Pagina's

vrijdag 30 april 2010

Weekverslag week 17

Deze week gestart met blok 4. De toets van statistiek van de minor van de vorige keer was 'confronterend'. Dat was moeilijker dan we dachten? Waarschijnlijk wel ja, maar dat is juist goed denk ik. Nu niet vergeten om nog een toets te maken...:-)

Het gaat deze week niet meer lukken om een fatsoenlijk plan te maken voor het HAVO-pro-project. 't Wel jammer want de opbrengsten tot zover waren wel herkenbaar. Als we nu 's gewoon wat meer tijd zouden hebben zouden we misschien best een doorwrocht plan hebben kunnen bedenken. Zo'n termijn van een maand lijkt misschien wel iets, maar met alle werkweken, vakanties, toetsweken en zo is er gewoon niet genoeg tijd.

Gisteren voor 't eerst de hele avond les in de deeltijd. Zeg maar van half zeven tot tien uur met ergens een soort van 20 minuten pauze waarvan er effectief 10 minuten over blijven voor een 'frisse neus'. Nu is les in de deeltijd altijd al intensief (vind ik) maar drie en een half uur achterelkaar? Volgens mij is dat niet gezond. Ik word er in ieder geval behoorlijk moe van. Dat 50-minutenrooster is wel een voorbeeld van de zoveelste stupide maatregel vind ik.

Nog idioter is dat de les tot 10 uur duurt en er om 3 minuten voor 10 een soort van brandalarm afgaat. Waarschijnlijk is dat bedoeld als aansporing het gebouw te verlaten. Dat is vreemd als de les nog niet is afgelopen! Wat is dat voor een gedoe? Gelukkig waren de meeste studenten al naar huis...:-)

Ik ben nog steeds een beetje aan het nadenken over een thema voor 'het experiment' bij 'wiskunde en leergebieden'. Volgend jaar ga ik denk ik een ontwerpopdracht doen, maar dit jaar nog even niet. De eerste les is pas op 21 mei dus 't kan nog even.

Al met al schiet het wel aardig op. Eerst maar 's meivakantie vieren en met een beetje mazzel heb ik vanaf 6 juni al zomervakantie...:-)

donderdag 29 april 2010

Verhogen diskvolume mailbox

Regelmatig wordt aan de ICT-afdeling van HR Services gevraagd om de mailboxopslagruimte in Groupwise te verhogen. De HR heeft, onder andere voor de mailboxen, daarom meer diskvolume ingekocht.
Bron: Hint
Het rondpompen van e-mails met grote bijlagen is natuurlijk niet echt een voorbeeld van 'slim ICT-gebruik' zullen we maar zeggen. Dat moet beter kunnen!

maandag 26 april 2010

Grote banden

Dat is dan weer een aardige smoes:
ZOETERMEER - Een 24-jarige automobilist uit Polsbroek (Utrecht) had zondagavond een originele smoes toen de politie hem betrapte terwijl hij met bijna 180 kilometer per uur over de A12 reed.

Hij vertelde de agenten dat zijn snelheidsmeter een te lage snelheid aangaf omdat hij een grote maat banden had. Leuk bedacht, maar het hielp niet. De man moest zijn rijbewijs inleveren, aldus de politie maandag. (ANP/BVDL)
...en een aardig sommetje: hoeveel groter moeten je banden zijn als 180 km/u er op je kilometerteller er uit ziet als 120 km/u?

Over de oplossing kan niet worden gecommuniceerd...:-)

zaterdag 24 april 2010

Weekverslag week 16

Deze week stond natuurlijk in het teken van de excursie naar Gießen. Via Nijmegen naar Gießen... met de auto!

Ik vond de ontdekkingstocht door het donker wel een zeer bijzondere ervaring. Een bezoek aan het muZIEum is alleen daarom al een bezoekje waard.

Verder natuurlijk het startspel, das erste mathematische Mitmachmuseum der Welt - in Gießen, Die Universität Gießen en nog 'so wass'. Ik vond het leuk!

