Pagina's

zondag 29 januari 2012

Het kan altijd erger

In 'Staak niet, maar neem het onderwijs weer in bezit' schrijft Harm Beertema:
Staken, in plaats van uw leerlingen te dienen, te onderwijzen en te vormen. En waarom? Ik zal u vertellen wat de ouders en het overgrote deel van de Nederlanders ervan denken. Zij zien hier leraren die staken omdat ze méér vakantie willen en mínder lessen willen geven. En ik vind het lastig om dat beeld te nuanceren.
Dat is altijd al een beetje een probleem voor de PVV, geloof ik, de nuance. In dit geval is dat toch echt niet zo moeilijk. Maar dan moet je wel een beetje weten hoe 't zit. Ook al een probleem voor de PVV.

Maar om nu de docenten de schuld te geven van het feit dat de bestuurders en de managers het beroep van leraar hebben uitgekleed? Dat zou wel een mop zijn. Goed bezig:-)

Vuilnisman?!!

Things I like the most

In de categorie 'waar houd ik het meeste van...' een volstrekt willekeurig en onvolledig lijstje (je kunt ook niet alles op Internet zetten):
  • Wij hebben in de keuken een dienblad staan met flessen drank. Whisky, port, wijn, cognac en sherry. Op de een of andere manier vind ik dat een hele plezierige aanblik. Zelfs zonder de drank te nuttigen.
  • Een grote stapel pannenkoeken. Vers uit de pan, volgens eigen recept. Ze zijn zo lekker.
  • Als je bijna denkt dat je nooit meer een nieuw nummer zult bedenken en dat je dan ineens toch weer iets nieuws hebt bedacht. Titel: january. Engels inderdaad.
  • Dat je vaak dingen met de nodige tegenzin doet die dan uiteindelijk achteraf gezien heel erg leuk zijn.
  • De muziek van Frank Zappa, Steely Dan, Peter Hammill, King Crimson en nog zo wat...
  • Dat je heel soms ook nog wel 's mensen tegen komt die wel een beetje begrijpen wat je bedoelt en dat dan ook laten merken.
  • Gewoon lekker luieren op zaterdag, muziek luisteren, duffen, fantaseren, dingen bedenken, schrijven, uit mijn nek kletsen...
  • ...
...dus ik bedoel maar. Keus genoeg:-)

zaterdag 28 januari 2012

Het krachtenveld in het onderwijs

Stuck in the middle with you. Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am...
Gerry Rafferty
Ik denk dat de meeste docenten zich zo'n beetje in het midden bevinden. Het midden tussen de meer behoudende en verstandige krachten als Beter Onderwijs Nederland en de meer progressieve krachten, de creatieve dromers, de 'onderwijsvernieuwers/ondernemers'.

Je moet je voorstellen dat aan de linkerkant van de afgrond de conservatieven staan en aan de rechterkant van de afgrond staan de progressieven. De docenten bungelen boven de afgrond aan een lang elastiek. Onderin de afgrond bevinden zich dan de krokodillen, beleidsmakers, politici en de managers. Deze laatste groep doet niet veel meer dan happen naar de docenten.

Je begrijpt nu meteen dat de waarheid in dit geval niet in het midden ligt maar op een hoger plan. Echte verlichting, het nirwana, de goddelijkheid bevindt zich boven ons. De docenten stuiteren heen en weer in dit krachtenveld. Wij streven natuurlijk naar de verlichting, naar de vervulling van onze dromen, we proberen er bovenuit te komen. Af en toe worden we gegrepen door de slangen in de slangenkuil en soms stijgen we tot ongekende hoogten.

Het continue heen en weer bewegen tussen these en antithese, van 'up and down', van waardering tot schoffering, van vasthouden aan het oude en willen vernieuwen, van praktijk naar theorie is inherent aan het onderwijs. Er zijn geen 'vaste regels' en toch is het steeds hetzelfde, soms weer anders, nooit voorspelbaar. We weten niet precies hoe het werkt, wat er werkt en waarom. Dat heb je nu eenmaal met mensen. De mens is wel het meest wonderlijke fenomeen van de schepping.

Denk daar maar 's aan als je reactionaire praatjes hoort, zwevende onderwijsvernieuwers aan het werk ziet of de zoveelste studiedag in onbegrip bent achtergebleven, weer een paar uur van je leven weggegooid hebt aan vergaderen. Het hoort er allemaal bij. Je moet gewoon zo'n beetje doen wat er gezegd wordt, maar je moet niet overdrijven. Je moet gewoon een beetje mee-resoneren. Net als in de klas...:-)

Het beste is niet goed genoeg

Het zou best kunnen zijn dat Moodle verreweg de beste ELO is. Maar 't beste is kennelijk niet goed genoeg.:-)
Globe Putrand

donderdag 26 januari 2012

Een voorbeeldfunctie

Als docent heb je natuurlijk een voorbeeldfunctie. Ik zou 't liefst in oude kleren lopen en niet te veel tijd besteden aan de uiterlijke verzorging. Maar ja, dat kan natuurlijk niet. Als zwervers op straat je collegiaal gaan groeten dan loopt het uit de hand.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor een AOB-bestuurder. Dat die politici, die door sommige mensen gewoon als jankende, incompetente, geen verantwoording nemende zielepoten worden aangemerkt dom uit hun spreekwoordelijke nek zitten te kletsen wil niet zeggen dat je dat dan ook maar moet gaan doen. Het leidt wel heel erg af van de zaak waarover het ging. Wilde de politiek al niet luisteren nu willen ze zelfs niet meer praten met de AOB.

