zaterdag 28 september 2013

Op 't verkeerde been

Soms kan je door leerlingen bij bepaalde vragen helemaal op 't verkeerde been worden gezet. Zo kwam er in WisFaq de volgende vraag binnen:
Ik begrijp niet wat ik moet doen, hoe ze aan het antwoord komen. Bij de gestreepte plekken moet een breuk te komen staan, kunt u mij daarbij helpen. Ik weet niet hoe ik moet beginnen.

      1 17
        --
        40
 
-----      --------

3   
--   ----   ----
5

1   1    1   1
-   -    -   - 
2   10   8   4
Het gaat over breuken, Je moet de breuken van 1 17/40 steeds kleiner maken totdat je de breuken 1/2 1/10 1/8 1/4 krijgt. Ik snap niet hoe dat moet.
Dus ik heb wat zitten prutsen... Iets met stambreuken? Nee dat was het ook niet...

Uiteindelijk is er wel iemand uitgekomen. Een plaatje als hieronder had misschien wel enorm kunnen helpen:



Dat soort plaatjes heb ik toch meer gezien:-)