't Is jammer dat de meeste popmuziek niet echt een staat van volwassenheid wil bereiken. Dat kan natuurlijk best. De mooiste teksten komen van Peter Hammill, maar misschien is dat meer poëzie, maar misschien ook wel niet:
UNDONE
I’m waiting on a final clue,
a final validation
of what I did,
of what I hid,
of all I called my own.
Our high days and our holidays
are numbered, every one.
So quick the hours rush away
and everything we’ve left’s undone.
bron
...en dat is dan misschien wel mooi voor de oudjaarsavond.
Pagina's
▼
dinsdag 31 december 2013
maandag 30 december 2013
Gebruik van technologie voor leren: de volgende fase
Heel toevallig verschenen er in mijn TL vandaag een bericht dat ik hier wil vermelden.
"In de derde fase wordt het leren gepland, en wordt alomtegenwoordige en onzichtbare technologie als een natuurlijk iets gebruikt. Ook voor de transfer van het geleerde naar andere thema’s of vakgebieden. Soms gebruik je technologie, soms niet.
Het bereiken van leerdoelen vindt plaats via actief leren, formatieve manieren van beoordelen en feedback. Content is niet zo belangrijk. Waar het om gaat zijn de mogelijkheden om verbindingen te maken tussen het geleerde en authentieke problemen.
Ook nu wordt een beroep gedaan op denkvermogens van een hogere orde om authentieke problemen op te lossen."
bronKijk 's aan. We zijn benieuwd. Als je 't al te letterlijk neemt dan zou nog best kunnen kloppen eventueel...:-)
zondag 29 december 2013
zaterdag 28 december 2013
Wie gaat dat betalen?
Er wordt al jaren gesproken over de werkdruk in het onderwijs. De werkdruk in het onderwijs neemt echter eerder toe dan af:
Aan de andere kant schijnt er toch steeds meer geld naar het onderwijs te gaan. Je vraagt je af waar dat blijft. Waarschijnlijk komt dat niet terecht bij 'het primaire proces'.
Er wordt niet geinvesteerd in kleinere klassen, beter lesmateriaal, ICT die werkt of extra tijd om leerlingen te helpen. Wat moet je doen als je wel de ambitie hebt om het onderwijs te verbeteren maar niet de middelen?
Ik denk dat er dan maar één mogelijkheid is. Laat docenten gratis dingen doen waar ze, normaal gesproken, voor betaald zouden moeten worden.
Je zult het niet geloven maar laten er nu allerlei clubjes te bestaan die tegen betaling de school heel graag willen helpen om dat voor elkaar te krijgen. Weliswaar non-profit, maar dat betekent nog niet dat het geen geld kost. Waar bleef dat extra geld voor 't onderwijs ook weer? O ja...:-)
Er worden ook nog wel 's pogingen ondernomen waarbij docenten gratis hun lesmateriaal kunnen inleveren. In het kader van 'delen om te vermenigvuldigen' of zoiets. Dat dan allerlei mensen centjes verdienen aan het rondpompen van jouw intellectueel eigendom? Hoe dom kan je zijn?
Wat moet je als goedwillende docent doen? Je kunt niet altijd dwarsliggen. Ik denk dat ik daar wel een soort oplossing gevonden heb, maar dat ga ik niet vertellen. Dat kan je beter zelf ontdekken, tenzij je er voor wilt betalen...:-)
Ook in het voortgezet onderwijs is er sprake van hoge werkdruk door extra taken, zegt CNV. Ruim de helft van de docenten aan middelbare scholen vindt dat de school te veel activiteiten op zich neemt naast het lesgeven. |
Aan de andere kant schijnt er toch steeds meer geld naar het onderwijs te gaan. Je vraagt je af waar dat blijft. Waarschijnlijk komt dat niet terecht bij 'het primaire proces'.
Er wordt niet geinvesteerd in kleinere klassen, beter lesmateriaal, ICT die werkt of extra tijd om leerlingen te helpen. Wat moet je doen als je wel de ambitie hebt om het onderwijs te verbeteren maar niet de middelen?
Ik denk dat er dan maar één mogelijkheid is. Laat docenten gratis dingen doen waar ze, normaal gesproken, voor betaald zouden moeten worden.
Je zult het niet geloven maar laten er nu allerlei clubjes te bestaan die tegen betaling de school heel graag willen helpen om dat voor elkaar te krijgen. Weliswaar non-profit, maar dat betekent nog niet dat het geen geld kost. Waar bleef dat extra geld voor 't onderwijs ook weer? O ja...:-)
Er worden ook nog wel 's pogingen ondernomen waarbij docenten gratis hun lesmateriaal kunnen inleveren. In het kader van 'delen om te vermenigvuldigen' of zoiets. Dat dan allerlei mensen centjes verdienen aan het rondpompen van jouw intellectueel eigendom? Hoe dom kan je zijn?
Wat moet je als goedwillende docent doen? Je kunt niet altijd dwarsliggen. Ik denk dat ik daar wel een soort oplossing gevonden heb, maar dat ga ik niet vertellen. Dat kan je beter zelf ontdekken, tenzij je er voor wilt betalen...:-)
donderdag 26 december 2013
Shaky Saif
Docenten moeten gewoon wat gehaaider worden...:-)
Maar nu is het vakantie.
... en in de vakantie dan hoor je niet te werken...
Zou je denken!
Toch?
woensdag 25 december 2013
IJdelheid en verstand
“Iedereen heeft precies zoveel ijdelheid als het hem aan verstand ontbreekt”
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
dinsdag 24 december 2013
Zinloos 2013
Automatische gegenereerde nieuwsbriefjes als 'paper.li' zijn, normaal gesproken, al vrij zinloos, maar op deze manier krijg je zelfs de indruk dat er verder ook niemand naar kijkt.
Eh.. cookies?:-)
Dus 'Daily is out!' maar toegevoegd aan mijn filter in TweetDeck.:-)
Eh.. cookies?:-)
Dus 'Daily is out!' maar toegevoegd aan mijn filter in TweetDeck.:-)
maandag 23 december 2013
Dit is mijn geheim
"Vaarwel, zei de vos. Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar."
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Weblog 2013
- Oliebol
- Will Rogers
- Honden zijn het
- Blinde vlekken
- Leerstijlen zijn onzin
- Wat hebben we geleerd
- Sturen op kwaliteit
- Hoeveel keer zo groot?
- Selecteren aan de poort
- Eindelijk erkenning
- De stercollectie wiskunde VO-content
- Basisvaardigheden algebra
- Competentiegericht opleiden
- Denkoefening
- Het onzichtbare leren
- Er is er een jarig hoera hoera daar zie je verder niets van
- Tegenwind
- Het echte doel van ons wiskundeonderwijs
- Google-reader stop er mee
- Recht op cynisme
- Blinde vlekken, ruimte maken en...
- We zijn nu een week bezig met de PO
- Opbeurende berichten
- Buiten de gebaande paden
- Probleemoplossend vermogen
- Professionalisering
- Vakantie
- Werken of vrij zijn
- Notities
- Uitgepraat
- Die mooie baan in het onderwijs is ook...
- Leer nadenken
- Dat wordt niks
- Voortgang
- Twitternotities
- Hoe los je een probleem niet op
- Waarom moet het altijd leuk zijn?
- Het betere geleuter
- Traag van begrip
- Diagnostische tussentoets
- Kantklossen
- Nee, dat kan echt niet
- Eindejaarsevaluatie 2012-2013
- Havo 4 vergadering
- Mooi is dat
- Steeds minder te vertellen
- ICT-plannen 2013-2014
- Experiment
- Tekening
- Het universum is geen bol
- (On-)geschikt
- Vakantiefoto
- De 'M' van 'massive'
- Schaalvergroting
- Learning analytics
- Massive open online course e-learning
- Troonrede
- Learning analytics
- Learning analytics is een panacee
- Op 't verkeerde been
- Cursusevaluatie
- Startbijeenkomst
- Eerste bijeenkomst probleemaanpak
- Het derde merkwaardige product
- Verwerkingsopdracht trends in te...
- Leren, leertheorieën en E-learning
- Podcast over LEERkracht
- Lurken is geen leerstijl
- To mooc or not to mooc
- Het einde van een tijdperk
- Digitale didactiek
- Herfstvakantie 2013
- Herfstvakantie 2013
- Do be do be do
- Wat is professionaliseren?
- Transpiratie, inspiratie en wrevel
- Rekentoets
- Hello goodbye
- Mijn katten hebben weer hun...
- Nog meer rekentoets
- Het rekendebat
- Het rekendebat-3
- Procenten
- Gaan we niet een beetje te snel?
- Het rekendebat voor dummies
- Het onzichtbare leren
- De wijzers van de klok
- Waar krijg ik wel/geen energie van?
- Een lesje socrative
- Telproblemen
- Een sigaar uit eigen doos
- Maar gaat het dan niet om de inhoud?
- Meer telproblemen
- Wiskundeprogramma
- Socrative-quiz importeren met Excel
- Wie gaat dat betalen?
zondag 22 december 2013
Socrative Quiz importeren met Excel
Je kunt in socrative ook een quiz importeren uit een Excelblad. Ik heb het
template een beetje aangepast. 't Is wel handig. Vragen en antwoorden intikken
en importeren die handel.
Dat lukt wel. Op een laptop of iPhone krijg je dan zoiets als:
Maar voor 'uitzending gemist' wil ik ook graag de vragen ONLINE kunnen aanbieden. Maar dat kan met Excel natuurlijk ook.
Op de PC/laptop krijg je dan zoiets krijgt als:
Op de smartphone zou je dan zoiets krijgen:
Write once, run anywhere...
Dat lukt wel. Op een laptop of iPhone krijg je dan zoiets als:
Maar voor 'uitzending gemist' wil ik ook graag de vragen ONLINE kunnen aanbieden. Maar dat kan met Excel natuurlijk ook.
Op de PC/laptop krijg je dan zoiets krijgt als:
Op de smartphone zou je dan zoiets krijgen:
Write once, run anywhere...
Wiskundeprogramma
For a topic to be worthy of inclusion in a course of Mathematics, it must have at least one of the following three characteristics:
- It must be thought provoking,
- It must be beautiful, or
- It must be useful.
Plezier in wiskunde
"Het plezier van een wiskundeprobleem zit hem niet in het antwoord – dat is triviaal – maar in de weg erheen, de puzzel, het zoeken naar oplossingen, het stellen van de juiste vragen, de opwinding van de ontdekking. Kortom, creativiteit."
bron
bron
vrijdag 20 december 2013
Maar gaat het dan niet om de inhoud?
