maandag 25 februari 2013

Het echte doel van ons wiskundeonderwijs

Op de website van de NVvW staat op het forum een artikel 'Het echte doel van ons wiskundeonderwijs'. Ik had wel de neiging te reageren, maar 't is nogal ingewikkeld.

Er lopen een aantal zaken door elkaar heen die wel even ontrafeld moeten worden. Daarnaast is de vraag of we nu maar steeds blijven slingeren tussen tegenpolen of wordt het tijd om serieus te kijken of 'de oplossing' niet op een hoger plan ligt.

Dat laatste is misschien wel een beetje een ambitieus plan voor een 'simple pole in a complex plane'
  1. welke wiskunde is nodig voor welke leerlingen?
  2. wat is realistisch wiskundeonderwijs?
  3. wiskunde is toch abstract?
  4. is er verschil tussen contexten en toepassingen?
  5. leidt de grafische rekenmachine tot versmurfing?
  6. waarom geeft schoolwiskunde een slecht beeld van de wiskunde?
  7. waar hebben leerlingen wiskunde eigenlijk voor nodig?
  8. is statistiek eigenlijk wel ‘echt’ wiskunde?
  9. wiskunde is voor de meeste leerlingen toch veel te moeilijk?
't Zal wel niet volledig zijn, maar ik heb hiermee, denk ik, de belangrijkste thema's wel op een rijtje staan. De volgende keer meer...:-)