Nee... politicus (m/v) of AOB-bestuurder... het zijn geen beroepen waar je trots op kunt zijn. 't Is maar goed dat de meeste docenten wel trots zijn op hun beroep. Ik in ieder geval wel. Ik ben eigenlijk best gematigd positief.:-)

A better calculator...

Even een sommetje via twitter de wereld insturen...:-)



En dat dan een leerling het antwoord terugtwittert?



Dat zou toch zo maar kunnen allemaal... maar ja doe 't maar 's...
Ik vind het mooi...

dinsdag 24 januari 2012

Docenten weten het beter

Ik had met de hakken in het zand een poging gedaan om aan te geven dat als je iets van docenten wilt je geen onzin moet verkopen. Ik had daarvoor maar 's serendipity learning plannen? gebruikt als 'willekeurig' voorbeeld.

Ik dacht dat onderwijvernieuwers zelf ook wel zouden begrijpen dat een groot deel van hun gedachtengoed gebaseerd is op drijfzand. Maar kennelijk nemen ze zichzelf behoorlijk serieus. Dat is gek...:-)

Hier zijn nog zo wat dingen die ik voorbij heb zien komen de laatste paar dagen:
  • Meervoudige intelligenties...
  • Geef docenten hun vak terug.
  • Docenten moeten weer over onderwijs na gaan denken.
  • Kennisoverdracht is niet meer het exclusieve domein van het onderwijs.
  • Is het nog van deze tijd dat de vakbond AOb zo vast houdt aan de enorme hoeveelheid vakantiedagen van docenten? De kwaliteit van het onderwijs en het aantal lesuren moet omhoog. Bond ouderwets bezig.
  • Methodes verleiden tot slaafs volgen in plaats van zelf nadenken.
  • Groot probleem van methodes vind ik dat het keurslijven zijn, die ontplooiing van docent en student in de weg staan.
  • Dunne docenten hebben dikke boeken nodig.
  • Hoe verander je de mindset in het onderwijs?
  • Systeemdenken is een benadering die tracht overzicht van het geheel te behouden, in plaats van zich te concentreren op afzonderlijke onderdelen zonder te overwegen welke rol deze delen in het groter geheel spelen.
  • Leraar moet weer een beroep worden waar je trots op kunt zijn.
  • Puberbrein niet geschikt voor klassikaal onderwijs
  • ...
Allemaal in het kader van de cursus 'hoe jaag je docenten zo snel mogelijk op de kast?'. Lijkt me een leuke cursus:-)

Maar 't kan altijd erger. Je kunt docenten met 'de hakken in het zand' natuurlijk ook gaan verwijten dat ze gewoon niet 'open staan' voor de beoogde onderwijsvernieuwingen. Dat het ze gewoon ontbreekt aan een 'open mind'. Dat ze 't gewoon niet zien. Het is een soort van sneeuwblind. Dat kan. In dat geval gaan de hakken uit het zand en verlaten we de bijeenkomst. Kom jongens en meisjes: 'we gaan iets nuttigs doen. Laat die lui maar lekker verder klunzen.'

Betweterige types die vinden dat docenten altijd net doen of ze 't beter weten. Wat moet je er mee? Het zou toch zo maar kunnen zijn dat docenten het ook echt beter weten. Dat is trouwens een kerncompetentie van docenten. Anders moet je ook niet voor de klas gaan staan.

Innovation from the Inside Out

"People will innovate not because they are told to, but because they want to. (...) When people are inspired, share a common, compelling goal and have the time and space to collaborate, the results become self-organizing."
Innovation from the Inside Out

maandag 23 januari 2012

Waar doe je het voor?

"Heel soms (zoals nu) vraag je je af: waar doe je 't voor?"

Superb blog

Dat is toch wel een soort van grappig:
"Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is fantastic, as well as the content! Welcome to my site investment advisor."
Zoveel complimenten? Dat is wel een hele nieuwe ontwikkeling, maar over welke site gaat het eigenlijk? Over mijn nieuwste website dus...


Dat is wel bijzonder, want de layout is standaard en er is geen inhoud en de site is misschien net een week in de lucht. Nee, ik geloof niet dat ik bovenstaand bericht serieus moet nemen:-)

zondag 22 januari 2012

Managerstaal

"Wat zonde van ons belastinggeld dat er zwaar gesubsidieerde instituten bestaan die zulke niet operationaliseerbare teksten uitkramen."
Henk Pfaltzgraff - WiskundE-brief

zaterdag 21 januari 2012

Hebben jullie dan niet allemaal een IPad?