Op donderdag nog een hertoets van 'functies van meer variabelen'. Er stonden weliswaar drie kandidaten op de lijst, maar die waren er in ieder geval niet. Maar B. was er en ik had nog een toets 'differentiaal vergelijkingen' voor C. Beide met voldoende resultaat, dus dat is dan wel weer prettig. Sommige mensen slagen er in om (bij herhaling) precies een 5,5 te halen. Je zou bijna denken dat ik zit te sjoemelen, maar dat is niet zo. 't Was niet nodig...:-))

Vandaag nog even naar Rotterdam geweest voor de lunch met F. Dat was weer reuze gezellig! Met de groeten van R. Lunchen is natuurlijk geen werk, zullen we maar zeggen, dus dat is al beter. Morgen nog een verjaardag... Poepoe, al dat sociale gedoe is wel vermoeiend maar ook wel erg leuk soms.

Kortom: ik heb 't wel weer gehad... Volgende week nog even wat dingen opstarten en dan is het alweer een soort van vakantie. Tada! Dat is beter... voor mij dan, maar voor het 'onderwijs' lijkt me dat toch wat minder allemaal. Meivakantie, Koninginnedag, hemelvaart, ... Er komt geen eind aan. Je zou maar alleen op vrijdag werken...:-))

Al met al was het wel weer een week...

zaterdag 17 april 2010

Weekverslag week 14 en 15

In week 14 de laatste bijeenkomst 'wiskunde & cultuur 2-3' gedaan. De opbrengsten zijn binnenkort in een digitale expositie te bekijken. Ik ben er nog niet aan toegekomen.

Er was een bijeenkomst over de wijziging van het programma voor de deeltijd van 3 naar 4 jaar. Zie aldaar!

Op vrijdag nog een bezoek gebracht aan Havo-Pro: samen werken aan een havodidactiek voor de exacte vakken. We gaan in ieder geval een plan maken, dus dat is dan wel weer aardig, misschien.

Deze week stond meer in het kader van de muziek. Donderdag en vrijdag nog een aantal hertoetsen. Dat ging wel, geloof ik. Hebben we dat vast gehad. Ik heb (bijna) alles al nagekeken en ingevoerd... dus klachten over de kleine kwaliteit zullen we dan niet krijgen.:-)

Verder is er weinig te melden... Ik moet maar 's aan mijn zelfevaluatie gaan schrijven. Ik ben alleen bang dat er vooral een anderenevaluatie wordt. Maar 't is onvermijdelijk.

Daar was ie weer...

Ik had ooit een GRATIS emailadres bij Net@adress 'for live'. Ik had er zelfs een T-shirt van, geloof ik. Totdat het niet meer gratis was...

Toen kregen we GRATIS Blackboard bij Kennisnet. Ook leuk tot het moment dat het niet meer gratis was.

Zo was er ooit GRATIS Collegenet met interessante vragen als:

"ik heb een vraagje..
hoe kun je het beste wiskunde leren?
ik heb vrijdag toets,, en ik moet een goed cijfer halen..
dus hoe leren jullie wiskunde??
en halen jullie er hoge cijfers mee..
alvast bedankt.. "

Totdat het niet meer gratis was...

Nu is het de beurt aan NING. 't Was geinig en GRATIS, maar dat 'gratis' gaat er uit. Op zich zou je natuurlijk voor NING kunnen gaan betalen, maar op de een of andere manier voel ik daar niets voor. We gaan gewoon niet betalen voor iets wat we gratis kunnen krijgen. Ik geloof dat dit soort dingen in 'eigen beheer' toch verreweg het prettigst is.

Het wordt tijd om naar iets anders uit te gaan kijken. Zei er niet iemand dat cursussen met ICT geen lang leven beschoren zijn? Nou wel aan, het bewijs is weer geleverd. Tada!

Nee, jongens en meisjes er bestaat niet zoiets als GRATIS. Het kan een tijdje goed gaan, maar uiteindelijk betaalt er iemand de rekening...

Eerste verschijnselen?

Als je (zoals ik) je collega's een e-mailtje stuurt met onzin (ik had even 'cursushandleidingen' verwart met 'cursusbeschrijving') dan hoop je natuurlijk dat er iemand roept dat je je vergist hebt, dat er iemand misschien zelfs vraagt waar je 't over hebt... of zoiets...

Dat dit niet gebeurt kan volgens mij een paar dingen betekenen:

1. Laat maar kletsen
2. Het is niet de moeite om te lezen
3. We gaan niet reageren en al helemaal niet op onzin

In alle gevallen moet je dan toch wel concluderen dat je eigenlijk net zo goed niks kan zeggen. Gewoon lekker zwijgen en vooral niet reageren...

