dinsdag 27 oktober 2009

Krakende wagens

Web2.0 gaat over:

'het verbinden van mensen... mensen die delen, uitwisselen en samenwerken...'
Michael Welsh

Hoe en waarmee mensen dat doen doet er eigenlijk niet zo veel toe. Je zou kunnen zeggen dat alles wat daar niet in voorziet (in fysieke of psychologische zin) of dat zelfs in de weg staat niet altijd even zinvol is. Het is niet zo moeilijk om te begrijpen waarom sommige mensen liever vast houden aan het oude.

Ik heb sinds kort een soort van nieuwe auto. Niet helemaal nieuw maar in ieder geval nieuwer dan alle voorgaande modellen. Tot voor kort was ik heel tevreden met die oude bak. Ik kon gewoon van A naar B en ik was nooit te beroerd om met het kreng even naar Zuid-Frankrijk te tuffen. 't Ding deed het altijd, ik heb nooit 'stil gestaan' en ik begrijp eigenlijk niet waarom ik uberhaupt lid ben van de ANWB, want die heb ik in 10 jaar niet nodig gehad. Dus waarom moeilijk doen?

De 'gebruikers' van dit vervoermiddel 1.0 riepen al wel 's dat stuurbekrachtiging misschien toch niet zo gek zou zijn en zo... Maar ik probeerde dat altijd te negeren. Hij is weliswaar oud, maar wel allang afgeschreven dus waarom zou je dan geld uitgeven als dat niet nodig is?

Maar dat is eigenlijk wel een beetje onzin. Dit nieuwe automobiel doet wat dat oude ding ook deed. Je verplaatsen van A naar B en weer terug. Maar eh... ik ben eigenlijk dom dat ik dat niet eerder heb gedaan. Het ding verbruikt minder benzine, de klimaatbeheersing is prima, hij is veiliger, remt beter, schakelt beter, ik rij relaxter, we hebben zelfs airco, hij klinkt beter (qua muziek!), comfortabeler, zit beter,... Kortom: het rijden is gewoon 32 keer zo aangenaam dan met dat oude kreng. Wist ik veel...:-)

Kijk: zo werkt dat. Als je alleen een hamer hebt ziet alles er uit als een spijker. Ik heb spijt dat ik niet eerder overgegaan ben tot de aanschaf van zo'n vervoermiddel 2.0. Het kost wat, maar dan heb je ook iets.

Die oude bak had nog best 50.000 km mee gekund, maar stel je nu 's voor dat ik daar op had moeten wachten? Dan was ik, denk ik, niet voor 2020 aan een nieuwe toegekomen. Dat zou dan toch wel jammer geweest zijn. Wat een gesukkel...:-)

Wel aan. Misschien moeten we qua 'ICT & onderwijs' ook maar 's naar aan een nieuw vervoermiddel gaan denken...