"In theory, there is no difference between theory and practice. But in practice, there is.”
Yogi Berra
Pagina's
▼
woensdag 27 juli 2011
dinsdag 26 juli 2011
Studenten en scholieren boos over verplichte iPad
"Een Chinese professor heeft oproer veroorzaakt toen hij zijn studenten vertelde dat ze alleen zijn vak mogen volgen als ze een iPad hebben."
bron
bron
Infodichtheid
Ik heb 't bijna gehad. Ik zal 's een gedichtje schrijven. Hoe moeilijk kan dat zijn?
lero lero lero
echt een heel groot feest
veel geschreeuw
weinig wol
ik
mezelf incluis
wouter de kabouter
gekke henkie
jut en jul
't is wel goed
dikke....
lero lero lero
echt een heel groot feest
veel geschreeuw
weinig wol
ik
mezelf incluis
wouter de kabouter
gekke henkie
jut en jul
't is wel goed
dikke....
zondag 24 juli 2011
Opruiming
Vanaf maandag 25 juli 2011 uur ga ik grote schoonmaak houden in wiskundeleraar.nl. Ik moet eens even kijken hoe ik dat ga doen. Ik gooi eerst alle gebruikers uit de werkruimten van de vakken die klaar zijn. Dat zijn alle vakken behalve een klein aantal vakken van mij. Op een gegeven moment kun je dan wel zien wie nog ergens mee bezig is en wie niet... Studenten die bij geen enkele werkruimte zijn aangemeld kunnen er uit, want wat zouden ze verder moeten doen?:-)
Zoiets moet het worden, denk ik, maar ja, 't is natuurlijk wel vakantie...:-)
Zoiets moet het worden, denk ik, maar ja, 't is natuurlijk wel vakantie...:-)
vrijdag 22 juli 2011
donderdag 21 juli 2011
Eend van de week
Sommige mensen vragen zich misschien af wat de bedoeling was van de eend van de week. Het doel? Dat weet ik zelf ook niet. Het is vanzelf opgekomen. 't Is een soort sidekick. Iets wat een eigen leven gaat leiden. Het heeft eigenlijk weinig met wiskunde te maken maar misschien ook wel...:-)
Het is nog het best te vergelijken met pannenkoeken bakken. Daar hoort echt een Rochefort 8 of 10 bij. Niet om in het beslag te doen maar gewoon om op te drinken bij het bakken. Het heeft op de smaak van de pannenkoeken weinig invloed, maar 't is wel lekker en 't maakt het nog leuker als dat al was.:-)
Misschien is dat wel het idee. Verbind 'wiskunde leren' met plezier maken, interesse opwekken, enthousiasmeren, helderheid geven, uitleggen, ... Dan komt het wel goed. Qua menselijke prestatie is de wiskunde verreweg het leukste vak om te leren. Wat dat betreft zijn Engels of geschiedenis veel ingewikkelder en lastiger.
Die schoolwiskunde had je (in principe) allemaal zelf kunnen bedenken! Maar zonder hulp duurt het waarschijnlijk te lang, dus moet er maar een boek komen en een docent om het allemaal een beetje aan te sturen...:-)
Lijkt me een goed plan.
Het is nog het best te vergelijken met pannenkoeken bakken. Daar hoort echt een Rochefort 8 of 10 bij. Niet om in het beslag te doen maar gewoon om op te drinken bij het bakken. Het heeft op de smaak van de pannenkoeken weinig invloed, maar 't is wel lekker en 't maakt het nog leuker als dat al was.:-)
Misschien is dat wel het idee. Verbind 'wiskunde leren' met plezier maken, interesse opwekken, enthousiasmeren, helderheid geven, uitleggen, ... Dan komt het wel goed. Qua menselijke prestatie is de wiskunde verreweg het leukste vak om te leren. Wat dat betreft zijn Engels of geschiedenis veel ingewikkelder en lastiger.
Die schoolwiskunde had je (in principe) allemaal zelf kunnen bedenken! Maar zonder hulp duurt het waarschijnlijk te lang, dus moet er maar een boek komen en een docent om het allemaal een beetje aan te sturen...:-)
Lijkt me een goed plan.
maandag 18 juli 2011
Ik ben niet gek
"Het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid is soms moeilijk te duiden en 'het verschil tussen wat wij psychisch gestoord en niet-gestoord noemen, is soms kleiner dan je zou denken'. Als iemand op het werk dus zegt 'ik ben niet gek', dan moet diegene dus toch even heel goed nadenken..."
bron
bron
zondag 17 juli 2011
Voortgang
Ik geloof dat ik nu alles voor klas 2 wel klaar heb. Op WISKUNDE basisparagrafen staan alle hoofdstukken voor HAVO 2. Omdat VWO 2 vrijwel hetzelfde is ga ik dat (voorlopig) even nog niet kopiëren. Dat moet makkelijker kunnen... Zie voorlopige voorziening voor een tijdelijke oplossing.
