Pagina's

maandag 31 januari 2011

Bezwaar

In mei 2008 heb ik een keer een ‘Beleidsplan ICT en Onderwijs 2008’ voorbij zien komen. Ten aanzien van het gebruik van ‘externe websites’ had dat plan nog enige subtiliteit. Hier en daar werden zelfs verstandige dingen gezegd:
"Het is niet redelijk en dus ook niet wenselijk om van expertgroepen, die nu een volledig ingerichte digitale leeromgeving hebben in de vorm van een (externe) website, te vragen om die te ontmantelen ten faveure van Natschool"
Er is naar aanleiding van dat plan nog wel ‘geknutseld’ om aan die wildgroei van informatiebronnen een halt toe te roepen. Anderhalf jaar geleden heeft dat geresulteerd in een soort van ‘informatieplan’ waarbij het gebruik van externe websites gekenschetst werd als ongewenst. Het plan was dat alle websites zo snel mogelijk in Natschool zouden moeten worden opgenomen.

Dat was dus al een verkeerd uitgangspunt. Dat is nooit het idee geweest achter het ‘Beleidsplan ICT en onderwijs 2008’. Iemand heeft kennelijk de subtiliteiten gemist en een soort van eigen invulling gegeven aan dat oorspronkelijke plan. Ik heb me nooit ‘echt’ aangesproken gevoeld om ook maar ‘iets’ te gaan doen met Natschool. Natschool biedt op dit moment niet wat nodig is om ICT in te zetten zoals ik dat voor ogen heb.

Deze ‘nieuwe aanpak’ heeft ondertussen (en ongemerkt?) geleid tot het idee dat externe websites officieel niet zijn toegestaan. Het is niet ongewenst meer, nee, het is zelfs verboden!

De volgende stap zal dan wel zijn dat het strafbaar is!:-)

Maar vreemd is het wel. Ik probeer met de website vorm en inhoud te geven aan handig en didactisch gebruik van ICT in het onderwijs. Volgens mij levert dat heel veel op aan kennis over en ervaring met het ondersteunen van onderwijs met ICT. Daarnaast is de website onmisbaar bij de uitvoering van een groot deel van mijn onderwijs.

Ergens is er iets helemaal fout gegaan, denk ik. Tot nu toe kan ik geen enkele logica vinden in deze gang van zaken. Is dit beleid of is er over nagedacht?:-)

zondag 30 januari 2011

ICT en onderwijs

"Er gaat erg weinig boven gestructureerd, doordacht onderwijs, kennis en vaardigheden die een docent overbrengt op een leerling. Een methode die al duizenden jaren voldoet. Nu, na 30 jaar tegenvallend ICT gebruik komen met een claim dat het allemaal 2x beter kan door ICT vind ik niet getuigen van historisch inzicht, noch van solide argumentatie en praktijkervaring."
bron

Een kip is geen wc-rol

"AMSTERDAM - Wij blijven net zo lang campagnevoeren voor brandveiligheid in stallen totdat kippenstallen beter worden beveiligd dan een fabriek met wc-rollen."
bron

zaterdag 29 januari 2011

Dat kan natuurlijk ook nog

De leukste cursus die ik geef is 'Functies van meer variabelen'. Dat is zo leuk. Het was altijd een moeilijk vak voor studenten, geloof ik, maar nu niet meer natuurlijk.:-) Maar dat kan natuurlijk niet zo blijven.

Laten we beginnen met groepsgrootte. We bossen de derde- en vierdejaars bij elkaar en, weet je wat, we doen de deeltijd jaar 3 er ook bij. Dat is wel ongeveer dan de maximale groepsgrootte die je kan bereiken. Volgens het rooster zijn het er in totaal 40. Dat wordt gewoon hoorcollege. Dat is niet zo erg, want dat was het toch al...:-)

Nee, dat is nog geen voldoende maatregel, dat moet beter kunnen. Op de Hogeschool zijn nieuwe lestijden doorgevoerd. Daar zijn klachten over. Het resulteert voor de derdejaars in het rooster hiernaast. Steeds 50 minuten les, 10 minuten pauze en dan les van 8:30 tot 18:20, zonder noemenswaardige pauze!? Je begrijpt het al, de laatste twee uur geef ik dan 'functies van meer variabelen'. De derdejaars zullen tegen die tijd toch wel zo'n beetje sufgelest zijn, vermoed ik.

Heb je alles gehad moet je nog twee uur moeilijk gaan zitten doen met meer variabelen, zullen we maar zeggen. Dat wordt dus hard werken, denk ik. Voor mij dan... anders wordt het niks.

Maar, eh, zo'n lessentabel? Dat kan toch helemaal niet. Het is typisch weer een voorbeeld van 'we gaan het regelen' en dat pakt dan helemaal verkeerd uit.
Op de Hogeschool zijn nieuwe lestijden doorgevoerd voor komend studiejaar, maar deze gelden niet voor de Pabo, dus er is 'n afwijkende lestijdentabel gemaakt die alleen voor de pabo geldt! Dit betekent dat de lestijden op alle lesroosters en docentroosters onjuist zijn!
Kijk! Dat is beter werk. Gewoon je eigen lestijden vaststellen.

De docenten van die maandag zouden het beste even kunnen overleggen hoe ze dat gaan doen. Je kunt het niet laten zoals het nu is. Bij een blokuur kan je bijvoorbeeld best de 10 minuten van het eerste uur doorwerken en dan 10 minuten eerder stoppen. Als je het volgende blokuur dan 10 minuten later begint dan... enz. Maar dat is natuurlijk te gek voor woorden. Je hebt een lessentabel en daar moet je dan iets mee doen om een beetje te laten werken!?

