Pagina's

dinsdag 31 mei 2011

Grafschrift

Hier rusten graaf Hendrik en graaf Floris
Ze stierven gelijktijdig af
Dat is dus wel merkwaardig
Twee graven in een graf
bron

Met mij gaat het goed en dat is het voornaamste:-)

Je snapt niet hoe 't kan maar ik heb gisteren een vraag in WisFaq beantwoord over een doorsnede van een vlak met een prisma. Op de een of andere manier had ik mijn hoofd dat het over een piramide ging. Dat stond er helemaal niet, maar kennelijk lees ik liever wat ik denk dat er staat dan wat er echt staat. Dat is niet handig.

Uiteindelijk is het met het antwoord op die vraag wel goed gekomen. Ik heb zelf, omdat ik al een antwoord had, dan zelf maar een vraag gesteld en die vraag zelf beantwoord. 't Zou zonde zijn als het verder nergens zou blijven.Maar als je er verder over nadenkt... Misschien hebben meer mensen daar wel last van! Dat ze 'dingen lezen' die er helemaal niet staan. Meestal laat ik mij op mijn weblog of op twitter enigszins aan de vage kant uit over allerlei dingen. Dat zou wel 's een bron kunnen zijn voor veel verwarring. Wat bedoelt ie nu eigenlijk?

De vraag is dan: moet je daar iets aan doen? Het antwoord is natuurlijk: nee. Iedereen heeft recht op z'n eigen gedachtenspinsels. Ik vermaak me verder prima.:-)

Zie ook Tante Jo

De overkant

'n Monnik ziet aan overkant rivier z'n guru zitten. 'Meester, help mij naar de overkant.' Waarop de meester antwoordt: 'Daar ben je al.'
bron

vrijdag 27 mei 2011

Lastig:-)

"If we learn to open our hearts, anyone, including the people who drive us crazy, can be our teacher."
Pema Chodron

Een niet overdraagbare aandoening


Zo dat heb ik dan maar weer gedaan. Volgens mij is het klaar. De bestanden staat nu nog even op wiskundeleraar.nl maar dat heeft op termijn natuurlijk niet zo veel zin. Maar ik zet ze wel nog op het hogeschoolnetwerk. Lekker handig...:-)

Dat zijn 124 bestanden in 19 mappen. Dat krijg je er van als je af en toe 's een cursus bedenkt. Maar de 'leukste dingen' zijn natuurlijk, zonder website, helemaal niet overdraagbaar. Maar ja, leg dat maar 's uit...

Helaas!


Dat is wel uit te leggen, maar dat ga ik niet meer proberen. Te laat!:-)

Nog meer boekjes...

Ik heb plannen zat. Ik ga een boekje schrijven met de titel 'Wiskunde is leuk'. Eigenlijk is dat het eerste deeltje van een serie. Maar ik heb nog een idee. Een muziekboekje 'Jazz-etudes' met geinige doch eenvoudige Jazz-stukjes voor de piano om te leren improviseren, zullen we maar zeggen. Dat plan is pas 20 jaar oud, dus nog redelijk vers...:-)

Dat schiet niet echt op dus. Maar ja, voorlopig kom ik even sowieso helemaal nergens aan toe. Maar, vrees niet, de plannen liggen altijd klaar. 'Niks doen' als je wel plannen hebt is wel anders dan gewoon 'niks doen', maar 't resultaat is hetzelfde.:-)

dinsdag 24 mei 2011

Graag open en eerlijk bespreken?

"Nadat Jut op de teambuildingsuitje had gezegd dat we alles open en eerlijk moesten kunnen bespreken heb ik 'm maar 's de waarheid gezegd. Daarna is het nooit meer goed gekomen."
Globe Putrand

Zie ook Nee niet weer zo'n nutteloos teambuildingsuitje

Our eyes give it shape

I'm so happy I can barely believe it
A simple pleasure in the simple things makes life great.



I'm getting the idea, I haven't got a clue.
As my fabulous career ends up dead in the gutter
the stars are shining down right on cue.
bron

Teambuilding

"Na het laatste teambuildingsuitje op de hei viel het team definitief uit elkaar"
Globe Putrand

Zie ook Nee niet weer zo'n nutteloos teambuildingsuitje

maandag 23 mei 2011

Moet ik dit doen?