Dat is eigenlijk ook wel de 'tragiek' van mijn werk op de lerarenopleiding. Men laat mij m'n gang gaan, maar of ik nu 'echt' serieus genomen wordt? Het zou me niks verbazen als...

Is dat erg? Soms denk ik dat anderen daar best iets van zou kunnen leren als ze zouden willen. Soms merk ik wel 's zoiets bij studenten, dat ze iets leren, bedoel ik. Maar bij collega's is dat toch niet helemaal een optie. Misschien vergis ik me er ook wel in. Ik doe wel van alles (ik experimenteer er vrolijk op los), maar dat is dan vooral een lokaal voordeel (voor mezelf), maar geen generieke of toepasbare kennis en ervaringen waar je iets mee kan in een breder perspectief.

Daarnaast hoop je natuurlijk altijd dat de eerste verschijnselen van het verval van je geestelijke vermogens door je omgeving worden opgemerkt. Je hoopt dat men niet te beroerd is om je daarvan (subtiel of recht voor z'n raap) op de hoogte te brengen. Zelf merk je daar natuurlijk niets van. 't Is net als met het geheugen. Dat kachelt zienderogen achteruit (denk ik), maar ja... hoe kom je daar achter?

Misschien gaat daar in de nabije toekomst toch nog iets aan veranderen. Er zit toch nog wel iets in het 'vat' zullen we maar zeggen. Ik ben heel erg benieuwd, maar daarover misschien later meer...

vrijdag 16 april 2010

Bruggen

"The hardest thing to learn in life is which bridge to cross and which to burn."
David Russell

Professionalisering

Meestal lees ik e-mails met het woord 'professionalisering' niet. Het gaat meestal nergens over behalve dan de boodschap dat je als docent moet professionaliseren. Ik weet nooit precies wat 'men' daar mee bedoeld. Doe ik iets niet goed? Heb ik een memo gemist? Wat is de bedoeling?

Maar in het laatste aanbod staan een aantal suggesties. Ik zal 's even kijken of ik daar iets mee kan:

Er is o.a. nog plaats bij de cursussen:

- Stemgebruik voor de docent
- Training ter voorkoming van RSI/CANS
- Timemanagement
- SmartSite
- Perfect Nederlands
- Verzuim procedures en wetgeving

Tja... 't is treurig. Na 21 jaar doet mijn stem het nog, dus dat zal 't probleem niet zijn. Als ik RSI zou krijgen (bestaat dat dan?) dan had ik dat toch al wel moeten hebben inmiddels. Timemagagement is volgens mij een eufemisme voor professioneel de kantjes er van af lopen. Daar ben ik heel erg goed, dus dat heb ik zeker niet nodig. Ik heb er ook geen tijd voor. SmartSite? Dat moet je niet willen, denk ik. Perfect Nederlands? Dat zou leuk zijn, maar in 't algemeen heb hun daar meer moeite mee, zullen we maar zeggen... Ik denk dat 'verzuim procedures' één woord is dus moet er iemand eerst maar 's die cursus 'perfect Nederlands' doen. Bovendien zou ik niet weten waar dat over gaat, dus heb ik 't zeker niet nodig.

Kortom: mijn professionalisering moet nog maar even wachten. Dus ik prutsel voorlopig nog maar even verder. Ik geef toe, erg professioneel is het niet, maar ja... je moet toch wat.

donderdag 15 april 2010

Wat is een assenstelsel?

"Leraren met een pabodiploma zijn gewild in het praktijkonderwijs en leerwegondersteunend onderwijs van het vmbo. Ze krijgen veel waardering voor hun pedagogische didactische kwaliteiten en leerlingenzorg."
bron

maandag 12 april 2010

Waarom? Daarom!

"Uit de interviews blijkt dat universitair opgeleiden uit een arbeidersmilieu veel hinder ondervinden bij het maken van carrière."
Hoogopgeleide uit arbeidersmilieu heeft het moeilijk

Belang van ICT?

