Morgen doe ik nog wat les en dan zit blok 3 er bijna op. Mooi! Maandag ga ik 's de proeftoets van 'functies van meer variabelen' bespreken. Ik moet nog wel bedenken hoe ik dat ga doen. Maar dat gaat wel lukken, denk ik. Daarna natuurlijk nog wel even surveilleren en de toetsen nakijken. Het zijn er maximaal 51. Dat is ook soort afschatting...:-)
Volgende week dan nog 'vakproject', de presentaties van 'wiskunde en cultuur 2-3' en de 'open-reader-toets in tweetallen' van 'statistiek 1-3'. Er zijn al een aantal studenten klaar met het vakproject. Ik hoop dat de rest snel volgt. Ik vind het wel een relaxte cursus, dus ik ben erg benieuwd naar de evaluatie. Bij de deeltijd is de laatste bijeenkomst van cultuur 2-3 altijd zo leuk. Ik hoop dat dit in de voltijd ook zo is. Maar resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De toets van 'statistiek 1-3' zou geen probleem mogen zijn. Ik ben benieuwd!
Ach ja.. al met al.. de uren voor blok 3 waren vorige week al op. Maar wat doe je er aan? Minder opdrachten? Efficiënter werken? Dat is allemaal wel leuk bedacht maar zo als gaat moet het maar gaan. Als je maar lol hebt zeg ik altijd maar!
Daarna natuurlijk nog even de hertoetsweek. Dat gaat nog wel: 'Taal van de wiskunde 2' (7) en 'Analyse+' (3), beetje surveilleren en nakijken, maar dat mag geen naam hebben.
Daarna gaan we 's vrolijk beginnen aan blok 4. De excursie natuurlijk, vakantie (beter!) en dan 'leergebieden' (2x), 'statistiek 1-3' en 'wiskunde en cultuur 2-3'. Allemaal leuk! Veel deeltijd, dus dat is ook al leuk. Meestal is blok 4 snel voorbij. Ik heb er al zin in. Mooi!:-)
Pagina's
▼
donderdag 31 maart 2011
woensdag 30 maart 2011
Je kunt beter rijk en gezond zijn dan arm en ziek
"Voor de geestelijke gezondheid is werken in ongunstige omstandigheden schadelijker dan werkloos zijn."
bron
Dat verwacht je toch niet. Je kunt het beste een leuke baan hebben. Lukt dat niet dan kan je beter werkloos zijn, want een slechte baan is erger. Mooi!
bron
Dat verwacht je toch niet. Je kunt het beste een leuke baan hebben. Lukt dat niet dan kan je beter werkloos zijn, want een slechte baan is erger. Mooi!
Niet verwonderlijk was dat hoe slechter de baan was, hoe slechter het gesteld was met de geestelijke gezondheid.De vraag is natuurlijk wat hier oorzaak en gevolg is. Als je niet helemaal lekker in je hoofd bent dan vind je je baan misschien ook wel helemaal niks... maar wacht 's dat is het natuurlijk. Waarom denk ik nu maar steeds dat ik de leukste baan van Nederland heb?:-)
Vier manieren
Vier manieren om je gedachten te sturen zodat je je meteen veel gelukkig voelt:
bron
- Vat dingen niet persoonlijk op
- Speel niet het slachtoffer
- Wees zachtaardig en begaan met jezelf
- Vergeet en vergeef
bron
Studenten zijn niet dom
Ik heb soms wel 's het gevoel dat sommige collega's af en toe heel expliciet de indruk lijken te wekken dat ze 'eigenlijk' vinden dat sommmige studenten 'niks kunnen', 'niks begrijpen', 'niet kunnen spellen' en 'geen manieren hebben'. Op zich klopt dat wel.:-)
Maar misschien doen ze daarom ook wel een opleiding! Om het te leren, zullen we maar zeggen. De docenten (en de rest) hebben de taak ze dat allemaal bij te brengen. Vreemd genoeg lukt dat in de meeste gevallen ook nog! Sterker nog: mijn ervaring is dat studenten uiteindelijk veel meer kunnen dan we normaal gesproken wel 's denken!
Je zou ook kunnen denken dat als je vindt dat studenten 'dingen niet begrijpen' dat je 't dan misschien beter moet uitleggen, ik roep maar 's wat. Dat zou toch kunnen? Misschien zijn ze ook wel niet wiskundig super getalenteerd, dat zou ook zo maar kunnen. Misschien dat ze daarom ook wel voor een HBO-opleiding hebben gekozen, dat zou kunnen. Bovendien willen ze leraar worden! Dat is ook al bijzonder!
Maar dat neemt niet weg dat ze wel wiskunde moeten leren. Ze moeten die wiskunde straks allemaal hun leerlingen overbrengen. Ze moeten zeker iets kunnen en het nog begrijpen ook, het kunnen uitleggen, oog hebben voor de lange leerlijnen, de schoonheid van de wiskunde uitdragen en er ook nog zelf plezier in hebben. Nou, ga er maar aanstaan. Doe het maar 's! Kop op dames en heren: heb vertrouwen! Het komt goed! Niet klagen maar doe er wat aan!:-)
Maar misschien doen ze daarom ook wel een opleiding! Om het te leren, zullen we maar zeggen. De docenten (en de rest) hebben de taak ze dat allemaal bij te brengen. Vreemd genoeg lukt dat in de meeste gevallen ook nog! Sterker nog: mijn ervaring is dat studenten uiteindelijk veel meer kunnen dan we normaal gesproken wel 's denken!
Je zou ook kunnen denken dat als je vindt dat studenten 'dingen niet begrijpen' dat je 't dan misschien beter moet uitleggen, ik roep maar 's wat. Dat zou toch kunnen? Misschien zijn ze ook wel niet wiskundig super getalenteerd, dat zou ook zo maar kunnen. Misschien dat ze daarom ook wel voor een HBO-opleiding hebben gekozen, dat zou kunnen. Bovendien willen ze leraar worden! Dat is ook al bijzonder!