Ik begin om 16:30 en ik stop om 17:50, zonder pauze. Heel 'toevallig' is dat dan precies 80 minuten les. No pay, no cure, zeg ik altijd maar. Contacttijd kan je uitdrukken in minuten, maar erg relevant is dat niet. Als mijn studenten een beetje meewerken kunnen we in een kwartier meer bereiken dan anderen in drie weken.:-))

Dit is ook een voorbeeld van dat wat je ook voor domme maatregelen bedenkt de docenten en de studenten het moeten oplossen. De docenten en de studenten zijn flexibel, dus meestal gaat dat wel goed, maar 'ergens' in de organisatie lijkt een aantal mensen het contact met de werkelijkheid langzaam maar zeker aan het verliezen.

Maar ik laat me niet gek maken en de studenten ook niet, dus het zal, ondanks alle tegenwerking, toch wel weer leuk worden...

vrijdag 28 januari 2011

Waarschuwing

Pas op! Niet alles op Internet is waar!:-)

Readershop

Als er nu iemand zou moeten klagen over het bestaan van wiskundeleraar.nl dan is dat de readershop. Vrijwel alle readers zijn gratis te downloaden van de website. Met zo'n 300 studenten die toch minstens per jaar 2 readers downloaden is dat al een besparing van 3000 euro. In werkelijkheid ligt dat bedrag natuurlijk hoger, denk ik... dus grof geschat loopt de readershop een omzet van meer dan 10.000 euro of meer mis. Kijk dan heb je reden om te zeuren!

Voor studenten betekent deze vorm van aanbieden van readers ook nog wel een besparing op. Je moet daar natuurlijk nog wel de kosten van papier en printerblokjes van aftrekken. Maar uiteindelijk is het op deze manier waarschijnlijk goedkoper. De meeste readers zijn eigen werk. Je kan natuurlijk ook bij elke cursus boeken aan laten schaffen. Dat kan ook, maar dat is zeker veel duurder.

Er zijn ook vakken die helemaal geen reader of een boek gebruiken. Alles gewoon digitaal. Dat kan natuurlijk ook nog. Dat scheelt dan zelfs weer papier en printerblokjes. Ook als je je verslagen, logboeken en opdrachten digitaal kunt inleveren is dat nog goed voor het milieu ook en een goed voorbeeld van duurzaam onderwijs. Kan je daar geen subsidie voor krijgen?

Kijk dat kan toch allemaal maar.:-)

Zie ook Omdenken of Op de goede weg?

donderdag 27 januari 2011

Blijven of weggaan of niet?

"Je moet dit absoluut wel proberen te veranderen als je erachter komt dat je passie ligt bij rebellie en bij het schoppen tegen de gevestigde orde. Als je daar je grootste kick uit haalt, dan zijn dit uitgelezen organisaties om je talenten en passie te botvieren."
bron

Niets aan de hand...

"ROTTERDAM - De apparaatjes die je kunt gebruiken om de OV-chipkaart te kraken, vliegen de winkel uit. Bij een Nederlandse webshop die de kaartlezers verkoopt, loopt het storm."
bron

woensdag 26 januari 2011

Hersencapaciteit

Iemand die zegt "Volwassenen gebruiken gemiddeld minder dan 1% van hun hersencapaciteit." bedoelt waarschijnlijk vooral anderen. :-)

Het kan altijd erger

"Volwassenen gebruiken gemiddeld minder dan 10% van hun creativiteit en slechts 1% van hun hersencapaciteit."
bron

Omdenken

Misschien is dit wel een voorbeeld van 'omdenken'. Als iemand roept 'wiskundeleraar.nl hoort eigenlijk in Natschool' dan kan je niet anders concluderen dat er 'ergens' niet klopt...

Je kunt het ook gebruiken om te kijken wat we nu eigenlijk precies doen met wiskundeleraar.nl Wat is daar nu bijzonder aan? Wat werkt? Waarom werkt dat? Hoe komt dat? Kan je die kennis misschien gebruiken in een breder kader? Wat werkt er niet? Wat zijn succesfactoren voor ICT in het onderwijs? Wat zijn de valkuilen? Wat willen we eigenlijk? Kunnen we daar misschien iets van leren?

Dat zijn toch allemaal interessante vragen, maar daar komen we meestal niet aan toe. Ergens blijven we steken in gezeur over onbelangrijke details. Dat is eigenlijk best jammer, want er zou, met wat meer moeite, zo veel mogelijk kunnen zijn!

Het meest zorgelijke is dat er ook geen helemaal geen behoefte is om er iets van te leren. Iedereen moet ergens z'n centjes mee verdienen dus blijven we doorgaans hangen in middelmatigheid. Dat is wel vreemd voor een lerarenopleiding, vind ik. Zou een lerarenopleiding niet een expertise-centrum moeten zijn van 'leren leren'? Of dat nu met of zonder ICT is? Waar is die visie en dat beleid met betrekking tot de implementatie van ICT in het onderwijs? Ik heb 't nog niet gezien!

Als je iets doet moet je 't gewoon goed doen en zorgen dat de rest verbleekt. Werkt het niet? Stop er dan gewoon mee en ga iets doen met je leven...:-)


What are you doing the rest of your life

Hersencapaciteit

Ik heb altijd gedacht dat de stelling dat mensen slechts 10% van hun hersencapaciteit gebruiken berustte op onwaarheid. De laatste tijd moet ik dat herzien, denk ik...:-)

dinsdag 25 januari 2011

Doe normaal

Nobody got anywhere in the world by simply being content.
Louis L'Amour
Vroeger zei iedereen: 'doe maar normaal dan doe je gek genoeg'. Voor mij betekent dit dat ik m'n lessen doe, de toetsen nakijk, de opdrachten afvink, een beetje leuke cijfers geef, hier en daar 's een praatje maak, uit m'n nek klets, vragen beantwoordt, af en toe 's een cursus bedenk, een document upload,... dat soort dingen. Het zijn dingen die heel nuttig zijn maar verder ook niet veel kwaad kunnen.

