Pagina's

woensdag 26 januari 2011

Omdenken

Misschien is dit wel een voorbeeld van 'omdenken'. Als iemand roept 'wiskundeleraar.nl hoort eigenlijk in Natschool' dan kan je niet anders concluderen dat er 'ergens' niet klopt...

Je kunt het ook gebruiken om te kijken wat we nu eigenlijk precies doen met wiskundeleraar.nl Wat is daar nu bijzonder aan? Wat werkt? Waarom werkt dat? Hoe komt dat? Kan je die kennis misschien gebruiken in een breder kader? Wat werkt er niet? Wat zijn succesfactoren voor ICT in het onderwijs? Wat zijn de valkuilen? Wat willen we eigenlijk? Kunnen we daar misschien iets van leren?

Dat zijn toch allemaal interessante vragen, maar daar komen we meestal niet aan toe. Ergens blijven we steken in gezeur over onbelangrijke details. Dat is eigenlijk best jammer, want er zou, met wat meer moeite, zo veel mogelijk kunnen zijn!

Het meest zorgelijke is dat er ook geen helemaal geen behoefte is om er iets van te leren. Iedereen moet ergens z'n centjes mee verdienen dus blijven we doorgaans hangen in middelmatigheid. Dat is wel vreemd voor een lerarenopleiding, vind ik. Zou een lerarenopleiding niet een expertise-centrum moeten zijn van 'leren leren'? Of dat nu met of zonder ICT is? Waar is die visie en dat beleid met betrekking tot de implementatie van ICT in het onderwijs? Ik heb 't nog niet gezien!

Als je iets doet moet je 't gewoon goed doen en zorgen dat de rest verbleekt. Werkt het niet? Stop er dan gewoon mee en ga iets doen met je leven...:-)


What are you doing the rest of your life