke zin is 't onzin...:-)

Nou ja... ik denk er nog 's over na:-)