Maar dat neemt niet weg dat ze wel wiskunde moeten leren. Ze moeten die wiskunde straks allemaal hun leerlingen overbrengen. Ze moeten zeker iets kunnen en het nog begrijpen ook, het kunnen uitleggen, oog hebben voor de lange leerlijnen, de schoonheid van de wiskunde uitdragen en er ook nog zelf plezier in hebben. Nou, ga er maar aanstaan. Doe het maar 's! Kop op dames en heren: heb vertrouwen! Het komt goed! Niet klagen maar doe er wat aan!:-)
dinsdag 29 maart 2011
Gemiddeld is goed genoeg
Hoeveel onzin kan je in één zin opschrijven? Dit schurkt er zo'n beetje tegenaan. Als je 't oppervlakkig bekijkt lijkt het wel aardig:
Maar ja wie schrijft er nu zoiets...!?:-)
"Wiskunde is het vak voor wie graag logisch en helder redeneert, graag de uitdaging aangaat van analytische vraagstukken en niet bang is om abstract te denken."Zoiets! Mensen die onlogisch en vaag willen redeneren kunnen beter een ander vak gaan doen. Wat zijn analytische vraagstukken eigenlijk precies? Abstract denken? Bestaat dat wel? Nou misschien wel... Ik geloof dat ik liever zou kiezen voor logisch en helder denken en abstract redeneren. Dus 'gemiddeld' klopt het toch wel:-))
Maar ja wie schrijft er nu zoiets...!?:-)
Blogger
Dat was even 'schrikken'. Ik kan met Internet Explorer geen nieuwe berichten op mijn weblog plaatsen. Dat is niet handig. De oplossing is 'compabiliteitsweergave' of zoiets. Dan doet IE 't wel. Dat lag voor de hand. De andere problemen met #wikiwijs en #hint zijn wel opgelost, dus volgens mij moet alles het nu wel weer doen. Kijken hoe lang het duurt...:-)
Dat je geen nieuwe 'instanties' van IE krijgt maar een tabblad vind ik dan wel weer een stuk minder wenselijk. Maar waarschijnlijk kan je dat ook weer instellen... o kijk... daar was IE. Geregeld!:-)
O ja... en graag links openen in een nieuw venster als dat de bedoeling is. Niet in een tabblad. Ik ben nog van de ALT-tab-generatie...:-)
...en ik had geen geluid! Maar dat doet het nu ook weer... vraag me niet hoe! Ik weet het echt niet.
Dat je geen nieuwe 'instanties' van IE krijgt maar een tabblad vind ik dan wel weer een stuk minder wenselijk. Maar waarschijnlijk kan je dat ook weer instellen... o kijk... daar was IE. Geregeld!:-)
O ja... en graag links openen in een nieuw venster als dat de bedoeling is. Niet in een tabblad. Ik ben nog van de ALT-tab-generatie...:-)
...en ik had geen geluid! Maar dat doet het nu ook weer... vraag me niet hoe! Ik weet het echt niet.
Communicatie
Hallo. Hallo. Ik ben pinguin. Ik ben pinguin. Nee je moet zeggen 'ik ben papegaai'. Nee je moet zeggen 'ik ben papegaai'. Stomme pinguin. Stomme papegaai. Erik van Os |
Onwetendheid
"Ze wijst enerzijds op de toenemende onwetendheid door onschuldig onbegrip; ontstaan door een gebrek aan kennis; en anderzijds de moedwillige onwetendheid die ontstaat door de geestelijke luiheid van mensen die zich beter zouden kunnen informeren."
bron
bron
maandag 28 maart 2011
Afmelden bij De Digitale School
"Afmelden bij De Digitale School - We hebben uw gegevens uit onze database verwijderd. U kunt niet meer inloggen. Jammer dat u vertrekt. U kunt zich op een later moment altijd opnieuw aanmelden."
Internet
Internet
Geinig
Als je een microfoon leent voor de collegezaal en je zou vergeten het 'ding' weer in te leveren dan krijg je automatisch mailtjes:
Nou ik wacht nog maar even af dan. Wat wel jammer is dat ik het 'ding' ver voor de verstreken tijd heb ingeleverd maar dat kennelijk de software niet meer 'aan' stond zodat het inleveren niet verwerkt kon worden.:-)
't Voelt toch raar, ergens...:-))
De uitleentermijn van de door u geleende apparatuur is verstreken. Wij verzoeken u genoemde apparatuur zo spoedig mogelijk te retourneren aan de servicebalie, zodat deze weer aan anderen uitgeleend kan worden.Kijk een waarschuwing! Twee uur later krijg je dan opnieuw een mailtje:
Zoals we u al eerder berichten is de uitleentermijn van de door u geleende apparatuur inmiddels ruimschoots verstreken. Wij verzoeken u met klem genoemde apparatuur zo spoedig mogelijk te retourneren aan de servicebalie. U moet zich realiseren dat het te laat terugbrengen van uitleen apparatuur niet alleen mogelijk anderen dupeert, maar ook consequenties voor u zelf kan hebben.Dit begint 'eng' te worden. Consequenties? Eh...
Nou ik wacht nog maar even af dan. Wat wel jammer is dat ik het 'ding' ver voor de verstreken tijd heb ingeleverd maar dat kennelijk de software niet meer 'aan' stond zodat het inleveren niet verwerkt kon worden.:-)
't Voelt toch raar, ergens...:-))
zondag 27 maart 2011
Als 't er niet is dan is 't er niet
"Sorry, but you are looking for something that isn't here."
Internet
Internet
vrijdag 25 maart 2011
Wiskunde en leergebieden
Ik moet op korte termijn aan de slag met het inrichten van de leerroute voor wiskunde en leergebieden. Voorheen maakte ik gebruik van NING, maar dat gaat niet meer. Althans dat wil ik niet meer. Alles in eigen beheer is leuker. Ik heb al een beetje geëxperimenteerd met een digitale leerroute in wiskundeleraar.nl. Maar de cursus was wel weer aan een herziening toe.
Dat steeds maar weer 'updaten', 'bijstellen' en 'verbeteren' was natuurlijk nooit bij de prijs inbegrepen. De functionaliteiten van de website natuurlijk ook niet. Je kunt dus wel concluderen dat het vooral hobby is dat ik dat doe.:-)
Misschien is het vooral een kwestie van experimenteren en zoeken naar modern en actueel onderwijs. Als ik daarbij ook nog in slaag het voor mezelf ook nog leuk en interessant te maken dan kan dat niet fout zijn toch? Nuttig en leerzaam voor de studenten, interessant en leerzaam voor de docent? Wat wil je nog meer?