Op De 9 structuren van professionele middelmatigheid las ik:
Buiten de grenzen van je functieprofiel bevindt zich een no-go zone. Deze no-go zone wordt je door leidinggevenden en door collega’s duidelijk gemaakt. Als je je in de no-go zone begeeft, reageren leidinggevenden met opmerkingen dat ze je daar niet voor aangenomen hebben en collega’s praten niet meer met je, maar alleen nog over je.
Dat is toch interessant. Ik zit er over na te denken. Dat moet iets zijn, natuurlijk! Het is gewoon niet gewenst dat je de grenzen van je functieprofiel niet respecteert. Hoe nuttig, leuk en leerzaam dat ook zou kunnen zijn. Dat is gewoon niet het plan. Hm...!?! Tja. Daar ga ik 's verder over nadenken...:-)

Doe nu maar normaal. Dan doe je gek genoeg, inderdaad.

Op de goede weg? Mooi!

Maar als iedere vakgroep zijn eigen eilandjes op internet gaat bouwen heeft Hint weinig zin meer.
Uit de e-mail opgeduikeld

Sinds dit jaar kan je als docent voor elk vak op wiskundeleraar.nl een werkruimte krijgen. Je kunt daar agendapunten, documenten, hyperlinks en leerroutes aanbieden. Daarnaast zijn er portfoliomapjes voor het inleveren van opdrachten die door de docent van feedback kunnen worden voorzien en er zijn presentielijstjes en opdrachtenlijstjes. Mooi!

Maar dat is dan nog maar 20% van de mogelijkheden. Ik ben inmiddels aan het experimenteren met afvinklijstjes, opdrachten en antwoorden op de site, prompte feedback, peerfeedback en nog zo wat... Binnenkort ga ik nog meer leuke mogelijkheden inbouwen om 't een en 't ander nog eenvoudiger en nog handiger te maken. Mooi!

De vraag is dan natuurlijk: zijn we daarmee op de goede weg? Studenten zijn daar meestal nogal helder over. Het levert in de meeste gevallen flexibel, stimulerend en goed onderwijs op. Uiteraard vraag ik er ook steeds naar. Je kunt natuurlijk van alles bedenken, maar als niemand het iets vindt dan heb je er natuurlijk niets aan. Mooi!

Ik ben er in het kader van de 'implementatie van ICT in het onderwijs' erg blij mee. ICT-middelen moeten je onderwijs ondersteunen, makkelijker maken en dan op z'n minst verbeteren. Uiteraard is het ook zo dat ICT-voorzieningen ander (en beter?) onderwijs mogelijk moeten maken. Hoe dat precies moet is niet altijd vantevoren duidelijk zodat er niet veel anders op zit dan te experimenteren. Dus maak het meteen, probeer het uit en als het werkt breidt het uit, werkt het niet, hou er mee op. Mooi!

Gisteren las ik weer 's de wens dat wiskundeleraar.nl eigenlijk in N@tschool zou moeten. Niemand weet precies waarom, maar 't schijnt een soort beleid te zijn. 't Is een onvervulbaar verlangen. Een aantal jaren geleden riep er nog 's iemand dat wiskundeleraar.nl op een CD moest worden opgeslagen. Nee, je kunt niet zeggen dat er geen ontwikkeling zit in het denken over ICT in het onderwijs. Mooi!

Maar 't is volstrekt onzinnig. Het gaat niet om 'dingen' die je kan op kan slaan en ook geen dingen die je in een ELO kan zetten. Dat is geen onderwijs, maar een bak met materialen. Misschien komt er iemand op 't idee een keer te onderzoeken wat dat nu precies wel is. Misschien doe ik zelf wel...:-)) Mooi!

Zie ook Documentatie.

Cynisme

"Cynicism is an unpleasant way of saying the truth."
Lillian Hellman

maandag 24 januari 2011

De grafische rekenmachine

Terwijl heel wiskundig Nederland toch wel zo'n beetje genoeg heeft van de grafische rekenmachine begin ik het steeds leuker te vinden. Vooral als het om het programmeren gaat. Je kunt daar zoveel aardige dingen mee doen en je kunt er een hoop van leren! Dat is weer 's wat anders.

Op WisFaq hebben er van alles over verzameld, maar ik geloof dan HENKS HOEKJE met z'n boekjes wel ongeveer het je van het is. Ik moet dat boekje Experimenteren met rijen ook maar 's ernstig doorbestuderen, denk ik... 't Ligt tenslotte niet voor niets voor mijn neus:-)

Zo zie je maar, oude liefde vergaat niet. Had je mijn rekenmachine museum al 's gezien? 't Is een museum van niks, maar wel gevuld met goede herinneringen.:-)

Die rekenmachine op het plaatje is de TI-30 van Texas Instruments. Die gaf zelfs licht in het donker.:-)

Prietpraat en hatseflats

Hoe was het ook alweer?
"Veertig deskundigen gaan onder leider van voorzitter Norder naar Dubai en komen terug met prietpraat en hatseflats."
bron
Julius Pasgeld is er nogal helder over: 'Nooit meer peperdure trips naar het buitenland op kosten van de Haagse klanten.'.

...en zo is dat maar net! Hoe zat het nu ook alweer met Finland?
Zie ook Momenten van inzicht...

zondag 23 januari 2011

Linksaf

"When nothing goes right ... go left."
unknown

't Is gewoon bijna deprimerend:-)

Ik had vroeger van die collega's die altijd zaten te zeuren over leerlingen die nooit iets snapten en allemaal van die vreselijke domme dingen deden. Waarschijnlijk was dat ook zo, maar ik dacht dan altijd 'doe er dan wat aan', 'leg 't misschien dan 's goed uit' en vooral ook 'misschien moet je de leerlingen 's proberen wat positiever te benaderen', dat soort dingen... maar ja dat kan je dan natuurlijk niet zeggen. Nou ja, kan wel... maar ik zou 't niet doen.:-)

De kunst van het leraarschap is natuurlijk leerlingen iets te leren tegen alle klippen op. Als ze niks snappen beschouw dat dan als een uitdaging. Hoe dommer hoe beter! Wat een uitdaging! Stroop de mouwen op en actie! Toch?:-)

Dat klinkt wel leuk maar dat valt nog niet eens mee. Postitieve verwachtingen uitstralen! Die moet je dan wel hebben! Op toneelstukjes zit echt niemand te wachten. Dat is meer iets voor de TV, zou ik zeggen. Nee, ik geloof niet dat je bij zoiets kan 'doen alsof'. Sommige mensen proberen dat wel, maar of dat altijd even goed lukt. Ik heb mijn twijfels...