Een
overzichtje van de
dingen waar ik energie van krijg:
Het is in toenemende mate wenselijk om hier en daar de puntjes op de 'i' te zetten. Leerlingen halen niet vanzelf de essentiele zaken uit een hoofdstuk. Zelfwerkzaamheid leidt niet noodzakerlijkwijs tot inzicht en begrip. Soms is daar meer voor nodig. Uitleg, ICT-activiteiten, werkbladen, lesmateriaal... en wat je maar verder kan bedenken.
Nu gaat dat 'bedenken' en 'doen wat er nodig is' ook niet vanzelf. Het is een kwestie van 'vallen en opstaan'. Je moet experimenteren, uitproberen, grenzen verleggen, afspraken negeren, ... maar vooral geloven in het idee dat het 'altijd beter kan'. Dat is prettig voor jezelf misschien, maar 't zou ook nog zo maar 's beter kunnen zijn voor de leerlingen, je lessen en de school in het algemeen.
Maar, merkwaardig genoeg, is dat nu nooit onderwerp van gesprek. Wel over trivialiteiten, ergernissen, frustraties, bijzaken, werkdruk,... maar niet over je primaire taak. Dat is wel jammer.
Wiskunde en konijnen Probleemaanpak Procentenplan De grafische rekenmachine Mijn digitale netwerk Digitale activiteiten WeblogAl die 'dingen' hebben te maken met 'wiskunde leren', 'de inzet van ICT' en 'ontwikkelen van lesmateriaal'. Dat is niet zo gek, want ik ben wiskundeleraar. Dat betekent dat ik als primaire taak heb om mijn leerlingen wiskunde te leren in de breedste zin van het woord.
Het is in toenemende mate wenselijk om hier en daar de puntjes op de 'i' te zetten. Leerlingen halen niet vanzelf de essentiele zaken uit een hoofdstuk. Zelfwerkzaamheid leidt niet noodzakerlijkwijs tot inzicht en begrip. Soms is daar meer voor nodig. Uitleg, ICT-activiteiten, werkbladen, lesmateriaal... en wat je maar verder kan bedenken.
Nu gaat dat 'bedenken' en 'doen wat er nodig is' ook niet vanzelf. Het is een kwestie van 'vallen en opstaan'. Je moet experimenteren, uitproberen, grenzen verleggen, afspraken negeren, ... maar vooral geloven in het idee dat het 'altijd beter kan'. Dat is prettig voor jezelf misschien, maar 't zou ook nog zo maar 's beter kunnen zijn voor de leerlingen, je lessen en de school in het algemeen.
Maar, merkwaardig genoeg, is dat nu nooit onderwerp van gesprek. Wel over trivialiteiten, ergernissen, frustraties, bijzaken, werkdruk,... maar niet over je primaire taak. Dat is wel jammer.
donderdag 19 december 2013
woensdag 18 december 2013
De realistisch rekendidactiek
"De realistische rekendidactiek is een manier van uitleggen, niet meer en niet
minder. En volgens mij dan ook nog eens een heel slechte manier van uitleggen."
Henk Pfaltzgraff
Henk Pfaltzgraff
maandag 16 december 2013
An educated mind
“It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it.”
― Aristotle, Metaphysics
― Aristotle, Metaphysics
vrijdag 13 december 2013
Dwarsligger
"Van een gematigde kritische houding naar een coöperatieve c.q. opbouwende dwarsligger."
woensdag 11 december 2013
dinsdag 10 december 2013
maandag 9 december 2013
Waar krijg ik wel/geen energie van?
In het kader van leerKRACHT hebben we een soort rondje gedaan over de vraag 'waar krijg jij wel/geen energie van?'
Ik houd niet van dit soort verrassingsaanvallen. Ik krijg daar geen energie van. Waarom zou je daar niet eerst eens rustig over na denken? Moet je maar roepen wat het eerst in je opkomt? Zijn dat dan de beste ingevingen? Je diepste gedachten? Ik denk van niet. Bij mij niet in ieder geval...
Ondertussen heb ik niet stil gezeten. Ik heb mijn lijstje plussen en minnen al aardig uitgebreid. Ik heb inmiddels wel een aantal belangrijke pluspunten en een aantal belangrijke minpunten ontdekt in mijn energiehuishouden.
Over de minpunten wil ik het hier niet hebben. Daar wordt (in het algemeen) al genoeg over gesproken, sterker nog: meestal praten we alleen maar over de minpunten. De dingen die niet goed gaan, de tegenvallers, de frustraties in het algemeen, de problemen en nog zo wat... Daar word ik altijd zo moe van:-)
Nee dat moet anders...:-)
Lijstje
Ik houd niet van dit soort verrassingsaanvallen. Ik krijg daar geen energie van. Waarom zou je daar niet eerst eens rustig over na denken? Moet je maar roepen wat het eerst in je opkomt? Zijn dat dan de beste ingevingen? Je diepste gedachten? Ik denk van niet. Bij mij niet in ieder geval...
Ondertussen heb ik niet stil gezeten. Ik heb mijn lijstje plussen en minnen al aardig uitgebreid. Ik heb inmiddels wel een aantal belangrijke pluspunten en een aantal belangrijke minpunten ontdekt in mijn energiehuishouden.
Over de minpunten wil ik het hier niet hebben. Daar wordt (in het algemeen) al genoeg over gesproken, sterker nog: meestal praten we alleen maar over de minpunten. De dingen die niet goed gaan, de tegenvallers, de frustraties in het algemeen, de problemen en nog zo wat... Daar word ik altijd zo moe van:-)
Nee dat moet anders...:-)
Lijstje
|
|
zondag 8 december 2013
Leren van anderen
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Douglas Adams - Quotes of the Day
Douglas Adams - Quotes of the Day
woensdag 4 december 2013
dinsdag 3 december 2013
De wijzers van de klok
In het boek voor de 1e klas komen opgaven voor waarbij de leerlingen de hoek moeten berekenen tussen de wijzers van de klok op een bepaalde tijd.
Bereken de hoek tussen de grote en kleine wijzer om 9 minuten over 1.
't Is een grappig probleem. De grote wijzer gaat natuurlijk sneller dan de kleine wijzer, maar om 13:09 is de kleine wijzer ook een stukje gedraaid.
In WisFaq heb ik op graden van de klok er al een vraag over beantwoord. Sommige mensen vragen zich misschien wel af wat daar nu precies het nut van is. Dat mag...:-)
Wat is het nut om de hoeken te berekenen van de wijzers van de klok?
Ik denk dat de praktische toepasbaarheid van deze vaardigheid niet erg groot is. Het draagt waarschijnlijk niet op de korte termijn bij aan versterking van de economie....:-)
Maar in vakdidactische zin lijkt het me wel een nuttige activiteit. Ik gebruik het 'wijzershoekenprobleem' misschien nog wel een keer in HAVO 4 wiskunde B. Het is (denk ik) voor de eerste klas een leuke manier om naar hoeken te kijken en naar periodieke verschijnselen.
Daarnaast vind ik het mooi voorbeeld van een 'schier onoplosbaar probleem' dat met eenvoudige wiskundige middelen goed op te lossen is. Dat is toch ook wat waard... wat?:-)
Bereken de hoek tussen de grote en kleine wijzer om 9 minuten over 1.
't Is een grappig probleem. De grote wijzer gaat natuurlijk sneller dan de kleine wijzer, maar om 13:09 is de kleine wijzer ook een stukje gedraaid.
In WisFaq heb ik op graden van de klok er al een vraag over beantwoord. Sommige mensen vragen zich misschien wel af wat daar nu precies het nut van is. Dat mag...:-)
Wat is het nut om de hoeken te berekenen van de wijzers van de klok?
Ik denk dat de praktische toepasbaarheid van deze vaardigheid niet erg groot is. Het draagt waarschijnlijk niet op de korte termijn bij aan versterking van de economie....:-)
Maar in vakdidactische zin lijkt het me wel een nuttige activiteit. Ik gebruik het 'wijzershoekenprobleem' misschien nog wel een keer in HAVO 4 wiskunde B. Het is (denk ik) voor de eerste klas een leuke manier om naar hoeken te kijken en naar periodieke verschijnselen.
Daarnaast vind ik het mooi voorbeeld van een 'schier onoplosbaar probleem' dat met eenvoudige wiskundige middelen goed op te lossen is. Dat is toch ook wat waard... wat?:-)
maandag 2 december 2013
Het rekendebat voor dummies
Het zal niemand verbazen dat leerlingen na de middelbare school niet allemaal vloeiend Fries spreken, een behoorlijke potje kunnen schaken, voetballen of klarinet spelen. Dat leer je nu eenmaal niet in het voortgezet onderwijs.
Dat leerlingen niet zouden kunnen spellen en niet zouden kunnen rekenen is wel een beetje vreemd. Wat hebben ze dan al die tijd gedaan dan? Hebben ze geen lessen Nederlands gehad? Hebben ze dan niets gedaan bij wiskunde?
Wat is rekenen?
Tot voor kort maakte ik altijd onderscheid tussen cijferen, rekenen en gecijferdheid. Maar ik ben inmiddels de draad wel een beetje kwijt. Functioneel rekenen, hoofdrekenen, rekenen met pen en papier, handig rekenen, realistisch rekenen, referentieniveaus, gecijferdheid...
Er is geen beginnen aan:-)
Maar gelukkig: er komt een Hoorzitting / rondetafelgesprek Ontwikkelingen rond de rekentoets op 4 december 2013 dus dat komt helemaal goed...:-)
Dat leerlingen niet zouden kunnen spellen en niet zouden kunnen rekenen is wel een beetje vreemd. Wat hebben ze dan al die tijd gedaan dan? Hebben ze geen lessen Nederlands gehad? Hebben ze dan niets gedaan bij wiskunde?
Wat is rekenen?
Tot voor kort maakte ik altijd onderscheid tussen cijferen, rekenen en gecijferdheid. Maar ik ben inmiddels de draad wel een beetje kwijt. Functioneel rekenen, hoofdrekenen, rekenen met pen en papier, handig rekenen, realistisch rekenen, referentieniveaus, gecijferdheid...
Er is geen beginnen aan:-)
Maar gelukkig: er komt een Hoorzitting / rondetafelgesprek Ontwikkelingen rond de rekentoets op 4 december 2013 dus dat komt helemaal goed...:-)
zondag 1 december 2013
donderdag 28 november 2013
Gaan we niet een beetje te snel?
