Pagina's

zaterdag 31 december 2011

Goede voornemens 2012

Na mijn kersttoespraak en eindejaarsoverdenking is het misschien een idee om mijn goede voornemens te formuleren. Dan kan ik in 2013 nog 's kijken of het beetje gelukt is.
  • Ik ga's wat minder aan 'websites' doen...
  • Ik ga me richten op mijn primaire taken als docent wiskunde.
  • Ik ga meer muziek maken...
  • Ik ga meer tekenen...
  • Ik ga meer aandacht besteden aan mijn gezin...
  • ...
Ik ga me in 2012 echt veel positiever opstellen.... HAHA gefopt... echt niet...:-)

Hello goodbye

“Rowing harder doesn’t help if the boat is headed in the wrong direction.”
Kenichi Ohmae

Een nieuw jaar, nieuwe mogelijkheden en nieuwe stenen om je aan te stoten. Vorig jaar om deze tijd leefde ik in de illusie dat ik op de lerarenopleiding de leukste baan van Nederland had. Als je 87% van je onderwijs zelf ontwikkeld hebt, als je veel aan wiskunde doet en dan nog leuke en leerzame dingen doet met ICT? Wat wil je nog meer?

Dat 'de ICT-experts', collega's en het management geen idee hebben wat je doet is wel jammer, ergens. Zo zie je maar weer, alles is betrekkelijk. Je kunt wel denken dat je goed bezig bent en misschien is dat ook wel zo, maar in je eentje wordt dat dan niks. Je wordt min of meer gedoogd, maar dat is dan ook alles. Voordat je 't weet ben je de 'eend van de week'...:-)

Al met al? Ik ben dankbaar. Weer een illusie minder en dat is altijd goed. Af en toe mis ik de studenten wel. Het was leuk, leerzaam en onvergetelijk.

Maar dat was 2011 en morgen is het 2012, dus zanderover.

De beste wensen voor 2012!

vrijdag 30 december 2011

woensdag 28 december 2011

Plannen voor 2012

Heeft u ze allemaal op een rijtje? Hoedt u voor het domino-effect!

Gisteren las ik nog ergens dat vakantie zo fijn is omdat je dan al die dingen waar je normaal gesproken niet aan toe komt ook gewoon niet kan doen. Het is tenslotte vakantie. Een mooie gedachte, maar soms moet je wel.

Maar 't is nog lastig. Wat moet je nu allemaal met dat Internet? Met mijn websites? Afbreken, opheffen, intensiveren, uitventen, aanpassen, door laten pruttelen, ... webloggen? Waarom zou je? Helpt dat dan? Levert dat dan iets op? Of wat dacht je van twitter? Nee, dat is pas nuttig!:-)

Ik ben al eerder aan deze blogpost begonnen maar ik kom er, geloof ik, nog steeds niet helemaal uit. Plannen zat. Ergernissen genoeg. Er gebeuren ook allemaal 'dingen' waar ik grote vraagtekens bij heb. Weet je wat? Ik denk er nog even verder over na.:-)

Ergens klopt er iets niet

"Iemand met zijn schaduw confronteren, is hem zijn eigen licht laten zien."
C.G. Jung

Ga wat doen

Je kunt natuurlijk wel van alles gaan roepen over 'het onderwijs' en denken dat je daarmee een soort van positieve bijdrage levert maar zo werkt dat niet. Je kunt ook van alles willen en zelfs ideeën hebben hoe dat dan moet. Dat lijkt me prima. Doe maar en schrijf er over...

Maar nu is het vakantie! Dus doe ik maar 's lekker niks. Dat is dan wel weer een positief geluid! Werken in het onderwijs is vermoeidend maar de vakanties zijn leuk. Net als de pauzes...:-)

O ja... en er is geen crisis. Als je ziet wat iedereen zo opvreet met kerst en afsteekt met nieuwjaar. Hoezo crisis? Nee, die crisis is alleen maar bedoeld als 'excuus' om de mensen die het toch al moeilijk hebben nog moeilijker te maken. Hadden ze maar rijk en gezond moeten zijn in plaats van arm en ziek. Lekker is dat. Maar dat terzijde...

En in 't onderwijs? Dat valt allemaal heel erg mee. Geen enkele reden om je zorgen te maken. Als ik zo 's om me heen kijk in mijn klassen komt het helemaal goed met Nederland:-)

maandag 26 december 2011

Jezelf blokkeren?

In het kader van zelfverwijzing:



Maar dat gaat natuurlijk niet...



Dat is wel een beetje van logisch, misschien, ergens...:-)

Mooie fout

Vanmorgen stond er op rekenbeter.nl een vraag over een spaarkaart van AH. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijg je een zegel. Als je een volle kaart hebt dan krijg je 10 euro terug. Bedragen worden afgerond naar beneden, dus bij 29.99 euro aan boodschappen krijg je 2 zegels. De vraag is dan: hoeveel korting krijg je maximaal?