Eigenlijk zou dat gezeur over 'leerlingen worden steeds dommer' ook een aanwijzing kunnen zijn voor de noodzaak van een functioneringsgesprek. Leerlingen die al weinig vertrouwen in zichzelf hebben zijn namelijk erg gevoelig voor verwachtingen van anderen. Net als volwassenen trouwens...:-)

Hetzelfde geldt voor de docenten, docenten zijn net mensen. Als je negatieve verwachtingen hebt over wat je doet, gaat dat dan werken? Dat lijkt me niet! Stel je voor dat je zelf ook niet echt het nut en de noodzaak van je werk inziet? Dat het eigenlijk maar weinig zin heeft omdat ze 't toch niet snappen? Zou dat een werkbaar concept zijn? Waarschijnlijk niet...

Maar ook daar geldt: je kunt niet doen alsof. Dus eigenlijk wel vrij hopeloos. In zo'n geval is misschien een functioneringsgesprek ook wel een idee. Stoppen met die onzin, omscholen, ga iets leuks doen. Je moet wel van hele goede huize komen om te denken dat je wat je doet een soort van nut heeft...:-))

Jaar van de wiskunde

Uit de WiskundE-brief:
Het jaar 2011 kunnen we gerust het Jaar van de Wiskunde noemen: 'Pythagoras' bestaat 50 jaar, de wiskundeolympiade bestaat 50 jaar, en de Internationale Wiskunde Olympiade komt naar Nederland (IMO2011, www.imo2011.nl).
Dat is mooi inderdaad en niet vergeten WisFaq bestaat 10 jaar! Tada! Lang leve de wiskunde!:-)

Bijzondere berichten

Ik was 's een beetje aan bladeren door de 'bijzondere berichten' in mijn mailbox. Dit is zo'n bijzonder bericht:
Ook dit najaar organiseren wij de expertmeetings Hersenen & Leren leren en Leren & werkvormen, waar je als docent zicht krijgt op je rol als docent bij de vorming van de hersenen van je leerlingen en grip krijgt op het ontlokken van de gewenste leeractiviteiten van je leerlingen met een scala een werkvormen ook speciaal voor docenten wiskunde.
Ik weet niet of dat normaal is maar ik krijg hier enorm de kriebels van in mijn hersenen. Ik krijg ook allemaal rare associaties van leerlingen met van die draden in hun hoofd!? Dat zal toch wel niet helemaal het idee zijn, hoop ik...

Dit is ook nog wel een mooie:
Ik volg de opleiding civiele techniek aan de HU. Hiervan kreeg ik de link van deze site. Maar nu kan ik niet inloggen om de wiskunde gegevens/hulpbladen te bekijken.
Een beetje de weg kwijt, denk ik....

Daarnaast nog alle 'plaats een link voor een link'-berichten. Daar doe ik sowieso niet aan, want daar is natuurlijk geen beginnen aan. Bovendien, als iemand een link wil plaatsen (of niet) dan doet ie z'n best maar...

Maar wat moet je hier mee? Geen idee waar of over wie dit gaat. Maar 't is maar dat je 't weet:
Hierbij willen wij u op de hoogte brengen dat de heer Jansen onze school per direct gaat verlaten. Zijn lessen worden waargenomen door de heer de Vries. Dit staat er in de brief Karel zal wel erg blij zijn als hij dit hoort.
De namen heb ik maar even veranderd...

Soms is het wel een beetje sneu:
Hallo mevrouw,
Ik heb u gisteren getracht te bellen, zo ook vandaag. Dit is niet gelukt. Het emailadres via de site werkte niet en heb ik nu pas gevonden. Ik zou van u een email krijgen met daarin de nieuwe adresgegevens, maar heb die niet ontvangen.
Eindelijk een emailadres gevonden is het nog fout... en dan maar denken 'waarom reageert die mevrouw niet?'. Soms zijn die 'verkeerde berichten' wel heel persoonlijk. 't Is maar goed dat ik ze niet lees...:-)

Voor de hogeschool heb ik nog een apart mapje met de titel 'rare hogeschool'. Daar staan ook nog geweldige, grappige, irritante en 'rondombezopen' berichten in. Maar daar over later meer...:-)

zaterdag 22 januari 2011

Sprookjes

Ik ben dol op sprookjes. Ik heb altijd het gevoel dat er een soort elementaire wijsheid in verborgen ligt. In het sprookje van Vrouw Holle, om maar 's iets te noemen, gaat het vooral om hulpvaardigheid en gerechtigheid. Je kunt niet verwachten beloond te worden voor luiheid. Nee, zo werkt dat niet. Althans in het sprookje.
"Ter beloning van je diensten," zei vrouw Holle en sloot de poort. Zo kwam de luie meid thuis, helemaal vol pek, en de haan zat op de putrand en riep:

Kukeleku,
Onze vieze jonkvrouw zien we nu!"

Het pek bleef aan haar kleven en wilde er haar leven lang niet af!
bron
Het was aardig geweest als er in de echte wereld ook dit soort gerechtheid zou hebben bestaan. Maar, eerlijk gezegd, is dat ver te zoeken, maar je kunt er natuurlijk wel over fantaseren:-)

Pseudocontexten

De TedTalk van Dan Meyer zie ik nog wel 's voorbij komen. Dat is zeker de moeite waard. Denk daar maar 's over na, denk ik dan altijd!

Dan Meyer onderhoudt ook een weblog dy/dan. Het motto?
My name is Dan Meyer and I like to teach.
Dus dat kan eigenlijk al niet meer stuk...:-)

Interessant is de verzameling voorbeelden van pseudocontexten. Op het weblog kan je daar wel een werkdefinitie over vinden. Hij maakt daarbij nog onderscheid in verschillende niveaus van onzin. De voorbeelden zijn leuk om 's te bekijken.