Ik heb het idee dat we hier en daar te snel gaan. We zijn al van alles aan
het doen, maar is dat nu wat we willen? Of worden we stiekem een bepaalde
richting opgestuurd? Hoe reëel is dat dan? Zouden we niet eerst de
volgende vraag moeten beantwoorden?
Er is een soort nadruk op lessen, lesbezoek, observeerbare gedragingen, feedback e.d. Maar is dat nu wat we doen? Of is er juist een heleboel onzichtbaar? Wat heb je allemaal gedaan vooraf? Wat is nu eigenlijk precies onze 'kracht' en wat zijn onze tekortkomingen? Hoe zit het eigenlijk met de randvoorwaarden? Moeten wij alle problemen oplossen?
Als je het onderwijs wilt verbeteren schieten mij zo maar een aantal maatregelen binnen: kleinere klassen, beter lesmateriaal, ICT-voorzieningen die werken en ruimte om leerlingen extra te helpen. Dat zou betekenen dat je moet investeren, heel veel moet investeren... Maar in 't onderwijs moet er altijd van alles, maar 't mag geen geld kosten...
De vraag is dan 'wat kan je dan wel doen?' Ik krijg het gevoel dat er een idee is ontstaan dat als die leraren nu maar 's beter les geven dan komt het wel goed. Maar wat is les geven? Dat je iets heel goed uitlegt en dat iedereen het dan begrijpt? Of is het doel dat iedereen in rijtjes zit, z'n mond houdt en sommen maakt? Of is er toch nog wel iets meer voor nodig? Wat willen we eigenlijk?
"Stel je eens voor – los van de beren op de weg en
de praktische bezwaren en het gezucht over wat er allemaal van anderen moet –
hoe het onderwijs er uit zou zien als het er precies zo uitzag als jij vindt dat
het zou moeten zijn.”
bron
bron
Er is een soort nadruk op lessen, lesbezoek, observeerbare gedragingen, feedback e.d. Maar is dat nu wat we doen? Of is er juist een heleboel onzichtbaar? Wat heb je allemaal gedaan vooraf? Wat is nu eigenlijk precies onze 'kracht' en wat zijn onze tekortkomingen? Hoe zit het eigenlijk met de randvoorwaarden? Moeten wij alle problemen oplossen?
Als je het onderwijs wilt verbeteren schieten mij zo maar een aantal maatregelen binnen: kleinere klassen, beter lesmateriaal, ICT-voorzieningen die werken en ruimte om leerlingen extra te helpen. Dat zou betekenen dat je moet investeren, heel veel moet investeren... Maar in 't onderwijs moet er altijd van alles, maar 't mag geen geld kosten...
De vraag is dan 'wat kan je dan wel doen?' Ik krijg het gevoel dat er een idee is ontstaan dat als die leraren nu maar 's beter les geven dan komt het wel goed. Maar wat is les geven? Dat je iets heel goed uitlegt en dat iedereen het dan begrijpt? Of is het doel dat iedereen in rijtjes zit, z'n mond houdt en sommen maakt? Of is er toch nog wel iets meer voor nodig? Wat willen we eigenlijk?
woensdag 27 november 2013
Toetsen
"Ik hecht grote waarde aan toetsen, maar een toets dient het belang van een leerling en van een docent. De leerling kan zien welke zwakke punten hij nog heeft, waar hij goed in is, waarin hij zich kan verbeteren en hoe hij op weg is. De toets geeft de docent hetzelfde beeld en laat zien waar hij gericht aan kan gaan werken. Dat is het belang van een toets."
De heer Van Meenen (D66)
De heer Van Meenen (D66)
zondag 24 november 2013
Procenten
Uit de proef van hoofdstuk 2 van HAVO 4 wiskunde A:
Opgave 4
Kortom... zo kunnen we dat niet laten. Doe iets Tom Poes. Verzin desnoods een list...:-)
Opgave 4
- Voor een Cd-speler moet je €142 betalen. Dat is inclusief 21% BTW. Hoeveel BTW betaal je dan?
- Ik heb op 1 januari 2001 een bedrag van €225 op een spaarrekening gezet. Ik krijg jaarlijks 3% rente die steeds op 1 januari wordt bijgeschreven. Bereken het tegoed op de spaarrekening op 2 januari 2012?
- Een bedrag B wordt met 12% verhoogd. Bereken met hoeveel procent het bedrag moet afnemen om weer op het oude bedrag B uit te komen.
Resultaten
Voor deze opgave kunnen leerlingen 6 punten halen. Gemiddeld scoren mijn leerlingen 1 punt. Eén leerling scoort 6 punten, één leerling scoort 3 punten, 5 leerlingen 2 punten en één leerling 1 punt. De rest heeft geen punten.
Een hele paragraaf over procenten en dan zo'n resultaat? En dan te bedenken dat procenten eigenlijk voorkennis was bij hoofdstuk 1. Dit is dus niets nieuws. Dat is stof uit de tweede of derde klas. Deze leerlingen moeten vast nog een keer een rekentoets doen. Kennelijk is dat rekenen met procenten nog niet helemaal geland.:-)
Het middeleeuwse wereldbeeld
"Het is inmiddels waarschijnlijk wel duidelijk geworden dat de aarde één van de miserabelste plaatsen van het heelal is. De aarde is het verst van God weg, 's nachts is het er donker, het leven is er vergankelijk."
bron
bron
Het rekendebat 2
Je vraagt je wel af waar dit dan wel/niet over gaat:
...en dat laatste zinnetje is dan toch wel vrij helder... of zou er echt iemand vinden dat dit een rare vraag is?:-)
- Vraag 8 (als ik relevante info goed gefilterd heb) is antwoord afwijkend van uitkomst op rekenmachine...
- De toetsmakers doen graag voorkomen alsof 'niet goed kunnen afronden' ons maatschappelijk probleem is.
- Dat 'afronden' is duidelijk een dingetje in het Freudenthalgeloof. Vreemd bij gebruik rekenmachine!
- Er zijn oneindig veel manieren waarop je getallen kan afronden...
- Ja. Het is ook gewoon ZO ontzettend NIET waar het niet over zou moeten gaan.
...en dat laatste zinnetje is dan toch wel vrij helder... of zou er echt iemand vinden dat dit een rare vraag is?:-)
woensdag 20 november 2013
zondag 17 november 2013
Nog meer rekentoets...
Zo maar een sommetje uit het voorbeeld van de rekentoets 3F:
18 - 4 × 5 + 2 =
Je zou denken dat daar niet veel misverstand over zou moeten bestaan. De afspraken zijn nogal helder, dus het antwoord is:
18 - 4 × 5 + 2 = 18 - 20 + 2 = 0
Of zouden er nog steeds mensen zijn die denken dat de afspraken niet duidelijk zijn? Die hebben dan wel een memo gemist, denk ik. Het in twijfel trekken van deze afspraken en meneer van Dale van stal halen maakt de zaak er niet beter op... Integendeel.
Eigenlijk geldt dat voor het meeste wat er zo op Twitter en het Internet wordt gefulmineerd over de rekentoets. Leerlingen die hebben opgelet in de wiskundeles, de leerstof verwerkt hebben en vooral zich een aantal belangrijke vaardigheden hebben eigen gemaakt en begrippen hebben opgeslagen in hun bovenkamer zouden met de rekentoets geen enkel probleem mogen hebben.
Je kunt best af en toe een foutje maken natuurlijk, maar in principe vind ik het allemaal zo herkenbaar. We hebben er echt van alles aan gedaan, maar 't lijkt wel of 't gewoon niet blijft hangen. Dat is wel bijzonder treurig. Je leert iets maar na een jaar, een maand een week ben je 't gewoon weer vergeten? Lekker zinloos. Volgens mij doe je dan 'wiskundeonderwijsgewijs' iets niet goed, maar daar had ik de vorige keer al van alles over geroeptoeterd...:-)
18 - 4 × 5 + 2 =
Je zou denken dat daar niet veel misverstand over zou moeten bestaan. De afspraken zijn nogal helder, dus het antwoord is:
18 - 4 × 5 + 2 = 18 - 20 + 2 = 0
Of zouden er nog steeds mensen zijn die denken dat de afspraken niet duidelijk zijn? Die hebben dan wel een memo gemist, denk ik. Het in twijfel trekken van deze afspraken en meneer van Dale van stal halen maakt de zaak er niet beter op... Integendeel.
Eigenlijk geldt dat voor het meeste wat er zo op Twitter en het Internet wordt gefulmineerd over de rekentoets. Leerlingen die hebben opgelet in de wiskundeles, de leerstof verwerkt hebben en vooral zich een aantal belangrijke vaardigheden hebben eigen gemaakt en begrippen hebben opgeslagen in hun bovenkamer zouden met de rekentoets geen enkel probleem mogen hebben.
Je kunt best af en toe een foutje maken natuurlijk, maar in principe vind ik het allemaal zo herkenbaar. We hebben er echt van alles aan gedaan, maar 't lijkt wel of 't gewoon niet blijft hangen. Dat is wel bijzonder treurig. Je leert iets maar na een jaar, een maand een week ben je 't gewoon weer vergeten? Lekker zinloos. Volgens mij doe je dan 'wiskundeonderwijsgewijs' iets niet goed, maar daar had ik de vorige keer al van alles over geroeptoeterd...:-)
- Zie rekentoets
Instituties
“Institutions will try to preserve the problem to which they are the solution”
Clay Shirky
Clay Shirky
Galopperende muizen
Ik geloof dat mijn hersenen soms anders werken dan bij 'normale mensen'. Ik heb er zelf niet echt last van, maar ik kan me voorstellen dat het af en toe twijfels oproept over mijn geestelijke gesteldheid.
@dinelecoeur twitterde 'mijn katten hebben weer hun galoppeerminuten'. Ik kan het niet helpen maar ik moest onmiddelijk denken aan Assepoester. Vraag me niet waarom...:-)
Achteraf is de associatie niet zo gek als het lijkt, denk ik. Galopperen - paarden - katten - muizen - paarden - altijd maar werken en ploeteren - maar gelukkig... daar komt de koets...
Ik vind het niet zo gek, maar ergens zit er wel een kink in de kabel. Kennelijk liggen 'katten' en 'muizen' in mijn bedrading erg dicht bij elkaar. Net als eenden, konijnen en andere dieren...:-)
Het zou kunnen zijn dat het mij als kind nooit gelukt is om mijn uitwaaiende gedachtenspinsels onder controle te krijgen. Ik associeer er maar wat op los. Dat is soms niet helemaal te volgen waarschijnlijk maar kennelijk heb ik dat nodig.