Dus ik denk... als je nu elke keer 19.99 euro aan boodschappen doet dan heb je voor een volle kaart bijna 400 euro boodschappen gedaan voor 10 euro retour. Dat is dan 2,5% korting.

Goede redering toch? Maar geen antwoord op de vraag, want de maximale korting krijg je als je juist precies steeds 10 euro uitgeeft, totaal dan 200 euro met 10 euro korting en dat is 5%.

Helemaal afgeleid door de context. 't Is fout, maar wel een intelligente fout...:-)

Hufterigheid beter verdelen

Ik heb een heel oud weblog en een oud weblog. Op mijn oude weblog stond bij 'achtergronden' zoiets als:

Bij deze uitspraak heb je het gevoel dat het klopt omdat je altijd wel iemand kent die voldoet aan de kwalificatie 'hufter'. Ik weet er alles van. Ik had er op mijn weblog bijgeschreven 'meestal ben ik dat'.:-)

Maar de stelling 't klopt niet altijd. Soms is het zo dat de hufterigheid zo'n beetje gelijk verdeeld is over de hele groep waar je deel van uitmaakt. Dat is wel prettiger, vind ik. In zo'n geval val ik dan ook minder op.

Als je zelf hufterige trekjes hebt dan herken je die hufterigheid ook eerder bij anderen en als iedereen nu maar zo'n beetje een gelijk niveau van hufterigheid heeft dan gaat het wel.

Maar 't zou ook wel kunnen zijn dat iedereen gewoon meer met zijn/haar eigen dingen bezig is en dat vrijwel niemand echt zit wachten op al dat gedoe van al die andere mensen.

Ik geloof dat er vandaag iemand riep 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Dat is wel een fijne dooddoener. Ik geloof niet dat het zo werkt, want zo raak je natuurlijk nooit uitverbeterd en voordat je dan eindelijk eens aan die anderen toekomt dan is het waarschijnlijk niet meer nodig.

Al met al denk ik dat die hufterigheid van mij vooral is bedoeld als zelfbescherming. Ik dacht altijd dat als je ouder wordt je de dingen beter begrijpt. Dat is niet zo. Integedeel. Ik begrijp er steeds minder van en dat dat wil ik graag zo houden.:-)

zondag 25 december 2011

Jaaroverzicht

Ik moet die 'oude meuk' op mijn weblog van het afgelopen jaar helemaal niet lezen. Je zou er met terugwerkende kracht moe van worden:

  • december (70)
  • november (37)
  • oktober (36)
  • september (29)
  • augustus (47)
  • juli (47)
  • juni (86)
  • mei (42)
  • april (45)
  • maart (45)
  • februari (62)
  • januari (50)


  • Mooi. Dat is leuk voor later misschien. 't Was leuk en 't was vreselijk. Je zou over het laatste nog alles kunnen zeggen, over het onbenul, de domheid, de hersenlozen, de trutten, de onwetenden en hoe 't een leidt tot het ander, maar nu even niet.:-)

    Wat is er tegen positief denken?

    "Dit is geen positief denken, dit is een allergie ontwikkelen tegen werkelijkheid. Misschien is het tijdelijk een prettige bubbel om in te leven, maar des te pijnlijker en eenzamer wordt het als de bubbel barst. Iets wat zonder uitzondering gaat gebeuren. Je kunt beter een beetje voorbereid zijn: het leven is een 'strijd' die we niet gaan winnen. Vergankelijkheid, dood, ziekte, tegenslag en onrecht zijn in meer of mindere mate onafwendbaar."
    bron

    vrijdag 23 december 2011

    AOb: geef docenten zeggenschap over het onderwijs

    "AOb-bestuurslid Ben Hoogenboom constateert een enorme kloof tussen bestuurders en docenten. ‘De eerste groep bepaalt wat er in het onderwijs gebeurt, terwijl de docenten degenen zijn met het meeste verstand van het onderwijs zelf. Dat is toch raar?'"
    bron

    donderdag 22 december 2011

    Ik kijk niet op een halve stok

    Vorig jaar schreef ik om deze tijd:
    't Is morgen wel een bijzonder dag, zo'n eerste dag van het nieuwe jaar. Een jaar vol nieuwe mogelijkheden? Een andere koers? Gewoon 's gek doen? Andere dingen gaan doen? Ophouden met die onzin? 't Zou allemaal kunnen. Maar of het zo is? Volgend jaar om deze tijd zal ik dat 's bekijken. Je weet 't maar nooit.
    Oliebol
    Kijk dat had toch dan bijna niemand kunnen zien aankomen...:-)

    21st century skills

    "Met deze lesmethoden brengen scholen leerlingen en studenten de vaardigheden bij die zij nodig hebben om in de huidige digitale informatiesamenleving goed te kunnen functioneren. Onder deze vaardigheden, de zogeheten '21st Century skills', vallen creativiteit en innovatie, kritisch analytisch denken, samenwerken, probleem oplossend vermogen, zelfsturing, communiceren, bewust betrokken burgerschap en ict-vaardigheden."
    bron

    Weg ermee

    "Het wordt de hoogste tijd dat we de onderwijskundigen verbieden om nog onderwijs te ontwerpen voor levende mensen. Ze zijn de kadavers van hun eigen revolutie geworden en ontwerpen onderwijs van het verleden dat reeds lang dood en begraven is. Weg ermee, laten we ze te werk stellen in onze crematoria en begraafplaatsen."
    J. Jeronimoon

    dinsdag 20 december 2011

    Positief denken!?