In voorbeeld gaat het om een spel waarbij de score wordt bijgehouden met complexe getallen. Dat is nog een idee, maar nog nooit gezien. Hoewel dit voor Feijenoord mogelijkerwijs goed zou kunnen uitpakken:-) Waarom niet gewoon twee complexe getallen optellen? De operatie heeft in dit geval echt niets te maken met de context. Het is pure fantasie!

Maar goed... misschien is dit wel iets voor een opdracht. Ga op zoek naar pseudocontexten en leg uit wat er niet aan klopt! Zoiets!

Werkdruk en kwaliteitsvermindering

Ik heb 't in blok 2 wel moeilijk gehad. Ik werk te veel en minder doen werkt averechts. Maar wat moet je? Je kunt niet aan de gang blijven. Ik had aan het begin van het studiejaar 2010-2011 al 262 uur te veel staan: doorgewerkt in de vakantie en nog zo'n 200 uur van vorig jaar. Wie gaat dat betalen? Nou, niemand natuurlijk...:-)

Dus ik dacht: ik doe maar 's een tandje minder. Dat is niet echt een succes. Bij Analyse+ had ik de reader en de uitwerkingen nog een keer moeten controleren. Dat heb ik niet gedaan, dus stonden er allemaal domme fouten in. Uiteindelijk ben je meer tijd kwijt aan het verbeteren en rechtbreien van al dat gekluns dan de tijd die je daar in eerste instantie in had moeten steken. Aan het schrijven van het fractalpracticum ben ik zelfs niet eens toegekomen.

Bij een ander (niet bij name te noemen) vak dacht ik vooral maar 's helemaal niets extra's te doen. Zo'n vak moet toch vanzelf goed gaan, zou je denken! Uiteindelijk is het eigenlijk helemaal niks. Er waren, geloof ik, zelfs al klachten over. Nou ja zeg. Ik vind het volkomen terecht, ik vond het ook niks:-)

Maar verder ging het wel een beetje. Ik geef mezelf voor blok 2 gemiddeld een 6-. Nou ja, jammer dan...:-(

Wat misschien wel aardig te vermelden dat verhogen van de werkdruk dus vrijwel onmiddelijk leidt tot kwaliteitsvermindering. Sommige dingen vragen gewoon de nodige aandacht. Als je er zelf eigenlijk geen zin in hebt dan zijn de lessen automatisch minder inspirerend. Er zat voor mij op een gegeven moment niet veel anders op om gewoon maar een beetje mee te stribbelen. Ik ben er wel, ik roep 's wat, maar van leuk, geinspireerd, effectief of leerzaam onderwijs is geen sprake. Dat ligt natuurlijk grotendeels aan mij en mijn eigen instelling, maar ik ben ook maar een mens, dacht ik...:-)

Maar 't is wel zorgelijk. Als je dat te vaak hebt dan heb je er volgens mij na een tijdje helemaal geen zin meer in. Gelukkig geef ik in blok 3 alleen maar leuke vakken en voor de rest kan iedereen de boom in.

Mocht dat niet helpen dan kan ik altijd nog iets heel anders gaan doen. Misschien moet ik dat sowieso maar 's ernstig overwegen...:-)))

vrijdag 21 januari 2011

De god Osiris

Soms lees je dingen die dan in één keer weer iets duidelijk maken, zoals bij dat Osiris bijvoorbeeld. Docenten kunnen daar niks. Dat is al vervelend, maar kennelijk is het programma ook niet erg flexibel:
"Verder gaan de minoren terug van 30 naar 20 ec, omdat 10 ec gereserveerd wordt voor leren en werken (=stage) jaar 4 (ook al blijven dat administratief wel degelijk minorpunten, want anders klopt het overzicht in Osiris niet meer - daar moeten tenslotte 30 ec als minor geboekt worden)."
Volgens mij is het bij voorbaat al vragen om onduidelijkheid. Het zijn 20 punten maar we schrijven het samen met die andere 10 weg als 30 anders vindt Osiris het niet goed? Wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?:-)

Fraude met cijfers

"AMSTERDAM - Vier leerlingen van een middelbare school in Rotterdam zijn van school gestuurd vanwege gesjoemel met cijfers. Ze zouden met wachtwoorden van leraren stelselmatig cijfers in de computer hebben aangepast en dat tegen betaling ook voor andere scholieren hebben gedaan."
bron

Verdienmodel

Als 'vaste' werknemer moet je altijd dingen doen die je eigenlijk niet wilt. Maar ja, je hebt het meestal niet voor het zeggen, dus stribbel je maar zo'n beetje mee. Zou het niet heerlijk zijn als je dat kon omdraaien!?

Je biedt als 'freelance docent' een aantal diensten aan (vakken, websites, expertice, adviezen, coaching, ... tegen een vastgestelde prijs. Je biedt dan alleen werkzaamheden aan die je interessant vindt en je opleiding kan die dan inkopen of niet en verder blijf je dan bespaard van onzin, vermeende morele verplichtingen, zinloze studiedagen, vage vergaderingen, rare taakjes en andere ongemakken.

Kansen
Als docent ben je niet langer sluitstuk op de begroting, je doet niets dat je niet wilt en je kunt een redelijke prijs bedingen. Ik doe nu allerlei dingen die mogelijkerwijs wel nuttig zijn maar nauwelijks worden gefaciliteerd. Wat heeft men er voor over? Als een redelijke prijs niet leidt tot een aanvraag dan maar niet. Hebben de mensen in ieder geval iets te kiezen en ik hoef geen dingen te doen waarvoor ik niet betaald wordt. Daarnaast is er geen probleem omtrent het intellectuele eigendom van de materialen, zullen we maar zeggen...

