't Is jammer dat de meeste popmuziek niet echt een staat van volwassenheid wil bereiken. Dat kan natuurlijk best. De mooiste teksten komen van Peter Hammill, maar misschien is dat meer poëzie, maar misschien ook wel niet:
UNDONE
I’m waiting on a final clue,
a final validation
of what I did,
of what I hid,
of all I called my own.
Our high days and our holidays
are numbered, every one.
So quick the hours rush away
and everything we’ve left’s undone.
bron
...en dat is dan misschien wel mooi voor de oudjaarsavond.
Pagina's
▼
dinsdag 31 december 2013
maandag 30 december 2013
Gebruik van technologie voor leren: de volgende fase
Heel toevallig verschenen er in mijn TL vandaag een bericht dat ik hier wil vermelden.
"In de derde fase wordt het leren gepland, en wordt alomtegenwoordige en onzichtbare technologie als een natuurlijk iets gebruikt. Ook voor de transfer van het geleerde naar andere thema’s of vakgebieden. Soms gebruik je technologie, soms niet.
Het bereiken van leerdoelen vindt plaats via actief leren, formatieve manieren van beoordelen en feedback. Content is niet zo belangrijk. Waar het om gaat zijn de mogelijkheden om verbindingen te maken tussen het geleerde en authentieke problemen.
Ook nu wordt een beroep gedaan op denkvermogens van een hogere orde om authentieke problemen op te lossen."
bronKijk 's aan. We zijn benieuwd. Als je 't al te letterlijk neemt dan zou nog best kunnen kloppen eventueel...:-)
zondag 29 december 2013
zaterdag 28 december 2013
Wie gaat dat betalen?
Er wordt al jaren gesproken over de werkdruk in het onderwijs. De werkdruk in het onderwijs neemt echter eerder toe dan af:
Aan de andere kant schijnt er toch steeds meer geld naar het onderwijs te gaan. Je vraagt je af waar dat blijft. Waarschijnlijk komt dat niet terecht bij 'het primaire proces'.
Er wordt niet geinvesteerd in kleinere klassen, beter lesmateriaal, ICT die werkt of extra tijd om leerlingen te helpen. Wat moet je doen als je wel de ambitie hebt om het onderwijs te verbeteren maar niet de middelen?
Ik denk dat er dan maar één mogelijkheid is. Laat docenten gratis dingen doen waar ze, normaal gesproken, voor betaald zouden moeten worden.
Je zult het niet geloven maar laten er nu allerlei clubjes te bestaan die tegen betaling de school heel graag willen helpen om dat voor elkaar te krijgen. Weliswaar non-profit, maar dat betekent nog niet dat het geen geld kost. Waar bleef dat extra geld voor 't onderwijs ook weer? O ja...:-)
Er worden ook nog wel 's pogingen ondernomen waarbij docenten gratis hun lesmateriaal kunnen inleveren. In het kader van 'delen om te vermenigvuldigen' of zoiets. Dat dan allerlei mensen centjes verdienen aan het rondpompen van jouw intellectueel eigendom? Hoe dom kan je zijn?
Wat moet je als goedwillende docent doen? Je kunt niet altijd dwarsliggen. Ik denk dat ik daar wel een soort oplossing gevonden heb, maar dat ga ik niet vertellen. Dat kan je beter zelf ontdekken, tenzij je er voor wilt betalen...:-)
Ook in het voortgezet onderwijs is er sprake van hoge werkdruk door extra taken, zegt CNV. Ruim de helft van de docenten aan middelbare scholen vindt dat de school te veel activiteiten op zich neemt naast het lesgeven. |
Aan de andere kant schijnt er toch steeds meer geld naar het onderwijs te gaan. Je vraagt je af waar dat blijft. Waarschijnlijk komt dat niet terecht bij 'het primaire proces'.
Er wordt niet geinvesteerd in kleinere klassen, beter lesmateriaal, ICT die werkt of extra tijd om leerlingen te helpen. Wat moet je doen als je wel de ambitie hebt om het onderwijs te verbeteren maar niet de middelen?
Ik denk dat er dan maar één mogelijkheid is. Laat docenten gratis dingen doen waar ze, normaal gesproken, voor betaald zouden moeten worden.