Ik weet niet precies wat het evolutionaire voordeel is van deze ongeremde vrolijkheid. Misschien ben ik wel een beetje teleurgesteld in de realiteit. Misschien vind ik het moeilijk de harde werkelijkheid te accepteren. Vast. Ik ben een dromer. Ik leef in een wereld die helemaal niet bestaat. Ik leef in een sprookje waarin ik zelf nauwelijks een rol speel. Ik vind het maar niks, maar ik heb er wel lol in. Maar 't is een fantasie...
Zo denk ik al 25 jaar dat ik wiskundeleraar ben...:-)
@dinelecoeur twitterde 'mijn katten hebben weer hun galoppeerminuten'. Ik kan het niet helpen maar ik moest onmiddelijk denken aan Assepoester. Vraag me niet waarom...:-)
Achteraf is de associatie niet zo gek als het lijkt, denk ik. Galopperen - paarden - katten - muizen - paarden - altijd maar werken en ploeteren - maar gelukkig... daar komt de koets...
Ik vind het niet zo gek, maar ergens zit er wel een kink in de kabel. Kennelijk liggen 'katten' en 'muizen' in mijn bedrading erg dicht bij elkaar. Net als eenden, konijnen en andere dieren...:-)
Het zou kunnen zijn dat het mij als kind nooit gelukt is om mijn uitwaaiende gedachtenspinsels onder controle te krijgen. Ik associeer er maar wat op los. Dat is soms niet helemaal te volgen waarschijnlijk maar kennelijk heb ik dat nodig.
Ik weet niet precies wat het evolutionaire voordeel is van deze ongeremde vrolijkheid. Misschien ben ik wel een beetje teleurgesteld in de realiteit. Misschien vind ik het moeilijk de harde werkelijkheid te accepteren. Vast. Ik ben een dromer. Ik leef in een wereld die helemaal niet bestaat. Ik leef in een sprookje waarin ik zelf nauwelijks een rol speel. Ik vind het maar niks, maar ik heb er wel lol in. Maar 't is een fantasie...
Zo denk ik al 25 jaar dat ik wiskundeleraar ben...:-)
zaterdag 16 november 2013
Hello goodbye
Sommige dingen verdwijnen, andere dingen blijven, maar 't wordt nooit meer zoals het was...
Ik ben deze week voor het eerst in 2 jaar weer 's op de lerarenopleiding geweest. Voor een 'afscheidssymposium'. Je verwacht het niet maar dat was erg leuk. Een laatste les, gecijferdheid en nog zo wat...Onwillekeurig ga je dan toch nadenken of het een goed idee was om de lerarenopleiding te verlaten. Was dat een goed idee? Heb ik daar toch niet ergens een beetje spijt van? Of...
Eerlijk gezegd? Ik geloof dat ik het nu al aardig achter me gelaten heb. Gelukkig blijven de goede herinneringen bewaard en al met al heb ik er zoveel geleerd, leuke mensen leren kennen en een geweldige tijd gehad. De teleurstellingen en de frustraties vervagen zodat de mooie dingen er nog meer uitspringen.
Bedankt...:-)
vrijdag 15 november 2013
Rekentoets
Vooruit dan maar... Laat ik ook 's een keer iets roepen over de verplichte rekentoets. Als docent wiskunde heb ik daar zo mijn gedachten over...:-)
In de onderbouw van het voortgezet onderwijs bestaat het wiskundeprogramma voor 25% uit rekenen: verhoudingen, procenten, breuken, machten, optellen, aftrekken, wortels, vergrotingsfactoren, metriek stelsel en nog veel meer rekenen.
Als je dan vaststelt dat leerlingen toch niet kunnen rekenen dan kan je toch bijna niet anders concluderen dat er met dat wiskundeonderwijs iets mis is. Ik zou denken dat je daar dan iets moet doen. Beter of meer wiskunde bijvoorbeeld. 't Is maar een idee...:-)
Maar nee, we krijgen verplichte rekentoetsen. Het idee zal wel zijn dat als je dingen toetst dat scholen dan beter les gaan geven of zoiets... Maar we deden al heel erg ons best maar kennelijk levert dat niet helemaal op wat we ons daar bij voorstellen. Wat kan je doen? Van rekentoetsen ga je niet beter rekenen.
Je kunt natuurlijk rekenles gaan geven. In de plannen voor de verbetering van het rekenen zie ik nu niet direct hoe dat dan betaald moet worden. Dus wel 'eisen stellen' maar niet 'faciliteren'. Dat is vragen om moeilijkheden.
Maar 20 jaar geleden gaf ik ook al rekenles. Voor de leerlingen die moeite hadden met rekenen: verhoudingen, procenten, breuken, machten, optellen, aftrekken, wortels, vergrotingsfactoren, metriek stelsel en nog veel meer rekenen...
Ik begrijp de meeste commentaren niet zo. Uiteraard zijn er wel een aantal bezwaren aan de manier waarop er getoetst wordt. We moeten misschien ook nog 's nadenken over de rol van de rekenmachine. Ik vind het allemaal prima, maar 't lost het probleem niet op.
Ik denk dat het wiskundeonderwijs gewoon niet deugt. Als een groot deel van je programma bestaat uit rekenen en de leerlingen kunnen daarmee uiteindelijk niet rekenen dan wordt het tijd voor iets nieuws. Rekenen is (naar mijn idee) gewoon een deel van de wiskunde. Kunnen leerlingen niet rekenen? Dan kunnen ze vast ook geen wiskunde? Toch?
Mijn idee? Laten we de leerlingen nu gewoon 's goed wiskunde leren. Dan gaan we dat toetsen. Je moet geen dingen toetsen die er niet zijn...:-)<
In de onderbouw van het voortgezet onderwijs bestaat het wiskundeprogramma voor 25% uit rekenen: verhoudingen, procenten, breuken, machten, optellen, aftrekken, wortels, vergrotingsfactoren, metriek stelsel en nog veel meer rekenen.
Als je dan vaststelt dat leerlingen toch niet kunnen rekenen dan kan je toch bijna niet anders concluderen dat er met dat wiskundeonderwijs iets mis is. Ik zou denken dat je daar dan iets moet doen. Beter of meer wiskunde bijvoorbeeld. 't Is maar een idee...:-)
Maar nee, we krijgen verplichte rekentoetsen. Het idee zal wel zijn dat als je dingen toetst dat scholen dan beter les gaan geven of zoiets... Maar we deden al heel erg ons best maar kennelijk levert dat niet helemaal op wat we ons daar bij voorstellen. Wat kan je doen? Van rekentoetsen ga je niet beter rekenen.
Je kunt natuurlijk rekenles gaan geven. In de plannen voor de verbetering van het rekenen zie ik nu niet direct hoe dat dan betaald moet worden. Dus wel 'eisen stellen' maar niet 'faciliteren'. Dat is vragen om moeilijkheden.
Maar 20 jaar geleden gaf ik ook al rekenles. Voor de leerlingen die moeite hadden met rekenen: verhoudingen, procenten, breuken, machten, optellen, aftrekken, wortels, vergrotingsfactoren, metriek stelsel en nog veel meer rekenen...
Ik begrijp de meeste commentaren niet zo. Uiteraard zijn er wel een aantal bezwaren aan de manier waarop er getoetst wordt. We moeten misschien ook nog 's nadenken over de rol van de rekenmachine. Ik vind het allemaal prima, maar 't lost het probleem niet op.
Ik denk dat het wiskundeonderwijs gewoon niet deugt. Als een groot deel van je programma bestaat uit rekenen en de leerlingen kunnen daarmee uiteindelijk niet rekenen dan wordt het tijd voor iets nieuws. Rekenen is (naar mijn idee) gewoon een deel van de wiskunde. Kunnen leerlingen niet rekenen? Dan kunnen ze vast ook geen wiskunde? Toch?
Mijn idee? Laten we de leerlingen nu gewoon 's goed wiskunde leren. Dan gaan we dat toetsen. Je moet geen dingen toetsen die er niet zijn...:-)<
zaterdag 9 november 2013
Transpiratie, inspiratie en wrevel
't Schijnt dat niet alle docenten de neiging hebben om hun lesmateriaal en ideeën te delen. Ik begrijp dat wel. Als je dat wel doet dan komt er meestal alleen maar gezeur van. Ik had al eerder geroepen dat mensen niet zo moeten zeuren, maar dat helpt niet echt...:-)
Docenten worden regelmatig opgeroepen vooral (gratis) hun lesmateriaal te delen, bijvoorbeeld door het in wikiwijs onder te brengen. In de nieuwsbrief van de wiskundecommunity van de digischool bijvoorbeeld.
Nu probeer ik me voor te stellen hoe dat zou zijn als je dan je spullen deelt dat er dan iemand is die dat gaat beoordelen. Je maakt iets... geeft het weg... en daar gaat iemand 'het gegeven paard' in de bek kijken... Zou daar iemand op zitten te wachten? Wie gaat dat dan doen? Wie kan dat?
Er zijn zelfs mensen die nog een stapje verder gaan:
"Plaats voor 1 januari 2013 een nieuw bericht of een reactie op een bestaand bericht in de vakcommunity en verdien een cadeaubon van 25 euro"Over perverse prikkels gesproken...:-)
Nieuwsbrief No 1-2013
Docenten worden regelmatig opgeroepen vooral (gratis) hun lesmateriaal te delen, bijvoorbeeld door het in wikiwijs onder te brengen. In de nieuwsbrief van de wiskundecommunity van de digischool bijvoorbeeld.
Nu probeer ik me voor te stellen hoe dat zou zijn als je dan je spullen deelt dat er dan iemand is die dat gaat beoordelen. Je maakt iets... geeft het weg... en daar gaat iemand 'het gegeven paard' in de bek kijken... Zou daar iemand op zitten te wachten? Wie gaat dat dan doen? Wie kan dat?
Er zijn zelfs mensen die nog een stapje verder gaan:
"Wat mij betreft zouden scholen verplicht mogen worden om alles wat 'in huis' ontwikkeld wordt publiek beschikbaar te stellen.Droom maar lekker verder, zou ik zeggen...:-)
bron"
donderdag 7 november 2013
Test mobiel
Als we zo beginnen dan kan je op elk willekeurig weblog of internetpagina mooie formules zetten... zowel PC als mobiel:
\(\large f(x) = \)\(\Large\frac{{x^2 + 2}}{{x - 3}}\)
\(\large f'(x) =\)\(\Large\frac{{x^2 - 6x - 2}}{{\left( {x - 3} \right)^2 }}\)
Dus ik bedoel maar... alles kan...