MOET ik dit doen?
Moet IK dit doen?
Moet ik DIT doen?
Moet ik dit DOEN?
bron

zondag 22 mei 2011

Meestribbelen

Ondanks de onvoorziene omstandigheden die sommigen kennelijk al van heinde en ver aan zagen komen moet ik natuurlijk nog wel een paar maanden volmaken.

Voor de rest denk ik dat ik de komende maanden maar zo'n beetje meestribbel. Ik zeg gewoon 'ja' en doe 'nee' of ik zeg 'nee' en doe 'ja' en vice versa. 't Gevolg zal wel zijn dat niemand weet waar hij/zij aan toe is. Laat dat voor iedereen duidelijk zijn.:-)

Ik vermaak me verder wel hoor. Ik maak natuurlijk mijn cursussen af, ik ruim mijn kast op, ik geef de pijp aan Maarten, ik doe geen water meer bij de wijn en ik kijk verder wel hoe 't gaat, maar misschien ook wel niet.:-)

Ik ben nog steeds blij maar nog niet helemaal genezen, zullen we maar zeggen. Terwijl op de keper beschouwd het me nu toch werkelijk allemaal worst zou moeten wezen. Maar dat is nog niet helemaal tot mijn grijze cellen doorgedrongen, geloof ik. Ik heb nog steeds rare neigingen, bijvoorbeeld uit te willen leggen wat nu eigenlijk het idee was! Zinloos! Om te vertellen wat ik nu eigenlijk allemaal gedaan heb en waarom! Zinloos! Vertellen hoe leuk dat was en wat ik daar allemaal van geleerd heb! Zinloos! Wat dat allemaal opgeleverd heeft! Zinloos! Uitleggen waarom het eigenlijk allemaal niet zo veel zin meer heeft. Zinloos!

Kortom: vrij zinloos allemaal.:-)

Het leven wordt steeds ingewikkelder

Als al die HBO-docenten nu straks een master moeten halen waar gaan ze dat dan doen? Op een HBO-instelling natuurlijk! Maar die instellingen die deugen toch niet? Die diploma's zullen dan ook wel niet veel meer voorstellen...

Bovendien wie moeten dan al die masters gaan geven? Dat zullen dan wel die HBO-docenten worden die zelf ook een master moeten halen...

Ik begrijp het niet meer...
....maar 't is niet mijn probleem...
Het leven wordt wel steeds ingewikkelder...

There's a hole in the bucket:-)

vrijdag 20 mei 2011

Sangaku?

Point A is the center of one square and the vertex of another. The side of each square is 4 inches. What is the area of the shaded region?
bron

dinsdag 17 mei 2011

De meerderheid beslist

"Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side."
Coolsig

Betweter

"Ergens is het ook wel weer grappig. Je wordt 'binnengehaald' op een opleiding vanwege je ICT-expertise en vervolgens zijn er dan mensen die vinden dat je altijd net doet alsof je 't beter weet."

Zie ook Wat is digitaal lesmateriaal?

Sociale media in het leerproces

"Wat te doen? Begin met in de praktijk te brengen wat we weten. Namelijk consistent en geïntegreerd onderwijsleerprocessen ontwikkelen vanuit een visie op leren, met een bijpassende didactiek, duidelijke leerdoelen en de bijbehorende technologieën. En vooral door eindelijk eens ècht te investeren in de professionaliteit van medewerkers door betekenisvolle leertrajecten voor en met hen vorm te geven."
bron

Volg je hart

"Above all, be true to yourself, and if you cannot put your heart in it, take yourself out of it." ~Unknown

Als je een moeilijk maar onvermijdelijk besluit neemt dan doorloop je daarbij verschillende fases. Op dit moment heb ik een definitief besluit genomen en begin zo langzamerhand steeds meer consequenties daarvan in te zien. Gelukkig zijn de meeste gepercipieerde gevolgen vooralsnog bijzonder aangenaam dus dat komt wel goed.

