zondag 17 november 2013

Nog meer rekentoets...

Zo maar een sommetje uit het voorbeeld van de rekentoets 3F:

18 - 4 × 5 + 2 =

Je zou denken dat daar niet veel misverstand over zou moeten bestaan. De afspraken zijn nogal helder, dus het antwoord is:

18 - 4 × 5 + 2 = 18 - 20 + 2 = 0

Of zouden er nog steeds mensen zijn die denken dat de afspraken niet duidelijk zijn? Die hebben dan wel een memo gemist, denk ik. Het in twijfel trekken van deze afspraken en meneer van Dale van stal halen maakt de zaak er niet beter op... Integendeel.

Eigenlijk geldt dat voor het meeste wat er zo op Twitter en het Internet wordt gefulmineerd over de rekentoets. Leerlingen die hebben opgelet in de wiskundeles, de leerstof verwerkt hebben en vooral zich een aantal belangrijke vaardigheden hebben eigen gemaakt en begrippen hebben opgeslagen in hun bovenkamer zouden met de rekentoets geen enkel probleem mogen hebben.



Je kunt best af en toe een foutje maken natuurlijk, maar in principe vind ik het allemaal zo herkenbaar. We hebben er echt van alles aan gedaan, maar 't lijkt wel of 't gewoon niet blijft hangen. Dat is wel bijzonder treurig. Je leert iets maar na een jaar, een maand een week ben je 't gewoon weer vergeten? Lekker zinloos. Volgens mij doe je dan 'wiskundeonderwijsgewijs' iets niet goed, maar daar had ik de vorige keer al van alles over geroeptoeterd...:-)