Nu dan verder met klas 3. Nog meer kwadratische vergelijkingen en gelijkvormigheid en nog zo wat... Maar dan weer een stapje moeilijker. Ik moet nog wel een keer iets schrijven over de 'boor en het gat'. Dat 'zoiets' in het onderwijs anders in elkaar steekt, zullen we we maar zeggen.:-)
Nu dan verder met klas 3. Nog meer kwadratische vergelijkingen en gelijkvormigheid en nog zo wat... Maar dan weer een stapje moeilijker. Ik moet nog wel een keer iets schrijven over de 'boor en het gat'. Dat 'zoiets' in het onderwijs anders in elkaar steekt, zullen we we maar zeggen.:-)
vrijdag 15 juli 2011
Gaten en boren
Naar aanleiding van deze vraag in WisFaq moest ik denken aan een uitspraak van Kees Hoogland:
Als iemand alleen een antwoord wil dan zou dat prettig zijn te weten, want een antwoord is zo verkregen:
Dat scheelt dan een hoop gedoe...:-)
"Een klant vraagt in gereedschapswinkel om een boor. De verkoper in de winkel pakt breed uit over de meest prachtige boren die hij nu weer heeft: laatste model, soepel lopend, diamanten punt, nieuwste snufje uit Amerika. Maar de meeste klanten willen helemaal geen boor, die willen alleen maar een gat!"Zo is het maar net...
Als iemand alleen een antwoord wil dan zou dat prettig zijn te weten, want een antwoord is zo verkregen:
Dat scheelt dan een hoop gedoe...:-)
Wiskunde en humor
Heel stiekem heb ik nog wel het plan gehad om een cursus 'wiskunde en humor' te maken. Wiskundigen hebben soms een apart gevoel voor humor. Aanstormende wiskundeleraren moeten daar natuurlijk wel alles van weten. Anders wordt het nooit iets. Maar helaas, het zal er niet meer van komen, denk ik...
...maar deze wil ik natuurlijk niemand onthouden:
Math_problem. Where is the father door amazighno
Zie ook Why ask why? of Zelfverwijzing
Wat je verder ook doet... probeer af en toe de humor in te zien van alles...:-)
...maar deze wil ik natuurlijk niemand onthouden:
Math_problem. Where is the father door amazighno
Zie ook Why ask why? of Zelfverwijzing
Wat je verder ook doet... probeer af en toe de humor in te zien van alles...:-)
Waar ben ik mee bezig?
Vroeger stond er in Twitter zoiets als 'What are you doing?'. Tegenwoordig staat er zoiets als 'What's happening?'. Mijn laatste tweet:
Je zou je natuurlijk kunnen afvragen wat daar nu de lol van is. De wiskunde voor klas 2 is 'an sich' natuurlijk geen probleem. Ik heb wel iets geleerd in de afgelopen 22 jaar onderwijs.:-) Dus waarom nog 's een keer alles opschrijven, uitleggen en structureren?
Allereerst gaat het om de vakdidactiek. Wat is de bedoeling? Waar moet het heen? Wat doet de methode? Vind ik dat ook? Waar wil ik verdiepen? Waar pas ik mij aan? Wat zijn de lange leerlijnen?
In tweede instantie vind ik het gewoon heel leuk om weer 's iets nieuws te maken. Een IPad-vriendelijke website? Wat is dat? Hoe zorg je voor mooie vormgeving (vind ik dan:-), leesbaarheid en inzetbaarheid? Maar ook inhoudelijk moet het een beetje nuttig zijn. Ik stel me voor dat ik niet alleen zelf gebruik, maar dat straks ook mijn leerlingen het kunnen gebruiken om even te kijken wat ze allemaal moeten kunnen en kennen en zo...
Maar misschien is het ook wel therapeutisch! Ik moet tenslotte nog een beetje afkicken van die mallotige hogeschool. Het had zo leuk kunnen zijn, maar 't is voorbij. Het leven gaat verder... Nu ik zo bezig ben met de wiskunde van de tweede klas vind ik dat toch ook wel weer heel leuk. Wat je allemaal moet doen om het een beetje uit te leggen, bij te sturen en zo. Dat is toch ook wel iets hoor. Ik heb er al zin in!
Mede dankzij de website natuurlijk. Een goed begin is het halve werk. Ik wil straks gewoon weten waar ik mee bezig ben en hopelijk is dat dan ook voor de leerlingen duidelijk. Dat ze nog iets aan mij hebben, zullen we maar zeggen. Ik ben benieuwd...:-)
't Hoofdstuk 3 uit getal en ruimte HAVO/VWO klas 2 over rekenen met letters op http://bit.ly/nRa0Hz was wel een klus zeg. Arme leerlingen:-)Daar ben ik dus mee bezig...:-)
Je zou je natuurlijk kunnen afvragen wat daar nu de lol van is. De wiskunde voor klas 2 is 'an sich' natuurlijk geen probleem. Ik heb wel iets geleerd in de afgelopen 22 jaar onderwijs.:-) Dus waarom nog 's een keer alles opschrijven, uitleggen en structureren?
