Pagina's

zaterdag 30 maart 2013

Goede vrijdag

't Kwam zo maar in me op (dus let maar niet op mij):
  • "de professionele dialoog" -- dat is zoiets als uit je nek kletsen zonder verder enige consequenties?
  • Als je opbrengsten wilt dan moet je investeren... daarna mag je eisen stellen... maar eigenlijk is het een verloren zaak...
  • Als je fatsoenlijk niet meer kan betalen moet je iets verzinnen waardoor het weer betaalbaar wordt... (1/2)
  • ....en niet dweilen met de kraan open het ene gat vullen met gebakken lucht en 't andere gat met een tekort... (2/2)
  • Ik bedoel maar: wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?
  • Anders geformuleerd... als je iets wilt in het (of daar buiten) dan moet je investeren, ruimte maken, inspiratie... (1/19933)
  • ...fysieke mogelijkheden scheppen, innoveren, verbeteren... creatieve oplossingen bedenken, leerlingen/ouders deelgenoot maken.. (2/19933)
  • ...maar vooral iets doen, DOEN... als in actie ondernemen, de apen uit de mouwen en zo... dat was 3 t/m 19932 van 19933....
  • DOEN
  • DOEN
  • DOEN
  • DOEN
  • DOEN
  • DOEN
  • DOEN
  • DOEN
  • ...
  • ...en genieten van de dingen die goed gaan... want er gebeuren ook hele mooie dingen in het (19933/19933)
  • Mijn gratis advies voor het is dan ook: hou 's op met praten en ga iets doen...
  • Het Nationaal Onderwijs Plan (NOP) - nog een gat in de markt... goed en betaalbaar onderwijs voor iedereen en relaxte docenten... :-)
  • Uiteindelijk moeten de ideeën allemaal op komen staan... 'de toekomst van het wiskundeonderwijs' -
Dat was weer gezellig:-) Lekker roeptoeteren...:-))

vrijdag 29 maart 2013

Het leven

"Life is full of misery, loneliness, and suffering - and it's all over much too soon."
Woody Allen

Life is too short

"And remember, it’s not the people that stand by your side when you’re at your best, but the ones who stand beside you when you’re at your worst that are your true friends."
bron

woensdag 27 maart 2013

Opbeurende berichten

Maar misschien moeten we de dingen gewoon maar 's anders doen, de apen uit de mouwen steken en kijken waar het schip strand. Een nieuwe route, een nieuw geluid...

Ik ga een gitaar kopen:-)

dinsdag 26 maart 2013

Laatste nieuws 'wiskunde en konijnen'

We zijn nu een week bezig met de PO 'wiskunde en konijnen'. De grootste fouten zijn er uit.:-)

In eerste instantie was de eerste opdracht een gedeelde opdracht. Leerlingen konden de antwoorden (en de feedback) van alle leerlingen zien. Dat werkt leuk bij een kleine groep maar niet met 70 leerlingen tegelijk. Dat heb ik dus maar even uit gezet.

Op de één of andere manier was het historisch zo geworden dat voor de docent de 'antwoorden' los stonden van het af- en goedkeuren. Dat was erg onoverzichtelijk. Dat heb ik aangepast. Als er een opdracht beantwoord is dan ziet de docent alleen dat en de knopjes voor 't af- en goedkeuren. Ook handig.

Het is wel handig om een soort van beoordelingssysteem te hebben. Leerlingen kunnen punten verdienen en punten verspelen. Leerlingen kunnen voor 7 opdrachten maximaal 14 punten verdienen. Daarnaast kan je als docent 'sterren' uitdelen voor bijzondere antwoorden.

Huidige status:
Je hebt nu 76 opdrachten van de 497 opdrachten nagekeken (15%)
Daarbij zijn 93 punten uitgekeerd en 3 sterren toegekend.
Er zijn in totaal 71 deelnemers.
Voorlopig pruttelen we maar door...:-)

Blinde vlekken, ruimte maken en productiviteit

Tja... dat was even een soort blinde vlek. In het leerroute 'konijnen en wiskunde' werd het overzicht van de 'na te kijken opdrachten' wel erg onoverzichtelijk. Ik liet vrijdag M. de leerroute zien en die riep meteen 'waarom zet je de antwoorden niet daar neer?' Goed punt... ja natuurlijk. Dat was wel een soort blinde vlek...:-)

Ik heb dat dus maar even in orde gemaakt. Ik denk dat het in iedere geval een stuk beter werkt. Eigenlijk moet je 'dingen die je niet nodig hebt' niet op een pagina zetten. Ik heb maar meteen een aantal andere fouten er uit gehaald en zelfs een soort van beoordelingssysteem aan de website toegevoegd. Dat is nog een experiment en de werking is vooralsnog geheim. 't Is maar goed dat ik ongeveer weet waar ik mee bezig ben...:-)



