Pagina's

woensdag 31 oktober 2012

Bij nader inzien

Bij nader inzien is het misschien niet handig om bij WisFaq geen e-mailtje te krijgen als je vraag beantwoord is. Dat gaat nog wel weer komen dan. Als een vragensteller een e-mailadres opgeeft dan krijg je ook een e-mailtje als je vraag beantwoord is en anders niet.

Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen...:-)

naschrift
Inmiddels werkt 'een mailtje als je vraag beantwoord is' ook weer. Het 'bevestigen van een vraag' doen we niet meer. Als een vragensteller een 'niet werkend e-mailadres' opgeeft krijgt hij/zij ook geen berichtje als de vraag beantwoord is. Eigen schuld:-)

nog meer naschrift
Behalve dan dat er nog een verweesde regel Mailto="antwoorden2@wisfaq.nl" in het script stond zodat het net leek of 't werkte maar dat niet zo was. Maar nu moet het toch echt werken anders eet ik mijn hoed op...:-)

dinsdag 30 oktober 2012

Van goed naar excellent onderwijs

Wijs geworden van @tonelias gooit het nieuwe kabinet het over een andere boeg. Je moet niet tegen het #onderwijs roepen dat ze 't niet goed doen dan gaan ze steigeren. Nee, je moet zeggen dat het #onderwijs goed is maar dat het nog beter kan. Alsof je een kind toespreekt. Mooie tekening hoor, maar...

Maar ja, daar trapt natuurlijk niemand in...:-)

Omdenken

In de herfstvakantie heeft Vevida besloten om WisFaq naar een nieuwe server over te zetten. De 'oude' server vertoont fouten. Dat leek vrij probleemloos te gaan, maar dat was het niet. Bij het stellen van vragen en het beantwoorden van vragen gaat er iets mis. Op mijn vakantiebestemming kan ik helaas niet veel doen. De planning had beter gekund...:-)

De website geeft ook 'vage' foutmeldingen, zodat het vanuit thuis lastig is om te zien wat er nu mis gaat. Uiteindelijk lukt het om met 'ISS 7 toepassingsserverbeheer' de instellingen aan te passen zodat je wel uitgebreide foutmeldingen te zien krijgt. Dat ISS7beheer is sowieso wel handig om bijvoorbeeld de MIME-instellingen aan te passen voor bijvoorbeeld geogebra, cabri of google-earth, dus dat is een geluk bij een ongeluk:-)

Wat ging er mis? De e-mailafhandeling is bij IIS7 anders dan op de oude server. Kennelijk moet je de SMTP-server aanspreken met een wachtwoord. Op ASP: e-mail versturen met CDOSYS staat precies hoe dat moet. Ik was er wel mee bezig maar 't loopt niet echt lekker.

Maar... waarom moeten we eigenlijk een e-mail sturen? Je stelt een vraag, je krijgt een e-mail hoe je vraag kan activeren en als je vraag beantwoord is dan krijg je weer een e-mail dat je vraag beantwoord is. Is dat nog wel van deze tijd? Hoe noodzakelijk is dat?

Nee, dit is niet van deze tijd en nee, dat is niet echt nodig. Je zou ook kunnen kiezen voor 'meteen activeren' en vragenstellers vragen om regelmatig te komen kijken of hun vraag beantwoord is.

De toegankelijkheid wordt daarmee wel vergroot. Vragensteller hoeven hun emailadres niet op te geven. Als je een vraag stelt dan moet je regelmatig terug komen om te kijken of je vraag beantwoord is. Ik zie daar allemaal alleen voordelen van.

We gaan de komende maanden daar maar 's mee experimenteren. Als het bevalt, dan laten we 't zo... en zo niet, dan zien we wel weer.

Al met al? Je kunt het zien als een 'probleem', maar misschien is het wel een 'oplossing'. Dat e-mailen, verifieren en zo was toch al een beetje oubollig, dus ik beschouw dit gedoe maar als een 'kans' om WisFaq nog beter te maken. Als dat geen 'omdenken' is dan weet ik het ook niet meer...:-)

In een vloek en een zucht?

Ik heb de afgelopen dagen een aantal computerproblemen opgelost. Dat is, zeg maar, mijn tweede natuur. Naast wiskunde heb ik ook nog iets met computers. In het kader van het oplossen van schier onmogelijke problemen is wel een bepaalde grondhouding van belang:
  1. Geef niet op.
    Er is altijd een moment waarbij je denkt 'bekijk het maar' of 'dit is niet op te lossen'. In zo'n geval moet je gewoon volhouden. De volhouder wint.
  2. Overweeg alle mogelijkheden.
    Soms denk je dat je weet waar het probleem zit, maar het wil niet werken. In zo'n geval moet je even proberen 'anders te denken'. Is wat je denkt wel juist? Is er nog een andere logische verklaring?
Nu is dat leuk gezegd, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Misschien moet ik gewoon wat voorbeelden geven. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

Voorbeeld 1
Een laptop wil gewoon niet meer werken. Programma's starten niet op en 't is gewoon een zooitje. Opnieuw installeren werkt niet en wat je verder ook probeert... het wil niet opstijgen. Ideetje? In Vista of Windows7 heb je als gebruiker beperkte rechten. Je krijgt steeds maar van die schermpjes of je 'dit of dat' wel wil. Ik word daar altijd een beetje moe van. Het is verdorie toch mijn laptop, mijn besturingssysteem? Waarom ben ik niet gewoon administrator?