Allereerst gaat het om de vakdidactiek. Wat is de bedoeling? Waar moet het heen? Wat doet de methode? Vind ik dat ook? Waar wil ik verdiepen? Waar pas ik mij aan? Wat zijn de lange leerlijnen?
In tweede instantie vind ik het gewoon heel leuk om weer 's iets nieuws te maken. Een IPad-vriendelijke website? Wat is dat? Hoe zorg je voor mooie vormgeving (vind ik dan:-), leesbaarheid en inzetbaarheid? Maar ook inhoudelijk moet het een beetje nuttig zijn. Ik stel me voor dat ik niet alleen zelf gebruik, maar dat straks ook mijn leerlingen het kunnen gebruiken om even te kijken wat ze allemaal moeten kunnen en kennen en zo...
Maar misschien is het ook wel therapeutisch! Ik moet tenslotte nog een beetje afkicken van die mallotige hogeschool. Het had zo leuk kunnen zijn, maar 't is voorbij. Het leven gaat verder... Nu ik zo bezig ben met de wiskunde van de tweede klas vind ik dat toch ook wel weer heel leuk. Wat je allemaal moet doen om het een beetje uit te leggen, bij te sturen en zo. Dat is toch ook wel iets hoor. Ik heb er al zin in!
Mede dankzij de website natuurlijk. Een goed begin is het halve werk. Ik wil straks gewoon weten waar ik mee bezig ben en hopelijk is dat dan ook voor de leerlingen duidelijk. Dat ze nog iets aan mij hebben, zullen we maar zeggen. Ik ben benieuwd...:-)
donderdag 14 juli 2011
Middelmatigheid
"Zodra de gelegenheid zich ervoor leent, wordt met zeer serieuze blik de set met bekende remmende vragen te stellen. Om vervolgens de reeds tot in den treuren uitgemolken stokpaardjes nog net iets verder uit te melken. En na deze uiteenzetting wordt stemmig besloten dat nader onderzoek gewenst is."
bron
bron
Hoe sluit je een website?
I'm getting the idea, I haven't got a clue.
As my fabulous career ends up dead in the gutter
the stars are shining down right on cue.
De docenten en studenten van lerarenopleiding wiskunde zullen volgend jaar waarschijnlijk in N@tschool verder prutsen. Daarmee gaat een (langgekoesterde) wens van het management en een aantal collega's in vervulling. Ik ben (ergens) nog wel een beetje benieuwd hoe 't zal gaan! Ik weet ook niet waarom. Uiteindelijk zal het wel mee vallen, ergens...:-) Het wordt natuurlijk nooit meer zo leuk als het was, maar men kan niet alles hebben.
Het is voor iedereen, hoop ik, inmiddels helder dat het per 1 september definitief uit is met de pret. Laat dat duidelijk zijn. Ik wil zelf natuurlijk nog wel gewoon alles gebruiken wat ik zo bedacht, gebouwd, uitgevoerd en geschreven heb. Het is tenslotte mijn 'persoonlijk leeromgeving'. Alleen al uit historische of sentimentele overwegingen zou dat al zinvol zijn. Je maakt wat mee...:-) Bovendien is het nog maar de vraag of ik de website (op termijn) niet ga inzetten bij mijn nieuwe baan. Sterker nog: volgens mij ben ik daar al druk mee bezig.
Inmiddels ben ik wel veel wijzer geworden, denk ik. De volgende keer bedenk ik me wel een paar keer voordat ik iedereen maar een beetje gebruik laat maken van de GRATIS voorzieningen. Dat 'afsluiten', zonder dat je daar zelf last van hebt, is nog wel een aparte kunst. Maar dat gaat wel lukken. Voorlopig gaat het goed...:-)
Per 1 september 2011 krijgt de website een andere bestemming. Wat die bestemming precies moet worden is nog niet helemaal duidelijk, maar er komt vast wel weer iets...
woensdag 13 juli 2011
Browsers en zo...
Ik wissel de hele tijd tussen Internet Explorer en Google Chrome. Eigenlijk gebruik ik liever Chrome. Het surft beter en voor mijn weblog schrijven/onderhouden werkt dat beter dan dat Internet Explorer. Op de een of andere manier wil Internet Explorer niet goed inloggen en ben ik (eenmaal ingelogd) dat ikoontje kwijt voor het bewerken.