"If every learner in your institution has an iPad, then iTunes U is a great way of delivering content to your learners, if every learner doesn’t… well I wouldn’t bother with iTunes U."
Thinking about iTunes U

woensdag 18 januari 2012

Het onzichtbare leren

"Invisible Learning does not propose a theory, but rather establishes a metatheory capable of integrating different ideas and perspectives. This has been described as a protoparadigm, which is still in the 'beta' stage of construction."
Invisible Learning

maandag 16 januari 2012

Dat houd je toch niet tegen...

"The question isn't who is going to let me; it's who is going to stop me."
(Ayn Rand)

zondag 15 januari 2012

Eenzaam en alleen?

"A person sitting quietly under a tree in the backyard, while everyone else is clinking glasses on the patio, is more likely to have an apple land on his head."
The Rise of the New Groupthink

Een gat in de markt

"Scholen worden op dit moment overspoeld met aanbiedingen van instellingen en adviesbureaus die voor veel geld cursussen en materiaal aanbieden om leerlingen voor te bereiden op de verplichte rekentoets."
WiskundE-brief nummer 585

zaterdag 14 januari 2012

Twitteraars in allerlei soorten en maten

Er zijn twitteraars is allerlei soorten en maten. Er zijn er die vooral twitteren waar ze zijn. Dat is mogelijk leuk voor het thuisfront, maar voor de rest van wereld? Tenzij je natuurlijk in de buurt bent dan zou je natuurlijk even kunnen gaan kijken.

Er zijn ook twitteraars die twitter gebruiken als MSN. Hallo Piet, hoe gaat het? WTF is Piet? Meestal kletst men dan zo wat heen en weer. De vraag is of dat dan interessant voor de rest van de wereld. Alhoewel? Je kunt je er natuurlijk tegenaan bemoeien maar of dat nu de bedoeling is?

Er zijn er ook die de wereld deelgenoot maken hun leven. Ik ben wakker, ik ga een boterham eten, ik ben moe, ik ga naar bed, welterusten. Droom maar lekker, denk ik dan altijd.

Er zijn ook twitteraars die je op de hoogte houden van dingen die ze tegenkomen, leuke websites, interessante artikelen, hun eigen bijdrage op hun weblog, reacties op anderen, e.d. Dat is interessant. Altijd het laatste nieuws, de leukste grappen en helemaal nuttig.

Er zijn er ook die ons deelgenoot maken van hun eigen speurtochten, werkzaamheden, studiedagen, persoonlijke 'hangups', frustraties, grappen en grollen, leuke uitspraken en dat soort dingen. Ook leuk.

Mensen die twitteren om professionele redenenen zijn meestal meer van het 'nemen' dan van 'geven'. Zelf dragen ze niet veel bij maar zijn wel altijd heel erg blij met de input van anderen. Begrijpelijk. Pak wat je krijgen kan maar geef vooral zelf niet te veel weg.

Er zijn er ook die vooral 'luisteren' maar zelf geen liedjes zingen. De lurkers, zullen we maar zeggen. Dat is ook prima. Je kunt niet alles hebben. Daarnaast heb je natuurlijk nog de instanties, het mededelingenbord, mijn leerlingen, vage bekenden, oud-studenten, vrienden, ...

Maar zoals gezegd, twitteraars zijn er in diverse soorten en maten.

Docenten en ICT

Eén van de vragen op Het kip-ei-probleem van ICT en onderwijs is hoe je docenten kan bewegen om mee te doen aan het verbeteren en vernieuwen van het onderwijs. Hoe zorg je er nu voor dat docenten niet voortijdig afhaken, de zaak negeren en de hakken in het zand zetten? Wat moet je nu vooral niet doen? Wat moet je vooral wel doen?
Wie het weet mag het zeggen!

vrijdag 13 januari 2012

Het goede voorbeeld

In het Montessori-onderwijs kom je wel 's het begrip voorleven tegen. 't Is zoiets als het goede voorbeeld geven maar dan specifiek vanuit het perspectief van de leerling bezien. Als docent ben je natuurlijk ook een soort van studieobject voor leerlingen. Ik bedoel maar, je kunt van alles roepen, maar uiteindelijk gaat het er om wat je doet.

't Is mij nooit gelukt om mijn werk als docent te beperken tot 'nine to five'. Ook als ik vrij ben houdt het me nog bezig. Ik denk na over wat ik vandaag of gisteren heb aangericht. Ik ben bezig met wat ik wil, wat ik niet wil, wat misschien zou moeten of wat ik misschien zou moeten laten.

Op het Internet is er de laatste weken van alles te beleven rondom 'onderwijs', 'onderwijsvernieuwing' en 'integratie van ICT in het onderwijs'. Eigenlijk wil ik me er niet mee bezig houden en me er ook niet mee bemoeien. Laat iedereen maar prutsen. Iedereen heeft recht op zijn eigen gekluns.