Valkuilen
Mogelijkerwijs heeft de opleiding geen belangstelling voor de 'zaken' die je aanbiedt. Dat zou wel vreemd zijn als dat dingen zijn die normaal tot je dagelijkse bezigheden behoren. In het ergste geval zit je zonder werk. Maar is dat erg?:-)

Ik had er nog niet bij stil gestaan. Als 'pilot' zou ik dat 's kunnen proberen met de ICT-dingen die ik zo doe waar nauwelijks of geen tegenprestaties tegenover staan. Alle ICT-taken uit mijn taaktoedeling en daarnaast een redelijk c.q. marktconform aanbod doen voor de 'extra taken'. Mocht de opleiding of de vakgroep niet op het aanbod in willen gaan, dan ben je er toch mooi van af! Eigen schuld dikke bult...:-)

...en als het lukt dan kan je dat misschien voor het hele pakket doen! Haha! Ik ga er 's over nadenken!

donderdag 20 januari 2011

Part of the problem

"What I think we need to move forward is a change in culture and a change in governance. We need to move away from the standardised testing (and the resultant league tables) that are so needlessly punitive. All standardised testing ultimately achieves is a measure of how successfully a school can get it's children to comply with the rules needed to pass standardised testing. It's tautological. And it's part of the problem rather than part of the solution."
bron

Investeringen en opbrengsten

Ik zit in een soort van writers-block. Ik wil iets schrijven over wat dat websites maken, schrijven op mijn weblog, twitteren, e.d. nu 'uiteindelijk' opleveren. Je moet daarbij niet alleen denken in termen van geld maar ook in andere opbrengsten.

Maar ik kom daar niet helemaal uit. Allerlei grenzen vervagen. Ik volg mensen die ik interessant vind. Het is niet altijd duidelijk of dat nu werkgerelateerd is of gewoon voor de lol. Soms lijken dingen niks, maar blijken later opeens heel bruikbaar voor een cursus. Soms lijkt iets vreselijk relevant, maar blijkt toch niks, allemaal gebakken lucht en dat blijkt dat je er niks mee kan.

In het hogeronderwijs wordt geen millimeter bewogen als er niet betaald wordt. Allerlei projecten worden opgestart als er geld voor beschikbaar is en na beëindiging van de financiering stopt het allemaal weer. Bij individuele werknemers werkt dat anders. Ik sleep hele verzamelingen 'zooi' achter me aan die alleen maar geld en tijd kosten. Ze zijn (hoop je dan) weliswaar erg nuttig voor iets, maar wat heb ik er zelf aan?

Ik bedoel dan nog niet eens echt de financiering, alhoewel dat wel prettig zou zijn. Als je iets 'nuttigs' doet waarom zou je daar dan niet voor betaald worden? Dat is toch niet zo'n raar idee? Dat komt toch wel vaker voor, zullen we maar zeggen.:-)

Maar goed, je kunt niet alles hebben. Maar ook in meer persoonlijke of intellectuele zin kan je afvragen of je nu van al dat gedoe beter wordt. Deze toestand is inmiddels zo ernstig ingewikkeld aan het worden dat ik denk dat er drastische maatregelen moeten worden genomen. Een jaar ertussen uit bijvoorbeeld of een andere werkgever zoeken, gewoon lekker een paar klasjes wiskunde leren, bijvoorbeeld. Een studie gaan doen? Emigreren naar België.:-)

Kortom: ik ben er nog niet uit. Voorlopig denk ik nog even verder, maar op deze manier nog 15 jaar door gaan lijkt me in ieder geval uitgesloten.

Open Educational Resources

"Er is wat gaande in de wereld met Open Educational Resources (OER). Dat zijn leermaterialen die vrij (gratis) beschikbaar zijn op het internet zodat iedereen die kan gebruiken (als geïnteresseerde, als leerling, student, docent of onderzoeker) én er aan kan bijdragen (door beoordeling, met commentaar of met aanpassingen en aanvullingen)."
bron
Dat lijkt sprekend op een beschrijving van WisFaq!:-)

Zie ook WolframAlpha. We staan toch maar op de 1.233.156-ste plaats (site rank).:-)

Al 9 jaar in de lucht. Dus nog duurzaam ook...:-)

In hetzelfde artikel staat:
"Een cruciale vraag bij dit alles is hoe de digitale openheid in duurzame modellen kan worden gegoten? Iemand zal toch de rekening moeten betalen voor het onderwijs dat wordt genoten. Nogmaals, echter, zij onderstreept dat het alleen maar aanbieden van open leermaterialen nog geen onderwijs behelst."
bron
Dat laatste klopt natuurlijk helemaal! Maar vragen en antwoorden is toch wel iets dat valt onder 'onderwijs', denk ik...:-)

woensdag 19 januari 2011

Vakken in blok 3

In blok 3 ga ik de volgende vakken doen:

Statistiek 1-3 voltijd
In december 2010 heb ik de cursus vernieuwd. Een andere opzet, vernieuwde leerroute en dito reader, antwoorden... Ik ben zelf erg in mijn nopjes met de 'toets in tweetallen' en de kennismaking met 'opzet van een onderzoek'.

Vakproject wiskunde en ICT voltijd
In deze cursus draait alles om de vraag ‘Wat kun je als docent in de wiskundeles en daarbuiten met ICT?’. In de cursus Vakproject wiskunde & ICT krijg je voorbeelden te zien van verschillende manieren waarop je dat kan doen.

Wiskunde en cultuur 2-3 voltijd
In aansluiting op wiskunde en cultuur 2-1 en 2-2 gaan we in deze cursus kijken naar wiskunde en kunst. In schilderijen en tekeningen kan je wiskundige patronen ontdekken, maar zijn die er door de kunstenaar opzettelijk ingelegd?

Functies van meer variabelen voltijd jaar 3 en 4 en deeltijd jaar 3
Deze analysemodule is een uitbreiding van het VWO-programma. Waar bij analyse tot nu toe het onderzoek van functies beperkt bleef tot functies van één variabele, bekijken we nu functies van twee en meer variabelen.