Je zult het niet geloven maar laten er nu allerlei clubjes te bestaan die tegen betaling de school heel graag willen helpen om dat voor elkaar te krijgen. Weliswaar non-profit, maar dat betekent nog niet dat het geen geld kost. Waar bleef dat extra geld voor 't onderwijs ook weer? O ja...:-)
Er worden ook nog wel 's pogingen ondernomen waarbij docenten gratis hun lesmateriaal kunnen inleveren. In het kader van 'delen om te vermenigvuldigen' of zoiets. Dat dan allerlei mensen centjes verdienen aan het rondpompen van jouw intellectueel eigendom? Hoe dom kan je zijn?
Wat moet je als goedwillende docent doen? Je kunt niet altijd dwarsliggen. Ik denk dat ik daar wel een soort oplossing gevonden heb, maar dat ga ik niet vertellen. Dat kan je beter zelf ontdekken, tenzij je er voor wilt betalen...:-)
donderdag 26 december 2013
Shaky Saif
Docenten moeten gewoon wat gehaaider worden...:-)
Maar nu is het vakantie.
... en in de vakantie dan hoor je niet te werken...
Zou je denken!
Toch?
woensdag 25 december 2013
IJdelheid en verstand
“Iedereen heeft precies zoveel ijdelheid als het hem aan verstand ontbreekt”
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
dinsdag 24 december 2013
Zinloos 2013
Automatische gegenereerde nieuwsbriefjes als 'paper.li' zijn, normaal gesproken, al vrij zinloos, maar op deze manier krijg je zelfs de indruk dat er verder ook niemand naar kijkt.
Eh.. cookies?:-)
Dus 'Daily is out!' maar toegevoegd aan mijn filter in TweetDeck.:-)
Eh.. cookies?:-)
Dus 'Daily is out!' maar toegevoegd aan mijn filter in TweetDeck.:-)
maandag 23 december 2013
Dit is mijn geheim
"Vaarwel, zei de vos. Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar."
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)
Weblog 2013
- Oliebol
- Will Rogers
- Honden zijn het
- Blinde vlekken
- Leerstijlen zijn onzin
- Wat hebben we geleerd
- Sturen op kwaliteit
- Hoeveel keer zo groot?
- Selecteren aan de poort
- Eindelijk erkenning
- De stercollectie wiskunde VO-content
- Basisvaardigheden algebra
- Competentiegericht opleiden
- Denkoefening
- Het onzichtbare leren
- Er is er een jarig hoera hoera daar zie je verder niets van
- Tegenwind
- Het echte doel van ons wiskundeonderwijs
- Google-reader stop er mee
- Recht op cynisme
- Blinde vlekken, ruimte maken en...
- We zijn nu een week bezig met de PO
- Opbeurende berichten
- Buiten de gebaande paden
- Probleemoplossend vermogen
- Professionalisering
- Vakantie
- Werken of vrij zijn
- Notities
- Uitgepraat
- Die mooie baan in het onderwijs is ook...
- Leer nadenken
- Dat wordt niks
- Voortgang
- Twitternotities
- Hoe los je een probleem niet op
- Waarom moet het altijd leuk zijn?
- Het betere geleuter
- Traag van begrip
- Diagnostische tussentoets
- Kantklossen
- Nee, dat kan echt niet
- Eindejaarsevaluatie 2012-2013
- Havo 4 vergadering
- Mooi is dat
- Steeds minder te vertellen
- ICT-plannen 2013-2014
- Experiment
- Tekening
- Het universum is geen bol
- (On-)geschikt
- Vakantiefoto
- De 'M' van 'massive'
- Schaalvergroting
- Learning analytics
- Massive open online course e-learning
- Troonrede
- Learning analytics
- Learning analytics is een panacee
- Op 't verkeerde been
- Cursusevaluatie
- Startbijeenkomst
- Eerste bijeenkomst probleemaanpak
- Het derde merkwaardige product
- Verwerkingsopdracht trends in te...
- Leren, leertheorieën en E-learning
- Podcast over LEERkracht
- Lurken is geen leerstijl
- To mooc or not to mooc
- Het einde van een tijdperk
- Digitale didactiek
- Herfstvakantie 2013
- Herfstvakantie 2013
- Do be do be do
- Wat is professionaliseren?