't Is wel jammer, maar 't werkt niet. Wat moet ik er mee? Ik kan 't waarschijnlijk toch weer niet laten. Misschien moet ik dat ook wel niet willen. Wie weet waar we nog op uit komen. Ik prutsel gewoon maar verder. Voorlopig.:-)

donderdag 12 januari 2012

Droom maar lekker verder

"Life is like a dream, sometimes it is good and sometimes it is bad, but in the end it is over."

Wat is het verschil?

Ik ben sinds het begin van dit schooljaar teruggekeerd naar het voortgezet onderwijs. Dit jaar zijn we al zo'n beetje op de helft en misschien is het een mooi moment om eens te kijken wat nu de meest opmerkelijke verschillen zijn tussen werken op 't HML en de lerarenopleiding.

Opvallend zijn de korte lijnen. Op 't HML heb ik veel meer het gevoel dat we iets 'met z'n allen doen'. Schoolleiding, docenten, medewerkers en leerlingen zetten zich allemaal in om er iets van te maken. Dat is zo prettig.:-)

Voor mezelf heb ik veel meer rust in mijn hoofd. Er zijn naast de lessen natuurlijk altijd wel extra klusjes om te doen maar die zijn te overzien. De meeste klusjes zijn op korte termijn. Dit doe ik vandaag, dan doe ik dit morgen en dan ben ik gewoon klaar. Ik heb geen langdurige zorgen of ik die of die cursus wel op tijd op de rails krijgt. Gewoon regelmatig iets doen, dan komt het allemaal goed.

Er zijn nog veel meer verschillen maar deze twee wilde ik even vasthouden.:-)

Kippig

Mijn 'leerroute' over Het kip-ei-probleem van ICT en onderwijs is met Verder kijken dan je neus lang is wel zo'n beetje klaar, denk ik. Voorlopig zie ik geen reden om te veronderstellen dat leerlingen met minder wiskunde beter af zouden zijn.

Dat is dan waarschijnlijk ook het probleem als iemand roept dat 'het onderwijs' leerlingen beter moet voorbereiden op de eisen die de samenleving van de toekomst stelt. Wat denk je dan dat we aan het doen zijn in het onderwijs?

Zou het niet zo kunnen zijn dat wiskunde in zo'n moderne samenleving juist belangrijker is? Als je 't hebt over 'kritisch analytisch denken' of 'probleem oplossend vermogen' lijkt me een goede wiskundige ondergrond eerder een noodzakelijke voorwaarde. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Ik zou zeggen: doe MEER wiskunde...

Iedereen kan wel roepen 'uit wetenschappelijk onderzoek' is gebleken dat... maar hoe controleer je dat? Je kunt niet alles geloven wat iedereen zo vindt en bedenkt. Juist de laatste tijd zie je hier en daar frauderende onderzoekers. Wie gaat die mensen ontmantelen?

Nee, daarvoor is statistiek, kansrekenen en goede wiskundige ondergrond echt een noodzaak. Maar ja, waarschijnlijk is dat dan wel weer verdacht. Een wiskundeleraar die z'n eigen vak het mooist en belangrijkst vindt? Nee, Willem je moet wel verder kijken dan je neus lang is.:-)

We zullen 't wel zien. Tot nu toe ben ik nog niet erg onder de indruk...;-)

dinsdag 10 januari 2012

De wiskunde van de humor

Daar was weer 's zoiets!
"Als kippen wensen konden leggen dan was het leven een eitje!"
Met A->B met A=pX en B=qY geeft een volstrekt begrijpelijke zin een nieuwe gedachte met A=qX en B=pY. 't Is dan nog wel fijn als pY in andere omstandigheden een andere betekenis heeft. Implicatie en operatoren, de hele mikmak... Waarom ga ik geen algebra doen!?:-)

Ik citeer nu 's een keer mezelf:-)

"Als wiskundeleraren gaan kletsen als een kip zonder kop is het einde der tijden nabij."
Willem van Ravenstein

Zie ook Onderwijs verandert niet snel en Heeft iemand Ernie gezien?

maandag 9 januari 2012

Staking

Ik ben vandaag aan het staken. Ik ben vanmorgen naar het centrum van Den Haag geslenterd. Ik heb een visje gegeten en ik ben zo rond 12 uur naar het Plein gelopen. Daar was het inmiddels al aardig druk. Veel docenten en zelfs een heel stel collega's. Ook leuk!

Toespraakjes, een bandje en geen regen. Niet veel nieuws gehoord, maar dat was te verwachten. Ik bespeur nog geen neiging mij aan te melden bij het LIA, maar ik sta er sympatiek tegenover. Dat is handig, want dat kost niks.

Dat is wel ongeveer het idee van onderwijs. Het mag vooral niet te veel kosten. 't Is vooral jammer dat het geld wat er is wordt besteed aan de verkeerde dingen, zoals prestatiebeloning. Weg er mee!