Volgende week is er een toetsweek, daarna een hertoetsweek en dan mogen we weer. Ik heb er al helemaal zin in...:-)

Uit de oude doos

Volgens dit bericht kunnen superhelden op latere leeftijd een probleem vormen voor de gezondheid:
"Vooral mannen willen zich meten met de onrealistische weergave van de plastic helden uit hun kindertijd. Om op hun vroegere voorbeelden te lijken, gaan ze overmatig trainen en nemen ze spiervergrotende middelen zoals anabole steroïden."
Wel aan dan zal dat het probleem wel zijn... ik bedoel met Donald Duck als superheld blijf je natuurlijk altijd een 'loser'.:-)
bron

dinsdag 18 januari 2011

Het leven is net een fractal

Ik heb het afgelopen blok Analyse+ gegeven. Ik heb zelf een reader geschreven met uitwerkingen. Op zich is dat een hele klus. Ik krijg daar dan 5 dagdelen voor. Dat is dan 20 klokuren voor een cursus van twee studiepunten. Studenten worden geacht er 56 klokuren aan te werken. Als ik de reader doorwerk en de uitwerkingen maak dan zijn die 20 klokuren van mij al lang en breed op. Maar dan moet het nog wel worden geschreven en bedacht! Dus hoe moet dat dan? Nou gewoon in je vrije tijd natuurlijk. 't Is ook geen werk, 't is een hobby!

Uiteindelijk ging het allemaal maar net goed (hoop ik), maar mischien ook wel niet. Het stikt van de verschrijvingen: ik schrijf 'arctan' in plaats van 'arcsin', 'groter dan' in plaats van 'kleiner dan' en andersom. Hier en daar zijn de opdrachten aan de moeilijke kant, misschien. Soms veronderstel ik meer voorkennis dan (kennelijk) aanwezig. Ik geloof niet dat ik echt wiskundige blunders gemaakt heb, maar af en toe zat ik wel een beetje naast het antwoord. Ik heb gehoord dat een student heeft geroepen dat het 'wel leek of de cursus voor de eerste keer gegeven werd'. Dat is dan wel weer grappig want zo is dat maar net!:-)

Ik heb al 's eerder proberen duidelijk te maken dat steeds weer nieuwe dingen verzinnen een zeker risico inhoudt. Dat zou natuurlijk best wel 's een keer helemaal mis kunnen gaan. Dat het gewoon niet leuk is, niet boeiend, te moeilijk, helemaal naast geschoten. Zeg het maar. Wat dat betreft kan je beter gewoon een paar hoofdstukken Moderne Wiskunde er doorheen jassen. Als er dan fouten zitten in het boek (komt voor!) of de uitwerkingen (komt ook voor!) dan heb ik het niet gedaan!:-)

In dit geval zijn de studenten eigenlijk meer een soort van proefkonijnen, correctoren of zelfs medeauteurs. Ik vond het (ondanks de moeizame voortgang en mijn gekluns) toch wel leuk, ergens. Er zit meer structuur en samenhang in dan ik dacht. Maar het was wel een moeizame bevalling, zullen we maar zeggen. Ik ga er nog wel aan sleutelen. Mijn ervaring is dat zelfs als een cursus 'in principe' wel goed is het eigenlijk pas na een paar keer 'echt' gaat lopen. Er is dan meer samenhang en 't wordt duidelijker wat nu precies de bedoeling is. Dat lijkt meestal wel duidelijk maar dat is het niet. Bij 'functies van meer variabelen' heb ik dat ook pas later ontdekt. Voor wat Analyse+ betreft wacht ik eerst de toets maar 's af. Daarna maar 's verder kijken, denk ik...

vrijdag 14 januari 2011

Helaas pindakaas...!?

'E's not pinin'! 'E's passed on! This parrot is no more! He has ceased to be! 'E's expired and gone to meet 'is maker! 'E's a stiff! Bereft of life, 'e rests in peace! If you hadn't nailed 'im to the perch 'e'd be pushing up the daisies! 'Is metabolic processes are now 'istory! 'E's off the twig! 'E's kicked the bucket, 'e's shuffled off 'is mortal coil, run down the curtain and joined the bleedin' choir invisibile!! THIS IS AN EX-PARROT!!


Zie ook de 'Parrot sketch' op YouTube.

donderdag 13 januari 2011

Middelmatigheid

"Ik geloof dat tegenwoordig het hoogste doel in 't onderwijs is om met zo min mogelijk moeite middelmatige resultaten te behalen...:-))"
Globe Putrand

dinsdag 11 januari 2011

Hawthorne-effect

"Het Hawthorne-effect: nieuwigheden maken nieuwsgierig, en zetten tijdelijk aan tot grotere inzet en daarmee vaak een hoger leerresultaat. Maar na gewenning daalt het peil weer en kan de uitkomst zelfs lager zijn dan zonder de nieuwigheid het geval was."
bron

Lijmklem

Vandaag is het computeren met hindernissen geblazen. Toch nog even gekeken naar #netwijs natuurlijk. Mooie krokettenbijdrage op vk.nl. Vives vond dat kennelijk niet gepast, want ze hebben dat bericht (als reactie) verwijderd van de website. Vreemd stelletje:-(


Maar of het gaat werken!? Misschien worden het toch een paar schroefjes. Maar, goed bezig! Als die microfoon het nog doet dan kan ik eindelijk 's de schermfilmpjes voorzien van gepast (of ongepast!) commentaar.

Teach less, learn more...

"Of het Finse model geschikt is voor Nederland weet ik niet. Nederland kent meer inwoners, een andere economie, kent een andere samenleving. Maar ik krijg het wel idee dat de Finnen beter snappen hoe belangrijk het is om in goed onderwijs en blije docenten te investeren, dat past bij de wereld van vandaag en morgen."
bron

zondag 9 januari 2011

Ik heb het best naar mijn zin...

"Ik ben zo’n twijfelende veertiger. Ik heb het best naar mijn zin in het onderwijs, maar ik ben tegelijkertijd op zoek naar werk waar ik meer uit kan halen: voor mezelf, voor anderen en laten we eerlijk zijn, ook financieel. Ik wil graag in kaart brengen wat ik kan en wat ik belangrijk vind om richting te geven aan dit gevoel van ’ik wil wat anders’."
bron

Via florinablokland

Nog meer paarden...