“Technology will not replace teachers but teachers who will use technology will replace the ones that don’t”
Via Belang van ICT?

zondag 11 april 2010

Waarom je op het werk niet kunt werken

"Duidelijk is in ieder geval dat de meeste mensen sociale dieren zijn die contact via sociale netwerken niet beschouwen als volwaardig alternatief voor contact in het analoge leven. Vaak is het ook geen volwaardig alternatief maar als het gaat om werk en kennis delen is het -wat mij betreft- toch wel een heel goed én interessant alternatief."
bron: mijns inziens

Radiohead - A Reminder

If I get old
I will not give in
But if I do
Remind me of this

Remind me that
Once I was free
Once I was cool
Once I was me

donderdag 8 april 2010

Een opdracht in de soep

Je hoort wel 's zeggen dat WEB2.0 en zo uiteindelijk leidt tot vermenging van het werk met je privéleven. Ik denk dat dat wel klopt. Zo moet ik nu kiezen: zal ik een kop soep nemen of kijk ik nog even een opdracht na? Ga ik nu dat boekje lezen over HAVO-didactiek of zal ik nog 's een potje koffie zetten? Ga ik nog een 'frisse neus halen' en op het balkon zitten? Of zal ik nog 's wat verder schrijven aan 'ICT en onderwijs en andere ongemakken…'.

Maar eigenlijk ben ik vandaag vrij. Ik hoef eigenlijk niks... dus neem ik maar een kop soep... maar eerst een pafje...:-)

woensdag 7 april 2010

Deeltijd van 3 naar 4 jaar

Vandaag nog een bijeenkomst bijgewoond over de wijziging van het programma voor de deeltijd van 3 naar 4 jaar. Op zich lijkt dat wel een soort van prima plan. In de praktijk is een programma van 3 jaar voor studenten met weinig of geen vrijstellingen vrijwel niet te doen. Zo'n programma van 4 jaar geeft een realistischer beeld. Dat scheelt dan ook een hoop teleurstelling, zullen we maar zeggen.

Eén van de hoofdzaken is dat de voltijd- en deeltijdopleiding qua cursussen, vakomschrijving en zo gelijk zijn. Inhoudelijk is dat bij wiskunde niet zo'n probleem, denk ik. Qua aanpak en didactiek zijn (en blijven) er natuurlijk wel verschillen. Ik schreef er al eerder over leerstrategieën.


Er zijn nog wel wat beren op de weg. Ik geloof niet dat die beren snel verdwenen zullen zijn, maar zo is iedereen wel gewoon lekker bezig.

De 'oude' opzet van een helpdesk voor ICT voor jaar 1 kwam ook nog even langs. Als je ergens zo lang werkt dat 'oude zakken' weer als 'nieuwigheid' worden gepresenteerd lijkt het tijd te worden om je ernstig achter de oren te krabben. Ik heb er gelukkig verder niets meer mee te maken, anders zou je nog bijna gedeprimeerd raken.

Eigenlijk zou er voor docenten maar één vraag moeten zijn: 'welk onderwijskundig doel wordt er met deze maatregel gediend?' Ontbreekt een zinnig antwoord op deze vraag dan weet je wel ongeveer hoe laat het is.

Live & let die

Ik begrijp eigenlijk zelf niet zo goed wat ik doe in een organisatie die maar niet wil begrijpen wat je allemaal met ICT in het onderwijs kan doen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven, maar dat lijkt niet te werken. Ik merk verder helemaal geen verbetering met (zeg maar) 5 of 6 jaar geleden.

Hupsaké, hupsaké!


Ik ben er nog niet uit. Veel haast heb ik niet. Met een beetje mazzel (of als God het wil) heb ik nog maximaal 15 jaar om te proberen het onmogelijke te bewijzen!

"If I ever get out of here
Thought of giving it all away
To a registered charity
All I need is a pint a day
If I ever get out of here
If we ever get out of here"
Band on the run - Paul McCartney

dinsdag 6 april 2010

Bifurcatie

"The bifurcation of learning experiences for young people is bound to call the institutional identification of schooling and learning into question in the coming years."
bron

Minivakantie

Mijn onverwachte minivakantie zit er weer op. Ik heb de afgelopen week vooral niks gedaan. Morgen moet ik weer aan de bak.

Ik heb deze week nog wel wat opdrachten nagekeken, een aantal vragen beantwoord in WisFaq, een paar websitefouten uit WisFaq gehaald en wat verbeteringen aangebracht aan wiskundeleraar.nl

Ik heb nog een paar veranderingen voor de vakken van volgend jaar in overweging genomen. Daarnaast nog 's nagedacht over 'achtergronden' en 'wensen' voor mijn taken van volgend studiejaar. Daarover wellicht later meer...