Er komt ook nog een keer een moment dat ik voldoende afstand heb genomen zodat ik misschien nog een rationeel en onderbouwd betoog zou kunnen houden over 'je verstand volgen of je hart'. Je verstand kan je wel helpen maar je verstand kan je ook op 't verkeerde been zetten. Als je dan niet uitkijkt dan val je om. Dus volg ik deze keer mijn hart en laat ik het verstand nog maar tijdje verder prutselen.


Inmiddels zijn er wel een aantal studenten die door hebben dat als ze nog iets willen met die halfafgemaakte cursussen dat ze niet te lang moeten wachten. Dat is dan toch wel weer bemoedigend ergens.:-)

Vragen

"Sommige vragen zijn zo goed, dat het jammer zou zijn ze met een antwoord te verknoeien."
Harry Mulisch

maandag 16 mei 2011

To whom it may concern...

"Discussie is slechts een vertoon van geestelijk geweld, een soort schermen met punten om een overwinning te behalen, niet om de waarheid te ontdekken. Meningen zijn doodlopende stegen van luie of domme mensen die niet tot denken in staat zijn."
bron

zondag 15 mei 2011

Lariekoek

"Die Tsjakka-trainingen, 360 graden feedback gesprekken, brainstormsessies in een hutje op de hei en jongleren voor leidinggevenden bedenken; allemaal lariekoek."
bron

Ik zeg niks

"Ons leren moet zo ontzettend verschrikkelijk opnieuw ingericht worden, dat niets zeggen daartoe in feite het beste vertrekpunt is."
bron

Dialoog

"Daar komt wat mij betreft bij dat onderwijsinnovaties altijd meerdere doelen, van diverse niveaus, betreffen. (...) Er zal dus sprake moeten zijn van een wisselwerking tussen macrodoelen, mesodoelen (van de schoolorganisatie) en microdoelen (de dagelijkse lespraktijk). Deze wisselwerking kan m.i. alleen maar vorm krijgen via een daadwerkelijke dialoog tussen alle betrokkenen (in plaats van een schijndialoog)."
bron

Checklist

De meeste mensen nemen niet zo vaak ontslag. Hoe gaat dat eigenlijk? Waar moet je rekening mee houden? Heb ik iets gemist? Zoiets als ontslag nemen is dan wel handig:
  • Je ontslag aankondigen
  • Een ontslagbrief schrijven
  • Referenties regelen
  • Voor je netwerk zorgen
  • Getuigschrift vragen
  • Je voorbereiden op een aanbod
bron

Het schijnt dat het verstandig is om een goede indruk achter laten. Iedereen uitmaken voor 'rotte vis' zal wel niet de goede manier zijn.:-)
"Geef een goede constructieve reden waarom je ontslag neemt. Dat je elders een mooie kans krijgt is een goede reden. Klachten over je huidige werkgever zijn dat niet. Andere goede redenen zijn: dichter bij huis werken, meer tijd voor privé overhouden, een beter salaris, een hogere functie, een opleidingsmogelijkheid etc."
bron
Klopt helemaal! Maar eigenlijk is het wel een verzameling eufemismen. Ik weet nu niet of dit bericht dan wel helemaal verstandig is. Aan de andere kant... er wordt al zoveel geleuterd dus laat ik dan maar eerlijk zijn. Soort van:-)

Een leven lang leren!:-)

zaterdag 14 mei 2011

Doe 't zelf maar...:-)

“De wereld kent een enorme diversiteit. We maken telkens de fout dat we deze wereld in simpele rechtlijnige modellen willen vatten. Verschillende modellen zullen naast elkaar bestaan. Het gaat er dan niet om te kopiëren wat een ander goed doet, maar zelf je eigen keuzes te maken.”
bron

Het werkt wel

Ik geloof dat blogger het weer doet. Regelmatig exporteren is inderdaad geen gek plan, want het zal maar gebeuren dat het op een dag helemaal niet werkt. Zit je mooi te kijken...:-)

Vandaag heb ik de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ingeruild voor betrekkelijke zekerheid. Volgende week maar 's officieel mijn ontslag aanvragen. Vrijdag 13 mei 2011 is een historische dag, althans in persoonlijke zin. Hoe dan ook, een dag om niet snel te vergeten.