Qua inzet van ICT is dit een interessant vak. Via de website kunnen studenten antwoorden geven op opdrachten. Studenten kunnen dan elkaars werk zien. De docent kan feedback geven en studenten kunnen ook reageren. De opdracht is meestal om 'aanvullend' te zijn. Uiteindelijk moet dat leiden tot een rijke bespreking van de opdrachten en de problemen. Tijdens de werkcollege's kunnen we 't daar dan nog 's ernstig over hebben!Dit jaar loopt de cursus in de voltijd en de deeltijd parallel. Dezelfde inhoud, dezelfde aanpak... Wat is dan het verschil? Gaat het in de voltijd anders dan in de deeltijd? Vast wel! Maar waar zit 'm daar dan in? Ik ben benieuwd wat dat dan weer oplevert.
Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Morgen is het open dag dus dan zal er wel niet veel van terecht komen, maar goed we hebben nog even...Dat is wel goed om er weer een beetje in te komen, zullen we maar zeggen...:-)
Dat steeds maar weer 'updaten', 'bijstellen' en 'verbeteren' was natuurlijk nooit bij de prijs inbegrepen. De functionaliteiten van de website natuurlijk ook niet. Je kunt dus wel concluderen dat het vooral hobby is dat ik dat doe.:-)
Misschien is het vooral een kwestie van experimenteren en zoeken naar modern en actueel onderwijs. Als ik daarbij ook nog in slaag het voor mezelf ook nog leuk en interessant te maken dan kan dat niet fout zijn toch? Nuttig en leerzaam voor de studenten, interessant en leerzaam voor de docent? Wat wil je nog meer?
Qua inzet van ICT is dit een interessant vak. Via de website kunnen studenten antwoorden geven op opdrachten. Studenten kunnen dan elkaars werk zien. De docent kan feedback geven en studenten kunnen ook reageren. De opdracht is meestal om 'aanvullend' te zijn. Uiteindelijk moet dat leiden tot een rijke bespreking van de opdrachten en de problemen. Tijdens de werkcollege's kunnen we 't daar dan nog 's ernstig over hebben!Dit jaar loopt de cursus in de voltijd en de deeltijd parallel. Dezelfde inhoud, dezelfde aanpak... Wat is dan het verschil? Gaat het in de voltijd anders dan in de deeltijd? Vast wel! Maar waar zit 'm daar dan in? Ik ben benieuwd wat dat dan weer oplevert.
Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Morgen is het open dag dus dan zal er wel niet veel van terecht komen, maar goed we hebben nog even...Dat is wel goed om er weer een beetje in te komen, zullen we maar zeggen...:-)
A bit of a loser
"When we allow ourselves the space to be a bit of a loser, our life can open up in surprising ways. Releasing the pressure of pushing and driving opens up a space in the heart that is present, available, and sensitive."
bron
bron
dinsdag 22 maart 2011
Voor de troepen uitlopen
"'t Is niet zo erg als je voor de troepen uitloopt. Behalve dan als de troepen de andere kant op lopen."
Globe Putrand
Globe Putrand
Over The Hill
I count to a thousand and ten, I keep my eyes tight shut and then
unsteadily count the numbers back down again.
Head on into the wind, on a heavenly mission,
try to play with the spin while we burn in our hearts;
although we know we'll never win we're still learning our lessons in the dark.
Zie tekst
maandag 21 maart 2011
Eend van de week
Als kind heb ik altijd erg mijn best gedaan 'er bij te horen'. Dat ging niet helemaal vanzelf. Altijd een buitenbeentje, een buitenstaander, een vreemde eend...
Als jong volwassenen heb ik heel erg geprobeerd om er 'vooral niet bij te horen'. Lang haar, een rare studie doen, muziek maken, lanterfanten, werkloos geworden en vervolgens door het arbeidsbureau onbemiddelbaar verklaard.
Toen ben ik maar wiskundeleraar geworden.:-))
Maar dat 'erbij horen' of 'er niet bij horen' is nog niet helemaal gelukt. Ik hoor er soms toch wel een beetje bij ergens, geloof ik, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Mischien wil ik dat ook wel helemaal niet...:-)
Nou ja... ik ben de eend van de week.:-))
Als jong volwassenen heb ik heel erg geprobeerd om er 'vooral niet bij te horen'. Lang haar, een rare studie doen, muziek maken, lanterfanten, werkloos geworden en vervolgens door het arbeidsbureau onbemiddelbaar verklaard.
Toen ben ik maar wiskundeleraar geworden.:-))
Maar dat 'erbij horen' of 'er niet bij horen' is nog niet helemaal gelukt. Ik hoor er soms toch wel een beetje bij ergens, geloof ik, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Mischien wil ik dat ook wel helemaal niet...:-)
Nou ja... ik ben de eend van de week.:-))
Zelfverwijzing
Er zijn mensen die een gesprek beginnen met 'er valt met jou niet te praten'. Dat is interessant want als het 'waar' is dan heeft dat gesprek weinig zin en als het 'niet waar' is dan begint dat gesprek al meteen met een leugen. Dat lijkt me dan ook geen goed uitgangspunt voor een zinnig gesprek.
Er zijn ook mensen die 'vergaderen' een soort van ultieme vorm vinden van communicatie. Dat is, zonder een gedegen voorbereiding, zelden het geval. Maar je kunt 'het gebrek aan communicatie' natuurlijk wel op de agenda zetten, maar veel zin heeft dat natuurlijk niet. Als de communicatie niet deugt kan je er wel over gaan praten maar waar zou dat over moeten gaan? Uiteindelijk zal het wel op neer komen dat iedereen meer moet communiceren...
Meer communiceren? Wat is dat dan precies? Op kantoor uit je nek kletsen? Een aantal uren langs elkaar heen praten? Vergaderen? Een agendapunt bespreken?
Zouden er in deze moderne tijd andere manieren kunnen zijn om contact te houden, informatie uit te wisselen en te communiceren? 't Is tenslotte 2011 en ik zie toch wel 's dingen 'die erg handig zijn', maar dat zal het wel niet worden...
