zondag 30 oktober 2016

Wat is leren?

Leerlingen zeggen heel vaak dingen die docenten op z'n minst aan het denken moeten zetten:
  • De opgaven op de toets zijn heel anders dan in het boek. 
  • Ik heb gisteren vier uur zitten leren en als nu de proef niet door gaat heb ik alles voor niks geleerd. 
  • Vorig jaar haalde ik altijd voldoende of goed... hoe kan dat nou? 
  • Gisteren snapte ik alles maar op de proef begreep ik er niets meer van. 
  • Ik werk heel hard voor dit vak, maar ik haal nooit meer dan een 'z'. Andere leerlingen doen niks en halen een 'g'. Dat klopt toch niet? 
  • Als ik pas over 4 weken kan herkansen dan ben ik toch alles al weer vergeten? 
  • Waarom moeten we dat leren? Dat gebruik je toch helemaal nooit in je verdere leven? 
Uitspraken van docenten:
  • Ligt dat aan mij dat het soms lijkt dat leerlingen na een paar weken alles alweer vergeten zijn? 
  • Komen leerlingen naar school om iets te leren of om een diploma te halen? 
  • Sommige leerlingen stellen alles uit tot het laatste moment. Dan moeten ze blokken, maar werkt dat wel? 
Uit bovenstaande opmerkingen kan je opmaken dat leerlingen (kennelijk) vooral resultaatgericht zijn. Zolang de resultaten op de proeven maar goed zijn zit het wel goed met dat leren. Dat je daarna alles weer vergeten bent is dan minder van belang, misschien? Maar hoe zinloos is dat?

Wij zeggen altijd dat wiskundemethodes concentrisch zijn. In de praktijk betekent dat dat je steeds weer om dezelfde brei heen rent in steeds grotere cirkels...:-)

Maar ja, waar blijf je dan met je opbouw, met de ontwikkeling, de lange leerlijnen, het bouwwerk en het leren van de grondslagen van de wiskunde? Begrip? Inzicht? Hoe moet dat dan straks in de 4e of 5e klas?

bron