Ter viering van dit heugelijke feit zijn we uit eten gegaan en naar de 1e symfonie van Mahler geweest. Dat laatste was niet echt ter viering, zullen we maar zeggen, want dat stond maanden geleden al vast. Maar toch...:-)

Kortom: 't Is mijn feestje! Mooi! Er is geen twijfel meer mogelijk!:-)

woensdag 11 mei 2011

Zorgen maken

"Je zorgen maken is de verkeerde kant op fantaseren."
bron

dinsdag 10 mei 2011

Doe 's niks...:-)

"Doing nothing is better than being busy doing nothing."
Lao Tzu

maandag 9 mei 2011

Trekkracht en breuken

Als je definitief besloten hebt om iets anders te gaan doen dan valt er in één keer heel veel van je af. Dat is een indicator in hoeverre je de goede beslissing genomen hebt. Je laat natuurlijk ook van alles achter je. Voor veel dingen is dat erg jammer, maar voor andere dingen is dat nu juist ook wel erg prettig. Voor sommige dingen is het dan ook helemaal afgelopen. Ik moet zeggen: dat is niet onprettig!

bron:wikipedia

Een tijdje geleden kon deed ik nog de nodige water bij de wijn: 'ok, ik zal niet moeilijk doen, ik zal me maar flexibel opstellen' en meer van dat soort dingen. Er moet tenslotte gewerkt worden, maar toen zat er nog 'rek' in. Ik zat toen nog in de elastische fase.:-)

Nu is daar natuurlijk geen sprake meer van. De vloeigrens is ruimschoots overschreden. Er is een 'onherstelbare breuk' ontstaan, we mogen wel zeggen een 'onverenigbare breuk'. Vanaf nu gewoon de poot stijf houden, zou ik zeggen. Het is niet meer mijn probleem. Waarschijnlijk is dat ook de enige manier...:-)

Mogelijke reacties:
  • Dat is wel een beetje laat, vind je ook niet?
  • Dat kan je wel willen, maar zo werkt dat niet!
  • Nou nee, bedankt!
  • Ik ben erg benieuwd!
  • Dat is misschien wel een probleem maar toch zeker niet mijn probleem!
  • Dat is opmerkelijk! Ik geloof dat ik op tijd weg ben.
  • Ja zeg. Ik ben gekke henkie niet!

't Is echt niet moeilijk:-)

"Quality teaching requires developing a nuanced understanding of the complex relationships between technology, content and pedagogy, and utilizing this understanding to develop appropriate, context specific strategies and representations. Productive technology integration in teaching needs to consider all three issues not in isolation, but rather in the complex relationships in the system defined by the three key elements."
bron

zondag 8 mei 2011

Ik ben oké, jij bent een sukkel

"Het antwoord, volgens de auteur, is dat je andere mensen niet moet veranderen maar juist bij jezelf te rade moet gaan en daar iets moet veranderen. Want die factor is tenminste wel beïnvloedbaar. Door zo te handelen maak je mensen tot je goudmijn, zegt Gunster."
bron

Voedselprinter


De voedselprinter zou net zo lekker 'koken' als een topkok. Nou ja zeg, dat is nog 's handig als je in eens zin krijgt in pizza, frites of een broodje kroket.:-)
bron

vrijdag 6 mei 2011

Fantasie

"Fantasie is een vorm van weigeren. Je weigert om je te beperken tot maar één manier van kijken."
bron

donderdag 5 mei 2011

Een moeilijk maar onvermijdelijk besluit

There's no choice here to make, there's no easier decision than to stand up, stand straight and to give it a try and there's no time for hesitation as the stations of our lives are passing by.
Peter Hammill

Ik heb besloten de lerarenopleiding op 1 september 2011 te verlaten. Ik heb 10 jaar op de Hogeschool Rotterdam gewerkt. Eén jaar als ELO-beheerder en negen jaar als docent wiskunde. Ik heb hard gewerkt, denk ik. Ik vond dat ik toch wel de leukste baan van Nederland had. Wat wil je nog meer?

Veel van de dingen die ik deed waren 'mede mogelijk gemaakt' dankzij de inzet van eigen tijd en eigen middelen. Dat zoeken naar en experimenteren met ‘andere manieren’ van leren en ‘andere manieren’ van werken vond ik wel interessant en boeiend. We leven tenslotte in 2011, dus als docent moet je mee met de tijd... denk ik.