Ik las op dit bericht dat:
Veel jonge docenten haken al in de eerste drie jaar van hun loopbaan af. Ze zijn opgebrand of gedesillusioneerd.
Vanuit deze sombere grondhouding is veel wat je daarna meemaakt in het onderwijs al snel erg leuk en grappig. Lage verwachtingen geven altijd meer kans op plezier. Een soort bottom-up benadering, zeg maar.:-)

Een positieve grondhouding is sowieso vragen om moeilijkheden. Dat kan alleen maar leiden tot teleurstelling. Maar daar kan je dan wel weer een cursus 'mindfulness' voor doen. Misschien kan je dat dan combineren met een cursus 'bevlogenheid'. Ik heb daar wel gemengde gevoelens bij. Een soort kip-ei-probleem. Maar dat is weer een ander verhaal.

Tijdens één van de toespraken kwam nog even de kip met de gouden eieren ter sprake. Die kan er nog wel bij vind ik, bij de rest van het pluimvee. Je weet wel de haantjes, de kippen zonder kop en ander gevogelte. Ik dacht dat het over onderwijs zou gaan. Dat was waarschijnlijk ook zo.

We hebben inmiddels vastgesteld dat de kwaliteit van onderwijs negatief lijkt te correleren met kwantiteit van dat onderwijs. Dat is ook wat... maar 't zal wel geen lineair soort samenhang zijn.

Ik ben na 23 jaar inmiddels zover teleurgesteld, gedesillusioneerd en bevogeld dat het weer leuk wordt. Ik heb er in iedere geval zin in. De rest van het geleuter neem ik niet meer serieus...:-)

Staken!?

Van onze verslaggever op het binnenhof. O nee dat moet het Plein worden, denk ik. Hopelijk gedragen die docenten zich vandaag een beetje. Dat we niet later klachten krijgen, zullen we maar zeggen.



De foto is, gok ik, uit 1992. De eisen zijn hetzelfde gebleven. Lang leve de vooruitgang. Onderwijs? Weg er mee. Zoiets...:-)

zondag 8 januari 2012

Waar doe je 't allemaal voor?

Soms denk ik wel 's 'waar doe je 't eigenlijk voor?'. Daar hebben, neem ik aan, meer mensen last van, af en toe. Ik bedoel maar, je doet van alles, je deelt en vermenigvuldigt, je denkt dat je daarmee goed bezig bent... maar uiteindelijk!? Wat heb je er aan? Leidt dat gedoe ergens toe? Heeft dat zin? Waarom zou je?

Uiteindelijk gaat het om relatie en verbinding. Dankzij mijn Internetverbinding heb de afgelopen weken weer allerlei nieuwe dingen geleerd en nieuwe mensen leren kennen. Mensen met hart voor hun vak, met ideeën, met twijfels, met bezwaren en ideeën...

Ik vind het leuk. We are 'all connected'. Maak er iets moois van. Het leven is te kort om te zeveren, te zeuren of te zeiken. Laten we er iets leuks van maken. Jullie zijn geweldig:-)

zaterdag 7 januari 2012

De leerfabriek

In het kader van 'onderwijsvernieuwing door integratie van ICT':
Eén van de consequenties daarvan is, dat de productiviteit van het onderwijs omhoog zal moeten om met minder mensen minimaal hetzelfde maar eigenlijk nog veel meer te kunnen doen! Innoveren dus...
bron
Dat is een interessante gedachte. Bij 'productiviteit' denk ik meteen aan 'leerfabriek'. Ik dacht dat we daar juist van af wilde? Toch?

De vraag is dan of ICT kan bijdragen aan het verminderen van de kwade gevolgen van het lerarentekort? Stel je maar voor: het docententeam knutselt een digitale leerroute in elkaar die vakinhoudelijk deugt en je laat de uitvoering over aan lesassistenten...

Op de lerarenopleiding van de hogeschool rotterdam hadden ze wel door hoe je dat moet doen. Die cursussen van Willem kunnen toch allemaal digitaal dus de groepsgrootte maakt dan verder ook niet uit. Groepen die normaal in tweeën of drieën gedeeld zouden moeten worden kan Willem wel in z'n eentje aan in de helft of een derde van de tijd. Halen we zelfs daar nog wat dagdelen van af dan zijn we toch lekker op weg. Wat een besparing! Chapeau! What a mistake to make...

Als docenten het gevoel krijgen dat die integratie van ICT vooral bedoeld is om meer voor minder te laten doen dan denk ik niet dat docenten daar erg enthousiast aan mee zullen werken.

Zie ook Wat bedoelen we precies met onderwijsvernieuwing?

Het kip-ei-probleem van ICT en onderwijs

Op Over de noodzaak van onderwijsvernieuwingen stelt Wilfred Rubens vast dat in de discussies over onderwijsvernieuwingen we onvoldoende rekening houden met redenen van weerstanden en we onvoldoende oog hebben voor de echte urgentie voor onderwijsveranderingen.