    Het schijnt dat het nu maar 's afgelopen moet zijn met het doemdenken in het onderwijs. Dat is ook wat. Wie zat er te doemdenken dan? Waar? Wie? Waarom?

    Maar verder? Volgens mij gaan er elke dag allerlei leerlingen en docenten naar school om er iets van te maken. Kun je nagaan! Zelfs in de winter. De lente komt vanzelf. 't Is altijd lente in de ogen van docenten...:-)

    Maar in plaats van nog meer onzin de wereld in te sturen stel ik voor die doemdenkers op te sporen en te verbaliseren! Eventueel publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, preventief op te hokken of anderszin het leven zuur te maken. What you want is what you get!

    De vroege middeleeuwen

    "Think about it for a moment, we still use the educational techniques of the Early Middle Ages."
    bron

    Zand erover

    "What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us."
    Ralph Waldo Emerson

    Verkeerde diagnose, verkeerde medicijn

    Op De drie belangrijke gevolgen van ICT voor leren las ik het volgende:
    Volgens Martens heeft dit drie belangrijke gevolgen voor het leren.
    1. Lerenden hebben zelf meer vrijheid om vanuit hun nieuwsgierigheid te leren wat, waar en wanneer zij willen. Het vergroten van keuzevrijheid zal volgens hem standaardisatie van het onderwijs onherroepelijk doen afnemen.
    2. Technologie maakt samenwerking tussen lerenden mogelijk, waarbij de traditionele grenzen van het onderwijs minder betekenis zullen krijgen.
    3. Dankzij ICT kan het onderwijs veel beter rekening houden met diverse leerbehoeften en leervoorkeuren. Lerenden worden "minder in een standaard mal geperst" (p. 13) en voelen zich daardoor eerder competent. Dat bevordert weer de motivatie om te leren.
    bron
    Dat geeft (denk ik) heel goed en compact weer hoe er in sommige kringen gedacht wordt over 'integratie van ICT in het onderwijs'.

    Nu is 'het onderwijs' wel een beetje vaag. Welk onderwijs? Voor welke leerlingen? Geldt dit ook voor het voortgezet onderwijs? In het bijzonder voor het wiskundeonderwijs op de middelbare school? Geldt dit voor mijn leerlingen? Geldt dit ook voor mijn onderwijs? Wat moeten we hiermee?

    Op de een of andere manier kunnen 'onderwijsvernieuwers' het soms niet laten om over het 'onderwijs' te praten als karikatuur, een failliete bedrijfstak die niet weet waar ze mee bezig is, waar moderne leermiddelen nog niet zijn binnengehaald, waar geen behoefte is aan vernieuwing, waar stoffige halve bejaarden leerlingen iets proberen bij te brengen met methoden uit de 19e eeuw,...

    Uit ervaring kan ik u mededelen dat er in het onderwijs zeker problemen zijn, maar dat zijn geen problemen die met ICT op te lossen zijn. Proberen om problemen op te lossen met de verkeerde middelen is zoiets als fietsen met lekke banden door mul zand. Je hebt wat te doen, je bent lekker bezig, het ziet er uit als werk maar echt opschieten doet het niet. Jammer. Verkeerde diagnose, verkeerde medicijn, patient overleden...:-)

    maandag 19 december 2011

    Afscheidsrede

    't Is een beetje laat, maar ik heb vanmorgen nog even mijn afscheidsrede geschreven. Niet dat ik van plan was om afscheid te nemen hoor. Integendeel, maar zo'n afscheidsrede heb je dan maar vast. Daar komt ie:


    Als er dan geen vragen zijn, dan roep ik 'tot ziens' en als er wel vragen zijn dan dan zeg ik 'jammer, te laat en tot ziens'.:-) Ik geef toe 't is niks, maar dat was ook het idee. Flauw he? Ik ben aan vakantie toe. Net als de rest...:-)

    Uit het archief gevist

    Dit plaatje komt uit de oude cursus meetkunde 2-1. Maar eigenlijk komt het van de cursus 'Projectieve meetkunde'.



    Ik vind het leuk, maar hoe 'vertaal' je dit naar bruikbaar lesmateriaal voor de 2e of 3e klas? Nou ja, dat is dan nog een aardig werkje, zullen we maar zeggen.