\(\large f(x) = \)\(\Large\frac{{x^2 + 2}}{{x - 3}}\)
\(\large f'(x) =\)\(\Large\frac{{x^2 - 6x - 2}}{{\left( {x - 3} \right)^2 }}\)
Dus ik bedoel maar... alles kan...
Een staartdeling
Way to go, Willem
van Ravenstein!
Looks like you uploaded your first ever YouTube video.
Looks like you uploaded your first ever YouTube video.
maandag 4 november 2013
Mathematics is a way of thinking
"Behind Ma’s suggestion, [...] is the simple (but so often overlooked) observation that, at its heart, mathematics is not a body of facts or procedures but a way of thinking. Once a person has learned to think that way, it becomes possible to learn and use pretty well any mathematics you need or want to know about, when you need or want it."
bron
bron
Verkooptruuk
"Het voorbeeld van The Economist is beroemd. Het tijdschrift vroeg $59 voor online only, $125 voor print only en eveneens $125 voor print én online. 84 procent van de klanten koos in dat geval voor het gecombineerde abonnement van $125. Toen de aanbieding voor print only werd weggelaten, koos opeens 68 procent voor de goedkopere optie."
bron
bron
The data may not contain the answer
"The data may not contain the answer. The combination of some data and an aching desire for an answer does not ensure that a reasonable answer can be extracted from a given body of data."
John W. Tukey
John W. Tukey
zondag 3 november 2013
Wat is professionaliseren?
Het is bijna niet te stuiten. Docenten moeten nu echt werk gaan maken van hun
professionalisering. Er is geen ontkomen aan. Ik werk nu bijna 25 jaar in het
onderwijs en als ik nu toch echt moet professionaliseren dan zal ik daar maar 's
een begin mee maken. Wat betekent dat voor mij? Wat moet ik dan doen?
Ik zou allereerst wekelijks een klacht indienen bij de ARBO-dienst. De omstandigheden waaronder ik mijn werk moet verrichten zijn niet gezond. Het lokaal waar ik geacht wordt les te geven biedt ruimte voor maximaal 25 leerlingen. Met een klas van 34 leerlingen kan je daar niet je werk doen. De lucht alleen al... Als professional kan ik dat soort arbeidsomstandigheden niet accepteren. Misschien dat de ARBO-dienst me daarbij kan helpen.
Ik word regelmatig geacht op tijden waarop ik niet werk op te komen draven. Dat kan zelfs 's avonds zijn, denk maar aan een tafeltjesavond, een open avond, e.d.. Dat is overwerk. Overwerk wordt normaal gesproken extra betaald. Als professional zal ik daarvoor een rekening moeten gaan sturen. Vergaderen op maandag terwijl ik normaal gesproken niet werk op maandag? Dat kan wel, maar dat gaat dan geld kosten. De uren die ik dan maak en de inkomsten die ik dan mis loop zal ik moeten gaan declareren.
Naast de normale lesvoorbereiding, het maken van proeven, het nakijken en de verslagen schrijven moet er van alles gebeuren om mijn lessen de inhoud te geven die nodig is. Daarvoor word ik nauwelijks gefaciliteerd. Er is wel zoiets als een opslagfactor natuurlijk maar de 'vergoeding' staat niet geheel in de juiste verhouding met de tijd en moeite die dat kost. Als professional moet je natuurlijk altijd de gemaakte kosten doorberekenen. Ik moet tijd gaan schrijven en bij een overschreiding ofwel de werkzaamheden staken ofwel een rekening sturen.
Eén van mijn kerntaken is om leerlingen die moeite hebben met mijn vak extra hulp te bieden. Hier en daar moet ik leerlingen individueel helpen bij de wiskunde. Daar is geen 'tijd of ruimte' voor toegekend, maar je kunt daar eigenlijk niet omheen. Extra hulp en oefeningen kan ook in digitale zin. Je moet daar wel iets voor hebben en tijd nemen om dingen klaar te zetten, lesmateriaal te ontwikkelen e.d. Ook hiervoor geldt dat bij overschreiding van beschikbare tijd een professional dat zal moeten doorberekenen.
Waarom heb ik geen smartboard? Waarom hebben niet alle leerlingen een tablet met een Internetverbinding? Waarom hebben we geen fatsoenlijk boek waar leerlingen echt iets kunnen leren over wiskunde? Waarom moet ik me in allerlei bochten wringen om er nog iets van te maken? Waarom moet ik dat allemaal zelf bedenken en in mijn eigen tijd? Waarom moet ik les geven in een kippenhok in plaats van een goed uitgerust lokaal met ruimte en de juiste middelen? Waarom...!?
Naast mijn 'normale werk' als docent ben ik actief op Internet. Ik onderhoud een aantal websites waar iedereen van alles kan vinden over wiskunde en wiskundeonderwijs. Ik twitter, ik weblog en ik beantwoord vragen over wiskunde... Bij een verregaande professionalisering is dat natuurlijk geen optie meer. Waarom zou ik 'gratis' allerlei 'diensten' aanbieden zonder dat daar iets tegenover staat? Waarom zou ik 'voor niets' mijn kennis delen? Dat lijkt me niet echt een professionele houding.
Daarnaast moet ik in deze 'snel veranderende wereld' continu proberen bij te blijven. Ik moet mijn professionele netwerk onderhouden, met vakgenoten praten, workshops bezoeken, uit eten gaan met mijn twittervrienden, mensen uit mijn netwerk helpen met statistiek, kletsen met jan-en-alleman. Dat is ook werk...
Waarmee ik maar wil zeggen dat als docenten moeten professionaliseren dan verwacht ik wel dat mijn werkomgeving en werkomstandigheden meeprofessionaliseren. Doen ze dat niet, dan houdt het op...
Een andere optie is om op te houden met zeuren en gewoon docenten hun werk laten doen. Daar waar het niet goed gaat ligt een mooie taak voor de schoolleiding om daar iets aan te doen, maar verder...? Zorg eerst maar 's voor de juiste randvoorwaarden. Ondertussen professionaliseer ik gewoon verder zoals ik de afgelopen 25 jaar al doe. Wie kan mij iets leren?:-)
Ik zou allereerst wekelijks een klacht indienen bij de ARBO-dienst. De omstandigheden waaronder ik mijn werk moet verrichten zijn niet gezond. Het lokaal waar ik geacht wordt les te geven biedt ruimte voor maximaal 25 leerlingen. Met een klas van 34 leerlingen kan je daar niet je werk doen. De lucht alleen al... Als professional kan ik dat soort arbeidsomstandigheden niet accepteren. Misschien dat de ARBO-dienst me daarbij kan helpen.
Ik word regelmatig geacht op tijden waarop ik niet werk op te komen draven. Dat kan zelfs 's avonds zijn, denk maar aan een tafeltjesavond, een open avond, e.d.. Dat is overwerk. Overwerk wordt normaal gesproken extra betaald. Als professional zal ik daarvoor een rekening moeten gaan sturen. Vergaderen op maandag terwijl ik normaal gesproken niet werk op maandag? Dat kan wel, maar dat gaat dan geld kosten. De uren die ik dan maak en de inkomsten die ik dan mis loop zal ik moeten gaan declareren.
Naast de normale lesvoorbereiding, het maken van proeven, het nakijken en de verslagen schrijven moet er van alles gebeuren om mijn lessen de inhoud te geven die nodig is. Daarvoor word ik nauwelijks gefaciliteerd. Er is wel zoiets als een opslagfactor natuurlijk maar de 'vergoeding' staat niet geheel in de juiste verhouding met de tijd en moeite die dat kost. Als professional moet je natuurlijk altijd de gemaakte kosten doorberekenen. Ik moet tijd gaan schrijven en bij een overschreiding ofwel de werkzaamheden staken ofwel een rekening sturen.
Eén van mijn kerntaken is om leerlingen die moeite hebben met mijn vak extra hulp te bieden. Hier en daar moet ik leerlingen individueel helpen bij de wiskunde. Daar is geen 'tijd of ruimte' voor toegekend, maar je kunt daar eigenlijk niet omheen. Extra hulp en oefeningen kan ook in digitale zin. Je moet daar wel iets voor hebben en tijd nemen om dingen klaar te zetten, lesmateriaal te ontwikkelen e.d. Ook hiervoor geldt dat bij overschreiding van beschikbare tijd een professional dat zal moeten doorberekenen.
Waarom heb ik geen smartboard? Waarom hebben niet alle leerlingen een tablet met een Internetverbinding? Waarom hebben we geen fatsoenlijk boek waar leerlingen echt iets kunnen leren over wiskunde? Waarom moet ik me in allerlei bochten wringen om er nog iets van te maken? Waarom moet ik dat allemaal zelf bedenken en in mijn eigen tijd? Waarom moet ik les geven in een kippenhok in plaats van een goed uitgerust lokaal met ruimte en de juiste middelen? Waarom...!?
Naast mijn 'normale werk' als docent ben ik actief op Internet. Ik onderhoud een aantal websites waar iedereen van alles kan vinden over wiskunde en wiskundeonderwijs. Ik twitter, ik weblog en ik beantwoord vragen over wiskunde... Bij een verregaande professionalisering is dat natuurlijk geen optie meer. Waarom zou ik 'gratis' allerlei 'diensten' aanbieden zonder dat daar iets tegenover staat? Waarom zou ik 'voor niets' mijn kennis delen? Dat lijkt me niet echt een professionele houding.
Daarnaast moet ik in deze 'snel veranderende wereld' continu proberen bij te blijven. Ik moet mijn professionele netwerk onderhouden, met vakgenoten praten, workshops bezoeken, uit eten gaan met mijn twittervrienden, mensen uit mijn netwerk helpen met statistiek, kletsen met jan-en-alleman. Dat is ook werk...
Waarmee ik maar wil zeggen dat als docenten moeten professionaliseren dan verwacht ik wel dat mijn werkomgeving en werkomstandigheden meeprofessionaliseren. Doen ze dat niet, dan houdt het op...