Maar om webpagina's te schrijven gebruik ik 'htmlArea v2.03 a free WYSISWYG editor replacement for textarea fields.' uit 2002. Dat werkt alleen bij Internet Explorer geloof ik maar dat is wel heel handig. Tegenwoordig zijn er natuurlijk betere oplossingen. Daar moet ik dan maar 's naar op zoek. Maar ik heb al eerder gemerkt dat veel studenten ook geen Internet Explorer gebruiken en dat is dan wel jammer, want van HTML begrijpt ook niet iedereen helemaal...:-)
Maar dat doet er verder weinig meer toe. Voorlopig knutsel ik lekker verder aan mijn IPad-vriendelijk wiskundewebsite voor mijn eigen lessen. 't Is eigenlijk vooral (in eerste instantie) voor mezelf. Ik wil gewoon een goed overzicht van de stof hebben, van al die verschillende niveau's en verschillende boeken. Ik heb dan wel 4 klassen maar wel 10 verschillende boeken. Als je in een klas zowel MAVO-, HAVO- als VWO-leerlingen hebt dan moet je wel een beetje weten wie wat hoe wanneer waarom of niet wat moet doen, zullen we maar zeggen.:-)
Inmiddels wordt het wel zo'n beetje tijd voor vakantie. Ik heb van alle boeken de eerste twee hoofdstukken zo'n beetje verwerkt, soms zelfs al iets meer. Ik heb er al helemaal zin in! Lekker wiskunde doen...:-) Hoe was het ook weer?
Ik ga's wat minder aan 'websites' doen...
Ik ga me richten op mijn primaire taken als docent wiskunde.
Ik ga meer muziek maken...
Ik ga meer tekenen...
Ik ga meer aandacht besteden aan mijn gezin...
Nou volgens mij gaat dat wel lukken... ik kruip er in.
Maar om webpagina's te schrijven gebruik ik 'htmlArea v2.03 a free WYSISWYG editor replacement for textarea fields.' uit 2002. Dat werkt alleen bij Internet Explorer geloof ik maar dat is wel heel handig. Tegenwoordig zijn er natuurlijk betere oplossingen. Daar moet ik dan maar 's naar op zoek. Maar ik heb al eerder gemerkt dat veel studenten ook geen Internet Explorer gebruiken en dat is dan wel jammer, want van HTML begrijpt ook niet iedereen helemaal...:-)
Maar dat doet er verder weinig meer toe. Voorlopig knutsel ik lekker verder aan mijn IPad-vriendelijk wiskundewebsite voor mijn eigen lessen. 't Is eigenlijk vooral (in eerste instantie) voor mezelf. Ik wil gewoon een goed overzicht van de stof hebben, van al die verschillende niveau's en verschillende boeken. Ik heb dan wel 4 klassen maar wel 10 verschillende boeken. Als je in een klas zowel MAVO-, HAVO- als VWO-leerlingen hebt dan moet je wel een beetje weten wie wat hoe wanneer waarom of niet wat moet doen, zullen we maar zeggen.:-)
Inmiddels wordt het wel zo'n beetje tijd voor vakantie. Ik heb van alle boeken de eerste twee hoofdstukken zo'n beetje verwerkt, soms zelfs al iets meer. Ik heb er al helemaal zin in! Lekker wiskunde doen...:-) Hoe was het ook weer?
Ik ga's wat minder aan 'websites' doen...
Ik ga me richten op mijn primaire taken als docent wiskunde.
Ik ga meer muziek maken...
Ik ga meer tekenen...
Ik ga meer aandacht besteden aan mijn gezin...
Nou volgens mij gaat dat wel lukken... ik kruip er in.
dinsdag 12 juli 2011
Einde van een strijdperk
Vanaf vandaag is wiskundeleraar.nl en alles wat daar aan hangt alleen te benaderen met een login en wachtwoord. Bestaande gebruikers kunnen nog steeds inloggen met hun account (zolang het duurt). Maar voor de buitenstaander is het 'einde oefening', finito, terminé, ...
De strijd is gestreden en nog niet alles is verloren, maar het markeert wel het einde van een strijdperk:-)
De strijd is gestreden en nog niet alles is verloren, maar het markeert wel het einde van een strijdperk:-)
Jaaroverzicht gewerkte uren
Aantal dagdelen te veel gewerkt: 19
Aantal weken te veel gewerkt: 4
Moet kunnen toch? Gekke Henkie zeker...
maandag 11 juli 2011
Aliassen
Ik heb inmiddels een hele verzameling aliassen. Je zou bijna denken dat we last hebben van een dissociatieve identiteitsstoornis, maar dat valt wel mee, denken wij:-)
Het zijn meer 'kanten' van dezelfde zaak, zullen we maar zeggen. 't Is handig om de verschillende kanten van je persoonlijkheid te kunnen benoemen. Vaak zijn die 'kanten' wel geïnspireerd door ervaringen, mensen die ik ken en andere invloeden van buitenaf.
Gekke Henkie
Gekke Henkie is die man die altijd alles voor iedereen doet, daar niet voor betaald wordt, weinig terug krijgt maar toch maar gewoon blijft proberen het iedereen naar de zin te maken. Dat laatste is natuurlijk een beetje jammer want zo zit de wereld niet elkaar. Gekke Henkie trekt altijd aan het korste eind. Dat was als kind al zo.:-)
Globe Putrand
Globe Putrand is iemand met ideeën. Hij schopt tegen alles wat niet deugt. Voormalig bewoner van de Zwarte Madonna. Gelooft niet in politiek. Niet in sinterklaas, niet in de ooievaar, niet in de paus en al helemaal niet in het koningshuis. Folklore. Management of collega's dan? Globe Putrand wordt omringd door idioten.