- Transpiratie, inspiratie en wrevel
- Rekentoets
- Hello goodbye
- Mijn katten hebben weer hun...
- Nog meer rekentoets
- Het rekendebat
- Het rekendebat-3
- Procenten
- Gaan we niet een beetje te snel?
- Het rekendebat voor dummies
- Het onzichtbare leren
- De wijzers van de klok
- Waar krijg ik wel/geen energie van?
- Een lesje socrative
- Telproblemen
- Een sigaar uit eigen doos
- Maar gaat het dan niet om de inhoud?
- Meer telproblemen
- Wiskundeprogramma
- Socrative-quiz importeren met Excel
- Wie gaat dat betalen?
zondag 22 december 2013
Socrative Quiz importeren met Excel
Je kunt in socrative ook een quiz importeren uit een Excelblad. Ik heb het
template een beetje aangepast. 't Is wel handig. Vragen en antwoorden intikken
en importeren die handel.
Dat lukt wel. Op een laptop of iPhone krijg je dan zoiets als:
Maar voor 'uitzending gemist' wil ik ook graag de vragen ONLINE kunnen aanbieden. Maar dat kan met Excel natuurlijk ook.
Op de PC/laptop krijg je dan zoiets krijgt als:
Op de smartphone zou je dan zoiets krijgen:
Write once, run anywhere...
Dat lukt wel. Op een laptop of iPhone krijg je dan zoiets als:
Maar voor 'uitzending gemist' wil ik ook graag de vragen ONLINE kunnen aanbieden. Maar dat kan met Excel natuurlijk ook.
Op de PC/laptop krijg je dan zoiets krijgt als:
Op de smartphone zou je dan zoiets krijgen:
Write once, run anywhere...
Wiskundeprogramma
For a topic to be worthy of inclusion in a course of Mathematics, it must have at least one of the following three characteristics:
- It must be thought provoking,
- It must be beautiful, or
- It must be useful.
Plezier in wiskunde
"Het plezier van een wiskundeprobleem zit hem niet in het antwoord – dat is triviaal – maar in de weg erheen, de puzzel, het zoeken naar oplossingen, het stellen van de juiste vragen, de opwinding van de ontdekking. Kortom, creativiteit."
bron
bron
vrijdag 20 december 2013
Maar gaat het dan niet om de inhoud?
Een
overzichtje van de
dingen waar ik energie van krijg:
Het is in toenemende mate wenselijk om hier en daar de puntjes op de 'i' te zetten. Leerlingen halen niet vanzelf de essentiele zaken uit een hoofdstuk. Zelfwerkzaamheid leidt niet noodzakerlijkwijs tot inzicht en begrip. Soms is daar meer voor nodig. Uitleg, ICT-activiteiten, werkbladen, lesmateriaal... en wat je maar verder kan bedenken.
Nu gaat dat 'bedenken' en 'doen wat er nodig is' ook niet vanzelf. Het is een kwestie van 'vallen en opstaan'. Je moet experimenteren, uitproberen, grenzen verleggen, afspraken negeren, ... maar vooral geloven in het idee dat het 'altijd beter kan'. Dat is prettig voor jezelf misschien, maar 't zou ook nog zo maar 's beter kunnen zijn voor de leerlingen, je lessen en de school in het algemeen.
Maar, merkwaardig genoeg, is dat nu nooit onderwerp van gesprek. Wel over trivialiteiten, ergernissen, frustraties, bijzaken, werkdruk,... maar niet over je primaire taak. Dat is wel jammer.
Wiskunde en konijnen Probleemaanpak Procentenplan De grafische rekenmachine Mijn digitale netwerk Digitale activiteiten WeblogAl die 'dingen' hebben te maken met 'wiskunde leren', 'de inzet van ICT' en 'ontwikkelen van lesmateriaal'. Dat is niet zo gek, want ik ben wiskundeleraar. Dat betekent dat ik als primaire taak heb om mijn leerlingen wiskunde te leren in de breedste zin van het woord.
Het is in toenemende mate wenselijk om hier en daar de puntjes op de 'i' te zetten. Leerlingen halen niet vanzelf de essentiele zaken uit een hoofdstuk. Zelfwerkzaamheid leidt niet noodzakerlijkwijs tot inzicht en begrip. Soms is daar meer voor nodig. Uitleg, ICT-activiteiten, werkbladen, lesmateriaal... en wat je maar verder kan bedenken.