Een andere optie is om op te houden met zeuren en gewoon docenten hun werk laten doen. Daar waar het niet goed gaat ligt een mooie taak voor de schoolleiding om daar iets aan te doen, maar verder...? Zorg eerst maar 's voor de juiste randvoorwaarden. Ondertussen professionaliseer ik gewoon verder zoals ik de afgelopen 25 jaar al doe. Wie kan mij iets leren?:-)
zaterdag 2 november 2013
Do be do be do
Ik had al eerder de vraag opgeworpen 'to mooc or not to mooc?'. Het antwoord is 'no'. Ik vind het mooi geweest. Interessant experiment, maar het leven gaat door...:-)
Er is een verschil tussen consumeren en creëren. Waar ik maar mee wil zeggen dat je heel lang kun kijken naar wat er al is (als het er al is), maar dat je je soms misschien beter kan bezig houden met het creëren van iets nieuws. Anders komen we nooit ergens...
vrijdag 1 november 2013
Lieve Webmail Subscriber
Je kunt het natuurlijk altijd proberen... maar erg geloofwaardig lijkt het niet:-)
MAKKERS? STAAKT UW WILD GERAAS!
Lieve: Webmail SubscriberVrij onbegrijpelijk geprietpraat... De e-mail komt daarnaast niet door het spamfilter van Xs4All... dus is het allemaal behoorlijk zinloos... maar wel vermakelijk...
Wordt medegedeeld, om u dat uw e-mailaccount zijn heeft overschreden opslag te beperken. U zult niet in staat om e-mails en je verzenden en ontvangen worden e-mailaccount zal van onze server worden verwijderd.
MAKKERS? STAAKT UW WILD GERAAS!
maandag 28 oktober 2013
zondag 27 oktober 2013
Eend van de week
De problemen met het treinverkeer tussen Tilburg en Den Bosch eerder deze week zijn naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door een aanrijding met een konijn. Het pluizige beestje raakte waarschijnlijk een luchtslang. Daardoor werkte het remmechanisme niet meer goed. Dat meldt Brabants Dagblad.
Een woordvoerder kan nog niet bevestigen dat het daadwerkelijk om een konijn gaat. Wel is het zeker dat het gaat om ‘een klein dier’.
bron
Een woordvoerder kan nog niet bevestigen dat het daadwerkelijk om een konijn gaat. Wel is het zeker dat het gaat om ‘een klein dier’.
bron
vrijdag 25 oktober 2013
Digitale didactiek
Ik geloof dat de 'geleerden' er nog niet helemaal uit zijn of er zoiets bestaat als digitale didactiek. Maar vooruit maar...
Bij de vragen van vandaag in WisFaq kan je wel een mooi voorbeeld vinden van digitale didactiek. Als ik een vraag beantwoord in WisFaq maak ik (meestal) voor mezelf een volledige uitwerking van de vraag. Ik kan dan kijken of ik het zelf snap en of een oplossing te doen is voor de vragensteller. Al naar gelang het niveau en zo...:-)
Vervolgens ga ik kijken wat ik weg kan laten zonder te kort te doen aan de bedoeling van het antwoord. Het gaat tenslotte niet om een 'uitwerkingenboekje' maar om een 'vraagbaak'. We zijn er niet om vissen uit te delen, maar om de leerlingen te leren vissen.
Ik heb bij de beantwoording van Translatie van functie hier en daar 'puntjes gezet' in plaats van het volledige antwoord te geven. Aan de Re: Translatie van functie kan je dan zien dat 'weglaten' een nuttige actie is. Deze leerling heeft iets geleerd, hoop ik...:-)
Daarnaast roepen 'halve antwoorden' meestal reacties op. Dat is ook mooi, want interactie is natuurlijk veel leerzamer dan uitwerkingen. Wat mij betreft mag je dat best digitale didactiek noemen. Of gewoon gezond verstand of wat dan ook...
Zie ook:
Bij de vragen van vandaag in WisFaq kan je wel een mooi voorbeeld vinden van digitale didactiek. Als ik een vraag beantwoord in WisFaq maak ik (meestal) voor mezelf een volledige uitwerking van de vraag. Ik kan dan kijken of ik het zelf snap en of een oplossing te doen is voor de vragensteller. Al naar gelang het niveau en zo...:-)
Vervolgens ga ik kijken wat ik weg kan laten zonder te kort te doen aan de bedoeling van het antwoord. Het gaat tenslotte niet om een 'uitwerkingenboekje' maar om een 'vraagbaak'. We zijn er niet om vissen uit te delen, maar om de leerlingen te leren vissen.
Ik heb bij de beantwoording van Translatie van functie hier en daar 'puntjes gezet' in plaats van het volledige antwoord te geven. Aan de Re: Translatie van functie kan je dan zien dat 'weglaten' een nuttige actie is. Deze leerling heeft iets geleerd, hoop ik...:-)
Daarnaast roepen 'halve antwoorden' meestal reacties op. Dat is ook mooi, want interactie is natuurlijk veel leerzamer dan uitwerkingen. Wat mij betreft mag je dat best digitale didactiek noemen. Of gewoon gezond verstand of wat dan ook...
Zie ook:
Leuke en interessante weblogs in 2010
In 2010 gaf ik de volgende tips:
Leuke en interessante weblogs (geheel willekeurig...:-)
Leuke en interessante weblogs (geheel willekeurig...:-)
- Mudd Math Fun Facts
- Wilfred Rubens
- Trendmatcher tussen ICT en onderwijs
- The Big Picture
- Alles kan altijd beter
- KarinBlogt
- Wauwel
- Back2School
- ...
- ...
maandag 21 oktober 2013
Het einde van een tijdperk
In 2001 was e-leren (zeker bij mijn toenmalige werkgever) vooral een kwestie
van techniek. Met de implementatie van een ELO dacht men het 'Ei van Columbus'
te hebben gevonden.
In theorie was het niet zo'n gek idee zich te richten op de technische middelen. In de praktijk viel het allemaal nogal tegen. Het programma gaf heel veel problemen. Docenten hadden er in ieder geval weinig zin in.
Je kunt niet 10 jaar roepen dat je nog in een opstartfase zit en dat er weliswaar enkele kleine tekortkomingen zijn ten aanzien van je product, maar dat die met de volgende versie verholpen zullen zijn.
Het gevolg van dat alles is geweest dat sommige docenten zelf andere middelen zijn blijven gebruiken of zelfs naar betere oplossingen zijn gaan zoeken. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor. De instelling van hoger onderwijs bleef zich echter tegen deze ontwikkeling verzetten.
Je moet niet kiezen voor een product om ICT in het onderwijs te implementeren maar investeren in ideeën en visie. Zoek daar dan de juiste middelen en de juiste mensen bij. Uiteindelijk zal blijken dat inhoud en relatie verreweg het belangrijkste zijn.
In theorie was het niet zo'n gek idee zich te richten op de technische middelen. In de praktijk viel het allemaal nogal tegen. Het programma gaf heel veel problemen. Docenten hadden er in ieder geval weinig zin in.
Na een jaar kon ik niet anders concluderen dat het nooit iets zou worden met dat Natschool. Inmiddels is Natschool helemaal geaccepteerd en is iedereen op de lerarenopleiding er enorm mee in zijn nopjes...:-) |
Je kunt niet 10 jaar roepen dat je nog in een opstartfase zit en dat er weliswaar enkele kleine tekortkomingen zijn ten aanzien van je product, maar dat die met de volgende versie verholpen zullen zijn.
Het gevolg van dat alles is geweest dat sommige docenten zelf andere middelen zijn blijven gebruiken of zelfs naar betere oplossingen zijn gaan zoeken. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor. De instelling van hoger onderwijs bleef zich echter tegen deze ontwikkeling verzetten.
Maar vreemd is het wel. Ik probeer met de website vorm en inhoud te geven aan handig en didactisch gebruik van ICT in het onderwijs. Volgens mij levert dat heel veel op aan kennis over en ervaring met het ondersteunen van onderwijs met ICT. Daarnaast is de website onmisbaar bij de uitvoering van een groot deel van mijn onderwijs. |
- Zie bezwaar
Aan de andere kant kan je natuurlijk niet alleen maar investeren, steeds maar weer nieuwe dingen bedenken en proberen een 'beetje bij te blijven' zonder dat er iets tegenover staat. |
Je moet niet kiezen voor een product om ICT in het onderwijs te implementeren maar investeren in ideeën en visie. Zoek daar dan de juiste middelen en de juiste mensen bij. Uiteindelijk zal blijken dat inhoud en relatie verreweg het belangrijkste zijn.
zondag 20 oktober 2013
To mooc or not to mooc
Ik ben al een tijdje bezig met de ELearnMooc (E-learning van de Open
Universiteit). Op mijn
weblog heb ik er al 't een en ander over geschreven, maar er is nog wel meer
over te zeggen. Er is natuurlijk altijd veel te zeuren... over niet werkende
'dingetjes', het gebrek aan overzicht, de 'losse structuur' en wat al niet meer.
Interessanter is de vraag: is het leuk? is het leerzaam? wat heb je er aan? wat
werkt?
De meerwaarde van een mooc moet dan zijn dat je belangrijke (en betrouwbare) bronnen bestudeert en daar iets mee doet. Het zijn de leerobjecten en die zijn met een bepaald plan geselecteerd door de deskundige. Dat maakt het interessant. Als je die bronnen goed bestudeerd en verwerkt dan mag je er van uit gaan dat je op de hoogte bent.
Daarmee richt een mooc zich dus wel degelijk op de inhoud van een cursus. Ook voor wat betreft de verwerking is er sprake van sturing. Je gaat niet maar zo'n beetje vrijblijvend heen en weer zitten zappen en wat websites 'scannen'. Nee, je wordt geacht een aantal relevante leeractiviteiten uit te voeren. Dat is ook effectiever, dus meer leren in minder tijd.
In een mooc heb je echter te maken met heel veel deelnemers. Als een docent (of een docententeam) iedereen continu van persoonlijke feedback zou moeten voorzien dan heb je wel een probleem. Je kunt natuurlijk een aantal (domme) dingen automatiseren, maar als het gaat om 'hogere vaardigheden' en 'persoonlijke leerroutes' dan moet je iets anders bedenken. Dat kan natuurlijk in de vorm van studiegroepjes, (vrijwillige) assistenten of verzin maar wat, maar zonder problemen is dat ook niet.
Helaas kom je ook in mooc's soms mensen tegen die, om het voorzichtig uit te drukken, niet direct stimulerend zijn voor mijn participatiegraad. Meestal zijn dat niet de mensen met de beste ideeën.
