woensdag 17 augustus 2011

De leesmap

Eén van de fijnste dingen van wiskundeleraar.nl is de leesmap. Ik heb in de afgelopen jaren daar allerlei artikelen verzameld over allerlei onderwerpen:

Leesmap aansluiting basisonderwijs
Leesmap aansluitingsproblemen
Leesmap creativiteit
Leesmap gecijferdheid
Leesmap grafische rekenmachine
Leesmap HBO
Leesmap het lerarenberoep
Leesmap het nieuwe leren
Leesmap ICT
Leesmap ICT en de hogeschool
Leesmap intelligentie
Leesmap kennisbasis
Leesmap kwaliteit van het onderwijs
Leesmap leergebieden
Leesmap leiderschap
Leesmap lerarenopleiding
Leesmap lerarentekort
Leesmap leren van de 21ste eeuw
Leesmap MBO
Leesmap misverstanden
Leesmap PABO rekentoets
Leesmap probleemaanpak
Leesmap rekenen
Leesmap ß-studies
Leesmap statistiek
Leesmap studiehuis
Leesmap taal van de wiskunde
Leesmap toetsen
Leesmap vakdidactiek
Leesmap vakproject wiskunde en ICT
Leesmap VMBO
Leesmap waar moet dat heen?
Leesmap website
Leesmap wikiwijs
Leesmap wiskunde en cultuur
Leesmap wiskunde in de praktijk
Leesmap wiskunde leren
Leesmap wiskundigen in actie
Wiskunde van de Bètacanon van de Volkskrant

Voor verschillende cursussen heb ik daar af en toe dankbaar gebruik gemaakt. Ik kon zelfs studenten uit een groep allemaal een 'eigen artikel' toewijzen om te lezen en te bespreken.

Het lijkt een beetje 'overdreven' om allerlei artikel te sparen en op te slaan, maar achteraf gezien was dat een slimme zet. Artikelen op het Internet blijven niet altijd beschikbaar. Als je dat dan in een cursus wilt gebruiken dan is het niet zo leuk als het dan weg is. Ik lig daar dan niet wakker van, want ik heb ze dan nog:-)

Met het verdwijnen van de inzet van wiskundeleraar ben ik in de toekomst waarschijnlijk de enige gebruiker van de leesmap. Maar ik kon 't toch niet laten ook de leesmap IPadproof te maken. Kan ik de 830 artikelen nog 's rustig lezen op de IPad...:-)