Meer communiceren als je langs elkaar heen praat en eigenlijk niemand echt geinteresseerd bent in wat 'de ander' te melden heeft werkt trouwens toch niet. Je kunt dan veel beter langs elkaar heen zwijgen. Dat is wel zo rustig en minstens even zinvol. Gewoon lekker met je eigen gedachten en in stilte het leven overdenken. Waartoe ben ik op aarde? Dat soort vragen...:-)
Wel aan, ik weet het ook niet. Droom maar lekker verder. Dat doe ik dat ook.:-)
Er zijn ook mensen die 'vergaderen' een soort van ultieme vorm vinden van communicatie. Dat is, zonder een gedegen voorbereiding, zelden het geval. Maar je kunt 'het gebrek aan communicatie' natuurlijk wel op de agenda zetten, maar veel zin heeft dat natuurlijk niet. Als de communicatie niet deugt kan je er wel over gaan praten maar waar zou dat over moeten gaan? Uiteindelijk zal het wel op neer komen dat iedereen meer moet communiceren...
Meer communiceren? Wat is dat dan precies? Op kantoor uit je nek kletsen? Een aantal uren langs elkaar heen praten? Vergaderen? Een agendapunt bespreken?
Zouden er in deze moderne tijd andere manieren kunnen zijn om contact te houden, informatie uit te wisselen en te communiceren? 't Is tenslotte 2011 en ik zie toch wel 's dingen 'die erg handig zijn', maar dat zal het wel niet worden...
Meer communiceren als je langs elkaar heen praat en eigenlijk niemand echt geinteresseerd bent in wat 'de ander' te melden heeft werkt trouwens toch niet. Je kunt dan veel beter langs elkaar heen zwijgen. Dat is wel zo rustig en minstens even zinvol. Gewoon lekker met je eigen gedachten en in stilte het leven overdenken. Waartoe ben ik op aarde? Dat soort vragen...:-)
Wel aan, ik weet het ook niet. Droom maar lekker verder. Dat doe ik dat ook.:-)
zondag 20 maart 2011
vrijdag 18 maart 2011
woensdag 16 maart 2011
Office 2010
Ik heb al een paar weken last van een vervelende fout in Windows/Office. Om onduidelijke redenen raakt mijn Office 2010 in een soort van 'geestelijke verwarring', zullen we maar zeggen. Je krijgt dan foutmeldingen als:
't Heeft iets te maken met SideBySide, maar waar dat vandaan komt en wat je er aan moet doen is niet geheel duidelijk. Op allerlei fora wordt van alles gesuggereerd, maar 'echt' een oplossing heb ik niet kunnen vinden. Ik doe dus af en toe een systeemherstel en dat doet ie wel weer een tijdje, maar handig is dat niet. Dat moet beter kunnen.
Mijn oplossing?
De toepassing kan niet worden gestart omdat de configuratie naast elkaar onjuist is. Raadpleeg het gebeurtenislogboek Toepassing voor meer informatie.
't Heeft iets te maken met SideBySide, maar waar dat vandaan komt en wat je er aan moet doen is niet geheel duidelijk. Op allerlei fora wordt van alles gesuggereerd, maar 'echt' een oplossing heb ik niet kunnen vinden. Ik doe dus af en toe een systeemherstel en dat doet ie wel weer een tijdje, maar handig is dat niet. Dat moet beter kunnen.
Mijn oplossing?
- Na het 'zoveelste systeemherstel' heb ik bij een werkende configuratie het register HKEY_LOCAL_MACHINE|Software|Microsoft|Windows|CurrentVersion|SideBySide geëxporteerd als 'sidebyside.reg'.
- Als het fout gaat kan je dat bestandje even weer in het register terug zetten (klikkerdeklik op sidebyside.reg)
- Klaar is Klara.
Mathematics is boring:-)
"Mathematics is boring when it concentrates on calculation rather than understanding and application."
bron
bron
Waarom wiskundeleraar.nl?
Wat vinden eerstejaars deeltijdstudenten eigenlijk van wiskundeleraar.nl? Hieronder een bloemlezing:
bron: cursusevaluatie van 't vakproject wiskunde en ICT.
Zie Gebruik van wiskundeleraar.nl voor een volledig overzicht.
Dat lijkt me nogal helder!:-)
- Wiskundeleraar is een site dat niet meer weg te denken is bij de studenten lerarenopleiding wiskunde.
- Je kunt snel bij allerhande informatie over de opleiding en natuurlijk alles wat wiskundeonderwijs aangaat. M.i. kun je uit het vele gebruik door de studenten en docenten wel concluderen dat het een goed werkend instrument is.
- Een verademing om op een website te komen, die goed wordt onderhouden.
- Het idee van opdrachten uploaden en afvinken werkt erg goed en soepel.
- Handiger dan N@tschool. ;-) De optie die tijdens de cursus is ingebouwd om feedback terug te lezen, was ook heel handig.
- Wiskundeleraar.nl laat ten eerste zien dat de inzet van elearning in leersituaties een krachtig medium is en tot goede resultaten kan leiden.
- ...
bron: cursusevaluatie van 't vakproject wiskunde en ICT.
Zie Gebruik van wiskundeleraar.nl voor een volledig overzicht.
Dat lijkt me nogal helder!:-)
dinsdag 15 maart 2011
Mac
Dat is best handig. Naast je PC een Mac voor Twitter, Maple 14, E-mail, iTunes, ... Dan kan je je op je PC bezig houden met het 'echte' werk en kan je tussendoor je post lezen als je zin hebt, iets uitrekenen, muziekje aan en volgen wat er zo getwitterd wordt. Allemaal in de periferie van je aandachtsveld, zullen we maar zeggen. Handig...