Theo
Theo is de gewone, helderdenkende en hardwerkende conciërge. Geen gelul, maar gewoon aanpakken. Aanspreekpunt voor een ieder met een probleem. Het gaat er niet om wat je zegt maar om wat je doet. Geen woorden maar daden. Iemand met het hart op de goede plaats. Al een tijd niet gezien.
Billy the Mountain
Billy is een goedgeaarde berg. Onverzettelijk en standvastig. Maar pas op! Don't fuck with Billy. Als je over een bepaalde grens heen gaat dan heb je echt een probleem. You're messing with the wrong guy, zullen we maar zeggen. Billy is dan niet te beroerd iemand de grond in te boren.
Wouter de Kabouter
Houdt van bier, borrelnootjes en hardrock. Wil het liefst muziek maken, maar daar komt weinig van terecht. Wouter blijft het proberen en dromen. Het is nog even wachten op de derde CD, maar die komt er vast, denkt hij. Een soort een sprookjesfiguur, ergens...:-)
Meneer Willem
Dat is de wiskundeleraar. Hij doet niets liever dan wiskunde uitleggen aan een iedereen die 't wil horen en soms zelf als ze 't niet willen horen. Beantwoordt vragen, verzamelt leuke wiskundedingen. Verzint nieuwe vakken en doet van alles.
Willem de Zwijger
Deze man vindt dat te veel mensen te veel uit hun nek kletsen. Oeverloos geleuter en ongefundeerde meningen. Daarom doet hij zelf meestal het zwijgen toe of roept 'ik zeg niks'. Dat zouden meer mensen moeten doen, vindt hij.
wlm
Dat is het kind in mij. Dat kind dat maar niet volwassen wil worden en fatsoenlijk deelnemen aan de het maatschappelijke leven. Hij speelt liever met autootjes dan met het meewerkend voorwerp, hij droomt liever van ridders, cowboy's en indianen dan dat hij serieus de vaderlandse geschiedenis bestudeert. Zo'n jochie dat steeds maar achter de feiten aan loopt.
...en dat waren ze wel zo'n beetje denk ik. Als ik iemand vergeten ben dan hoor ik 't wel.:-)
Het zijn meer 'kanten' van dezelfde zaak, zullen we maar zeggen. 't Is handig om de verschillende kanten van je persoonlijkheid te kunnen benoemen. Vaak zijn die 'kanten' wel geïnspireerd door ervaringen, mensen die ik ken en andere invloeden van buitenaf.
Gekke Henkie
Gekke Henkie is die man die altijd alles voor iedereen doet, daar niet voor betaald wordt, weinig terug krijgt maar toch maar gewoon blijft proberen het iedereen naar de zin te maken. Dat laatste is natuurlijk een beetje jammer want zo zit de wereld niet elkaar. Gekke Henkie trekt altijd aan het korste eind. Dat was als kind al zo.:-)
Globe Putrand
Globe Putrand is iemand met ideeën. Hij schopt tegen alles wat niet deugt. Voormalig bewoner van de Zwarte Madonna. Gelooft niet in politiek. Niet in sinterklaas, niet in de ooievaar, niet in de paus en al helemaal niet in het koningshuis. Folklore. Management of collega's dan? Globe Putrand wordt omringd door idioten.
Theo
Theo is de gewone, helderdenkende en hardwerkende conciërge. Geen gelul, maar gewoon aanpakken. Aanspreekpunt voor een ieder met een probleem. Het gaat er niet om wat je zegt maar om wat je doet. Geen woorden maar daden. Iemand met het hart op de goede plaats. Al een tijd niet gezien.
Billy the Mountain
Billy is een goedgeaarde berg. Onverzettelijk en standvastig. Maar pas op! Don't fuck with Billy. Als je over een bepaalde grens heen gaat dan heb je echt een probleem. You're messing with the wrong guy, zullen we maar zeggen. Billy is dan niet te beroerd iemand de grond in te boren.
Wouter de Kabouter
Houdt van bier, borrelnootjes en hardrock. Wil het liefst muziek maken, maar daar komt weinig van terecht. Wouter blijft het proberen en dromen. Het is nog even wachten op de derde CD, maar die komt er vast, denkt hij. Een soort een sprookjesfiguur, ergens...:-)
Meneer Willem
Dat is de wiskundeleraar. Hij doet niets liever dan wiskunde uitleggen aan een iedereen die 't wil horen en soms zelf als ze 't niet willen horen. Beantwoordt vragen, verzamelt leuke wiskundedingen. Verzint nieuwe vakken en doet van alles.
Willem de Zwijger
Deze man vindt dat te veel mensen te veel uit hun nek kletsen. Oeverloos geleuter en ongefundeerde meningen. Daarom doet hij zelf meestal het zwijgen toe of roept 'ik zeg niks'. Dat zouden meer mensen moeten doen, vindt hij.
wlm
Dat is het kind in mij. Dat kind dat maar niet volwassen wil worden en fatsoenlijk deelnemen aan de het maatschappelijke leven. Hij speelt liever met autootjes dan met het meewerkend voorwerp, hij droomt liever van ridders, cowboy's en indianen dan dat hij serieus de vaderlandse geschiedenis bestudeert. Zo'n jochie dat steeds maar achter de feiten aan loopt.
