Wiskunde en konijnen Probleemaanpak Procentenplan De grafische rekenmachine Mijn digitale netwerk Digitale activiteiten WeblogAl die 'dingen' hebben te maken met 'wiskunde leren', 'de inzet van ICT' en 'ontwikkelen van lesmateriaal'. Dat is niet zo gek, want ik ben wiskundeleraar. Dat betekent dat ik als primaire taak heb om mijn leerlingen wiskunde te leren in de breedste zin van het woord.
Het is in toenemende mate wenselijk om hier en daar de puntjes op de 'i' te zetten. Leerlingen halen niet vanzelf de essentiele zaken uit een hoofdstuk. Zelfwerkzaamheid leidt niet noodzakerlijkwijs tot inzicht en begrip. Soms is daar meer voor nodig. Uitleg, ICT-activiteiten, werkbladen, lesmateriaal... en wat je maar verder kan bedenken.
Nu gaat dat 'bedenken' en 'doen wat er nodig is' ook niet vanzelf. Het is een kwestie van 'vallen en opstaan'. Je moet experimenteren, uitproberen, grenzen verleggen, afspraken negeren, ... maar vooral geloven in het idee dat het 'altijd beter kan'. Dat is prettig voor jezelf misschien, maar 't zou ook nog zo maar 's beter kunnen zijn voor de leerlingen, je lessen en de school in het algemeen.
Maar, merkwaardig genoeg, is dat nu nooit onderwerp van gesprek. Wel over trivialiteiten, ergernissen, frustraties, bijzaken, werkdruk,... maar niet over je primaire taak. Dat is wel jammer.