Pagina's

zondag 14 oktober 2012

Over het uitvinden van het wiel

Je leest het wel vaker:
"In het onderwijs blijven we te vaak steken in zelf het wiel uitvinden..."
Twitter
Ik weet nooit precies wie dan die 'we' zijn, maar waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er mensen in het onderwijs zijn die proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Dus 'dat wiel' is er eigenlijk al en dan gaat iemand dat nog 's even gezellig opnieuw uitvinden. Wat vervolgens dan neergezet wordt als een zinloze onderneming.

Ik voel me dan altijd een beetje aangesproken. Niet dat ik me er veel van aantrek, want 'iets heruitvinden of herontdekken' is niet verkeerd. In het wiskundeonderwijs doen we niet anders. Die wiskunde is er al maar 't zou toch leuk zijn als leerlingen af en toe zelf dingen herontdekken. De aha-erlebnis, zal ik maar zeggen.

De vraag is nu of zo'n kwalificatie 'het opnieuw uitvinden van dat wiel' wel terecht is. Hoe kan je dat weten? Dingen die iedereen als vanzelfsprekend beschouwt verdienen het altijd om ernstig te onderzoeken.

Er zijn mensen die vinden dat het maken en onderhouden van een webapplicatie waarbij je je onderwijs ondersteunt, zoals wiskundeleraar.nl een voorbeeld is van zo'n wiel. We hebben toch al allerlei ELO's? We hebben toch Moodle? En N@tschool? En zo? Dus waarom zou je dan denken dat je dat in je eentje beter kan?

Het antwoord daarop is dat 'op maat gemaakt' veel beter aansluit bij het soort onderwijs dat je wilt maken. ELO's hebben weliwaar ook allerlei functionaliteiten maar doen meestal niet wat je graag zou willen. Als je zelf iets maakt dan kan je maken wat je nodig hebt. Als je het verschil wilt weten tussen een `standaard functionaliteit` of `op maat gemaakt`, dan moet je je daar wel in verdiepen.

Maar dat kan je van buiten af natuurlijk niet zien. Je weet gewoon niet wat voor een 'bijzondere dingen' er mogelijk zijn met mijn 'eigen wiel'. Wat je er verder ook van denkt, je weet er niks van, dus kan je er ook niet over oordelen.

Zelfs als je wel zou willen verdiepen en 's zou kijken op bijvoorbeeld wiskundeleraar toegelicht heb je waarschijnlijk nog steeds geen goed beeld hoe dat dan in de praktijk werkt en hoe leerzaam en motiverend zoiets zou kunnen zijn. Iedereen praat wel over 'prompte feedback' maar hoe regel je dat? Hoe doe je dat?
ha Willem,
Zo'n feedback is toch heel wat meer waard dan wanneer je zegt: het is voldoende of een 7,2.
Dank en groet,
A.
Kortom: als je denkt dat 'het iets is dat al bestaat' terwijl dat niet zo is dan mis je misschien wel iets. Je hebt dan 'een blinde vlek' en dat is jammer. De kracht van innovatie en vernieuwing zit 'm natuurlijk ook in het registreren en herkennen van 'dingen die wel werken' en niet in het maar blijven roepen dat 'het allemaal niet opschiet' dat de 'inzet van ICT' achter blijft.

Samengevat: praatjes vullen geen gaatjes, haal die handen uit de mouwen en ga 's aan de slag. Dat is zo leuk en er is zoveel te ontdekken.