Nu had ik daar toch al een keer ergens iets over geschreven? Zoeken geeft Inloggen als administrator. O ja..:-) Probleem opgelost.:-)

Voorbeeld 2
Als je een draadloos netwerk hebt dan kan je tegenwoordig met alles op je netwerk. Je laptop, je macbook, je iPhone, de Wii, de TV en nog zo wat... Nou ja, ik bedoel maar: wat is leuker dan de foto's op je PC bekijken op je breedbek TV? Maar waarom kan die TV je computer niet vinden? Je deelt van alles, stelt alles in, geeft op je lokale netwerk iedereen alle rechten... maar werken ho maar.

Uiteindelijk na enig denkwerk... Waarom kan je zelfs met je laptop niet de gedeelde bestanden van je PC zien? Omdat je virusscanner dat niet toe staat. Och ja, natuurlijk. Bij de nieuwste versie van F-secure deed mijn netwerk het ook niet meer. Oplossing? Sta alle lokale IP-adressen toe.

Zo gezegd, zo gedaan. Laptop aan. Kijken... maar niks hoor. Nog steeds niets te zien. Ik geef het op. Bekijk het maar. Alhoewel? Toch nog even kijken of de TV misschien? Je weet maar nooit... en wat denk je? Deed het gewoon.

De laptop kan nog steeds niet op de PC kijken maar dat ligt dus aan de laptop. De TV had er geen moeite mee. Probleem opgelost.:-)

Voorbeeld 3
Als je WordPress installeert dan staat er bij instellingen - algemeen:

Website adres (URL)
Voer hier het adres in van de thuispagina van deze site indien deze afwijkt van het WordPress-adres (waar de WordPress software geïnstalleerd is).
Maar dat klopt niet. Als je dat niet invult dan werkt de site niet. Dus gewoon nog maar een keer je URL invullen en probleem opgelost.

Dat laatste is opgelost in een vloek en een zucht. Die andere twee problemen niet. Ik kan me wel voorstellen dat 'normale mensen' bij dit soort problemen het sneller opgeven. Wat een gedoe. Maar ik vind dat leuk, ik houd wel van een uitdaging, dus mij krijg je niet gek...:-)

Ondertussen heb ik mijn eigen computerprobleem met WisFaq nog niet opgelost, maar dat komt nog wel. Gewoon volhouden. Of moet ik misschien contact opnemen met mijn systeembeheerder?:-)

maandag 29 oktober 2012

Het reflectietekort

"Studenten op lerarenopleidingen houden niet van reflecteren.
(..)
Zij schrijven wel reflectieverslagen, maar krijgen daar nauwelijks feedback op. Daar hebben docenten namelijk geen tijd voor. Die halen het door de anti-plagiaatmachine en vinken af dat het ‘voldaan’ is."
bron

woensdag 24 oktober 2012

Vragen, vragen en nog meer vragen

"Some teachers are hostile to questions. That is an error made by teachers. Teachers, you will be more comfortable in your job if you try to do it well, and don't think of your students as the enemy. This means listening to your students and encouraging their questions. A teacher who only lectures, and does not encourage questions, might as well be replaced by a book or a movie."
bron

dinsdag 23 oktober 2012

Alweer een mop

"Een man loopt de kroeg in. Hij roept de ober bij zich: ik wil 5 bier en 5 wijn. Zegt de ober natuurlijk meneer. Wil de man zijn drankjes ophalen vraagt de ober: wilt u er een dienblad bij? Zegt de man: nee bedankt ik heb mijn handen al vol genoeg."

maandag 22 oktober 2012

Uitspraken

Zoals gezegd was ik in het kader van #innovatieonderwijs de bronnen aan het herlezen. Dat is zondermeer interessant, maar je raakt ook snel afgeleid.
Wie ben ik trouwens? Minder dan een zandkorrelig bloggertje op het onmetelijke internetstrand, minder dan een onzichtbaar flikkeringetje aan het internetfirmanent...
bron
Als ik zo door ga dan wordt dit een meerjarenproject. Wat 'bescheidenheid' betreft kunnen 'onze actoren' daar nog een voorbeeld aan nemen.

Ik denk dat het van belang is vooral te kijken naar 'wat' de actoren 'zelf' zeggen en niet naar wat de actoren zeggen dat 'anderen' zeggen. De meeste mensen 'horen' meestal niet wat iemand zegt, maar zijn vooral gefocused op wat ze denken dat iemand bedoelt. Als je daar dan vervolgens iets mee wil doen raak je al snel het spoor bijster.

Aan de andere kant zijn uitlating in de zin van 'kennelijk bedoelt die en die dat' wel interessant. Niet vanwege de relevantie over 'wie wat zegt' maar hoe iemand dat soort uitingen interpreteert.

Interessant is hoe zo'n 'draad' steeds verder in de knoop raakt. Op een bepaald moment weet niemand meer waar het over gaat...:-)

Ik ben nu nog steeds aan het 'divergeren'. Er ontstaat wel een soort van abstractie over 'hoe heeft het zover kunnen komen?', maar ik ben nog op zoek naar een vorm voor verdere analyse.

Misschien moet de conclusie wel worden dat we een keus moeten maken: we gooien al die onderwijsvernieuwers er uit of we gooien de docenten er uit. Dat laatste is al een aantal jaren aan de gang, dus ik ben benieuwd hoe 't onderwijs er uit gaat zien zonder docenten.:-)

Verbinden

"Het gaat mij vooral om het 'verbinden'! Een onderzoekende houding, naar buiten kijken, leren van elkaar... Docenten laat je van je positieve kant zien! Niet te bescheiden!"
bron

zondag 21 oktober 2012

Innovatie en duurzaamheid

Ik ben in het kader van #innovatieonderwijs de bronnen aan het herlezen en de reacties aan het bekijken. Daar zie je nog verder niks van, maar 't is een interessante bezigheid.