    Ik vond deze ook altijd leuk.



    Alleen klopt het niet, maar of iemand dat ooit gemerkt heeft?;-)

    Maar een analyse maken is volgens mij wel een haalbaar concept. Hoe dat dan allemaal precies wiskundig zit is dan misschien wel een paar stappen te ver.



    Je zou leerlingen zelf foto's kunnen laten maken omtrent perspectief en deze foto's laten analyseren op perspectief. Eénpunts-, tweepunts- of zelfs driepunts-perspectief. Dat is toch wel een soort van nuttig en leuk toch? Zeker voor een kunstklas. Ik zie nog wel.

    Zie ook ruimtelijk kijken en tekenen (mavo 2)

    Zinloos

    Wat is er mis in het onderwijs? Wel aan, dat is een vrij complex probleem, denk ik. Hoewel voor sommige mensen het nogal simpel lijkt misschien:
    "Er zijn volgens mij 2 problemen in het onderwijs: kwantiteit (grote groepen en te weinig tijd om het goed te doen) en kwaliteit (te weinig kennis en onv. professionaliteit). Hoe lossen we dit op?"
    bron
    Vooral dat 'onv.' vind ik wel grappig. Maar verder? Oplossingen kan je dan opsturen. Onder de goede inzenders verloten we een voetreis naar Rome op eigen kosten. Zijn we die tenminste kwijt.:-)

    Eén van de problemen is in ieder geval dat iedereen elkaar maar gedachtenloos napapegaait. Maar wie doet er wat aan? 't Is net als het weer. Iedereen klaagt er over maar niemand doet er iets aan:-)

    zondag 18 december 2011

    Ga fietsen

    "Goed onderwijs staat of valt met goede docenten, maar de talenten van een docent kunnen alleen tot ontplooiing komen als de leiding van zijn of haar school zorgt voor de juiste randvoorwaarden. Dat is precies de reden waarom we dit bestuursakkoord sluiten: om docenten en schoolleiders in een professionelere omgeving te laten werken. We versterken het personeelsbeleid op scholen en stimuleren experimenten met prestatiebeloning."
    bron

    Nederland wordt steeds slimmer

    "Terwijl de bevolkingsgroep van die leeftijdsfase is afgenomen met 20% is het aantal HBO-leerlingen ongeveer gestegen met 85% en het aantal WO-studenten gestegen met 25%."
    b(r)on

    zaterdag 17 december 2011

    Diepzinnige uitspraken

    Een uitspraak als "Succes is krijgen wat je wilt. Geluk is willen wat je krijgt." laat zich eenvoudig beschrijven als:

    A=B+C en A*=C+B

    De zogenaamde 'verdiepende omkering'. 't Is nog wel lastig om twee geschikte begrippen A en A* te vinden. A* moet begerenswaardiger zijn dan A waarbij A en A* onderling verbonden zijn. Dat valt nog niet mee. Toch kom je 't nog al 's tegen...

    vrijdag 16 december 2011

    Wat is WisFaq?

    WisFaq is de digitale vraagbaak voor wiskunde en wiskundeonderwijs van Nederland en België.

    Ontstaan

    Tijdens een overleg van webmasters van wiskundewebsites is ooit het idee ontstaan van een centrale digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs. Veel webmasters kregen van tijd tot tijd allerlei meer algemene vragen binnen over wiskunde en wiskundeonderwijs. Het goed beantwoorden daarvan was tijdrovend. Vaak werden de vragen ook niet aan de juiste persoon of instantie gesteld zodat weer doorverwezen moest worden. Het leek een goed idee om een centrale plek op het web te hebben waar vragen gesteld en beantwoord zouden kunnen worden.

    In het najaar van 2001 was een prototype van WisFaq in de lucht en sinds 2002 is de website volledig functioneel.

    Ontwikkeltraject

    In eerste instantie was de opzet van WisFaq eenvoudig:



    Aan de hand van de gebruikerservaringen hebben de website steeds verder aangepast, verbeterd en uitgebreid. Veel van die ‘nieuwe functionaliteiten’ had niemand van te voren kunnen bedenken. We zijn ‘gestart’ en hebben gekeken wat ‘handig’ zou kunnen zijn.

    Functionaliteiten die niet gebruikt werden hebben we er uitgesloopt. Nieuwe wensen hebben we zoveel mogelijk gehonoreerd. Op die manier worden de beantwoorders niet gedwongen in een keurslijf maar kunnen zelf meebepalen wat ‘handig’ is.

    De meeste nieuwe functionaliteiten hebben te maken met het indelen van de vragen (profiel, schooltype, niveau…), onderlinge communicatie (e-mail, annotaties, …), formules, plaatjes, …

    Beantwoorders

    Iedereen die het nuttig en interessant vindt kan vragen beantwoorden in WisFaq. Meestal regelt dat zichzelf. Fouten maken is er niet bij. Dat maakt WisFaq ook wel bijzonder. De vragen worden beantwoord door mensen die weten waar ze ’t over hebben en we houden elkaar in de gaten. Wat dat betreft zijn we ‘echt’ community met een gemeenschappelijke belangstelling: wiskunde en wiskundeonderwijs. Als er iets in WisFaq staat dan mag je er van uit gaan dat het klopt! Waar vind je dat nog tegenwoordig?

