In november 2001 heb ik gesolliciteerd naar 'docent' op de lerarenopleiding van de hogeschool rotterdam. Tijdens het sollicitatiegesprek werd een citaat op mijn website genoemd met de vraag of ik het daar mee eens was:
`Weet u anders een betere oplossing voor het lerarentekort?' Jazeker wel. Het vak aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld de werkdruk te verminderen en het salaris te verhogen.
(Jan)
Nu kan je best iemand citeren zonder dat je 't er mee eens ben, maar in dit geval maak ik graag een uitzondering. Met name de werkdruk is een constante bron van zorg.
Ik geloof dat nog steeds het grootste deel van docenten vooral bezig is om het lopende onderwijs zo goed mogelijk uit te voeren en dat er daarnaast (in 't algemeen) weinig ruimte is om gezellig te gaan zitten fröbelen.
Er was nog een leuke vraag: wat vind u van compententiegericht onderwijs? Waarop ik zoiets geantwoord heb dat ik me er niets bij voor kon stellen. Na 10 jaar lerarenopleiding weet ik eigenlijk nog steeds niet precies wat het is...:-)
Uiteindelijk viel de keus niet op mij, maar men had toch wel een beetje door dat ik iets met ICT deed. Ik ben toen een jaar lang ELO-beheerder geweest van Natschool op de lerarenopleiding.
Eén jaar later werd ik dan toch nog als docent aangenomen en ik heb het daar zelfs 10 jaar uitgehouden. Kennelijk was er behoefte aan...:-)
Maar dat is nu allemaal voorbij. Mooi.:-)