...en dat waren ze wel zo'n beetje denk ik. Als ik iemand vergeten ben dan hoor ik 't wel.:-)
Er moet een hoop begrepen worden
"Als docent moet je de leerlingen die de wiskunde niet begrijpen leren om het wel te begrijpen, de leerlingen die denken dat ze 't begrijpen leren om het te begrijpen en de leerlingen die het begrijpen uit te dagen om het nog beter te begrijpen."
Globe Putrand
Globe Putrand
Zoekmachines
Dit is wel het meest saaie lijstje wat je kunt bedenken:
Zo'n 98.8% van zoekopdrachten die leiden naar WisFaq komen van GOOGLE. Mooi...
Zo'n 98.8% van zoekopdrachten die leiden naar WisFaq komen van GOOGLE. Mooi...
zondag 10 juli 2011
Wikiwijs
Soms doe je de raarste dingen. Ik ging net weer 's even kijken in wikiwijs. Ik hoor er eigenlijk weinig meer over dus ik dacht even dat het misschien... eh.. was opgeheven of zo. Dat (eindelijk) iemand de stekker er uit getrokken had. Maar toch niet!
Vreemd genoeg wordt er van mij verwacht dat ik leermateriaal beoordeel. Allemaal WisFaq en Wiswijzer, dat dan weer wel. Ik vind het allemaal 'geweldig' natuurlijk en alles krijgt 5 sterren. Ik ben niet zo zuinig met positieve feedback. 't Is alleen jammer dat de links allemaal niet werken, maar ja... dat heb ik zelf bedacht.:-)
Ook als je Toon alles klikt blijkt er in eens helemaal geen materiaal te zijn om te beoordelen, dus ik bedoel maar... Je kunt niet alles hebben. Waar moet je 't laten?:-)
VUILNISMAN?!
Vreemd genoeg wordt er van mij verwacht dat ik leermateriaal beoordeel. Allemaal WisFaq en Wiswijzer, dat dan weer wel. Ik vind het allemaal 'geweldig' natuurlijk en alles krijgt 5 sterren. Ik ben niet zo zuinig met positieve feedback. 't Is alleen jammer dat de links allemaal niet werken, maar ja... dat heb ik zelf bedacht.:-)
Ook als je Toon alles klikt blijkt er in eens helemaal geen materiaal te zijn om te beoordelen, dus ik bedoel maar... Je kunt niet alles hebben. Waar moet je 't laten?:-)
VUILNISMAN?!
vrijdag 8 juli 2011
Profiel aangepast
Woef
Het plaatje van Is een vierkant een rechthoek? was aan vernieuwing toe:
Op deze pagina moet het dan zo!?
Op deze pagina moet het dan zo!?
woensdag 6 juli 2011
Stomme overheid
Zo'n bericht als Inspectie verbiedt snipperdag scholieren zet je toch weer aan het denken. Het lijkt me een prima regeling! Maar 't mag niet, volgens de wet. Dat kan best zijn. Zakkenvullen, dom uit je nek kletsen, het onderwijs vernielen dat mag allemaal, maar gewoon iets regelen met schoolleiding en ouders om gezeur te voorkomen, nee dat kan niet. Volgend jaar melden de ouders de leerlingen maar weer gewoon ziek of zo...
Ik weet niet. Ik dacht altijd dat wet- en regelgeving bedoeld was om in gevallen men er onderling niet uitkomt de geschillen te kunnen beslechten. In dit geval begrijp ik niet waarom er moeilijk moet worden gedaan over iets wat verder prima lijkt te werken.
Sterker nog, ik ken overheden die het zelf ook niet zo nauw nemen met de wet- en regelgeving. Ik heb nog een mooi stuk liggen van de advocaten van de gemeente Den Haag waarin de huurbescherming tot op de grond wordt afgebroken. Hoofdargument? Je moet handelen naar de 'geest' van de wet, niet naar de 'letter'. Dat is nog een ander verhaal.
Mooi! Dat zullen we onthouden! Stomme overheid:-)
Ik weet niet. Ik dacht altijd dat wet- en regelgeving bedoeld was om in gevallen men er onderling niet uitkomt de geschillen te kunnen beslechten. In dit geval begrijp ik niet waarom er moeilijk moet worden gedaan over iets wat verder prima lijkt te werken.
Sterker nog, ik ken overheden die het zelf ook niet zo nauw nemen met de wet- en regelgeving. Ik heb nog een mooi stuk liggen van de advocaten van de gemeente Den Haag waarin de huurbescherming tot op de grond wordt afgebroken. Hoofdargument? Je moet handelen naar de 'geest' van de wet, niet naar de 'letter'. Dat is nog een ander verhaal.