Gelukkig zijn er ook altijd veel mensen die wel open staan voor de ideeën van anderen, hun standpunten en kennis willen delen en zich een beetje 'normaal' opstellen...:-)
In 't algemeen zullen gelijkgestemden wel naar elkaar toe trekken. Dat is niet helemaal het idee, denk ik. Juist niet. Het is de diversiteit die nieuwe manieren van leren zo interessant maakt. Dat je kennis maakt met andersdenkenden.:-)
Als je niet echt een vaststaand reisdoel hebt kan je niet verdwalen, dus je doet maar wat. De kans is dan wel groter dat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen. Dat is precies wat een mooc heel goed in zou moeten zijn. Mensen dingen laten zien en ervaren die nieuw, verrassend en inspirerend zijn. Een soort ontdekkingstocht naar wat jij interessant vindt. Een soort aanzet voor verdere studie...
Inhoud en sturing
Je kunt je afvragen waarom je een mooc zou doen als alles wat je daar kan vinden ook zonder mooc wel te vinden zou zijn. We hebben tenslotte al een hele mooie ELO tot onze beschikking: het Internet. Als je iets wilt leren kan je dan niet gewoon even op Internet kijken en je ernstig verdiepen in het onderwerp?De meerwaarde van een mooc moet dan zijn dat je belangrijke (en betrouwbare) bronnen bestudeert en daar iets mee doet. Het zijn de leerobjecten en die zijn met een bepaald plan geselecteerd door de deskundige. Dat maakt het interessant. Als je die bronnen goed bestudeerd en verwerkt dan mag je er van uit gaan dat je op de hoogte bent.
Daarmee richt een mooc zich dus wel degelijk op de inhoud van een cursus. Ook voor wat betreft de verwerking is er sprake van sturing. Je gaat niet maar zo'n beetje vrijblijvend heen en weer zitten zappen en wat websites 'scannen'. Nee, je wordt geacht een aantal relevante leeractiviteiten uit te voeren. Dat is ook effectiever, dus meer leren in minder tijd.
Prompte feedback
De meest in het oog lopende meerwaarde van elektronisch leren is prompte feedback. Je voert een aantal leeractiviteiten uit en je krijgt snel te zien of dat gelukt is. Normaal gesproken is dat een docent die zegt of je een opdracht goed uitgevoerd hebt, maar het kunnen natuurlijk ook je mede-studenten (peer feedback) zijn.In een mooc heb je echter te maken met heel veel deelnemers. Als een docent (of een docententeam) iedereen continu van persoonlijke feedback zou moeten voorzien dan heb je wel een probleem. Je kunt natuurlijk een aantal (domme) dingen automatiseren, maar als het gaat om 'hogere vaardigheden' en 'persoonlijke leerroutes' dan moet je iets anders bedenken. Dat kan natuurlijk in de vorm van studiegroepjes, (vrijwillige) assistenten of verzin maar wat, maar zonder problemen is dat ook niet.
Gepersonaliseerd leren
Als het gaat om gepersonaliseerd leren wie kan dan zeggen of ik mijn werk goed gedaan heb? Wie begrijpt waar ik me precies mee bezig houd? Wie kent mij? Wie weet wat ik allemaal gedaan heb? Wie weet wat ik allemaal al of niet weet? Wie weet precies wie ik ben? Wat ik doe?Helaas kom je ook in mooc's soms mensen tegen die, om het voorzichtig uit te drukken, niet direct stimulerend zijn voor mijn participatiegraad. Meestal zijn dat niet de mensen met de beste ideeën.
Een teveel aan betweters, leuteraars, lurkers en nitwits leidt niet tot een grote betrokkenheid. Veel mensen zijn meer uit op netwerken dan op inhoud. Ze willen niet per sé iets leren maar uit eten...:-) |
Roeptoeters, vagebonden, TA's, prietpraters, puntneuzen en mensen die niet participeren en alles wat daar tussen zit. Is dat erg? Nee, zo werkt dat nu eenmaal. De vraag is alleen of ik daar dan deel van uit wil maken...:-) |
Gelukkig zijn er ook altijd veel mensen die wel open staan voor de ideeën van anderen, hun standpunten en kennis willen delen en zich een beetje 'normaal' opstellen...:-)
Diversiteit en bescheidenheid
Het bijzonder van een mooc is dat er veel deelnemers zijn die allemaal hun eigen expertise en tekortkomingen meebrengen. Als iedereen alles met iedereen zou delen hoeveel kennis en onbegrip kan je dan vergaren? Dat zou toch iets moois moeten opleveren. De diversiteit van deelnemers is dus heel bijzonder, maar 't is ook een probleem. Je moet wel een vorm vinden waarbij iedereen die iets te melden heeft aan bod kan komen en dat er voor iedereen iets te halen valt. Dat moeten dan niet alleen de 'brutalen' zijn...:-)In 't algemeen zullen gelijkgestemden wel naar elkaar toe trekken. Dat is niet helemaal het idee, denk ik. Juist niet. Het is de diversiteit die nieuwe manieren van leren zo interessant maakt. Dat je kennis maakt met andersdenkenden.:-)
Samenwerken
Als je zelf verantwoordelijk bent voor de manier waarop je wilt leren en wat je wil leren dan heb je misschien ook helemaal geen bekrachtiging nodig. Het mooie van de ELearnMooc vind ik dat ik eigenlijk niets wilde leren maar toch van alles heb opgestoken. Ik dacht dat ik wel zo'n beetje op de hoogte was van e-leren maar ik ben toch regelmatig aan het denken gezet, op zoek gegaan en nieuwe ideeën opgedaan. Iedereen leert natuurlijk altijd en overal. Zo'n mooc moet je dan ook beschouwen als een 'omgeving' waar je grote kans loopt iets te leren waarvan je niet wist dat je 't niet wist.:-)Geven en nemen
Mijn idee is nog steeds dat de liefde niet van één kant kan komen. Als je wilt dat mensen 'delen' en daar gebruik van maakt dan moet je zelf ook 'delen', anders schiet het niet op. Ik begrijp wel dat als iedereen altijd alles gaan delen dat het ook een rommeltje wordt, maar de 'starheid' van sommige mensen om vooral niet bij te dragen aan 'wat dan ook' vind ik, op z'n zachts gezegd, enigszins bevreemdend.Als je niet echt een vaststaand reisdoel hebt kan je niet verdwalen, dus je doet maar wat. De kans is dan wel groter dat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen. Dat is precies wat een mooc heel goed in zou moeten zijn. Mensen dingen laten zien en ervaren die nieuw, verrassend en inspirerend zijn. Een soort ontdekkingstocht naar wat jij interessant vindt. Een soort aanzet voor verdere studie...
Conclusies
We zijn nu zo'n beetje halverwege de cursus. Het is misschien nog wat voorbarig om conclusies te trekken, maar ja, wie houdt mij tegen?:-)- Er moet nog veel worden nagedacht en geëxperimenteerd met #mooc's, maar het aanbieden van goed gekozen leerobjecten met bijbehorende leeractiviteiten is een mooi startpunt. Ik ben er niet pessimistisch over...
- Zo'n #mooc lijkt me vooral interessant voor het hoger onderwijs en dan vooral als orientatie op een bepaald vakgebied. Op grond van de bevindingen zouden studenten dan kunnen gaan 'shoppen' in meer specifiek en op studiepunten gerichte cursussen.
- Voor het deelnemen aan een #mooc zijn wel speciale vaardigheden nodig. Je zult 'ergens' voor jezelf dingen moeten bijhouden, verzamelen en zelf goed nadenken waar je prioriteiten liggen.
- Vanwege de omvang zou je moeten proberen gebruik te maken van de aanwezige kennis en ervaringen. Diversiteit is een groot goed, maar zorg er wel voor dat er voor iedereen iets te halen is.
- Volgens mij is het heel goed mogelijk om in digitale zin 'zinvolle relaties' aan te gaan. Bij een #mooc zullen dat vooral relaties zijn van de deelnemers onderling. Dat is allemaal nog niet zo eenvoudig...:-)
zaterdag 19 oktober 2013
Lurken is geen (leer-)stijl
In most online
communities, 90% of users are lurkers who never contribute, 9% of users
contribute a little, and 1% of users account for almost all the action.
bron
bron
Een aantal jaren geleden, ergens in een E-learning Communty zijn er 223 gebruikers en die hebben zo'n 7322 berichten verstuurd. 1% van de gebruikers is goed voor 36% van de berichten. Vervolgens is 9% verantwoordelijk voor 53% van de berichten. Blijft er 11% van de berichten over voor de resterende 90% van de gebruikers. Deze laatste groep verstuurt gemiddeld 4 berichten per persoon.
Al met al kan je wel stellen dat er 2 leden heel actief zijn en dat zo'n 20 anderen ook bijdragen. De rest heeft zich aangemeld...:-)
Anders geformuleerd: 10% van de deelnemers is verantwoordelijk voor (bijna) 90% van de activiteiten.
De vraag is dan is dat een probleem? Of moet je 'lurken' beschouwen als onvemijdelijk of zelfs 'een bewuste leerstrategie'?
Nota bene: 'lurken' kun je ook beschouwen als
een bewuste leerstrategie. Blog bij E-learning: trends en ontwikkelingen |
Wel weer jammer dat er daardoor minder
interactie is maar die behoefte is natuurlijk ook weer persoonlijk en kan je ook
zien als een andere leerstrategie. Blog bij E-learning: trends en ontwikkelingen |
Ergens klopt er iets niet, denk ik. Het probleem van de #elearnmooc is dat het grootste deel van de aanmelders alleen komt kijken. Uiteindelijk zal misschien 10% echt iets doen en waarschijnlijk zal uiteindelijk misschien 1% de cursus echt afmaken, gok ik... en dat kan toch bijna niet de bedoeling zijn.
't Was toch juist de interactie en de uitwisseling van ideeën die een MOOC zouden moeten sturen? Maar moet dan niet iedereen bijdragen, reageren, becommentariëren, annoteren en zo? Dan wordt het, naar mijn idee, pas interessant en er zou dan iets kunnen ontstaan dat nog niet eerder vertoond is.