Ik heb geprobeerd de belangrijke thema's er uit te halen. Die thema's ga ik dan proberen verder uitwerken. Als je 'goed' leest staan er zowel in de weblogposts als in de reacties allerlei waardevolle ideeën. Sommige reacties lijken ingegeven door ergenis en boosheid, maar als je je daar niets van aan trekt dan zie ik toch hier en daar bepaalde lijnen. Dat is wel iets voor een wiskundeleraar...:-)

Ik vraag me wel af waarom ik dit eigenlijk doe. Ik denk dat te maken heeft met een behoefte om 'dingen' niet zo maar te laten verwaaien. Twitter heeft zeer de neiging om te verwaaien. Meestal weet je een dag later al niet meer wat iedereen (mezelf incluis) geroepen heeft. Als je 'dingen' op een weblog schrijft en je daar reacties op krijgt dan blijft het al iets langer in 't vizier, maar na een tijdje weet je ook niet meer precies hoe 't nu zat. In dit geval zou dat jammer zijn, dus construeren maar...

Kortom: waarom zou je je druk maken als je met de 'verworven inzichten' niet iets constructiefs doet? Je hoeft het altijd met elkaar eens te worden, maar als je nu 's met een beetje afstand kijkt naar wat er zo gezegd wordt? Als je nu 's de emoties, de boosheid en de persoonlijke betrokkenheid laat varen? Zou dat niet iets kunnen opleveren?

Het is nog voorbarig, maar een aantal ferme conclusies zou wel fijn zijn. Hebben we dat gehad, heeft iedereen z'n punt gemaakt en dan kunnen we misschien iets nuttigs gaan doen.

Innovatie en onderwijs

Eigenlijk houd ik niet van discussies. Ik geloof dat 'discussieren' etymologisch vooral slaat op 'gedachtewisseling'. Dat veronderstelt dan wel dat de deelnemers naar elkaar luisteren en elkaars meningen en gedachten respecteren.
In het kader van 'innovatie en onderwijs' heb ik een groot aantal weblogposts verzameld waar van alles geroepen wordt en waar soms uitgebreid gereageerd wordt. Op een van de weblogs kwam ik deze uitspraak tegen:
"Wat ik wel zie en ten zeerste betreur is dat mensen elkaar vanachter stellingen bestoken met meningen en argumenten, zonder écht te luisteren naar- en open te staan voor de ander. Dat is jammer en geeft vaak verkeerde energie. Het lijkt makkelijker te zijn om ergens tegen te zijn dan ergens voor…"
bron
Ik heb nu het plan opgevat om die berichten nu eens nader te bestuderen. Hoe zit het nu eigenlijk precies in elkaar? Wat willen we? Hoe moet dat dan? Wat gaat goed? Wat is het probleem? Is er een probleem? Vragen, vragen en nog meer vragen... Misschien moeten die is bekeken, toegelicht of zelfs beantwoord worden. Ik ga daar 's rustig de tijd voor nemen. Het heeft geen haast...:-) Op innovatie en onderwijs zal ik daar dan over schrijven en proberen 't een en 't ander op een rijtje te zetten.

zaterdag 20 oktober 2012

Het lerarenregister

"Het probleem komt voor mij neer op de volgende vraag: moet ik op cursus om aan te tonen dat ik een innovatieve docent ben?"
bron

Mensen moeten niet zo zeuren

Ik heb 't niet echt onderzocht maar 't zou me niet verbazen als er meer synoniemen zijn voor 'zeuren' dan voor het tegenovergestelde van 'zeuren'. Ik kan zelfs niet eens het tegenovergestelde van 'zeuren' bedenken...:-)


Wat je verder ook voor een leuke dingen doet, je loopt meer kans dat er een of andere badmuts komt 'zeuren' dan dat iemand in positieve zin een complimentje geeft, aandacht besteedt aan je activiteiten, een leuke opmerking maakt, reageert of op een andere manier laat merken dat je activiteiten gewaardeerd worden.

Nu kun je natuurlijk schrijven over wat je doet, allerlei 'dingen' delen, vertellen wat je bezig houdt of anderen helpen met wiskunde, met de inzet van ICT of gewoon een beetje zitten geinen. Dat is allemaal aardig, leuk en heeft verder weinig meer om het lijf dan wat het is... Ik heb verder weinig bijbedoelingen. 't Is gewoon wat het Internet kan zijn...

Maar nee hoor, je moppert, je draagt niet bij aan het debat, je zeurt, je bent een dwarsligger, contactgestoord, vijandig, teleurgesteld, haatdragend, wraakzuchtig en wat je allemaal nog meer naar je hoofd geslingerd krijgt. Als je dat nu 's allemaal bij elkaar optelt, vermenigvuldigt en probeert dat in een breder perspectief te zien? Waarom zou je je dan nog doen? Niet voor het grote geld, niet voor de maatschappelijk waardering en niet voor de eeuwige roem...:-)