Mooi! Dat zullen we onthouden! Stomme overheid:-)
dinsdag 5 juli 2011
Dat is niet van deze tijd
Als je sommige mensen moet geloven dan sleept het zich maar voort in het onderwijs. Nee, het wordt echt de hoogste tijd voor innovatief en creatief onderwijs. Zo heb ik 't begrepen. Maar hoezo? Of zou het vooral bedoeld zijn om boekjes te verkopen? Ik bedoel maar. Een boekje verkopen? Dat is pas 1.0 toch? Als het zo belangrijk is waarom niet ONLINE?
Ik begin toch langzaam maar zeker steeds vaker het gevoel te krijgen dat de praatjes over innovatief, helemaal nieuw en vooral creatief onderwijs vooral bedoeld zijn om eventuele gaatjes in de markt op te vullen of beogen deze gaten te creëren. Wat zeg ik? Te co-creëren zelfs! Leuke bijeenkomsten, adviezen, boekjes verkopen en meer van dat soort dingetjes. Maar dat is niet van deze tijd!
De meer 'reactionaire krachten' roepen steeds maar `het gaat slecht in het onderwijs`, `er moet iets gebeuren` en `help de wereld vergaat`. Daar wordt een mens ook niet echt vrolijk van. Nog erger is dat `op de borst slaan` omdat `ons` kabinet (of wat daar voor door moet gaan) het ene domme besluit na het andere neemt en dat 'ze' dat dan toch maar bereikt hebben. Terwijl tussen `woord` en `daad` nog wel enige afstand te overbruggen is. De voorgenomen maatregelen gaan echt niet werken. Die zijn niet van deze tijd.
Ik ben zelf meer van de praktische uitvoering. Dat is ook niet alles. Waar begin je aan? Hoe kom je er van af? Qua impact en gevolgen voor de rest is het (helaas) dweilen met de kraan open. Ik heb mijn best gedaan maar 't heeft weinig zin. 't Is allemaal leuk en nuttig maar daar blijft het dan ook bij. Kennelijk is 'leren van het gekluns van iemand anders' ook niet meer van deze tijd.
Maar ja, je moet ook de huur betalen en eten. Dus je kunt ook niet alles voor niets doen. Ik ben bijna uitgeprutst. Volgens mij heb ik veel lol gehad. Maar 't is voorbij. Toch heb ik er veel van geleerd. Hoe waardevol is dat? Wat moet je er mee? Kan ik dat ergens kwijt? Wat moet ik nu? Of laten we 't daar maar bij? 't Zal wel vanzelf over gaan. Ik ben eigenlijk ook niet van deze tijd.
Gelukkig hebben we de foto's nog. We zien wel...:-)
Ik begin toch langzaam maar zeker steeds vaker het gevoel te krijgen dat de praatjes over innovatief, helemaal nieuw en vooral creatief onderwijs vooral bedoeld zijn om eventuele gaatjes in de markt op te vullen of beogen deze gaten te creëren. Wat zeg ik? Te co-creëren zelfs! Leuke bijeenkomsten, adviezen, boekjes verkopen en meer van dat soort dingetjes. Maar dat is niet van deze tijd!
De meer 'reactionaire krachten' roepen steeds maar `het gaat slecht in het onderwijs`, `er moet iets gebeuren` en `help de wereld vergaat`. Daar wordt een mens ook niet echt vrolijk van. Nog erger is dat `op de borst slaan` omdat `ons` kabinet (of wat daar voor door moet gaan) het ene domme besluit na het andere neemt en dat 'ze' dat dan toch maar bereikt hebben. Terwijl tussen `woord` en `daad` nog wel enige afstand te overbruggen is. De voorgenomen maatregelen gaan echt niet werken. Die zijn niet van deze tijd.
Ik ben zelf meer van de praktische uitvoering. Dat is ook niet alles. Waar begin je aan? Hoe kom je er van af? Qua impact en gevolgen voor de rest is het (helaas) dweilen met de kraan open. Ik heb mijn best gedaan maar 't heeft weinig zin. 't Is allemaal leuk en nuttig maar daar blijft het dan ook bij. Kennelijk is 'leren van het gekluns van iemand anders' ook niet meer van deze tijd.
Maar ja, je moet ook de huur betalen en eten. Dus je kunt ook niet alles voor niets doen. Ik ben bijna uitgeprutst. Volgens mij heb ik veel lol gehad. Maar 't is voorbij. Toch heb ik er veel van geleerd. Hoe waardevol is dat? Wat moet je er mee? Kan ik dat ergens kwijt? Wat moet ik nu? Of laten we 't daar maar bij? 't Zal wel vanzelf over gaan. Ik ben eigenlijk ook niet van deze tijd.
Gelukkig hebben we de foto's nog. We zien wel...:-)
zondag 3 juli 2011
Cirkelzaag
"A man was killed by a circular saw, and in his obituary notice it was stated that he was ‘a good citizen, an upright man and an ardent patriot, but of limited information with regard to circular saws.’"