"In a MOOC it is the connections between different participants and different opinions that make a MOOC a source of learning. That is why massive is important in a MOOC. In a MOOC a lot of different participants and different opinions and different participants make a better interconnected network."Het grappige is dat als je 'het gebrek aan participatie' probeert aan te kaarten dat er altijd wel iemand gaat roepen dat hij/zij weliswaar niet echt bijdraagt maar het allemaal wel heel erg nuttig en inspirerend vindt...
bron
Dat laatste is natuurlijk precies het probleem. Lurken werkt. Het levert veel op. Je hoeft niet te investeren om iets te krijgen. Wie wil dat nu niet? Maar ergens klopt er iets niet...
woensdag 16 oktober 2013
Programmeren
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning."
Rick Cook - Quotes of the Day
Rick Cook - Quotes of the Day
maandag 14 oktober 2013
zondag 13 oktober 2013
Verwerkingsopdracht Trends in TE-learning
Er vallen bij het filmpje van Kineo een aantal dingen op.
1. Focus on improving performance
In 't onderwijs is het altijd lastig om precies aan te geven wat 'resultaten' zijn. Toetsen lijken vaak eerder een ritueel om aan te geven dat er sprake is geweest van onderwijs dan een meting van de behaalde competenties. Maar (hoe dan ook) gaat het uiteindelijk natuurlijk altijd om de leerresultaten. Wat hebben we geleerd? Wat kan je er mee? Hoe nuttig was dat voor de rest van je 'werk'? Enz.
5. Rethink e-learning design
Dat herken ik wel. Bij alle vormen van leren (oud en nieuw) zijn docenten altijd bezig met vragen als 'wat gaat er goed?', 'wat kan beter?', 'levert dit op wat ik wil?' enz. Mijn indruk is dat je bij moderne manieren van leren, met moderne middelen veel sneller en gemakkelijker cursussen kunt aanpassen, uitbreiden, verbeteren... Vroeger moest je eerst met paard en wagen langs de uitgever om een nieuwe versie aan te bieden. Voordat die moderne versie dan te gebruiken was was ie eigenlijk alweer toe aan vernieuwing. Nu kan je (als je dat zou willen) meteen dingen aanpassen. Het 'rethinken' van je 'elearning design' is dus een continu proces met heel veel kansen.
6. Promote experimental learning
In een werkveld als e-learning is er nog zoveel te ontdekken, uit te vinden en te bedenken dat experimenteren noodzakelijk is. Je kunt gewoon niet van tevoren weten hoe de dingen die je bedenkt uit zullen pakken. Heb je iets ontdekt dat werkt? Breid het uit! Iets ontdekts dat niet 'echt' werkt? Stop er mee of verander het grondig. Zie ook 5.
7. Support line managers
In het onderwijs zijn de 'line managers' de 'docenten', denk ik. Hun expertice is belangrijk. Dat soort 'lieden' verdient steun, ruimte en inspiratie om iedereen te ondersteunen, op te jagen en te enthousiasmeren. In de masterclass kwam ook al naar voren dat 'experts' belangrijk zijn.
8. Develop appropriate assessment
Bij een veranderende wijze van onderwijzen hoort een andere manier van toetsen. In veel discussies over 'toetsen' hanteert men een nogal eendimensionale blik op toetsen. Maar er zijn zoveel verschillende manieren van toetsen. In de digitaal gestimuleerde leeromgeving zijn er allerlei andere manieren om te toetsen. Die mogelijkheden moet je natuurlijk altijd met twee handen aangrijpen. Zorg dat het past bij de leeractiviteiten.
10. Evaluate outcomes
Hoe vaak hoor je bij e-leren niet zeggen 'niet alles ging goed maar we hebben er ontzettend veel van geleerd'? Dat zou, op zich, wel mooi zijn ware het niet dat men meestal de 'volgende keer' gewoon weer dezelfde fouten maakt. Ik begrijp dat nooit, maar vooruit maar. Evaluatie is essentieel. Wees eerlijk, neem deelnemers serieus en verzin 's iets nieuws als het niet werkt...
Al met al... een mooi filmpje. Lekker kort ook. Inhoudelijk zijn er veel dingen uit de masterclass herkenbaar in terug te vinden. Leuke opdracht:-)
zaterdag 12 oktober 2013
TweetDeck in de achtergrond
woensdag 9 oktober 2013
dinsdag 8 oktober 2013
Het derde merkwaardige product
Soms zijn dingen voor jezelf zo volstrekt helder dat je vergeet dat zoiets mogelijkerwijs voor een ander niet zo is. Naar aanleiding van derde merkwaardige product kwam er wel een aardige reactie binnen. Zoiets als 'de uitleg is goed maar ik snap het niet'.:-)
Bij merkwaardige producten zoals a²-b²=(a-b)(a+b) moet je de 'a' en 'b' opvatten als variabelen. Dat zijn (feitelijk) getallen. Maar die getallen kunnen natuurlijk ook weer uitdrukkingen zijn. Dat zijn ook getallen...
Bij (n+1)²-n² moet je dus 'herkennen' dat a=n+1 en b=n. Er staat dan a²-b² en dat kan je schrijven als (a-b)(a+b) zodat er (n+1-n)(n+1+n) staat. Dat laat zich dan schrijven als 1·(2n+1), dus 2n+1. Meer moet het niet zijn.
Nu kan je dat herleiden bij (n+1)²-n² ook wel zonder dat derde merkwaardige product doen. n²+2n+1-n² is 2n+1. Dat gaat wel zo snel, maar 't was een oefening. Om het te leren, zeg maar...
Bij (2x+1)²-(x+2)² moet je dan bedenken dat a=2x+1 en b=x+2 en dan verder als hier boven. Direct uitwerken is hier trouwens ook handiger. 4x²+4x+1-(x²+4x+4)=3x²-3. Dat zijn dan vooral de andere merkwaardige producten.
Maar wat is er moeilijk aan? Ik weet het niet, je moet naar de structuur kijken. Het verschil van twee kwadraten is het product van het verschil en de som van die twee getallen. Om het maar 's in normaal Nederlands te formuleren. Het heeft alles te maken met getalbegrip en inzicht in de rekenoperaties. Wat zijn kwadraten? Wat zijn factoren? Wat is een product? Enz.
De vraag is dan of die formuletaal wel helemaal meteen voor iedereen duidelijk is. Uiteindelijk lijkt me dat zeker het handigst maar als je 't nog moet leren is dat misschien toch lastiger dan ik dacht. Hopelijk helpt het om er over te praten...
We zien wel...:-)
Bij merkwaardige producten zoals a²-b²=(a-b)(a+b) moet je de 'a' en 'b' opvatten als variabelen. Dat zijn (feitelijk) getallen. Maar die getallen kunnen natuurlijk ook weer uitdrukkingen zijn. Dat zijn ook getallen...
Bij (n+1)²-n² moet je dus 'herkennen' dat a=n+1 en b=n. Er staat dan a²-b² en dat kan je schrijven als (a-b)(a+b) zodat er (n+1-n)(n+1+n) staat. Dat laat zich dan schrijven als 1·(2n+1), dus 2n+1. Meer moet het niet zijn.
Nu kan je dat herleiden bij (n+1)²-n² ook wel zonder dat derde merkwaardige product doen. n²+2n+1-n² is 2n+1. Dat gaat wel zo snel, maar 't was een oefening. Om het te leren, zeg maar...
Bij (2x+1)²-(x+2)² moet je dan bedenken dat a=2x+1 en b=x+2 en dan verder als hier boven. Direct uitwerken is hier trouwens ook handiger. 4x²+4x+1-(x²+4x+4)=3x²-3. Dat zijn dan vooral de andere merkwaardige producten.
Maar wat is er moeilijk aan? Ik weet het niet, je moet naar de structuur kijken. Het verschil van twee kwadraten is het product van het verschil en de som van die twee getallen. Om het maar 's in normaal Nederlands te formuleren. Het heeft alles te maken met getalbegrip en inzicht in de rekenoperaties. Wat zijn kwadraten? Wat zijn factoren? Wat is een product? Enz.
De vraag is dan of die formuletaal wel helemaal meteen voor iedereen duidelijk is. Uiteindelijk lijkt me dat zeker het handigst maar als je 't nog moet leren is dat misschien toch lastiger dan ik dacht. Hopelijk helpt het om er over te praten...
We zien wel...:-)
De band plakken
zaterdag 5 oktober 2013
Eerste bijeenkomst probleemaanpak
Afgelopen vrijdag heb ik de PO probleemaanpak in HAVO wiskunde B opgestart.
Zie startbijeenkomst probleemaanpak.
Het eerste probleem uit de serie gaat over een vouwblaadje. Deze opdracht sluit leuk aan bij het voorbeeld uit de startbijeenkomst. De opdracht is wel aan de moeilijke kant en een lesuur voor de startbijeenkomst en twee problemen om op te lossen is echt te kort.
Eén leerling komt (vrij snel) met een oplossing voor het vouwblaadje:
Teken een rechthoekige driehoek SRP. Daarbij is SP=4 en SR=8, dus PR=√80.
Dat is inderdaad juist, maar is het een oplossing? Hoe kom je er aan? Hoe weet je zeker dat het klopt? Ik vind het geniaal, maar ik ben er nog niet uit...:-)
Vorig jaar was er ook al een leerling die meteen riep dat RC=1 en dat je dat zo kan zien. Ik ben er nooit helemaal achter komen hoe dat zit. Mijn oplossing is in ieder geval een stuk langer.
Maar... ik vind het leuk. Je krijgt meteen een 'heel ander gesprek', de tijd vliegt om en uiteindelijk ontdek je altijd weer iets nieuws.
Zie startbijeenkomst probleemaanpak.
Het eerste probleem uit de serie gaat over een vouwblaadje. Deze opdracht sluit leuk aan bij het voorbeeld uit de startbijeenkomst. De opdracht is wel aan de moeilijke kant en een lesuur voor de startbijeenkomst en twee problemen om op te lossen is echt te kort.
Eén leerling komt (vrij snel) met een oplossing voor het vouwblaadje:
Teken een rechthoekige driehoek SRP. Daarbij is SP=4 en SR=8, dus PR=√80.
Dat is inderdaad juist, maar is het een oplossing? Hoe kom je er aan? Hoe weet je zeker dat het klopt? Ik vind het geniaal, maar ik ben er nog niet uit...:-)
Vorig jaar was er ook al een leerling die meteen riep dat RC=1 en dat je dat zo kan zien. Ik ben er nooit helemaal achter komen hoe dat zit. Mijn oplossing is in ieder geval een stuk langer.
Maar... ik vind het leuk. Je krijgt meteen een 'heel ander gesprek', de tijd vliegt om en uiteindelijk ontdek je altijd weer iets nieuws.