Het valt me op dat 'vernieuwing' en 'ICT' min of meer in één adem genoemd worden. Gaat het nu over 'onderwijsvernieuwing' of over 'ICT'? Of is dat hetzelfde? Is dat verstandig? Of is de integratie van ICT de reden voor die onderwijsvernieuwingen? Dat is wel enigszins verwarrend.

Is dat TE-learning in de pure vorm? Of is het een combinatie van face2face en digitaal leren? Het is in ieder geval meer dan het ondersteunen van onderwijs met ICT. ICT maakt nieuwe en betere manieren van leren mogelijk. Ik denk dat dat het idee is.

Ik wil een aantal stukjes schrijven over de vraag wat dit nu concreet voor mijn eigen onderwijs en school zou betekenen. Welke lessen kan je leren? Wat moeten we wel en wat moeten we niet doen? Geeft dit mogelijk een aanwijzing waar we het moeten zoeken?

In Twitter was met 140 karakters het kip-ei-probleem moeilijk uit te leggen. Op dit weblog is dat ook niet handig. Ik zet het op mijn website.

Ik ben benieuwd...:-)

vrijdag 6 januari 2012

Acurate empatie

Vanmiddag had ik het nog over 'bescheidenheid'. Maar misschien moet ik me toch maar een beetje aanpassen aan de moderne tijd. Wat veel mensen missen is acurate empatie:
Accurate empathie: de kwaliteit die iemand in staat stelt zich in het interne referentiekader van een ander in te leven, en wel zodanig dat men alle emotionele componenten en alle persoonlijke betekenissen die daaraan verbonden zijn kan meevoelen.
Carl R. Rogers
Je begrijpt al: wie kan dat? Hoe zou ooit iemand in staat zijn om zich op deze manier in mijn referentiekader te kunnen inleven. Hopelijk niet op basis wat ik allemaal op mijn weblog krabbel...:-)

Misverstanden

Als je begint over het met rust laten van docenten die hun werk goed doen is er altijd wel iemand die begint over niet goed functionerende docenten. Dat laatste is zeker een probleem maar geen reden om goede docenten lastig te vallen met onzin.

Protocol Social Media

Eén van de dingen die misschien in het 'protocol social media' opgenomen zou moeten worden is een handreiking 'je mening geven'. Ik vind vrijheid van meningsuiting erg belangrijk. Iedereen mag ook vinden wat ie wil.

Een eerste aanzet tot een handreiking 'mening ventileren' zou dan vragen moeten bevatten als 'denk je dat je voldoende afweet van het onderwerp om een mening te mogen hebben?', 'denk je dat er iemand op deze wereld (of daarbuiten) geinteresseerd is in jouw mening?' of 'weet je zeker dat jouw mening ergens op slaat?'. Dat soort vragen. Heb je één of meerdere van deze vragen met 'nee' beantwoord denk dan nog 's na of je je mening wel moet ventileren. Zoiets:-)

Ik geloof dat Frank Zappa ooit 's gezegd heeft dat niet waterstof het meest voorkomende element is in het universum maar 'stupidity'. Dat klopt wel, denk ik. Ik denk dat 'bescheidenheid' een schaars goed aan het worden is. Dat zie je niet vaak meer. Maar dat is dan slechts mijn bescheiden mening natuurlijk.:-)

Heeft iemand Ernie gezien?

Op Onderwijs in 21e eeuw vraagt docenten die zich ontwikkelen in Trouw staat een stuk van een of andere verdwaalde wiskundeleraar.

Als het doel van onderwijs zou zijn om domheid te bestrijden dan liggen hier nog mooie uitdagingen, want ik geloof niet dat onze docent wiskunde en docentbegeleider het helemaal begrepen heeft. Bert schrijft:
Ik zou Anneke uit willen nodigen om eens over de muren heen te stappen, die zij uit zelfbescherming heeft opgebouwd.
Daaruit kan ik niet anders concluderen dat Bert geen idee heeft waar hij het over heeft en waar de grenzen liggen. Een wiskundedocent die z'n grenzen niet kent?

Wie zegt dat Anneke niet over muren heen kijkt? Juist wel! Daarom zegt ze de dingen die ze zegt. Zelfbescherming? Wel nee. Anneke heeft gekozen voor het uitvoeren van haar primaire taak en dat is de leerlingen de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn. Kennelijk heeft ze geen behoefte aan allerlei nitwits die zich menen te bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Types als Bert die wel even zullen zeggen hoe 't zit zonder dat ze weten waar ze 't over hebben. Daar hebben meer mensen last van.

Nee meneer Bert, in het onderwijs hebben we nu juist docenten van het kaliber Anneke nodig. Dat zijn geen ongeleide projectielen maar professionals die precies weten waar het over gaat, weten wat er moet gebeuren en dat ook gewoon doen. Doen, weet je wel, in tegenstelling tot leuteren. Docenten die voldoende vakkennis en ervaring in huis hebben om zich continu aan allerlei veranderende omstandigheden aan te passen. Allemaal in het belang van die leerlingen! Waar zou er van het onderwijs over gebleven zijn zonder deze kanjers?