– James Baird McClure, ed., Entertaining Anecdotes From Every Available Source, 1879
– James Baird McClure, ed., Entertaining Anecdotes From Every Available Source, 1879
Geflipt
Naar aanleiding van The Flipped Class: What it is and What it is Not een aantal tips t.a.v. de inzet van ICT in het onderwijs:
- Het gaat (altijd) om het leggen van relatie, dus meer individuele aandacht voor studenten, prompte feedback en betrokkenheid.
- Studenten zijn actiever bezig met hun leerproces.
- De docent staat niet in het middelpunt van de belangstelling maar zet klaar, coördineert, stimuleert en enthousiasmeert.
- Onderwijs is altijd een combinatie van instructie, het aanbieden van leerobjecten en studentactiviteiten.
- Studenten die een bijeenkomst missen zouden niets moeten missen.
- De leerobjecten moeten eenvoudig en snel geactualiseerd moeten worden.
- Studenten hebben meer mogelijkheden voor eigen inbreng en werken mee aan hun eigen leerproces en dat van de andere studenten.
Schat? Laat jij het zoogdier even uit?
"Je mag een vierkant dus ook een vlieger of een trapezium noemen. Je kunt een vierkant natuurlijk ook een vierhoek noemen, maar een erg slimme indruk maak je dan niet. Het is hetzelfde als dat je op straat een Golden Retriever ziet lopen en zegt: "Hé, daar loopt een zoogdier..."
Is een vierkant een rechthoek?
Is een vierkant een rechthoek?
zaterdag 2 juli 2011
Deadline? Tijd te kort? Probeer dit 's!
Studententip: Als je nu een deadline hebt voor het inleveren van een verslag o.i.d. en je haalt het niet, doe dan het volgende: stuur een mailtje met een attachment. Stuur echter niet je verslag (want dat is natuurlijk nog niet af!) maar stuur een of ander bestand op (een programma b.v.) maar verander de extentie in '.doc'. De docent zal (na een week of wat?) het bestand openen (misschien) en concluderen dat dit bestand 'beschadigd' is of in ieder geval onleesbaar is. Je zult dan een reactie krijgen dat er iets niet helemaal goed gegaan is. Je kunt dan alsnog je verslag opsturen. Deadline wel gehaald en toch nog een paar weken respijt. Tada! Leuk he?:-)
Nog een tip: bij mij werkt dat niet:-))
Nog een tip: bij mij werkt dat niet:-))
't Is een idee...:-)
Eén van de mooie verhalen die ik ooit gehoord heb van een student is het volgende relaas. Een student vertelde me ooit dat hij zijn eindwerk had opgestuurd naar z'n begeleider en dat het werk beoordeeld werd met een 7. Diploma aangevraagd, diploma in ontvangst genomen en ze leefden nog lang en gelukkig...
Later kwam de student er echter achter dat hij vergeten was zijn eindverslag mee te sturen. Op zich ken ik dat wel. Zo'n 'attachment' meesturen vergeet ik ook nog wel 's. Maar hoe kan dat dan? Een 7 als beoordeling? Zonder eindverslag? De docent heeft kennelijk niet eens de moeite genomen om een poging te wagen om het verslag te openen! En dan toch een 7? 't Is nog een idee!
Maar ja, wat kan je doen? Als student kan je na ontvangst van je diploma moeilijk een klacht indienen!:-)
Ik moet nu ook nog verslagen nakijken voor statistiek 1-3. Eerlijk gezegd ben ik niet erg gemotiveerd meer om dat heel serieus te gaan doen. Waarom geef ik niet iedereen gewoon een 9? Wie doet me wat?:-)
Zo zit ik, denk ik, niet in elkaar. Ik ga dat soort dingen echt lezen, bekijken en proberen zo eerlijk en consequent mogelijk te beoordelen. Eigenlijk ben ik wel een beetje 'gekke henkie', denk ik. Maar ja, aan de andere kant....:-)
Later kwam de student er echter achter dat hij vergeten was zijn eindverslag mee te sturen. Op zich ken ik dat wel. Zo'n 'attachment' meesturen vergeet ik ook nog wel 's. Maar hoe kan dat dan? Een 7 als beoordeling? Zonder eindverslag? De docent heeft kennelijk niet eens de moeite genomen om een poging te wagen om het verslag te openen! En dan toch een 7? 't Is nog een idee!
Maar ja, wat kan je doen? Als student kan je na ontvangst van je diploma moeilijk een klacht indienen!:-)
Ik moet nu ook nog verslagen nakijken voor statistiek 1-3. Eerlijk gezegd ben ik niet erg gemotiveerd meer om dat heel serieus te gaan doen. Waarom geef ik niet iedereen gewoon een 9? Wie doet me wat?:-)
Zo zit ik, denk ik, niet in elkaar. Ik ga dat soort dingen echt lezen, bekijken en proberen zo eerlijk en consequent mogelijk te beoordelen. Eigenlijk ben ik wel een beetje 'gekke henkie', denk ik. Maar ja, aan de andere kant....:-)