zondag 29 augustus 2010

Wat doe ik eigenlijk?

Don't do what people tell you to do. Do what makes sense, do what works and do what you have the energy to sustain in the face of the considerable challenges that will be thrown before you.
Euan Semple

Volgens mij bestaat een cursus uit deze kernelementen:
  • Leerobjecten
  • Studentactiviteiten
  • Feedback
  • Evaluatie
Dat moet het zijn. Het is een vrij ingewikkeld proces. Naast de 'kernelementen' is er een metaproces waarin de docent en studenten op zoek zijn naar vakoverstijgende zaken die ook op andere momenten (bijvoorbeeld in praktijksituaties) van waarde zouden kunnen zijn. Het gaat bij onderwijs dus niet alleen om de 'leerinhouden' maar vooral ook om de 'transfer'.

Bij een lerarenopleiding heb je dan ook nog te maken met een 'dubbele bodem'. Als docent ben je niet alleen een docent in de zin van het overdragen en activeren van kennis en vaardigheden maar de manier waarop je dat doet is ook nog 's essentieel. Je kunt van alles 'roepen' maar als je zelf niet 'echt' in staat bent om fatsoenlijk 'les te geven' dan gaat dat natuurlijk niet werken. Het zou zo maar kunnen zijn dat de 'inhoud' weliswaar erg belangrijk is, maar dat de 'manier waarop' ook van groot belang is. Deze twee kanten van dezelfde zaak zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.

Veel gekker moet het eigenlijk niet worden. Je moet dus zorgen voor 'zinvolle inhouden' en dat dan ook nog op 'een goede manier' aanbieden. Als je dan ook nog grotendeels zelf moet bepalen wat belangrijk is, dan sta je toch wel voor een min of meer onmogelijk taak!

Als je 't zo bekijkt is de manier waarop je onderwijs verzorgt ook een leerobject, de feedback, de evaluatie... allemaal leerobjecten. Sterker nog: de docent zelf is een leerobject...:-)

...en dat is 'wat ik doe', denk ik. Althans dat is 'het idee'. Je kunt je er gewoon niet 'makkelijk van afmaken'. Een hoofdstukje wiskunde er door heen jassen? Sommetjes bespreken? Dingetjes uitleggen? Allemaal noodzakelijk, zeker, maar 't is niet genoeg!

Ik denk dat ICT omtrent deze complexe activiteiten een belangrijke rol speelt. Ondanks het gegeven dat onderwijs vooral een 'sociaal proces' is, dus face2face bijeenkomsten, fysieke aanwezigheid, verspreidbaar enthousiasme, inspirerende gedachten en nog zo wat... is de contacttijd vaak erg beperkt. Om toch de doelen te bereiken is er iets meer nodig en dat zou dan bijvoorbeeld het slim inzetten van ICT kunnen zijn. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Hoop je dan...:-)