Aan de andere kant kan je natuurlijk niet alleen maar investeren, steeds maar weer nieuwe dingen bedenken en proberen een 'beetje bij te blijven' zonder dat er iets tegenover staat. Je moet daarbij niet zozeer denken in termen van tijd of geld maar vooral ook aan belangstelling, enthousiasme en een soort gevoel dat je dat allemaal niet voor niets doet. Het is niet erg om voor de troepen uit te lopen, behalve als de troepen de andere kant op lopen, zal ik maar zeggen…:-)

Daarnaast is er op de lerarenopleiding altijd een hoop gedoe over randvoorwaarden, inschrijvingen, generieke onzinmaatregelen, niet werkende ICT-middelen, kwesties over taaktoedeling, gebrek aan visie, allerlei onnodige administratieve onduidelijkheden, creatief boekhouden, gezeur over bijzaken en nog veel meer…

Het ziet er niet naar uit dat ‘deze toestand’ in de nabije toekomst gaat verbeteren, mogelijk wordt het erger.:-( Daar heb ik geen zin in. Ik moet nog 14 jaar, dus dat moet beter kunnen.:-)


Ik heb besloten de lerarenopleiding met ingang van 1 september 2011 te verlaten. Ik heb er over nagedacht, ‘t was een moeilijk, maar onvermijdelijk besluit met gemengde gevoelens. Maar voor mij is dit echt veel beter zo. Dat is pas een veelbeterplan!

woensdag 4 mei 2011

Spotophetweb

Ik heb het domein spotophetweb.nl opgezegd. De bedoeling was om een website te maken met de muziek van 'spot'. Dat was niet helemaal duidelijk (denk ik). Maar 't komt er allemaal niet van. De vervaldatum is 24-06-2011


Wat volgt? Nou ja. Opgeruimd staat netjes!:-)

dinsdag 3 mei 2011

ICTdro

Ik heb zojuist de/het website/domein ictdro.nl opgezegd. Het abonnement vervalt op 17-07-2011. 't Was leuk, maar 't is nergens meer voor nodig. Een historisch moment!:-)

Zie ICTdro voor meer informatie of kijk 's op 6. Docent ICT voor jaar 1.
"Het bezit van een hamer, spijkers en een stel planken leidt niet noodzakelijkerwijs tot een hondenhok, een boekenplank of een huis."
Ik was wel blij dat ik er van af was. In het land der blinden moet men geen paarlen voor de zwijnen werpen, zullen we maar zeggen.:-)

maandag 2 mei 2011

Voer voor psychologen

"Invent your world. Surround yourself with people, color, sounds, and work that nourish you."
SARK

De meerwaarde van ICT in het onderwijs

"I hope that while so many people are out smelling the flowers, someone is taking the time to plant some."
Herbert Rappaport

Volgens ‘Wim Liebrand – Stuurlui aan wal’ komt de meerwaarde van ICT in het onderwijs neer op:

- inspiratie
- aanmoediging
- support
- prompte feedback
- zo effectief mogelijk je tijd benutten
- inspelen op de behoefte aan flexibele leerstijlen en leerwegen
- contact tussen de docent en de student
- contact tussen studenten onderling
- een levende studiegemeenschap

Er is geen betere manier om docenten en studenten te inspireren dan door (op z’n minst) zelf het goede voorbeeld te geven en de keuze van de middelen die je daarvoor denkt te moeten gebruiken baseert op bovenstaande mogelijkheden.Helaas heb ik moet constateren dat er op de lerarenopleiding niet echt 'ruimte' is voor innovatie en onderwijsvernieuwing. Dat is wel jammer, maar je kunt niet alles hebben...:-)

Qui non est hodie, cras minus aptus erit

zondag 1 mei 2011

The High Cost of Low Teacher Salaries

"And yet in education we do just that. When we don’t like the way our students score on international standardized tests, we blame the teachers. When we don’t like the way particular schools perform, we blame the teachers and restrict their resources."
bron

Via Jelmer

Waar moet je 't laten?

"You can't have everything. Where would you put it?"
Steven Wright