Nu gaat dat 'bedenken' en 'doen wat er nodig is' ook niet vanzelf. Het is een kwestie van 'vallen en opstaan'. Je moet experimenteren, uitproberen, grenzen verleggen, afspraken negeren, ... maar vooral geloven in het idee dat het 'altijd beter kan'. Dat is prettig voor jezelf misschien, maar 't zou ook nog zo maar 's beter kunnen zijn voor de leerlingen, je lessen en de school in het algemeen.
Maar, merkwaardig genoeg, is dat nu nooit onderwerp van gesprek. Wel over trivialiteiten, ergernissen, frustraties, bijzaken, werkdruk,... maar niet over je primaire taak. Dat is wel jammer.
donderdag 19 december 2013
woensdag 18 december 2013
De realistisch rekendidactiek
"De realistische rekendidactiek is een manier van uitleggen, niet meer en niet
minder. En volgens mij dan ook nog eens een heel slechte manier van uitleggen."
Henk Pfaltzgraff
Henk Pfaltzgraff
maandag 16 december 2013
An educated mind
“It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it.”
― Aristotle, Metaphysics
― Aristotle, Metaphysics
vrijdag 13 december 2013
Dwarsligger
"Van een gematigde kritische houding naar een coöperatieve c.q. opbouwende dwarsligger."
woensdag 11 december 2013
dinsdag 10 december 2013
maandag 9 december 2013
Waar krijg ik wel/geen energie van?
In het kader van leerKRACHT hebben we een soort rondje gedaan over de vraag 'waar krijg jij wel/geen energie van?'
Ik houd niet van dit soort verrassingsaanvallen. Ik krijg daar geen energie van. Waarom zou je daar niet eerst eens rustig over na denken? Moet je maar roepen wat het eerst in je opkomt? Zijn dat dan de beste ingevingen? Je diepste gedachten? Ik denk van niet. Bij mij niet in ieder geval...
Ondertussen heb ik niet stil gezeten. Ik heb mijn lijstje plussen en minnen al aardig uitgebreid. Ik heb inmiddels wel een aantal belangrijke pluspunten en een aantal belangrijke minpunten ontdekt in mijn energiehuishouden.
Over de minpunten wil ik het hier niet hebben. Daar wordt (in het algemeen) al genoeg over gesproken, sterker nog: meestal praten we alleen maar over de minpunten. De dingen die niet goed gaan, de tegenvallers, de frustraties in het algemeen, de problemen en nog zo wat... Daar word ik altijd zo moe van:-)
Nee dat moet anders...:-)
Lijstje
Ik houd niet van dit soort verrassingsaanvallen. Ik krijg daar geen energie van. Waarom zou je daar niet eerst eens rustig over na denken? Moet je maar roepen wat het eerst in je opkomt? Zijn dat dan de beste ingevingen? Je diepste gedachten? Ik denk van niet. Bij mij niet in ieder geval...
Ondertussen heb ik niet stil gezeten. Ik heb mijn lijstje plussen en minnen al aardig uitgebreid. Ik heb inmiddels wel een aantal belangrijke pluspunten en een aantal belangrijke minpunten ontdekt in mijn energiehuishouden.
Over de minpunten wil ik het hier niet hebben. Daar wordt (in het algemeen) al genoeg over gesproken, sterker nog: meestal praten we alleen maar over de minpunten. De dingen die niet goed gaan, de tegenvallers, de frustraties in het algemeen, de problemen en nog zo wat... Daar word ik altijd zo moe van:-)
Nee dat moet anders...:-)
Lijstje
|
|
zondag 8 december 2013
Leren van anderen
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Douglas Adams - Quotes of the Day
Douglas Adams - Quotes of the Day
woensdag 4 december 2013
dinsdag 3 december 2013
De wijzers van de klok
In het boek voor de 1e klas komen opgaven voor waarbij de leerlingen de hoek moeten berekenen tussen de wijzers van de klok op een bepaalde tijd.
Bereken de hoek tussen de grote en kleine wijzer om 9 minuten over 1.
't Is een grappig probleem. De grote wijzer gaat natuurlijk sneller dan de kleine wijzer, maar om 13:09 is de kleine wijzer ook een stukje gedraaid.