    De vragen worden beantwoord door allerlei mensen: wiskundigen, docenten, studenten, e.d. met allemaal verschillende achtergronden, leeftijden en land van herkomst…:-)

    Er zijn beantwoorders bij die er van het begin bij waren maar er komen ook steeds weer nieuwe beantwoorders bij. Omdat we geheel onafhankelijk zijn en geen (structureel) budget hebben mag je er van uit gaan dat beantwoorders alleen dingen doen die ze leuk vinden om te doen. Het moet niet, het mag… en laten we nu eerlijk zijn… wat is er leuker om anderen mensen te helpen die wiskunde onder de knie te krijgen? Waarschijnlijk is dat ook wat ons bindt, de liefde voor het vak en dat enthousiasme graag te willen delen met anderen.

    Kennisbron en deskundigheidsbevordering

    Een paar jaar geleden kwam bij een enquête bij de lerarenopleidingen WisFaq als bron op de derde plaats terecht, zowel bij de docenten als de studenten. Als je iets wilt weten over een ‘wiskundig onderwerp’ dan is WisFaq kennelijk een plek om te gaan kijken.

    Voor webmasters van wiskundesites is WisFaq ook een fijne plek om naar te verwijzen. Heb je vragen over wiskunde? Ga dan naar WisFaq! Maar ook uitgevers of instellingen van onderwijs hebben belang bij een wiskundevraagbaak. Daarnaast voorziet WisFaq in hulp aan studenten die moeten bijspijkeren of een toelatingsexamen moeten doen. Handig wel…:-)

    Maar voor mij is WisFaq zelfs na 10 jaar nog steeds een grote bron van inspiratie.
    Willem van Ravenstein | Den Haag, december 2011

    donderdag 15 december 2011

    Open vragen in een digitale leeromgeving

    "De eerder beschreven meerwaarde van digitalisering geldt maar heel beperkt voor open vragen. Mij is tot op heden geen oplossing bekend die op een valide manier antwoorden op open vragen controleert. Al kun je veel opdrachten in een gesloten vorm stellen, open vragen zijn onontbeerlijk. Mijns inziens zijn dát juist de vragen waarmee een leerling laat zien ook iets met de lesstof te kunnen doen."
    bron

    Paul van Ostaijen

    BERCEUSE PRESQUE NEGRE

    De sjimpansee doet niet mee
    Waarom doet de sjimpansee niet mee
    De sjimpansee
    is
    ziek van de zee
    Er gaat zoveel water in de zee
    Meent de sjimpansee

    Uit "Nagelaten Gedichten"

    Werkruimten

    Ik ben aan het proberen om naast de normale samenvatting ook de werkruimte IPadProof te maken. Dat lukt aardig. Alleen moet ik voor het discussieforum nog iets bedenken. Ook het bestandsbeheer kan beter en voor de interactiviteiten moet ik natuurlijk ook van alles aanpassen. Maar dat komt allemaal wel goed.



    Daarnaast wordt de tekst bij de agenda en links in CHROME en SAFARI anders weergegeven dan in IE. Dus daar ook nog even naar kijken...

    Kortom: lekker bezig...:-)

    woensdag 14 december 2011

    Citaten

    "Het ene citaat is het andere niet"
    bladiebla1000

    maandag 12 december 2011

    Naar buiten kijken

    "Bad weather always looks worse through a window."
    Tom Lehrer

    zaterdag 10 december 2011

    Zeven keuzes sociale media

    Op Sociale media: zeven keuzes:
    • Negeren of luisteren?
    • Middel of doel?
    • Evolutie of revolutie?
    • Regelen of vrijlaten?
    • Zenden of meepraten?
    • Mijn platform of het jouwe?
    • Moet je afwachten of iets gaan doen?
    Mooie opmerking: "Het heeft weinig zin om een community te starten, en daar belangstellenden bij te zoeken.". Zo is dat maar net...:-)

    Minder scoren?

    Iemand schreef: "Niet vreemd dat vernieuwingsscholen minder scoren, als het hele onderwijssysteem aleen maar gericht is op het eindexamen.". Is dat zo? Als je 't beter weet dan moet je ook betere resultaten halen en niet minder.

    Tenzij je andere dingen wilt, dat je dan andere doelen nastreeft. De vraag is wie dat dan bepaalt... en hoe bepaal je of die doelen dan ook werkelijk behaald worden? En zitten we daar dan op te wachten? Ik bedoel maar: 'dom uit je nek kletsen' is ook een handige competentie, daar kan je dan nog ver mee komen in de wereld. Of 'smoezen verzinnen waarom je je werk niet af hebt'. Ook handig. Dat kan allemaal, maar ergens klopt er niets!