Uiteindelijk gaat het stuk helemaal niet over Anneke het gaat over Bert. Bert misbruikt het artikel van Anneke om zichzelf te profileren als het braafste jongetje van de klas. Misschien moet de knul zich nog wat verder ontwikkelen, dat zou kunnen. Waar is Ernie?:-)

Zie ook Lang leve de docenten.

I am dazed

So here we are, or rather, here am I, quite alone;
I'm seeing things that were shared before, long ago;
my memory stretches and I am dazed.
bron

donderdag 5 januari 2012

Lang leve de docenten

Soms wordt er gesuggereerd dat, wat ik dan maar de baas-in-eigen-klaslokaal-houding noem, een belangrijke oorzaak is voor het mislukken van allerlei goedbedoelde vernieuwingen in het onderwijs. Ik denk dat dat een onjuiste voorstelling van zaken is.

Wat zou er van het onderwijs terecht komen als de 'goede docenten' zich als makke schapen zouden laten leiden door wat 'randfiguren' allemaal bedenken van achter hun schrijftafel in hun ivoren toren?

Eén van de kerncompetenties van een docent is continu kijken naar wat je aanricht. Je geeft les en leidt dat dan tot het gewenste resultaat? Wat was het doel? Lukt dat? Zo niet, doe iets of doe iets anders, doe 's gek, ga innoveren. Maar waarom zou je iets moeten verbeteren als het heel goed gaat?

Maar ik begrijp het wel. Als je nu iets doet en 't werkt niet, bijvoorbeeld een soort van plan voor vernieuwing, wat moet je dan nog doen? Vaststellen dat de plannen niet deugen? Of ga je dan roepen dat de docenten niet deugen?

Dat laatste is natuurlijk verreweg de grootste veroorzaker van het mislukken van elke onderwijsvernieuwing. Je kunt niet tegen docenten zeggen dat ze de afgelopen 20 of 30 jaar verkeerd bezig geweest zijn en dat het nu allemaal anders moet. Niet omdat dat dan de nodige weerstand oproept, maar vooral omdat het gewoon niet waar is.

Naschrift
Zie ook If it works, don’t fix it en Krakende wagens

Meer naschrift
Zie ook Empathie in het onderwijsdebat en Waarom zou je (niets) veranderen?

woensdag 4 januari 2012

Baas in eigen klaslokaal

"Gelukkig blijft de invloed van schoolleiders, de psychologische druk van de rest van het team en andere misverstanden meestal beperkt tot cosmetische ingrepen in de communicatie met de buitenwereld en de accreditatiecommissie. Zo hoort het ook...:-)"
bron

Best practice isn't an answer

"In this open and dynamic approach to best practice, diversity and freedom to experiment and explore are encouraged, not discouraged. In fact, the wider and more diverse the range of exploration, the greater the possibility for discovering better ways to learn."
bron

Waarom zit iedereen nu altijd zo te zeuren in het onderwijs?

Waarom wordt er nu eigenlijk altijd zo gezeurd in het onderwijs? Als je de media moet geloven is het slecht gesteld in het onderwijs. De docenten deugen niet, de leerlingen kunnen niks en de rest deugt ook niet. Iedereen klaagt. Waarom eigenlijk?

Als docent moet je niet al te vrolijk lopen doen op school. Voordat je 't weet moet je allerlei dingen doen die je niet wilt. Nee, je moet altijd flink klagen over werkdruk en 't gebrek aan voorzieningen en zo. Druk, druk, druk. Doe je dat niet dan gaat er altijd wel iemand denken dat je nog wel iets meer kan doen.

Maar voor de rest? 't Is vooral een kwestie van gaten in de markt. Ik zou denken dat als leerlingen niet kunnen spellen of niet kunnen rekenen dat het onderwijs niet deugt. Dus doe daar wat aan. Maar nee, we gaan spelling toetsen en rekentoetsen afnemen. 't Mag alleen niks kosten maar er wordt wel aan verdiend.

Scholen moeten echt werk maken van de integratie van ICT in het onderwijs. Maar het mag niks kosten. Maar er wordt wel aan verdiend.

Ergens klopt er iets niet...

Eerst zelf maar 's doen dan verder kijken

“To get educational staff on board with tech, encourage and support them using tech for their non-work purposes. As soon as they develop comfort using tech for their personal purposes, that comfort level will easily transfer to work situations.”
—Phil Shapiro, former instructional technology coordinator, Arlington Public Schools, Arlington, Va.

dinsdag 3 januari 2012

Zoiets...

"De media geven met hun aandacht voor alles wat er mis kan gaan wel een beetje verwrongen beeld van de werkelijkheid. Ze willen immers bezoekers trekken, blaadjes verkopen of reklamegelden binnen halen. Met leuke positieve verhaaltjes is dat een stuk moeilijker dan met extremiteiten."

Jut en Jul

Er zijn mensen die zich storen aan dingen als: 'je hoeft niet in de boom te hangen om een eikel te zijn'. Sommige mensen vinden dat zoiets niet thuis hoort op een website van een opleiding. Als je daar al kromme tenen van krijgt kan je je maar beter niet op het Internet begeven, denk ik.

