zaterdag 14 juni 2014

Een gemiste kans

Eigenlijk had ik in de klas vandaag best kunnen voorspellen dat Nederland zou winnen van Spanje met 5-1. Je roept maar wat... hoe doller hoe beter. Waarschijnlijk zouden mijn leerlingen dan gedacht hebben dat ik weinig verstand van voetbal heb. Dat is ook zo, maar met zo'n exorbitante uitslag die dan klopt had ik dan toch wel indruk gemaakt...:-)

Op de lerarenopleiding van de Hogeschool Rotterdam heb je drie liften. Soms kwam ik dan wel 's aan en dan stond iedereen zo'n beetje op afstand af te wachten welke lift als eerste zou arriveren. Ik deed wel 's gewoon alsof ik wist waar de lift zou komen. Gewoon met je volle gewicht met je gezicht pal voor lift 3 gaan staan. Alsof je weet waar de lift komt. Meestal lukt dat niet, maar als de lift dan bij 3 komt dan maak je toch indruk. Hoe weet ie dat?:-)

Een bekende truuk van oplichting is om bijvoorbeeld 1024 mensen een voospelling van een bepaalde beursnotering te sturen. De helft stuur je 'het gaat omlaag' en de andere helpt stuur je 'hij gaat omhoog'. De 512 mensen waarbij je dit dan goed voorspelt hebt stuur je dan daarna weer de helft een bericht 'omhoog' en de andere helft 'omlaag. Daarna 256, 128, 64... enz. Uiteindelijk houd je dan een aantal mensen over waarbij je al een aardig aantal keren goed voorspelt hebt wat er gaat gebeuren. Ze zullen dan wel denken dat die Willem kennelijk in staat is de beurs te voorspellen. Daar moet je dan toch geld aan kunnen verdienen...:-)

Maar ja... het blijft lastig met het voorspellen van de toekomst. Het weerbericht bestaat meestal ook uit 80% vertellen wat voor het weer het was. 16% bestaat uit het uitleggen waarom de voorspelling toch niet klopte en de rest (dat is 4%) bestaat uit de voorspellen van het weer van morgen.:-)