Lieve mensen: als je nu grote behoefte hebt om te zeuren ga dan 's zeuren over al die onzichtbaren, de zwijgers, de mensen die niet delen, die lieden die alleen maar lurken en niet verder komen dan het napapegaaien wat anderen bedacht hebben (zonder bronvermelding:-). Dat volk dat niet reageert, niet weet waar ze 't over hebben, roeptoeters waar je zelden of nooit een fris idee van verneemt. Lieden die zelf nog nooit iets hebben bijgedragen aan het debat, de kenniseconomie, de wereld en de mensheid in het algemeen. Daar hoor je nooit iemand over.:-)

vrijdag 19 oktober 2012

Samen op reis

"Is het binnen het bestaande onderwijssysteem mogelijk om kinderen onderwijs te geven dat wel aansluit bij hun natuurlijke ontdekkingszin en leergierigheid, of moet dat systeem daarvoor radicaal veranderen?"
bron

donderdag 18 oktober 2012

Man-erg

"The killer lives inside me: I can feel him move. Sometimes he's lightly sleeping in the quiet of his room, But then his eyes will rise and stare through mine, He'll speak my words and slice my mind inside."
Man-erg of YouTube

Innovatie en onderwijs

"Ze zullen het echt samen moeten doen. Samen initiatieven nemen, samen experimenteren. Ieder vanuit een eigen verantwoordelijkheid. Schep vanuit het management ruimte om met ideeën te komen, neem die serieus, faciliteer om zaken te onderzoeken en uit te proberen."
netwijs

dinsdag 16 oktober 2012

Een mop

Er komt een man het café in gerend en zegt tegen de barkeeper 'geef me maar gauw een biertje voor de ruzie begint'. De man krijgt z'n biertje en wil er nog één. 'Doe mij er snel nog maar één...'. Zo gaat dat een tijdje door. De barkeeper begint nu toch wel nieuwsgierig te worden. 'Hoezo komt er ruzie?'. Waarop de man zegt: 'ik heb geen geld bij me'.

Lijstje met uitdrukkingen met een andere betekenis

Ik heb hier nog een lijstje met uitdrukkingen die voor mij een andere betekenis hebben gekregen. Deels omdat ik dat soort 'dingen' naar mijn hoofd geslingerd kreeg vanwege wiskundeleraar.nl en andere dingen via Twitter bijvoorbeeld.
  • Ik dacht altijd dat het best nuttig was om je onderwijs te ondersteunen met een website. Tijdens een vergadering roept iemand dat docenten die een eigen website onderhouden zich op een eiland bevinden. Waarom gebruiken ze de ELO niet? Het is toch niet van deze tijd om zelf te gaan zitten klunsen. Dat kan je beter over laten aan de ICT-experts. Zoiets:-)

  • Sommige mensen vinden dat als je vindt dat een ELO niet werkt en je dus maar 's zelf wat in elkaar knutselt (hoe moeilijk kan dat zijn?:-) je dan bezig bent zelf het wiel uit te vinden. Dat kan, maar dat weet je niet. Er is toch ooit iemand, tegen beter weten in, begonnen met in elkaar knutselen van zo'n ELO? Dus je weet het maar nooit. Op over het uitvinden van het wiel heb ik daar als iets over geschreven.

  • Meestal refereer ik naar het onderwijs als het theater van de lach waar iedereen altijd zo om moet huilen. Dat slaat dan op iedereen die van de zijlijn van alles roept over onderwijs zonder dat zoiets ergens toe leidt... Je zou je een bult lachen als het niet zo treurig zou zijn. Zoiets.

  • Soms kan ik het niet laten:


  • Er ging iemand roeptoeteren dat dit een 'diepzinnige bijdrage aan het debat' is. Waarom zou je dat doen? Als je alle onzin op Internet wilt bestrijden heb je nog wel een hoop te doen. Waarom zou ik eigenlijk diepzinnig moeten zijn? Moet ik ergens aan bijdragen? Aan het debat? Welk debat is dat dan? Waar gaat dit over? Wat wil je nu zeggen? Ik begrijp dat niet. Ik vind het wel een mooie uitdrukking 'diepzinnig bijdragen aan het debat'. Het kost wat (lector HBO?) maar dan heb je ook niks. Op durf of weifelaars bij online onderwijs heb ik de zaak geprobeerd te nuanceren, maar ja... Ik vind het een mooie dooddoener. Op elk willekeurig moment kan je dat er zo 's tussendoor gooien... Bedankt:-)

  • Opgeruimd staat netjes met de blauwe smurf.
  • Bij de cursus 'leergebieden' draaide ik altijd het filmpje Dance Monkey Dance. Dat is een 'gedicht met plaatjes'. Daar hoorde een opdracht bij, maar bij mij is vooral just another monkey blijven hangen. Ik denk er altijd aan als er weer 's iemand hoog van de toren blaast.

  • Appelpitjes is een tag op dit weblog. Het verwijst naar Sam en Moos. Zie Appelpitjes Het heeft te maken met voortschrijdend inzicht. Maar dan vooral het inzicht dat je ergens voor betaalt waar dat niet nodig was. Je hebt je gewoon beet laten nemen...
  • Een memo gemist is een uitdrukking om aan te geven dat iemand een zeer elementaire hoedanigheid als 'bijzonder' of 'nieuw' ervaart. Het 'opendeurenfestival' kan je dat ook noemen. Ik zal later nog 's wat voorbeelden geven...
  • De hond uitlaten In de Computable las ik dat een starten en onderhouden van een website nog het best te vergelijking is met de aanschaf van een hond. In het begin zijn alle gezinsleden nog razend enthousiast, maar na een tijdje is het toch 'moeders' die het beest (met tegenzin) drie keer per dag over het trottoir mag slepen...:-)
  • Daarnaast hebben we nog de term lantaarnpaalmaatregel. Maatregelen die men neemt omdat men ook niet weet waar men het moet zoeken. Dit komt ook van een mop.Op ... de achtergronden...:-)

  • De term afvalmaaltijd was ook nog aardig bedacht...