    Zie ook 'Vernieuwende school slechter'

    Aan de andere kant is het doel van onderwijs niet het eindexamen. 't Is wel een soort van belangrijk meetpunt, maar 't zegt in het algemeen ook niet alles. Zoiets als 'oplossingsgerichtheid' en 'creativiteit' zijn ook fijn. Wat dacht je van 'begrijpen', 'abstracties', 'een wiskundige houding', 'logisch denken', 'redeneren', ...

    Kortom: al dat gepuntneus van reactionairen c.q. onderwijsvernieuwers is weinig productief. Het levert nauwelijks nieuwe inzichten op. De waarheid ligt niet in het midden. Jullie hebben gewoon ongelijk! De waarheid ligt op een hoger plan, dus goede eindexamenresultaten en persoonlijke ontwikkeling. Daar gaat het om. Het is niet 'of' het is 'en', dat je 't maar weet...:-)

    Social networks

    De protocollen rondom 'sociale media' zijn weer helemaal in. Trendmatcher - Weer een Modelprotocol Sociale Media bespreekt een modelprotocol zoals recent is gepubliceerd.
    Als medewerker, maar ook als leerling en zelfs als ouder bedenk je je dus wel 10 keer voordat je iets over een school schrijft dat niet strookt met het algemeen gangbare. Voordat je het weet staat er een aantekening in je dossier!
    Hm!? Dat klinkt toch een beetje als een spreekverbod. Ik zou denken dat als je gewoon eerlijk bent je mag vinden en schrijven wat je wilt. Dat je eigen mening je eigen mening is en niet de mening van een ander? Wat ik doe in mijn eigen tijd is dat niet mijn eigen zaak?

    Wat is dan de bedoeling van zo'n protocol? Ik denk dat het juridische geneuzel is om in het geval van een conflict iedereen 'iets' heeft om op terug te vallen. In theorie, want wat je ook verzint in zo'n 'contract' het is altijd nog de vraag of je zoiets wel mag en kan eisen. Verder heb je er volgens mij niks aan.

    Als ik als docent digitaal op dezelfde manier met leerlingen om ga als face2face wat zou daar dan het probleem kunnen zijn? Als de communicatie van docenten en leerlingen 'op straat' ligt dan is dat toch juist prima. Dus eigenlijk begrijp ik er niks van...:-(

    vrijdag 9 december 2011

    Groeifactoren

    Dat vind ik wel aardig van Getal & Ruimte. Een bedrag neemt toe met 7%. Dat bedrag is dan 100%+7%=107%, dus de groeifactor is 1,07. Een bedrag neemt af met 35%. Dat is dan 100%-35%=65%. De groeifactor is 0,65. Dat houden we er in...:-)
    Een levenlang leren? Dat is ook een soort van levenslang.:-)

    Lijstjes

    Zei er iemand iets over lijstjes? O ja... lijstjes met goede voornemens bijvoorbeeld. Dat is op zich best nuttig. Na een jaar kan je dan concluderen dat er van je goede voornemens werkelijk in het geheel niets is terecht gekomen. Dat is pas goed voor je humeur...:-)

    Maar... wacht 's even... ik had toch ergens een lijstje met lijstjes die ik nog wilde maken? Daar komt ie:
    1. Een lijstje met lijstjes die ik nog wil maken.
    2. Een lijstje van dingen waar ik goed (of liever) zonder mee zou kunnen en waarom...
    3. Een lijstje met dingen die ik toch niet zou willen missen en waarom...
    4. Een lijstje met dingen die ik (op korte termijn) nog moet doen.
    5. Een lijstje met dingen waar ik maar niet aan toe kom...
    6. Een lijstje met dingen die ik nog wil leren.
    7. Een lijstje met 'gedroomde' tools voor mijn website(s).
    8. Muziekgewijs...
    9. Een lijstje van dingen waar ik het meest van geleerd heb...
    10. Een lijstje van dingen waar ik niks van geleerd heb...
    Maar ja, ik geloof niet dat er aan toe kom. Maar dat kan dan mooi op het lijstje...:-)

    donderdag 8 december 2011

    Er is geen gezagscrisis...

    "Het is een drama omdat het niet over leerlingen gaat, maar over structuren. Niet over leren, maar over het etaleren van onwetendheid. Niet over visie, maar over paniek zaaien en benepen politiek."
    bron

    Waarom is (a+b)² niet hetzelfde als a²+b²?