...en ik ben een lijstje aan het maken van 'maatregelen' van de afgelopen jaren. Van 'functiewaardering' tot 'collegameters', van 'cursusevaluaties' tot 'het 50-minutenrooster'. Ik wil niet veel zeggen, maar erg zinnig lijkt het me allemaal niet.

Kortom: waarschijnlijk zit de volgende zinloze maatregel er al weer aan te komen. Het zou beter zijn als het management de maatregelen af en toe eens zou evalueren.

maandag 5 april 2010

Weekverslag week 13 deel 3

T. heeft (zo te horen) na een half jaar op de opleiding goed begrepen wat 'competentiegericht opleiden' inhoudt. T. vindt namelijk dat hij tijdens de stage, naar aanleiding van de feedback en de ervaringen veel meer leert dan van de verplichte keuzeopdrachten van 'stage jaar 2'. Eerlijk gezegd, denk ik, dat ie daarmee wel een punt heeft. Dat was toch het idee van competentiegericht opleiden?

Tijdens het uitvoeren van je beroep (stage als kenmerkende beroepssituatie) kom je er achter wat je allemaal al kan, wat je nog moet leren en waar je 'sterke' en 'zwakke' punten liggen. Wat ga je er aan doen? Wat heb je nog nodig? Reflecteren, bijstellen, zoeken, tada, en zo... dus!

Die zaken horen dan in je portfolio aan bod te komen. Dat is een intellectuele inspanning in de zoektocht naar de vervollediging van je eigen ontwikkeling, zullen we maar zeggen. Dat zal dan uiteindelijk moeten leiden tot een ontwikkelingsportfolio waarmee je laat zien welke ontwikkeling je hebt doorgemaakt. Dat is voor iedere student natuurlijk anders! Dat was namelijk het idee!

Dat is dus heel iets anders dan zo'n beetje 'dingen' uit je 'duim te zuigen' met als enige doel te voldoen aan de verplichte keuzeopdrachten. Daar leer je natuurlijk helemaal niets van. Volgens mij heeft T. hier wel een punt! Wat zeg ik? Tien punten! Heel goed!

Weekverslag week 13 deel 2

Met M. blijft het (zo te horen:-) lastig. Als je stage loopt dan heb je natuurlijk feitelijk weinig te vertellen. Je bent (zogezegd) niet in de positie om gelijk te hebben. Het is niet helemaal uitgesloten dat je dat wel hebt. Ik zou denken als een stageaire van mening is dat ie 't beter weet dat ie daarmee (in principe) op weg zou kunnen zijn om een hele goede docent te worden!

Dat lijkt me nu juist zo leuk van stageaires begeleiden. Die lui zouden best wel 's goede ideeën kunnen hebben en in ieder geval de kans moeten krijgen om hun inzichten te toetsen aan de praktijk.

Dus ik hoop dat M. zich (voorlopig) aan de 'buitenkant' schikt naar de realiteit maar vast houdt aan z'n eigen ideeën, inzichten en idealen! Hou je taai! Laat je niet gek maken! Geen cola geven!:-)

zaterdag 3 april 2010

Dat is te moeilijk

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en 't is een vierkant.

Ok, ik geef het op! Ik zie wel 12 parallellogrammen en nog 9 ruiten. Dat is dan samen wel 21 vierhoeken, maar vierkanten heb ik niet kunnen ontdekken.

Zelfs als je 't ziet als een ruimtelijk figuur is het nog lastig. Dat lijkt toch niet erg gelukt dan, maar misschien moet je dat (heel) ruim zien:-)

Dat kan toch allemaal maar. Op grooveshark.com kan je voor $3 per maand van de reklame af. Ik geloof dat ze gisteren er ook een 1-april-grap hadden over audioreklame tussen de nummers door. Ik schrok al...:-)

Reklame!? De een nog dommer dan de ander en je wordt er werkelijk mee doodgegooid. Maar ja, kennelijk is het nodig en waarschijnlijk zal het wel zin hebben... Misschien? Nee... misschien een beetje, maar misschien ook wel niet.

donderdag 1 april 2010

Trap er niet in!

Morgen is het 2 april... haha... 1 april!