Ondertussen heb ik al weer 't een en ander aan programma's op de Mac geinstalleerd: Chrome, Geogebra, Maple, Office, Tweetdeck, MathType, Google Earth,... Dus ik kan voorlopig verder. Ik ben natuurlijk pas echt te tevreden als ik alles kan wat ik eerst kon en het liefst nog sneller en handiger en mooier... beter...:-)
Ik ben wel blij met mijn 'forward delete' onder de ejectknop. Die miste ik toch wel. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat allemaal werkt met dat toetsenbord. Misschien moet ik toch de handleiding 's lezen...:-)
Ook handig is een programma dat mijn prullenbak ontdoet van een mapje 'recovered' waarvan niemand weet waar dat vandaan komt, maar schijnt een soort van foutje te zijn...:-)
Ook mooi is dat ik via Mac mijn bestanden en printer op het netwerk prima kan bereiken. Op mijn PC heb ik echter Mac nog niet kunnen vinden... maar dat zal ook wel kunnen. Voor de rest is er nog een wereld te ontdekken.
Maar op de goede weg...
Ondertussen heb ik al weer 't een en ander aan programma's op de Mac geinstalleerd: Chrome, Geogebra, Maple, Office, Tweetdeck, MathType, Google Earth,... Dus ik kan voorlopig verder. Ik ben natuurlijk pas echt te tevreden als ik alles kan wat ik eerst kon en het liefst nog sneller en handiger en mooier... beter...:-)
Ik ben wel blij met mijn 'forward delete' onder de ejectknop. Die miste ik toch wel. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe dat allemaal werkt met dat toetsenbord. Misschien moet ik toch de handleiding 's lezen...:-)
Ook handig is een programma dat mijn prullenbak ontdoet van een mapje 'recovered' waarvan niemand weet waar dat vandaan komt, maar schijnt een soort van foutje te zijn...:-)
Ook mooi is dat ik via Mac mijn bestanden en printer op het netwerk prima kan bereiken. Op mijn PC heb ik echter Mac nog niet kunnen vinden... maar dat zal ook wel kunnen. Voor de rest is er nog een wereld te ontdekken.
Maar op de goede weg...
Nu nog lezen...:-)
Op deze pagina las ik:
Maar ik heb zelf ook wel een soort 'protocol'. Misschien moet ik dat nog 's uitwerken. Eigenlijk ken ik geen 'directe' collega's die twitteren, webloggen, reageren, e.d. Wel een aantal oudstudenten en studenten. Dat is zo leuk...:-)
Maar voor veel mensen is de stap van 'digitaal autisme' naar 'openheid, delen en reageren' toch nog wel een grote stap. Je ziet ze niet, je hoort ze niet, ze zijn er niet... Mogelijkerwijs lezen ze wel 'dingen', maar dat weet je dan niet. De achterliggende geestesgesteldheid heeft te maken met de opvatting dat 'digitale communicatie' in welke vorm dan ook geen echte communicatie is. Bovendien hebben de meeste docenten waarschijnlijk wel wat beters te doen. Dat mag je wel hopen, dan... maar jammer is het wel.
Ik heb er verder geen problemen mee. Iedereen heeft recht op z'n eigen gekluns, maar 't zou beter zijn als docenten zich wel realiseren dat men daarmee toch wel ergens de boot zou kunnen gaan missen.
Als het gaat om het nemen van beslissingen is er meestal sprake van het Het Dunning–Kruger effect. Als je 't niet kunt of wilt begrijpen probeer er dan rekening mee te houden dat je dan ook niet in staat bent er een fatsoenlijke beslissing over te nemen. Zou kunnen! Maar je begrijpt het al, zo werkt dat niet.:-)
Een positieve regel kan bijvoorbeeld zijn ‘Twitter gerust over je werk, maar Twitter niet als het bedrijf’, of ‘Vraag jezelf af of je dit als collega leuk zou vinden om te lezen’.Wij hebben lerarenopleidinggewijs sinds kort ook een Social Media Protocol. Daar is verder weinig op aan te merken, denk ik. Volgens mij voldoet 'mijn houding' wel zo ongeveer aan de regels, dus geen probleem daar!
Maar ik heb zelf ook wel een soort 'protocol'. Misschien moet ik dat nog 's uitwerken. Eigenlijk ken ik geen 'directe' collega's die twitteren, webloggen, reageren, e.d. Wel een aantal oudstudenten en studenten. Dat is zo leuk...:-)
Maar voor veel mensen is de stap van 'digitaal autisme' naar 'openheid, delen en reageren' toch nog wel een grote stap. Je ziet ze niet, je hoort ze niet, ze zijn er niet... Mogelijkerwijs lezen ze wel 'dingen', maar dat weet je dan niet. De achterliggende geestesgesteldheid heeft te maken met de opvatting dat 'digitale communicatie' in welke vorm dan ook geen echte communicatie is. Bovendien hebben de meeste docenten waarschijnlijk wel wat beters te doen. Dat mag je wel hopen, dan... maar jammer is het wel.
Ik heb er verder geen problemen mee. Iedereen heeft recht op z'n eigen gekluns, maar 't zou beter zijn als docenten zich wel realiseren dat men daarmee toch wel ergens de boot zou kunnen gaan missen.
Als het gaat om het nemen van beslissingen is er meestal sprake van het Het Dunning–Kruger effect. Als je 't niet kunt of wilt begrijpen probeer er dan rekening mee te houden dat je dan ook niet in staat bent er een fatsoenlijke beslissing over te nemen. Zou kunnen! Maar je begrijpt het al, zo werkt dat niet.:-)
Hoorcollege
Vandaag hebben we weer 's een hoorcollege gedaan in het kader van 'analyse: functies van meer variabelen'. Ik vond het zelf weer erg leuk. Dat zegt niks, maar 't is mooi meegenomen. 't Was ook wel grappig, denk ik. Als je differentieerbaarheid wilt bewijzen van een functie van twee variabelen dan komt daar nogal wat bij kijken. Je hebt de eerste keer dat je dat ziet het gevoel dat je voor de gek gehouden wordt! Is dat wiskunde?
Dat je zomaar allerlei dingen doet die je 'normaal gesproken' toch niet zelf had kunnen bedenken! Je krijgt echt het gevoel dat hier iemand gewoon naar het 'antwoord' toewerkt. Kan dat zo maar? Mag dat?
Maar ja, je kunt wel van alles beweren, maar studenten zijn natuurlijk niet gek dus is er altijd wel één die wil weten wat er mis gaat als een functie niet differentieerbaar is in een punt. Dezelfde vraag kwam ook al naar voren bij de epsilon-delta-bewijzen bij limieten en continuiteit. Goede vraag!