Ik twitter via @wiswijzer2. Ik volg ongeveer 127 mensen/instanties en ik word door zo’n 131 anderen gevolgd. Het is voor mij een manier om te zien waar 'iedereen' zo mee bezig is, waar iets te beleven valt en een bron voor een heleboel onzin, grappen, leuke dingen en interessante mensen. Ik gebruik Twitter ook om snel en kort dingen te roepen die zo in me opkomen, zeg wel 's iets over dingen die ik zo tegen kom, verwijs naar mijn weblog of pagina’s op mijn website, nieuwe ideetjes, frustraties, muziekjes,... Noem maar op.

Sinds kort heb ik ook een aantal leerlingen uit de tweede en derde klas in mijn ‘timeline’. Het heeft soms wel een hoog ‘tienergehalte’ zullen we maar zeggen. De helft van de tijd weet ik niet precies waar het over gaat, maar het geeft toch wel een beetje een idee waar leerlingen zo mee bezig zijn, de taal die ze gebruiken en een hoop andere dingen. Ik moet er meestal wel om lachen. Als je bij elke vermelding van kanker, tyfus, tering of een willekeurige andere ziekte in de stress geraakt dan moet je dat niet doen.

In principe volg ik alleen leerlingen nadat ze mij volgen. Ik ben vooral mezelf, maar 't is geen school. Ik ga dus niet zeuren dat ze 'meer sommen moeten maken' of 'dat ze 's wat vroeger naar bed moeten'! Dat soort dingen...:-)

De andere helft van de tijd begrijp ik juist heel goed waar het over gaat. Ik denk dat veel van de dingen die ze bezig houdt, wat ze grappig vinden of waar ze tegen aan lopen helemaal niet zo bijzonder is. Het is soms zelfs zeer herkenbaar. Dat is wel bijzonder. Ik ben een halve bejaarde en ik voel me in het algemeen meer 'verbonden' met mijn leerlingen dan met mijn collega's. Die collega's zwijgen meestal in alle talen, internetgewijs dan.

Ben ik nu gek? Het is zo leuk en leerzaam. Het is echt niet veel anders dan wat je normaal in je lessen doet? Relatie, weet je wel, in Montessoriaanse zin. Maakt het uit of dat digitaal of face2face is? Of je nu twittert of in het 'echt' uit je nek kletst?

Ik weet het niet. Heel soms... denk ik wel 's... maar misschien kan je dat beter niet doen.:-)


Zie ook Plannen voor 2012

maandag 2 januari 2012

Freek de Jonge

In het kader van 'famous last tweets' is één van de laaste tweets van @freekjong wel bijzonder:
er blijkt iemand onder mijn naam onzin te twitteren, helaas weer een verziekt medium. ik ben er in elk geval klaar mee. volg mij niet meer!
Als je zo leest wat 'het volk' van de nieuwjaarsvoorstelling vond dan krijg ik wel de neiging te gaan emigreren. Freek was in ieder geval subliem.

Het lijkt er op dat je Freek ofwel 'subliem' vindt of 'helemaal niks'. Dat is in ieder geval een goed teken. Ik zit niet te wachten op middelmatige, hapklare en vooral oppervlakkige prietpraat. Het mag best ergens over gaan. Voor dom geleuter ga ik wel naar de kroeg.

Het grootste bezwaar is dat mensen Freek niet erg grappig vinden. Maar misschien was dat ook wel niet de bedoeling. Misschien is Freek meer een 'grappige predikant' dan een 'komiek'. Dat is nu juist zo aardig, vind ik. Het gaat ergens over. Maar 't is niet eenvoudig. Je moet er wel een beetje moeite voor doen. De dingen zijn nu eenmaal vrij ingewikkeld en je kunt meestal niet zo maar zeggen hoe 't zit. Het is kunst.:-)

Ik vond het een mooie, bijzondere maar vooral ook onvergetelijke voorstelling...:-)

zondag 1 januari 2012

Welkom in 2012

Hiernaast staan 3 berichten met ongeveer dezelfde intentie (denk ik). Hartelijk dank en eensgelijks, zou ik zeggen!:-)

't Is eigenlijk nog een wonder dat mensen elkaar af en toe lijken te begrijpen. Bij mij wordt dat steeds minder. De wetenschapsquiz? Waar gaat dat over? Youp van het Hek? Moeten wij daar naar kijken? Denk 't niet. Zo zijn er nog wel wat dingen. Eigenlijk begrijp ik er steeds minder van en van die TV al helemaal niet.

Nou ja... het zal wel de ouderdom zijn. Kennelijk word ik weliswaar steeds ouder maar ook steeds dommer. Over dom gesproken, wist je dat 2012 een priemgetal is? Meen je dat nou? Ja, echt wel...:-)

To be or not to be

"For me, questions are far more important than answers because if we don’t ask the right ones, even the best answers will be wrong."
bron