zondag 13 november 2011

Aan problemen en uitdagingen geen gebrek

De komende weken moet ik me ernstig bezig houden met de vraag: wat is geschikt lesmateriaal?

De aanleiding is tweeledig:
"Deze klankbordgroep wordt gevraagd een programma van eisen op te stellen voor onze digitale leeromgeving en voor onze digitale leermiddelen."
Ik vind dat interessant en zorgelijk. Vooral als er gezegd wordt dat:
"Het idee is dat invoering van digitale middelen zonder verhoging van kosten mogelijk is of dat in gevallen zelfs kosten te besparen zijn."
Dat is wel een aantrekkelijk idee, maar meer ook niet. Het idee dat ICT kosten gaat besparen lijkt me achterhaald.

Daarnaast is er een startbijeenkomst van VMO-scholen:
"De komende vier jaar gaan de VMO-scholen aan de slag met het ontwikkelen van geschikt materiaal voor voortgezet montessori-onderwijs."
Dat is ook interessant. Maar in de e-mail stond:
"Op deze eerste conferentiedag vragen we jullie om een voorbeeld mee te nemen van door jou gemaakt of bijgesteld materiaal waar je erg tevreden over bent. Neem dat materiaal mee op papier, maar ook digitaal, bijvoorbeeld op een usb-stick."
Dat is dan weer zorgelijk. Ik denk dat modern, innovatief en geschikt lesmateriaal nu juist 'dingen' zijn die zich niet niet zo maar op laten slaan op een memory-stick. Leg dat maar 's uit.:-)

Maar 't ligt wel voor de hand om die twee zaken te combineren. Dus Montessori-geschikt lesmateriaal met zinvolle inzet van ICT. Wat wil je nog meer? Kan dat? Ik denk 't wel. Zie daar alweer een uitdaging.

Nog meer zorgen:
Daarna krijgen jullie een korte inleiding in het digitaal uitwisselen van materiaal via de nieuw te openen montessorigroep binnen Wikiwijs. Als vervolg op die inleiding kunnen jullie ook een aantal materialen al direct op Wikiwijs plaatsen, vandaar de usb-stick.
Ik wil niet vervelend doen maar wikiwijs lijkt me niet direct een voorbeeld van iets dat gaat werken. 't Is maar zeer de vraag of je daar je spullen moet neerzetten. Dat je 't maar weet:-)

Kortom: aan problemen en uitdagingen geen gebrek.