  • Ook nog een mooie uitdrukking is trekken aan een dood paard. Het is al wel een uitdrukking die al wat langer mee gaat. Op mijn oude weblog heb ik dat veel gebruikt.
  • Er zijn Twitteraars die ik altijd maar even puntneuzen noem. Ze willen een punt maken maar weten eigenlijk niet waar ze 't over hebben of tegen wie ze het hebben. Een soort kruizing tussen `wijsneus' en 'zeurpiet'. Eigenlijk is zeurneus ook nog wel een mooi woord.Zie puntneuzen.
  • Mag het raam open? Dat is een vraag na een bevlogen betoog van een docent klassieke talen en de docent vraagt of er nog vragen zijn. Dat is dan een beetje zoals Twitter. Wat je ook verder doet er komt altijd wel iemand iets roepen of vragen waar het eigenlijk niet over gaat. Mag het raam open?
  • Kantklossen is niet echt een belangrijke vaardigheid voor leraren, maar er is geen ontkomen aan. Je krijgt een cursus figuurzagen aangeboden, maar dat was niet helemaal het idee. Dat moet beter kunnen: we gaan bloemschikken. Dat werkt ook niet, maar dat maakt verder niet uit. Dit soort grappen zijn ook niet echt bedoeld om iets op te lossen.
  • Schaken met een duif
    Discussieren met sommige mensen is net schaken met een duif. Hoe goed je ook kunt schaken die duif gooit gewoon alle stukken om, schijt op het bord en loopt vervolgens rond alsof ie gewonnen heeft.
    bron
  • ...
...later meer...

maandag 15 oktober 2012

Samenwerken

Mooi plaatje over samenwerken:

Een soort combinatie van de ijsberg en Bloom's Taxonomy of Learning.

Overigens zijn dit soort 'dingen' helemaal geen piramide's, maar driehoeken, maar dat terzijde...:-)

The collaboration pyramid (or iceberg)

Hamers en spijkers

Als het goed is kan je in onderstaand stereogram een hamer en spijkers zien. Je moet dan 'door de figuur' heen kijken.

Als je dat nu niet ziet wil dat niet zeggen dat het er niet is. Waarmee ik dan maar wil zeggen dat je in het algemeen voorzichtig zou moeten zijn met je eigen perceptie van de werkelijkheid. Als je iets niet ziet wil dat nog niet zeggen dat het er niet is. Maar hoe kan je dan weten wat waar is en wat niet? Dat kan je niet.:-)

zondag 14 oktober 2012

Durf of weifelaars bij online onderwijs

Na het lezen van Durf of weifelaars bij online onderwijs op ScienceGuide kon ik het niet laten:

Die tweet werd niet door iedereen helemaal begrepen, denk ik. Over blinde vlekken gesproken. Gisteravond heb ik dus nog maar even geprobeerd de 'grap' te nuanceren, in omgekeerde volgorde:

Kortom: een combinatie van 'wij kunnen het niet helpen' en 'de overheid is aan zet'. Op dat laatste kan je wachten tot je een ons weegt. Kansloos...:-)

Over het uitvinden van het wiel

Je leest het wel vaker:
"In het onderwijs blijven we te vaak steken in zelf het wiel uitvinden..."
Twitter
Ik weet nooit precies wie dan die 'we' zijn, maar waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er mensen in het onderwijs zijn die proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Dus 'dat wiel' is er eigenlijk al en dan gaat iemand dat nog 's even gezellig opnieuw uitvinden. Wat vervolgens dan neergezet wordt als een zinloze onderneming.

Ik voel me dan altijd een beetje aangesproken. Niet dat ik me er veel van aantrek, want 'iets heruitvinden of herontdekken' is niet verkeerd. In het wiskundeonderwijs doen we niet anders. Die wiskunde is er al maar 't zou toch leuk zijn als leerlingen af en toe zelf dingen herontdekken. De aha-erlebnis, zal ik maar zeggen.

De vraag is nu of zo'n kwalificatie 'het opnieuw uitvinden van dat wiel' wel terecht is. Hoe kan je dat weten? Dingen die iedereen als vanzelfsprekend beschouwt verdienen het altijd om ernstig te onderzoeken.

Er zijn mensen die vinden dat het maken en onderhouden van een webapplicatie waarbij je je onderwijs ondersteunt, zoals wiskundeleraar.nl een voorbeeld is van zo'n wiel. We hebben toch al allerlei ELO's? We hebben toch Moodle? En N@tschool? En zo? Dus waarom zou je dan denken dat je dat in je eentje beter kan?

Het antwoord daarop is dat 'op maat gemaakt' veel beter aansluit bij het soort onderwijs dat je wilt maken. ELO's hebben weliwaar ook allerlei functionaliteiten maar doen meestal niet wat je graag zou willen. Als je zelf iets maakt dan kan je maken wat je nodig hebt. Als je het verschil wilt weten tussen een `standaard functionaliteit` of `op maat gemaakt`, dan moet je je daar wel in verdiepen.

Maar dat kan je van buiten af natuurlijk niet zien. Je weet gewoon niet wat voor een 'bijzondere dingen' er mogelijk zijn met mijn 'eigen wiel'. Wat je er verder ook van denkt, je weet er niks van, dus kan je er ook niet over oordelen.

