zaterdag 10 oktober 2009

't Is hier fantastisch...

Het werken op deze opleiding is echt fantastisch. Ik heb 'echt wel' de leukste baan van Nederland. Je maakt van alles mee en de dingen gaan nooit zoals je denkt dat ze zullen gaan. Net als je 'dingen' begint te begrijpen wordt alles weer snel veranderd, want stel je voor...

Ondanks het gegeven dat ik slechts een halve baan heb (met dito salaris) hoef ik me nooit te vervelen, want zelfs als ik gewoon doe 'wat moet' dan werk ik gemiddeld zo'n 30 uur per week. Daarnaast krijg ik alle ruimte om geheel naar eigen inzicht allerlei dingen doen die (denk ik) nodig en/of handig zijn. Gelukkig dat daar dan zo'n riant (half) salaris tegenover staat anders zou ik toch beter iets anders kunnen gaan doen.

De laatste tijd moet ik steeds denken aan mijn persoonlijk beginselprogramma. Eén van de principes is dat je je nooit verantwoordelijkheid op moet laten dringen over zaken waar je geen zeggenschap over hebt.

De afgelopen week is duidelijk geworden dat als je 'intakegesprekken' doet je gewoon de regels moet toepassen en vooral NIET naar eer en geweten moet proberen een studeerbaar programma te maken dat een beetje recht doet aan de eerder verworven competenties van een student. Dat staat leuk in de folders maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je daar dan ook probeert enigszins aan tegemoet te komen.

Ook moet je niet proberen om bijvoorbeeld bij studenten die al een onderwijsbevoegdheid hebben een programma te maken dat een beetje snel en doeltreffend zou kunnen gaan werken. Dat is leuk voor de folders maar in de praktijk is dat niet mogelijk. Omdat zo'n intakegesprek kennelijk niet veel meer is dan een administratieve excertitie ga ik daar mijn kostbare tijd niet meer aan besteden!

Die nieuwe regels (het college van bestuur heeft kennelijk behoefte aan een statement) hoor je dan een paar dagen voordat de intakegesprekken plaats moeten vinden. Dat is niet 'echt prettig'. Alles wat ik tijdens open dagen heb staan roepen is daardoor inmiddels wel volstrekt achterhaald. Dat is toch geweldig!

Als docent met de beste bedoelingen sta ik dus twee keer ernstig voor aap. Studenten zullen wel denken: die man weet er ook niks van. Just another monkey. U wordt bedankt. Open dagen? Nee, dat ga ik ook niet meer doen, denk ik.

Ondertussen lees ik in de mail een bericht van de centrale medezeggenschapsraad:
De agendapunten waren de invoering en toepassing van het nieuwe systeem van Planning en Taaktoedeling Docenten (PTD) en de effecten van de maatregelen rondom de intensivering van het onderwijs. Er zijn rondom beide zaken ernstige zorgen uitgesproken.
Goh... dat is verrassend! Je verhoogt de contacttijd met 25% zonder dat er iets tegenover staat en dat blijkt dan toch wel enigszins niet helemaal te werken... misschien...

Ik begrijp dat niet. Ik ben juist ontzettend blij met deze sigaar uit eigen doos. Ik vind les geven verreweg het leukst dus dat kan mij niet lang genoeg duren. Bovendien vind ik het gewoon leuk om dingen te verzinnen dus als je meer lestijd hebt moet je ook meer verzinnen, dus ik ben er juist heel erg blij mee...

Ik heb niet te klagen. Ok, ik geef toe: 't komt misschien allemaal niet erg professioneel over maar hé... voor mij is het maar gewoon een hobby. Ik noem het altijd wel 'werk' maar dat is natuurlijk onzin. Tenslotte zijn we allemaal maar goedwillende amateurs met een riante reiskostenvergoeding...:-(