    Gisteren kwam ik het toch weer tegen: een leerling die denkt dat (a+b)² gelijk is aan a²+b². Dat komt vaker voor. Ik krijg altijd de neiging om te gaan schoppen, maar dat mag niet...:-)

    Dit soort misvattingen zijn natuurlijk eenvoudig met een concreet voorbeeld te weerleggen. Gisteren deed ik dat met (2+3)² is niet 2²+3²=13 toch? Daarna nog maar een keer met 'uitschrijven': schrijf het eerst als (a+b)(a+b) en dan weet je wel wat je moet doen. Meestal roept er dan wel iemand 'papegaaiebek'. Nou bedankt:-)

    Maar dit soort 'grappen' komen meer voor. Klassiek is sin(a)+sin(b)=sin(a+b). Dat is ook niet goed...:-)

    Ook leuk is 6x²-3x²=3, want 6-3=3 en x²-x²=0, dus dat moet kunnen. Ook dat is met een getallenvoorbeeld eenvoudig uit te leggen dat als bijvoorbeeld x=4 je te maken hebt met 6 keer 16 en daar trek je dan 3 keer 16 van af. Je hebt er dan nog steeds 3 over van 16. Dus 6x²-3x²=3x². De neiging om te gaan roepen 'je hebt 6 euro, je trek er 3 euro van af. Dan heb je nog 3 euro over'. Kan ook... maar of dat nu de goede manier is...

    Dat laatste lost het probleem niet op. Die 'x' in '6x²-3x²' is een getal en geen 'euro', geen appel, geen peer en ook geen konijn. Er is geen enkele rekenregel die zegt dat het kwadraat van de som van twee getallen hetzelfde is als de som van de kwadraten van die getallen, dus waarom zou je dat dan denken?

    Als je x² zou voorstellen als de oppervlakte van een vierkantje van x bij x dan zou waarschijnlijk niemand denken dat als je 3 van 6 vierkantjes eraf haalt dat je dan niet nog 3 vierkantjes over hebt.

    Nee... wat dat betreft is gewoon uit je hoofd leren dat (a+b)²=a²+2ab+b² helemaal zo gek nog niet. Net als 'wat zijn gelijksoortige termen?'. 'Dat zijn termen met dezelfde letters en dezelfde exponenten'. Ik geloof dat ze dat nu wel hebben opgevangen. Begrijpen is dan weer iets anders...

    I thought I was stupid

    "When I was younger, if I didn't understand what people were saying, I thought I was stupid. Now I realize that if it's to people's benefit that I understand them but I don't, then they're the ones who are stupid."
    Dan Pallotta

    woensdag 7 december 2011

    Delen door een breuk

    Op Reactie-'Bouwen-Op-Lucht'(2) staat zoiets als:
    Uit 100 kg tarwe wordt 75 kg bloem gemaakt waarvan weer 100 broden worden gebakken. Hoeveel kg bloem is nodig voor 60 broden?"
    Dat is niet zo moeilijk. Je moet 100 delen door 4/3 om 75 te krijgen. Dus moet je 60 delen door 4/3 om het antwoord 45 te krijgen. Delen door een breuk is....:-)

    Kolere...:-)

    "In de huidige onderwijscontext is de rol van de docent uitgegroeid van die van traditionele overdrager van kennis en vaardigheden tot de complexere rol van reflective practitioner die om kan gaan met de veranderingen in het onderwijs."
    bron

    Internet is niks

    "Eigenlijk vind ik dat Internet maar helemaal niks. De mensen die je zou willen bereiken reageren niet en de mensen die wel reageren die ken ik niet. Die laatste groep is dan nog wel leuk.:-)"
    Globe Putrand

    dinsdag 6 december 2011

    Begrip en inzicht

    Vraag je je soms ook wel 's af waar iedereen in het onderwijs nu mee bezig is? Waarom moeten er taal- en rekentoetsen komen? Krijgen die kinderen dan geen Nederlandse taal of wiskunde? Waar is dat apart toetsen dan voor nodig? Zou dat helpen dan?

    Op deze pagina is het antwoord te vinden:
    Ook na herhaalde oproepen daarna om de ogen te openen voor wat hier werkelijk aan de hand is, om maar te zwijgen over wie er allemaal weer klaar staan om dit alles te gelde te maken..."
    Uiteindelijk lijkt het vooral een grote spraakverwarring. Gaat het over rekenen? Over cijferen? Over informatie verwerken? Gezond verstand? Intelligentie? Aanleg? Lui(d)heid? Gebrek aan taalvaardigheid? Gebrek aan rekenvaardigheid? Kennelijk hebben sommige mensen er belang bij de verwarring zo groot mogelijk te houden. Het moet iets gebeuren! Geld! Geld!

    Ik ben er nog niet uit, maar ergens klopt er iets niet... Ik vermoed dat dit allemaal gebakken lucht is, onzin, lantaarnmaatregelen, geleuter, graaien en meer van dat soort ongemakken. Ondertussen moeten de docenten en de leerlingen het allemaal maar uitzoeken en uitvoeren. Alsof die niet iets beters te doen hebben. 't Is allemaal zo zinloos, maar we slaan ons er samen wel door heen.:-)

    It's yo to us...