Ik klets er meestal een beetje om heen. Dat je de bewijzen alleen goed kan inzetten om te laten zien als het klopt. Maar helemaal in orde is dat natuurlijk niet. Ik moet daar nog 's naar kijken... Mijn huiswerk dus! Wat gaat er dan mis...
Ik denk er nog over na, maar ik ga dat nog wel doen. Studentgestuurd onderwijs noemen we dat. Ik vind dat leuk. Op die manier wordt de cursus toch elke keer weer wat 'breder' en hopelijk 'begrijpelijker'. Voor zo ver mogelijk dan natuurlijk...:-)
|h||k|<h²+k²
Zei er iemand dat 'hoorcollege' in 't algemeen niet beschouwd wordt als een effectieve werkvorm?
Dat je zomaar allerlei dingen doet die je 'normaal gesproken' toch niet zelf had kunnen bedenken! Je krijgt echt het gevoel dat hier iemand gewoon naar het 'antwoord' toewerkt. Kan dat zo maar? Mag dat?
Maar ja, je kunt wel van alles beweren, maar studenten zijn natuurlijk niet gek dus is er altijd wel één die wil weten wat er mis gaat als een functie niet differentieerbaar is in een punt. Dezelfde vraag kwam ook al naar voren bij de epsilon-delta-bewijzen bij limieten en continuiteit. Goede vraag!
Ik klets er meestal een beetje om heen. Dat je de bewijzen alleen goed kan inzetten om te laten zien als het klopt. Maar helemaal in orde is dat natuurlijk niet. Ik moet daar nog 's naar kijken... Mijn huiswerk dus! Wat gaat er dan mis...
Ik denk er nog over na, maar ik ga dat nog wel doen. Studentgestuurd onderwijs noemen we dat. Ik vind dat leuk. Op die manier wordt de cursus toch elke keer weer wat 'breder' en hopelijk 'begrijpelijker'. Voor zo ver mogelijk dan natuurlijk...:-)
|h||k|<h²+k²
Zei er iemand dat 'hoorcollege' in 't algemeen niet beschouwd wordt als een effectieve werkvorm?
Eigenaardig
Mijn tiny buddha twitterde vandaag 'let go of control: how to learn the art of surrender'.
Surrender literally means to stop fighting. Stop fighting with yourself. Stop fighting the universe and the natural flow of things. Stop resisting and pushing against reality....en zo is dat maar net. Ik ga dat maar 's in de praktijk brengen. Kijken wat er dan gebeurt...:-)
maandag 14 maart 2011
zondag 13 maart 2011
Email protocol
It is not enough to succeed. Others must fail.
Gore Vidal
Sinds kort hebben we weliswaar een 'protocol sociale media'. Nu ken ik maar weinig collega's die daar gebruik van maken dus zo'n protocol is nog niet zo erg relevant. Lang geleden waren er voor het gebruik van e-mail ook wel dit soort 'protocollen'. De do's en don't's van email zullen we maar zeggen. Misschien is het handig om daar nog 's wat aandacht aan te besteden.:-)
1. E-mail lezen
Sommige mensen lezen slecht. Sommige mensen lezen niet. Sommige mensen lezen tussen de regels door dingen die er niet staan. E-mail-gewijs is dat niet handig, dus probeer 's gewoon te lezen wat er staat en trek geen voorbarige conclusies!
2. Reageren
Het was en is normaal om altijd te reageren op e-mail. Dat is gebruikelijk. Zelfs als je (nog) niet inhoudelijk wilt reageren is het niet zo gek om te laten weten dat je de e-mail ontvangen hebt en dat je geen zin hebt om er (op dat moment) inhoudelijk op in te gaan.
3. Niet reageren
De praktijk is anders. Er zijn mensen die systematisch niet reageren. Eigenlijk zou je daar een lijstje van bij moeten houden. Vreemd genoeg verwachten dit soort mensen wel dat anderen wel reageren. De vraag is of je dan moet doen. Ik doe het niet meer. Niet reageren? Ok! Prima! Maar dan ik ook niet... 't Is dan zelfs de vraag of je de e-mails van die mensen nog moet lezen.
4. Doorsturen
Eén van de grootste ergenissen is dat er sommige mensen zijn die e-mailtjes doorsturen. In het algemeen is dat niet gebruikelijk. Zo gauw je merkt dat iemand dat, zonder te vragen doet, stuur ik ze geen e-mailtjes meer. Een e-mail is een persoonlijk bericht. Het is ongepast dit zo maar naar Jan en alleman door te sturen. Als je zelf 'doorgestuurde berichten' ontvangt weet je ongeveer hoe laat het is. Niet doen dus...
5. Verkeerd verbonden
Het is altijd verstandig om te kijken of je bericht verstuurd wordt naar de juiste mensen. Er zijn bijvoorbeeld mensen die een bericht schrijven naar een bepaald persoon (denken ze dan) en die dat dan versturen naar iedereen. Op rare hogeschool had ik er iets over geschreven.
6. Betekenis
Een organisatie die zijn informatievoorziening verzorgt via e-mail heeft belang bij functioneel en efficient gebruik van die e-mail. Eén van de grondregels bij alle ICT-middelen is om te reageren: 'be reactive!'. Laat 's wat horen! Reageer 's een keer ergens op! Er is niets zo zielig als mensen die gewoon nergens op reageren. Zouden ze denken dat als ze zwijgen dat het vanzelf weer over gaat?