Meestal lukt het niet 'echt' om tussen de 'normale bezigheden' ruimte te vinden voor dit soort dingen. Je moet echt weer even in de code duiken om er wijs uit te worden. Maar dat viel erg mee... misschien leer ik het nog wel 's een keer.:-)

Misschien is dat wel het probleem van werken in het #onderwijs. De normale werkzaamheden zijn dermate enerverend, vermoeiend en aandachteisend dat er doorgaans weinig ruimte is om 's te spelen, te experimenteren of leuke dingen te bedenken. Als je alles doet wat nodig is dan is de koek wel op. Om daarna nog 's leuk te gaan fröbelen? Ik weet niet. Meestal ben ik er te moe voor.

q7859img1.gif

Maar kennelijk gaat het toch steeds beter. 't Is nog steeds vermoeiend maar 't staat de productiviteit niet in de weg. Op wiskundeHML heb ik een hoofdstukje toegevoegd en verder geniet ik gewoon van de zaterdag. De zaterdag is van mij. Ik doe alleen maar dingen waar ik zin in heb.:-)

maandag 18 maart 2013

Nee hoor echt niet...

't Is echt niet zo dat als je 24 jaar in het onderwijs werkt dat je dan wel 's het gevoel hebt dat je alles al een keer eerder hebt meegemaakt. Dat je heel vaak denkt 'waar heb ik dat toch meer gehoord?'. Dat je echt allemaal nieuwe ideeën tegen komt die je echt nog nooit eerder hebt gezien. Echt niet...

zaterdag 16 maart 2013

Recht op cynisme

Zijn docenten nu echt een zeurende en klagende beroepsgroep? Zo ja, hoe vreemd is dat? Ik zou er van alles over kunnen zeggen, maar hoe zinvol is dat? Maar ik kan niet aan de gang blijven...

Het lijkt, op de een of andere manier, een maatschappelijk aanvaarde opvatting te zijn dat de problemen in het onderwijs vooral te wijten zijn aan de docenten. Het ontbreekt hen aan vakkennis, ze kunnen geen les geven, hebben de verkeerde houding en zijn niet in staat de jeugd van tegenwoordig te boeien.

Wat een treurigheid... maar klopt dat wel? Ik weet niet waar iedereen die wijsheid vandaan haalt, maar mijn ervaring is (eerlijk gezegd) een klein beetje anders. Niet dat ik niet iets te zeuren zou hebben hoor en ik heb ook nog wel wat klachten...:-)

Bij het interview op radio1@jelmerevers kwam de vraag naar voren wat nu eigenlijk de diepere bedoeling zou kunnen zijn van de overheid om zich zo monomaan te richten op meetbare trivialiteiten in plaats van zich te richten op de 'echte' doelen van het onderwijs. Mijn eerste gedachte daarbij is dat de overheid niet wil of kan investeren in onderwijs, dus moet men maar steeds de aandacht afleiden van de 'echte problemen'.

Erg geloofwaardig zijn al die 'nieuwigheden' niet. Steeds maar weer slechte ideeën en flauwekulmaatregelen in plaats van de dingen gewoon 's aan te pakken. Zelfs met beperkte middelen zou er van alles mogelijk moeten zijn. Op 'bussemakers en de status van het leraarsvak' staat zo maar een plan. Doe daar 's wat mee...

Eigenlijk vraag ik me wel af hoe lang docenten nog accepteren dat iedereen wel van alles roept maar niemand iets doet. Eigenlijk is de vraag dan: heb ik hier op deze manier nog wel zin in? Maar daarover dan misschien later meer...:-)

maandag 11 maart 2013

Vechten tegen de bierkaai

"De uitdrukking ‘vechten tegen de bierkaai’ betekent dat je tegen beter weten in iets probeert te bereiken, nutteloos werk doet of  iets onmogelijks onderneemt."
bron

zondag 10 maart 2013

Aardbei

Stel je voor dat je een overheerlijke, rijpe aardbei bent en dat je wordt beoordeeld door de druiveninspectie. Wat zou daar dan de uitkomst van kunnen zijn? Waarschijnlijk kom je er dan niet goed van af. Een smakeloze en misvormde hap met slappe knieën zonder ruggegraat... een aardbei is niet erg geschikt als druif. :-)

Intellectueel eigendom

"Indien en voor zover de functie van de werknemer mede omvat het, in opdracht van de werkgever, vervaardigen van bepaalde werken vallend onder het auteursrecht, berust het auteursrecht van die werken bij de werkgever, tenzij anders wordt overeengekomen."

CAO VO • 2011 / 2012

vrijdag 1 maart 2013

De onderwijsvernieuwingsindustrie

Wat lees ik nu?
Ons onderwijs is ingericht rond de wetmatigheden van de geïndustrialiseerde samenleving. Centraal staat een lineair- mechanisch leerproces dat georganiseerd wordt rond het ontsluiten van kennis via boeken en docenten.
bron
Dat is nog 's een mooie binnenkomer. Stomme pinguin...:-)