    "From jobs to loves to dreams to hopes, we’ll inevitably lose things we treasure in life. Whether or not we gain something through each experience is entirely up to us."
    tiny buddha

    zondag 4 december 2011

    Staken lijkt onvermijdelijk

    "Op deze manier wordt het lerarenberoep nooit aantrekkelijker, wordt de werkdruk nooit verlaagd, wordt het lerarentekort nooit opgelost, wordt de onderwijskwaliteit nooit verhoogd en krijgen de leerlingen nooit waar ze recht op hebben."
    LIA - Vakantie week korter

    77.371.252.455.336.267.181.195.264

    286=77.371.252.455.336.267.181.195.264 en daar zitten geen nullen in...
    http://www.jamestanton.com via kp

    De overheid

    Tijdens Balkenende maar ook in de tegenwoordige tijd krijg je wel 's het gevoel dat de overheid een beetje de weg kwijt is, af en toe. Ik meen me toch te herinneren dat de overheid vooral bedoeld is om een aantal zaken te regelen die we anders als burgers zelf zouden moeten regelen. We hebben ooit bedacht dat we dit beter door anderen (=de overheid) kunnen laten doen. We zetten in Den Haag (en omstreken) een aantal slimme en deskundige mensen neer en die geven we een riant salaris en dan is iedereen blij en gelukkig. Dit alles om te voorkomen dat het een zooitje wordt in het land, dat de graaiers en de brutalen de dienst uit gaan maken. Het handhaven van de orde, boeven vangen en opsluiten, mensen die hulp nodig hebben de winter door helpen en nog zo wat...

    Eigenlijk ging dat (in het algemeen) heel goed. 't Is alleen jammer als de schurken deel gaan uitmaken van het systeem.
    'Wij zien dat het menselijk ras op het ogenblik politiek verdeeld is in één wijs mens, negen schurken en negentig dwazen op elke honderd.
    bron
    We pruttelen voorlopig nog door. Politiek? Dat is niets voor mij, schat. Ik ben het goed zat...

    Wie deugen er nu eigenlijk niet?

    Dat in het onderwijs niet alles vanzelf gaat is bekend. Het is hard werken geblazen voor leerlingen, docenten en ander personeel. Mediagewijs (in de ruimste zin) worden de problemen in het onderwijs meestal toegeschreven aan de leerlingen (de hersenen zijn nog niet ontwikkeld genoeg of zoiets), docenten (die hebben niet de benodigde vakkennis), de lerarenopleidingen (die zijn alleen maar bezig met competentiegekluns zonder inhoud) en het management (leidinggevenden deugen niet). Dat van die lerarenopleidingen klopt wel, maar de rest is onzin:-)

    Nadat men het management, de leerlingen, de docenten heeft aangewezen als belangrijke bron van de teloorgang van het onderwijs moeten nu ook de ouders er aan geloven. Die zijn te veel met zichzelf bezig, zeg maar, die moeten een veel activere rol spelen in het onderwijs van hun kinderen. Terwijl het idee van onderwijs natuurlijk is dat kinderen leren het zelf te doen.

    Daarnaast is er nog een kwestie over 'gezag en respect'. Docenten hebben geen gezag meer en dwingen (kennelijk) weinig respect af. Dat eerste klopt. Daar hebben we hard voor geknokt. Die zelfingenomen nitwits van vroeger hadden wel gezag inderdaad, maar je had er verder niets aan.:-) Dat tweede is echt onzin. Alleen al het idee dat iemand voor de klas gaat staan dwingt al enorm respect af.

    Kortom: als je (als overheid) nu iets wilt doen aan de problemen in het onderwijs dan moet je misschien eerst 's kijken naar de balk in je eigen oog. Een blinde vink met een balk in z'n oog:-)

    Een nieuwsrubriek is gauw gevuld. Het gaat nergens over, het leidt nergens toe en ondertussen gebeurt er niets. Maar dat is als 22 jaar zo, dus waar maakt iedereen zich dan zo druk om?

    vrijdag 2 december 2011

    Bedachtzaam en complex

    Ik heb de test 'Welke persoonlijkheid hoort bij jouw muzieksmaak?' maar 's gedaan:
    Je staat opvallend open voor nieuwe ideeën. Je bent creatief, nieuwsgierig, probeert graag nieuwe dingen uit en stapt graag buiten de deuren van je eigen cultuur. Je hebt een brede belangstelling, en je maakt makkelijk vrienden omdat je goed met mensen op kan schieten. Je pakt de dingen op jouw manier aan, in plaats van te doen wat gebruikelijk is. Authoriteit en traditionele normen zijn er om kritisch te bekijken, niet om slaafs te volgen.
    Daarna liep de boel een soort van vast...

    Zie Muziek en persoonlijkheid

    Vroeger was alles beter...

    "Het idee dat vroeger alles beter was in het onderwijs kan mogelijk wijzen op een hele bijzondere vorm van geheugenverlies."