Zelfs als je wel zou willen verdiepen en 's zou kijken op bijvoorbeeld wiskundeleraar toegelicht heb je waarschijnlijk nog steeds geen goed beeld hoe dat dan in de praktijk werkt en hoe leerzaam en motiverend zoiets zou kunnen zijn. Iedereen praat wel over 'prompte feedback' maar hoe regel je dat? Hoe doe je dat?
ha Willem,
Zo'n feedback is toch heel wat meer waard dan wanneer je zegt: het is voldoende of een 7,2.
Dank en groet,
A.
Kortom: als je denkt dat 'het iets is dat al bestaat' terwijl dat niet zo is dan mis je misschien wel iets. Je hebt dan 'een blinde vlek' en dat is jammer. De kracht van innovatie en vernieuwing zit 'm natuurlijk ook in het registreren en herkennen van 'dingen die wel werken' en niet in het maar blijven roepen dat 'het allemaal niet opschiet' dat de 'inzet van ICT' achter blijft.

Samengevat: praatjes vullen geen gaatjes, haal die handen uit de mouwen en ga 's aan de slag. Dat is zo leuk en er is zoveel te ontdekken.

zaterdag 13 oktober 2012

Geen ruzie maken:-)

"Mensen zijn op zoek naar erkenning en waardering en veel mensen houden niet van conflicten. Dat maakt het lastig om ergernissen en verbeterpunten te bespreken met collega’s. Mensen draaien dan ook vaak om de hete brij heen, bij gebrek aan een goede manier om een kritiek punt naar voren te brengen."

"Natuurlijk moeten ergernissen er toch een keer uit en zo ontstaat dan een roddelcircuit of schiet die rustige collega opeens uit naar een collega die zich van geen kwaad bewust is."

bron

vrijdag 12 oktober 2012

Reklame


Vanmorgen zag ik op Kan onderwijs de wereld veranderen? reklame staan, voor InWijs, Rookruimtes, Wolters, Wikiwijs en noem maar op.

Nu word je op Internet in toenemende mate lastig gevallen met opdringerige reklame voor van alles en nog wat, dus 't is niet waarschijnlijk dat iemand die reklame was opgevallen. Toch vind ik dat niet zo vanzelfsprekend.

Ik kan me voorstellen dat als iemand 'gratis diensten' aanbiedt dat je daar met reklame probeert nog enige inkomsten aan te onttrekken. Daar is, op zich, niets mis mee. Zo zit de wereld in elkaar. Er bestaat niet zoiets als gratis...

Toch zou je, voordat je een gratis een bijdrage levert aan een website waar reklame op staat, moeten afvragen of je dat wel wilt. Zelfs door op websites met reklame te reageren draag je misschien wel bij aan het verhogen van het bezoekersaantal en mogelijkerwijs uiteindelijk aan de reklameopbrengsten.

Zou dat niet bizar zijn?

En geldt dat dan ook niet voor websites waar 'jouw spullen' worden gedistribueerd. Docenten bieden gratis lesmateriaal aan en anderen gaan daar dan aan verdienen. Zelfs non-profit organisaties kunnen weliswaar geen winstoogmerk hebben maar er wordt wel omzet gemaakt, salarissen betaalt en baantjes gevuld.

Zoals Karin zegt, ben je daar dan natuurlijk wel zelf bij. Je zou er voor kunnen kiezen om af te zien van dat idee om je spullen met anderen te delen. Doe niets zonder redelijke financiële vergoeding, vraag bij alles 'wat schuift het?' en als daar geen adequaat antwoord op komt dan doe je niks.

Maar is dat nu iets wat we willen? Dat lijkt me toch niet.

Half werk is ook werk

Ik was gestart met de MOOC 'An Introduction to Methematical Thinking' op Cousera. Prof. Devlin heeft er wel iets van gemaakt. We zijn nu halverwege en ik stop er mee.

Inhoudelijk bestaat de cursus vooral uit tekst en oefeningen. De onderwerpen zijn voor mij natuurlijk niet echt nieuw. Als je 't zo bekijkt vertoont het wel trekjes van mijn eigen cursus 'Taal van de wiskunde'. Ik vind mijn cursus leuker, geloof ik..:-) Maar 't is wel een andere doelgroep, meer praktisch en meer mijn niveau.

Naast de inhoudelijk kant was ik natuurlijk vooral geïnteresseerd in de onderwijslogistiek. Hoe doe je een cursus met 50.000 studenten? Nou zo dus. De meerwaarde van 'open' en 'online' is me wel helder. Dat 'idee' vind ik nog steeds erg boeiend en zonder de moeite waard om te bestuderen.

Hoe dat dan gaat heb ik nu wel gezien: college, uitleg, oefeningen, online computertoets. Je kunt eventueel de oefeningen bespreken met de andere studenten, bijvoorbeeld met mensen in hetzelfde taalgebied. Allemaal mogelijk, maar niet 'echt' heel nieuw.

Ik ga nu niet een soort 'definitief' oordeel vellen over de cursus. Daarvoor is het te vroeg. Het is boeiende materie en er is veel om over na te denken. Ik vond het leuk, maar ik heb nog meer te doen.:-)

Om nu te stoppen is wel jammer van 't certificaat. Dat staat altijd wel goed in je CV, maar ja, mensen die me kennen hadden waarschijnlijk niet anders verwacht. Ik ben een 'nieuwe leerder'. Ik doe dingen zolang ze interessant zijn, maar als er verder niets meer uit te halen is dan ga ik iets anders doen.

