woensdag 17 april 2013

Probleemoplossend vermogen

Als 'programmeur' vind ik het leuk om problemen op te lossen. Meestal zijn dat problemen die ik zelf veroorzaakt heb. In wiskundeleraar.nl kan je bijvoorbeeld op een pagina een opdracht formuleren waarbij leerlingen antwoorden kunnen geven die worden opgeslagen, van feedback voorzien en nog zo wat...

Soms is het aardig als leerlingen van elkaar de antwoorden kunnen zien. Dat kon ook altijd, maar sinds een recente verbouwing en aanpassing loopt het programma vast. Het raakt op de één of andere manier in een 'oneindige loop' zodat het programma er na een tijdje de brui aan geeft.

Ik weet wel 'waar' het ongeveer mis gaat, maar ik durf er niet te veel aan te veranderen want voor de 'docent' werkt het in- en uitklapsysteem verder prima. Na vele pogingen geeft ik het op. Ik laat het zoals het is en maak gewoon een 'nieuw veldje' aan met bijbehorende 'actie' dat wel werkt. Dat in- en uitklappen is voor leerlingen toch niet zo van belang.

Kortom: je kunt lang bezig blijven met verbouwen, maar als je dit niet je dagelijks werk is dan is het lastig om er steeds weer in te duiken. In dat geval kan je er beter een tuinhuisje bijbouwen. Dan kan je daar tenminste lekker zitten...:-)

Wiskundeleraar