maandag 20 mei 2019

Ik heb altijd gelijk

'Ik wist altijd alles. Ik heb altijd gelijk. Maar als je gelijk hebt, heb je niets. Ik heb veel te lang geleefd! Alleen wie dood is, heeft eindelijk ongelijk. Als je altijd zou blijven leven, komt er altijd weer een ogenblik dat je gelijk hebt. Dat is verdomd vervelend.'
Lodewijk

Het is moeilijk te accepteren maar 't blijft een feit dat 'gelijk hebben' iets anders is dan 'gelijk krijgen'. Het eerste is meestal het probleem niet, maar het tweede des te meer.

Enige jaren geleden heb ik meermaals proberen duidelijk te maken dat 1 instructie-uur in de week voor bijvoorbeeld 4 HAVO wiskunde A of wiskunde B te weinig is. Dat werd door de schoolleiding niet erg gewaardeerd. Er waren veel collega's die dat ook vonden. Of ik daar vooral mee zou willen ophouden...:-)

Kennelijk is uitkomen voor je mening geen goed idee. Er werd me dan ook dringend verzocht mij niet meer in het openbaar uit te laten over dit nieuwe plan. Ik heb me er maar bij neergelegd. Ik zou denken dat ik mogelijkerwijs wel een punt had. Wie verzint er zoiets?

Als je dan ook nog te horen krijgt dat, als het niet lukt om de leerstof met één instructie-uur er doorheen te jassen,  je het waarschijnlijk aan de benodigde didactische vaardigheden ontbreekt en dat je nodig op bijles moet kan je misschien maar beter meteen vertrekken of er het zwijgen toe doen. Het had ook niet veel gescheeld dat ik was vertrokken...

Uiteindelijk zijn we een aantal jaren verder, de resultaten schijnen een beetje tegen te vallen. Moet je, als docent, dan gaan uitleggen waarom de resultaten zo tegenvallen? Het moet niet gekker worden. Maar waarschijnlijk komt men er wel weer op terug. Hoe dat gaat aflopen?

Ik heb wel een vermoeden maar ik zeg maar niks...:-)