In WisFaq heb ik op graden van de klok er al een vraag over beantwoord. Sommige mensen vragen zich misschien wel af wat daar nu precies het nut van is. Dat mag...:-)
Wat is het nut om de hoeken te berekenen van de wijzers van de klok?
Ik denk dat de praktische toepasbaarheid van deze vaardigheid niet erg groot is. Het draagt waarschijnlijk niet op de korte termijn bij aan versterking van de economie....:-)
Maar in vakdidactische zin lijkt het me wel een nuttige activiteit. Ik gebruik het 'wijzershoekenprobleem' misschien nog wel een keer in HAVO 4 wiskunde B. Het is (denk ik) voor de eerste klas een leuke manier om naar hoeken te kijken en naar periodieke verschijnselen.
Daarnaast vind ik het mooi voorbeeld van een 'schier onoplosbaar probleem' dat met eenvoudige wiskundige middelen goed op te lossen is. Dat is toch ook wat waard... wat?:-)
Bereken de hoek tussen de grote en kleine wijzer om 9 minuten over 1.
't Is een grappig probleem. De grote wijzer gaat natuurlijk sneller dan de kleine wijzer, maar om 13:09 is de kleine wijzer ook een stukje gedraaid.
In WisFaq heb ik op graden van de klok er al een vraag over beantwoord. Sommige mensen vragen zich misschien wel af wat daar nu precies het nut van is. Dat mag...:-)
Wat is het nut om de hoeken te berekenen van de wijzers van de klok?
Ik denk dat de praktische toepasbaarheid van deze vaardigheid niet erg groot is. Het draagt waarschijnlijk niet op de korte termijn bij aan versterking van de economie....:-)
Maar in vakdidactische zin lijkt het me wel een nuttige activiteit. Ik gebruik het 'wijzershoekenprobleem' misschien nog wel een keer in HAVO 4 wiskunde B. Het is (denk ik) voor de eerste klas een leuke manier om naar hoeken te kijken en naar periodieke verschijnselen.
Daarnaast vind ik het mooi voorbeeld van een 'schier onoplosbaar probleem' dat met eenvoudige wiskundige middelen goed op te lossen is. Dat is toch ook wat waard... wat?:-)
maandag 2 december 2013
Het rekendebat voor dummies
Het zal niemand verbazen dat leerlingen na de middelbare school niet allemaal vloeiend Fries spreken, een behoorlijke potje kunnen schaken, voetballen of klarinet spelen. Dat leer je nu eenmaal niet in het voortgezet onderwijs.
Dat leerlingen niet zouden kunnen spellen en niet zouden kunnen rekenen is wel een beetje vreemd. Wat hebben ze dan al die tijd gedaan dan? Hebben ze geen lessen Nederlands gehad? Hebben ze dan niets gedaan bij wiskunde?
Wat is rekenen?
Tot voor kort maakte ik altijd onderscheid tussen cijferen, rekenen en gecijferdheid. Maar ik ben inmiddels de draad wel een beetje kwijt. Functioneel rekenen, hoofdrekenen, rekenen met pen en papier, handig rekenen, realistisch rekenen, referentieniveaus, gecijferdheid...
Er is geen beginnen aan:-)
Maar gelukkig: er komt een Hoorzitting / rondetafelgesprek Ontwikkelingen rond de rekentoets op 4 december 2013 dus dat komt helemaal goed...:-)
Dat leerlingen niet zouden kunnen spellen en niet zouden kunnen rekenen is wel een beetje vreemd. Wat hebben ze dan al die tijd gedaan dan? Hebben ze geen lessen Nederlands gehad? Hebben ze dan niets gedaan bij wiskunde?
Wat is rekenen?
Tot voor kort maakte ik altijd onderscheid tussen cijferen, rekenen en gecijferdheid. Maar ik ben inmiddels de draad wel een beetje kwijt. Functioneel rekenen, hoofdrekenen, rekenen met pen en papier, handig rekenen, realistisch rekenen, referentieniveaus, gecijferdheid...
Er is geen beginnen aan:-)
Maar gelukkig: er komt een Hoorzitting / rondetafelgesprek Ontwikkelingen rond de rekentoets op 4 december 2013 dus dat komt helemaal goed...:-)