Ik denk dat als je over online-leren denkt dat ik het niet direct zou zoeken in 'onesizefitsall' maar meer in geindividualiseerde leerroutes met prompte feedback van een docent. Samen op reis, zal ik maar zeggen. Als iedereen altijd anders is dan is 'leren' voor iedereen ook steeds anders. De juiste wegen zoeken is dan de kunst, ruimte nemen en ruimte geven...

woensdag 10 oktober 2012

Breuken op de CASIO

De 'mooiste' fout die leerlingen maken met de grafische rekenmachine is bij het invoeren van samengestelde breuken:

Het heeft wel even geduurd voordat ik door had wat hier nu precies mis ging, maar uiteindelijk is alles object van studie...:-)

dinsdag 9 oktober 2012

Loslaten (3)

"Letting go isn't the end of the world; it's the beginning of a new life."
Unknown

Zomaar een idee...

Ik heb vandaag twee documenten geproduceerd met 'moeilijke opgaven'. Dat is een betrekkelijk nieuw idee. Aan het einde van een hoofdstuk kunnen leerlingen (als ze willen) 'moeilijke opgaven' doen.

Op zich ben je als docent al blij als het grootste gedeelte van je leerlingen de 'standaardopgaven' en de 'hoofdzaken' van een hoofdstuk hebben begrepen. Maar voor leerlingen die meer kunnen is enige uitdaging misschien ook niet zo gek. Ik bedoel maar... als je de moeilijke opgaven kunt dan heb je toch iets bereikt.

Nu ik daar zo over nadenk... Ik geloof dat ik nu al 3 'dingen' heb die een postitieve bijdrage zouden kunnen leveren aan mijn onderwijs:

  1. DWO: leerlingen kunnen oefenen in de digitale wiskunde omgeving.
  2. Wiskast: andersoortige opdrachten om te laten zien dat wiskunde meer is dan 'sommen maken'.
  3. Moeilijke opgaven: daag leerlingen uit om de moeilijke opgaven bij een hoofdstuk te maken. Maar waarschijnlijk is dit leuker om klassikaal te doen.
Ik ga er maar 's mee aan de slag.

maandag 8 oktober 2012

Docenten zijn gewoon dom

Ik kwam vandaag 'Kennisnet lanceert Kader ict-bekwaamheid!' tegen:
We beschrijven in dit Kader welke bekwaamheden leraren nodig hebben om ict op zo’n manier te integreren dat het hun onderwijs aantrekkelijker, efficiënter en/of effectiever maakt.
't Is vast een doorwrocht stuk, maar gaat het bij ICT om de bekwaamheden van de docenten?

Eerlijk gezegd denk ik dat niet. Nu zou ik daar best wel een stuk over kunnen schrijven, dit proberen te onderbouwen met allerlei artikelen, de gebruikelijke experts aanhalen, een lange lijst van bronnen en nog zo wat. Maar waarom zou ik? Wie gaat dat betalen?

Ik begrijp niet waarom iedereen denkt dat docenten steeds maar meer moeten doen voor minder. Docenten worden eigenlijk continu lastig gevallen met nieuwe maatregelen, stelselwijzingen, andere inhouden, nieuwe vakken, te grote klassen, te kleine lokalen, weer nieuwe boeken, halfwerkende ICT-middelen en nog zo wat. 't Gevolg is dat de werkdruk steeds maar hoger wordt in plaats van minder. Steeds meer doen voor minder...

Je zou denken dat docenten die zich daar niets van aantrekken en wel proberen inhoud en vorm te geven aan 'ICT in het onderwijs' enorm gewaardeerd en gestimuleerd worden om daar vooral mee door te gaan. Dat is echter zelden het geval. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat, als je zorgt voor ICT-middelen die werken, docenten daar echt wel gebruik van maken. Dat weet ik toevallig uit ervaring. Docenten zijn namelijk in het algemeen niet dom. Sterker nog: het zijn meestal hoogopgeleide, helder denkende professionals.

Als je docenten ICT-middelen ter beschikking stelt die een meerwaarde vertegenwoordigen en passen binnen de beöogde leerdoelen dan zouden ze wel gek zijn als ze dat niet zouden gebruiken. In de praktijk zijn die ICT-middelen krakkemikkig of aftands en de implementatie wil maar niet opstijgen. Zelfs als je gebruik zou willen maken van leuke web2.0-dingen moet er nog steeds een soort plek zijn waar je school, docenten, leerlingen en lesmateriaal op een levensvatbare en levendige manier kunt samenbrengen.

Grafsites zijn er al genoeg. Informatievoorziening (dat is al heel moeilijk) is niet genoeg. Het gaat om communicatie en interactie. Maar nee hoor. Men blijft maar roepen 'docenten zijn te dom om ICT in te zetten'. Na het zoveelste PDF-document met de boodschap 'het schiet niet echt op met dat ICT' krijg ik steeds meer het gevoel dat er allerlei organisaties zijn die vooral 'roepen' maar niks 'doen'.

Roeptoeters! Houd er mee op. Ga 's wat nuttigs doen! Mijn motto voor dit schooljaar is 'praatjes vullen geen gaatjes'. Dit 'Kader ict-bekwaamheid' is daar dan wel weer een mooi voorbeeld van.