Tenslotte
Als iedereen 's wat meer zou reageren en uitwisselen dan zouden die malotige vergaderingen wel 's veel meer op kunnen leveren. Misschien zijn ze zelfs wel helemaal niet meer nodig! Dat zou pas fijn zijn...:-)
vrijdag 11 maart 2011
Er wordt overal geklunsd:-)
Opmerkelijk bericht:
"In een onbewaakt ogenblik hebben VVD, PvdA en GroenLinks per abuis ingestemd met een initiatiefvoorstel van de SP"Tja... dat kan natuurlijk ook nog...:-)
bron
donderdag 10 maart 2011
Waardepropositie
Op Mijn profiel heb ik al een tijdje het volgende citaat staan:
In de praktijk blijkt helaas dat 90% van onze communicatie gaat over dingen die er eigenlijk niet toe doen. Gezeur over niet-werkende ICT-middelen, verplichte vergaderingen, slechte communicatie, gebrek aan belangstelling, onbegrip, loos alarm, enz. Al dat gedoe en geneuzel gaat slechts over 5% van het werk dat ik doe.:-(
't Is dat ik de leukste baan van Nederland heb anders was ik er lang weg geweest, maar waar je krijg je zo'n baan? Nergens! Ik ben bang dat ik er nog 14 jaar aan vast zit. In dat geval laat ik het plezier in mijn werk natuurlijk niet verpesten door onbenulligheden en slap geleuter.:-)
"De waardepropositie van een hogere beroepsopleiding is om mensen op te leiden tot hardwerkende, helderdenkende, goed geïnformeerde en vooral ook enthousiaste, zelfstandige en creatieve professionals die van aanpakken weten, kunnen samenwerken en optimaal uitgerust zijn hun kennis en vaardigheden in te zetten, uit te breiden en het liefst nog in staat zijn om zelf dingen te bedenken."Zelf bedacht. Volgens mij is dat wat we doen. Alle inspanningen zouden daar op gericht moeten zijn. Hoe je dat doet? Ik heb daar wel ideeën over maar in ieder geval zou het enorm helpen als de docenten en de 'rest van de club' zelf het goede voorbeeld zouden geven!
In de praktijk blijkt helaas dat 90% van onze communicatie gaat over dingen die er eigenlijk niet toe doen. Gezeur over niet-werkende ICT-middelen, verplichte vergaderingen, slechte communicatie, gebrek aan belangstelling, onbegrip, loos alarm, enz. Al dat gedoe en geneuzel gaat slechts over 5% van het werk dat ik doe.:-(
't Is dat ik de leukste baan van Nederland heb anders was ik er lang weg geweest, maar waar je krijg je zo'n baan? Nergens! Ik ben bang dat ik er nog 14 jaar aan vast zit. In dat geval laat ik het plezier in mijn werk natuurlijk niet verpesten door onbenulligheden en slap geleuter.:-)
woensdag 9 maart 2011
Programma voor morgen
Vandaag heb ik vooral niets gedaan... althans niet echt iets nuttigs, denk ik. Beetje muziek geluisterd, muziek gemaakt, rond geslurfd, getwitterd, een stukkie geschreven en vooral veel nagedacht, zullen we maar zeggen.
Dat kan natuurlijk niet zo blijven, dus morgen ga ik aan de slag:
Ach wat een heerlijk vak heb ik toch. Dat is geen werk meer dat is gewoon hobby! En 't mooie is dat je er nog voor betaald wordt ook! Nou ja, stom eigenlijk want ik zou 't zo voor niks doen!:-)) (NOT!)
Dat kan natuurlijk niet zo blijven, dus morgen ga ik aan de slag:
- Het vakproject wiskunde & ICT? Dat is verder wel klaar, denk ik.
- Wiskunde & Cultuur 2-3. Als het goed is zijn straks van iedereen de opdrachten ingeleverd... misschien ga ik de schriften 's controleren... Presentatie voorbereiden...
- Statistiek 1-3. Presentatie voorbereiden... bespreken van de opdracht van de vorige keer... commentaar geven op de onderzoeksplannen...
Ach wat een heerlijk vak heb ik toch. Dat is geen werk meer dat is gewoon hobby! En 't mooie is dat je er nog voor betaald wordt ook! Nou ja, stom eigenlijk want ik zou 't zo voor niks doen!:-)) (NOT!)
Vernietigende uitslag
Als je studenten onderwerpt aan een enquete dan moet zo'n enquete natuurlijk wel een beetje deugen. Zo niet, dan heb je er natuurlijk helemaal niets aan.
Zie Vragenlijst NSE 2011 NL
Als ik dat zo 's bekijk dan vraag je toch wel een beetje af of dit gaat werken. Laat ik als voorbeelden vraag 7 en vraag 9 nemen.
Vraag 7 - De docenten aan de opleiding
Vraag 9 - Studiefaciliteiten
Nou ja, ik weet het niet. Een studente zei naar aanleiding van de enquete:
Ik ben benieuwd...
Doekle Terpstra, voorzitter HBO-raad:Op de website kan je ook de vragenlijst zelf inzien.‘Door de integratie van het Studenten Tevredenheids Onderzoek en de Nationale Studentenenquête is de vraaglast bij de studenten verminderd, met een hoge respons als resultaat. Eén grootschalig, nationaal onderzoek waaraan alle opleidingen deelnemen, is hét instrument dat kan worden ingezet voor benchmarking. Dat maakt deelname aan de NSE waardevol.’bron
Zie Vragenlijst NSE 2011 NL
Als ik dat zo 's bekijk dan vraag je toch wel een beetje af of dit gaat werken. Laat ik als voorbeelden vraag 7 en vraag 9 nemen.
Vraag 7 - De docenten aan de opleiding
a De inhoudelijke deskundigheid van docentenDe docenten? Alle docenten? Alle vakken? Wat zegt een gemiddelde score dan? Dat ze allemaal zo'n beetje wel gemiddeld er mee door kunnen? Of dat er een paar betrokken en geinspireerde docenten zijn en een paar kneuzen? Dat maakt toch wel verschil... In mijn eigen opleiding hadden we een paar exellente docenten waar ik heel veel van geleerd heb en een paar blunderende badmutsen waar ik ook ontzettend veel van geleerd heb, dus ik bedoel maar...:-)
b De didactische kwaliteit van docenten
c De bereikbaarheid van docenten buiten contacturen
d De betrokkenheid van de docenten bij de studenten
e De kwaliteit van de begeleiding door docenten
f De kwaliteit van feedback van docenten
g De mate waarin docenten inspirerend zijn
h De kennis van de docenten over de beroepspraktijk
Vraag 9 - Studiefaciliteiten
...In 'ons geval' is het de vraag wat studenten rekenen tot de ICT-faciliteiten c.q. de ELO en wat niet! Gaat het hier om de middelen die de opleiding ons ter beschikking stelt? Dat HINT of Natschool? Of gaat het daarbij om onze 'eigen website'? Dat laatste zou dan wel een beetje misplaatst zijn, want dat is geen verdienste van de opleiding! Dus dat mag je niet meerekenen!:-)
f De ICT-faciliteiten
g De digitale leeromgeving
...