"Een aantal sprekers gaf aan dat het veranderen van het onderwijs het trekken aan een dood paard is. De inzet van technologie wordt volgens hen alleen iets wanneer we echt opnieuw het onderwijs uitvinden. Helemaal nieuwe concepten moeten het gaan doen, zonder de last van lastige, niet gemotiveerde docenten."
bron

vrijdag 7 januari 2011

Trekken aan een dood paard

"Even beginnen met waar ik ze NIET meer op richt: op hoger onderwijs. Of tenminste, ik ga er niet meer aan trekken om te helpen met bewustwording van de kracht van netwerken en social media in HBO en Universiteiten. Heel eerlijk gezegd: dat is een stelletje morsdode of minstens comateuze paarden, en daar trek ik niet meer aan."
bron

De bal aan het rollen brengen

Ik heb de afgelopen anderhalfjaar geprobeerd me voorzichtiger en vooral ook meer in positieve zin uit te laten op mijn weblog. Het idee was (denk ik) dat je meer bereikt met 'slijmen' dan met 'zeggen wat je echt vindt'.

Dat blijkt een vergissing. Het maakt verder weinig uit wat ik zeg. In comateuze toestand van de patient maakt het waarschijnlijk verder niet zo veel uit wat je zegt. Misschien is irratie zelfs een betere prikkel om de hersenen aan de gang te krijgen dan fluweliteiten.

Ik zag vandaag zelfs dat het breindenken echt nog steeds een issue is. Ik dacht dat ik er toch wel een beetje mee had afgerekend! Wat een geleuter!

Maar nee, het gaat gewoon door. Er zit niets anders op dan maar gewoon weer te zeggen wat ik er 'echt' van vind. Ik ga daarbij geen blad meer voor de mond nemen en ik ga me niet inhouden. Dat helpt niet en dat is ook niet gezond. Dus alle 'onbenullen', 'digitale autisten' en ander 'gespuis' zal er van langs krijgen.:-)

Je bent gewaarschuwd! Kun je er niet tegen? Dan heb je pech! Wil je reageren? Ga je gang! Maar pas op! Het kon nog wel 's menes worden...:-)

donderdag 6 januari 2011

Internationale voorbeeldfunctie

Als wikiwijs een internationale voorbeeldfunctie heeft dan moet ik voortaan ook maar in het steenkoolengels gaan webloggen.

'It's a big pile of shit....' klinkt mij behoorlijk als rechtsgeaarst Engels in de oren. Maar of 't zo is kan ik niet weten. Misschien kan GOOGLE helpen met vertalen!? Google zegt: 'It's a big bowl of dredging.'. Dat is vast geen 'normaal' Engels, maar daarom niet minder waar, natuurlijk...

Ik weet niet. Ik geloof dat ik er maar over moet houden. Zoveel 'deskundigen' die het geweldig vinden daar kan een eenvoudige boerenjongen als ik niet tegen op. Maar ergens klopt er iets niet! Ik weet het (bijna) wel zeker!

Dat 'rechtsgeaarst' was een typefout, maar in dit verband vond ik hem te leuk om te verbeteren.

woensdag 5 januari 2011

Plannen voor het nieuwe jaar

't Is een beetje de tijd van 't jaar, denk ik, maar de vraag "Wat ga ik dit jaar doen!?" is misschien toch aardig. Ik ben vooral voor mezelf (maar iedereen mag meekijken) maar 's begonnen een aantal dingen op een rijtje te zetten. Wat wil ik zelf nu eigenlijk?

Ik doe van alles en ik probeer waar mogelijk van alles te doen met ICT. Je kunt stellen dat die investeringen vooral mijn kant komen en ze (op de lange duur) zeker van alles opleveren. Iedereen moet maar doen wat ie wil, zullen we maar zeggen, maar van 'goed voorbeeld doet goed volgen' lijkt weinig sprake. Hoe nuttig is wat je doet? Moet je daar mee door blijven gaan? Of moet je ook 's verder kijken en iets anders gaan doen? Misschien moet ik gewoon echt beter kijken naar wat ik zelf wil.

Kortom: als je wilt weten hoe iets werkt moet je 't proberen te veranderen:-)

dinsdag 4 januari 2011

Mededeling

Vandaag in de e-mail:
"Op 21 januari 2011 zal er een landelijke actiedag zijn van LSVB, ISO en LKvV op het Malieveld te den Haag, gericht tegen de bezuinigingen op het onderwijs. Guusje ter Horst, voorzitter HBO-Raad, zal een van de sprekers zijn.

In overeenstemming met het advies van de HBO-Raad heeft het College van Bestuur besloten deze dag niet te bestempelen als collegevrije dag.

Anderzijds wordt u wel gevraagd geen belemmeringen op te werpen voor studenten die aan de actie op het Malieveld willen deelnemen."
Geen vis, geen vlees. Ik doe niet zo moeilijk. Men kan roepen wat men wil maar vrijdag 21 januari geef ik geen les, punt!:-)

Vertrouwen

"Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zoals we allemaal weten. Volgens Bommerez is de sleutel om tot meer vertrouwen te komen is een open dialoog tussen leden van de organisatie. Dialoog is wat anders dan discussie. In een discussie tapt iedereen uit zijn eigen vaatje en probeert de anderen daarmee te bekogelen. In een dialoog vul je samen het gezamenlijke vat. Het belangrijkste aan een dialoog is volgens Bommerez niet eens wát er gezegd wordt, maar dát het gezegd kan worden."
bron

Zie ook Jan Bommerez @ Energiedag #mkbkr8 2010

zaterdag 1 januari 2011

Som van kwadraten voor 2011

  7²+21²+39²=2011
  9²+  9²+43²=2011
  9²+29²+33²=2011
21²+27²+29²=2011

Dus ik bedoel maar, ik zeg maar niks...:-)