Zoeken op wikiwijs naar wiswijzer

Ik heb mijn bijdragen aan VMO op Wikiwijs getagd met 'wiswijzer'. Ik ben tenslotte de auteur. Maar wegens de 'batchverwerking' doet het nu nog niet helemaal wat het zou moeten doen. Morgen weer verder kijken... Het script hierboven kan je van de website plukken. In blogger doet dat script het niet, maar met een beetje kennis van HTML kan je zelf bedenken wat er fout is. Dat heeft kennelijk nog niet iemand eerder gemerkt. Dat is dan wel weer slordig. Nou ja... een boekenbon win je er niet mee, maar 't is altijd leuk om te zien hoe iets werkt.

zondag 7 oktober 2012

Internetconsultatie

Welke opmerkingen heeft u over het wetsvoorstel inzake de Tweede Fase havo en vwo?
Meer wiskunde leidt niet tot 'betere wiskunde'. Onderwijs is geen leerfabriek. Vakken afschaffen om meer tijd te kunnen besteden aan bijvoorbeeld wiskunde werkt niet. Het leidt tot vervlakking. Vervlakking leidt tot meer domheid. Domheid hebben we al genoeg. Ik vind het dus een heel erg slecht plan. Stop daar mee!
Zie Reactie wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo en geef je mening over dit mallotige wetsvoorstel.

vrijdag 5 oktober 2012

De dag van de leraar

'bedoeld om het imago van het leraarsvak te verbeteren en het belang van goede leraren te benadrukken door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen'.
bron

Dat is natuurlijk wel leuk ergens, maar ook wel een beetje sneu. De rest van het jaar gaat iedereen dan weer gewoon door waar men zo mee bezig was? Dat leraren niet moeten zeuren? Dat ze te veel vakantie hebben? Dat dat onderwijs echt niet meer van deze tijd is? Dat het tijd wordt voor een nieuwe lente? Dat ze de kantjes er van af lopen? Voor een groot gedeelte volstrekt onbekwaam zijn? Dat de leerlingen niks leren. Dat die scholen nog steeds niet door hebben dat we in 2012 leven? Dat werken in het onderwijs voor 'losers' is...

Dat zal toch niet?:-)

Kennisnet?

L.S.
Zou u aub op uw site aandacht willen besteden aan de nieuwe regeling ‘Pas toe en leg uit’ van Kennisnet?
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Feddo Renier
Kennisnet

woensdag 3 oktober 2012

Zijn er nog vragen?

Ik heb gisteren nog 's een poging gedaan om aan te geven dat je bij 'de inzet van ICT in het onderwijs' misschien niet alleen aan dure en mislukte projecten moet denken maar aan dingen die wel werken. Als voorbeeld geef ik dan altijd maar WisFaq.

Ik ben daarbij natuurlijk niet helemaal onbevooroordeeld, maar 'ergens' is dat toch iets wat werkt. Of dan toch op z'n minst iets wat dermate leuk, leerzaam en vernieuwend is dat het toch wel jammer zou zijn als het zou verdwijnen.

Nu is dat ook precies het probleem. Allerlei 'organisaties' verzinnen 'dingen' die niet echt werken. Ik kan daar wel een aantal voorbeelden van geven. Vervolgens stelt men vast dat het toch niet zo'n vlucht neemt met dat ICT en dat er nog veel moet gebeuren. Laat ik het zo zeggen: deze lieden weten het dus ook niet, maar ze moeten ook eten, dus klunst men maar lekker verder...:-)

Terwijl op de keper beschouwd? Als je nu iets doet en 't werkt niet moet je dan niet gewoon ophouden met die onzin? Geef gewoon toe dat je 't ook niet weet en ga iets nuttigs doen. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Gewoon blijven klunzen. Wat kan jou het schelen?

Nog botter geformuleerd: allerlei mallotige ICT-projecten zouden zichzelf overbodig moeten maken. Als ze hun werk goed zouden doen dan zouden zich na gedane arbeid moeten opheffen, maar je begrijpt al: dat gaat niet gebeuren.

Ondertussen zie ik steeds meer 'dingen' die worden afgebroken. Ik doe daar zelf ook aan mee. Je kunt niet alleen maar investeren als daar niet 's een keer iets van terug komt. Soms moet je dan gewoon de consequenties onder ogen zien en stoppen met die onzin...:-)

Toch is dat jammer. Ik heb op die mallotige lerarenopleiding wel heel leuk kunnen experimenteren met het ondersteunen van mijn onderwijs met ICT. Dat was dan welisweer voor een groot deel op eigen kosten, maar ik ben in een 'gat gesprongen' en hele leuke dingen gedaan, denk ik. Ik heb daar zelf in ieder geval veel van geleerd. Maar ja, als nu verder niemand daar geinteresseerd in is? Wat dan? Nou dan niet.

Gelukkig ben ik nu weer anders tewerkgesteld. Jammer genoeg ben ik nu wat de inzet van ICT betreft er niet op vooruit gegaan, maar wie weet, misschien komt dat nog. Misschien moet je ook gewoon niet te veel willen. Stel je voor dat dat werkt, wat moet 'men' er dan mee?

Verder gaat het best goed...:-)

Lijnen van betekenis

Eén van de nieuwe dingen in DWO zijn de lessenseries. Voor de 2e klas is er een lessenserie ter vervanging of als aanvulling van hoofdstuk 2.

q8034img1.gif

Dat is te leuk om niet te gebruiken. Tekenen en dat het programma je antwoord nakijkt. Werkt heel aardig. Goede vragen, goed niveau... we gaan er voor:-)

Je kunt zelf kijken. Ga naar DWO en log in als gast. Je kunt dan rondkijken en opdrachten doen. Je werk wordt dan niet opgeslagen, maar dat hoeft ook niet:-)

maandag 1 oktober 2012

Mediawijsheid

"However, when we made this switch to internet-based resources, we somehow left a gap in education and made no real focus on teaching kids how to find valid, credible, useful resources online. The result is our frequent frustration with a generation of kids who will still type in the word 'Egypt' and grab the first search result that pops up on Google when studying anything remotely related to the topic."
How To Make Students Better Online Researchers