Nou ja, ik weet het niet. Een studente zei naar aanleiding van de enquete:
Welke idioot heeft de vragen voor de nationale studentenenquete bedacht? Hij is te lang en veel vragen zijn irrelevant, dubbelzinnig of anderszins ontzettend loos.Maar er zal wel een mooie rapportage uit rollen. Dat je de verkeerde vragen hebt gesteld is dan wel jammer. Een respons van 20,1% lijkt me trouwens ook niet voldoende om nog zinnige uitspraken te doen. Om nu hiermee een opleiding te gaan beoordelen!? Ik weet het niet. Dat lijkt me toch niet.
Ik ben benieuwd...
dinsdag 8 maart 2011
Kwaliteit van onderwijs
Op de een of andere manier krijg je af en toe kreukels in je hoofd. De onderwijsraad heeft geconstateerd dat in sommige landen waar de docenten universitair zijn opgeleid het onderwijs beter is. Dat lijkt me dan ook niet zo gek. Vervolgens concludeert men dat 'tweedegraads docenten' voortaan binnen 5 jaar hun master moeten halen. Ik zou denken dat 'langer opgeleid' toch iets heel anders is dan 'hoger opgeleid'. Als een lerarenopleiding het in 4 jaar niet lukt waarom zou dat dan wel in 7 jaar lukken? Dat kan het niet zijn!
Nog leuker: 1 op de 20 docenten wordt aangewezen als exellente docenten en die krijgen dan 2500 euro en een dag vrij om die andere 19 uit te leggen hoe geweldig ze zijn en waarom! Jaja, dat is echt geniaal!:-)
Op die manier kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Prestatiebeloning? Hoe ga je dat meten? Een jonge docente krijgt op haar school alle tweede klassen. Dat is behoorlijk aanpoten en hard werken. Het is wel een beetje een naaistreek van de vakcollega's om op die manier de lastigste klassen te lozen. Zou zo'n docente de waardering krijgen die ze verdient? Of ben je al een exellente docent als je dat 'overleeft'? Dat je, bij wijze van spreken, niet helemaal gek wordt en niet onmiddelijk en vooral ook niet gillend het pand verlaat? Of misschien zelf niet geheel teleurgesteld zo snel mogelijk op zoek gaat naar een andere baan? Volgens mij wel:-)
Ik weet het niet, maar al dat gezeur over prestatiebeloning, functiehuizen, voortgangsgesprekken, pseudoresultaten, ... Ik weet het niet. Ik heb niet het gevoel dat het ergens over gaat. Elke keer verzint een of andere 'briljante geest' een of andere 'domme maatregel' die dan maar moet worden uitgevoerd. Ondertussen is er niemand die zich afvraagt of zoiets werkt en of dat wel enige zin heeft. Zeg gewoon 's 'nee dat doen we niet je kunt de boom in!'.
Kortom: het voldoen aan alle formele eisen is absoluut geen garantie voor goed, geinspireerd en hoogwaardig onderwijs. Misschien werkt het zelfs contraproductief. Hou er 's mee op, zou ik zeggen. Ga wat nuttigs doen...
Nog leuker: 1 op de 20 docenten wordt aangewezen als exellente docenten en die krijgen dan 2500 euro en een dag vrij om die andere 19 uit te leggen hoe geweldig ze zijn en waarom! Jaja, dat is echt geniaal!:-)
Op die manier kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Prestatiebeloning? Hoe ga je dat meten? Een jonge docente krijgt op haar school alle tweede klassen. Dat is behoorlijk aanpoten en hard werken. Het is wel een beetje een naaistreek van de vakcollega's om op die manier de lastigste klassen te lozen. Zou zo'n docente de waardering krijgen die ze verdient? Of ben je al een exellente docent als je dat 'overleeft'? Dat je, bij wijze van spreken, niet helemaal gek wordt en niet onmiddelijk en vooral ook niet gillend het pand verlaat? Of misschien zelf niet geheel teleurgesteld zo snel mogelijk op zoek gaat naar een andere baan? Volgens mij wel:-)
Ik weet het niet, maar al dat gezeur over prestatiebeloning, functiehuizen, voortgangsgesprekken, pseudoresultaten, ... Ik weet het niet. Ik heb niet het gevoel dat het ergens over gaat. Elke keer verzint een of andere 'briljante geest' een of andere 'domme maatregel' die dan maar moet worden uitgevoerd. Ondertussen is er niemand die zich afvraagt of zoiets werkt en of dat wel enige zin heeft. Zeg gewoon 's 'nee dat doen we niet je kunt de boom in!'.
Kortom: het voldoen aan alle formele eisen is absoluut geen garantie voor goed, geinspireerd en hoogwaardig onderwijs. Misschien werkt het zelfs contraproductief. Hou er 's mee op, zou ik zeggen. Ga wat nuttigs doen...
zondag 6 maart 2011
zaterdag 5 maart 2011
Oplichters
Een beetje oplichter moet natuurlijk wel leren spellen:
Zie ook Veel gedupeerden van Postcode Loterij melden zich voor een andere vorm van misleiding... eh, ik bedoel oplichting. Sorry:-)
Geachte klant,Je kunt je bijna niet voorstellen dat zoiets gaat werken, maar je weet het maar nooit, natuurlijk. Leuke datum ook:-)
Wij gedetecteerd onregelmatige activiteit op uw account de Rabobank op 29 februari 2011. Voor uw bescherming, moet u deze activiteit te controleren voordat u kunt doorgaan met uw account.
Om toegang te krijgen uw verklaring, klikt u gewoon op de link hieronder.
Deze instructie is gestuurd naar alle klanten en de bank is verplicht om te volgen.
Dank u,
Klanten Support Service.
Rabobank Nederlands (NL)
Zie ook Veel gedupeerden van Postcode Loterij melden zich voor een andere vorm van misleiding... eh, ik bedoel oplichting. Sorry:-)