Pagina's

donderdag 29 oktober 2009

Vakken in blok 2

In blok 2 ga ik de volgende vakken doen:
  • Taal van de wiskunde 2 vt (toets)
  • Statistiek 1-2 vt (toets)
  • Analyse differentiaalvergelijkingen vt (toets)
  • Wiskunde & cultuur 2-2 vt
  • Analyse: functies van meer variabelen dt (toets)
  • Wiskunde & leergebieden dt
Het begint zo langzamerhand op werk te lijken. Dat was niet de bedoeling, maar deze keer moet 't maar...:-)

Vreemd genoeg gaat het altijd zo. Blok 2 wordt dus een beetje afzien. Hopelijk komt het dan in blok 3 en 4 weer allemaal goed. Want als het niet uit de breedte komt dan moet het maar uit de lengte... of andersom natuurlijk...

woensdag 28 oktober 2009

Smurfolutie

Het zoekwoord van deze week is smurfolutie. Je zou denken dat zoiets niet bestaat, maar 't bestaat echt. Het komt zelfs voor in het Examen VMBO-BB maatschappijleer. 't Is best dolle pret zo'n examen...:-)

Nog doller is dat dit bericht binnen 10 minuten als resultaat in GOOGLE al wordt weergegeven. Dat is toch wel bijzonder ergens. Dat biedt toch interessante perpectieven...:-)

dinsdag 27 oktober 2009

Rekenfoutje

"De 'theorie' dat in 2012 de wereld vergaat, omdat dan de Maya-kalender zou aflopen, is gebaseerd op een simpele rekenfout. De hype, waarvan zelfs een bioscoopfilm is gemaakt, is onterecht: als de wereld al vergaat, dan is dat pas in 2208."
bron

Krakende wagens

Web2.0 gaat over:

'het verbinden van mensen... mensen die delen, uitwisselen en samenwerken...'
Michael Welsh

Hoe en waarmee mensen dat doen doet er eigenlijk niet zo veel toe. Je zou kunnen zeggen dat alles wat daar niet in voorziet (in fysieke of psychologische zin) of dat zelfs in de weg staat niet altijd even zinvol is. Het is niet zo moeilijk om te begrijpen waarom sommige mensen liever vast houden aan het oude.

Ik heb sinds kort een soort van nieuwe auto. Niet helemaal nieuw maar in ieder geval nieuwer dan alle voorgaande modellen. Tot voor kort was ik heel tevreden met die oude bak. Ik kon gewoon van A naar B en ik was nooit te beroerd om met het kreng even naar Zuid-Frankrijk te tuffen. 't Ding deed het altijd, ik heb nooit 'stil gestaan' en ik begrijp eigenlijk niet waarom ik uberhaupt lid ben van de ANWB, want die heb ik in 10 jaar niet nodig gehad. Dus waarom moeilijk doen?

De 'gebruikers' van dit vervoermiddel 1.0 riepen al wel 's dat stuurbekrachtiging misschien toch niet zo gek zou zijn en zo... Maar ik probeerde dat altijd te negeren. Hij is weliswaar oud, maar wel allang afgeschreven dus waarom zou je dan geld uitgeven als dat niet nodig is?

Maar dat is eigenlijk wel een beetje onzin. Dit nieuwe automobiel doet wat dat oude ding ook deed. Je verplaatsen van A naar B en weer terug. Maar eh... ik ben eigenlijk dom dat ik dat niet eerder heb gedaan. Het ding verbruikt minder benzine, de klimaatbeheersing is prima, hij is veiliger, remt beter, schakelt beter, ik rij relaxter, we hebben zelfs airco, hij klinkt beter (qua muziek!), comfortabeler, zit beter,... Kortom: het rijden is gewoon 32 keer zo aangenaam dan met dat oude kreng. Wist ik veel...:-)

Kijk: zo werkt dat. Als je alleen een hamer hebt ziet alles er uit als een spijker. Ik heb spijt dat ik niet eerder overgegaan ben tot de aanschaf van zo'n vervoermiddel 2.0. Het kost wat, maar dan heb je ook iets.

Die oude bak had nog best 50.000 km mee gekund, maar stel je nu 's voor dat ik daar op had moeten wachten? Dan was ik, denk ik, niet voor 2020 aan een nieuwe toegekomen. Dat zou dan toch wel jammer geweest zijn. Wat een gesukkel...:-)

Wel aan. Misschien moeten we qua 'ICT & onderwijs' ook maar 's naar aan een nieuw vervoermiddel gaan denken...

zondag 25 oktober 2009

Zwarte Piet

Een aardige presentatie over dirigeren:
"An orchestra conductor faces the ultimate leadership challenge: creating perfect harmony without saying a word. In this charming talk, Itay Talgam demonstrates the unique styles of six great 20th-century conductors, illustrating crucial lessons for all leaders."
Zie Itay Talgam: Lead like the great conductors
Maar (zoals zo vaak bij dit soort 'grappen') vraag ik me wel af wat je er nu mee moet. De kwalificatie 'crucial lessons' suggereert in ieder geval dat je er iets mee moet. Wat heb ik er aan? Als docent kun je je zelf toch moeilijk vergelijken met een dirigent.

Het 'orkest' van een docent bestaat deels uit onwillige muzikanten waarvan een deel nauwelijks een instrument kan of wil bespelen, geen zin heeft om zich er in te verdiepen of zelfs nog niet weet of hij/zij wel uberhaupt in een orkest wil spelen. Die muzikanten in zo'n 'echt' orkest zijn ook vast niet competentiegericht opgeleid. Die hebben waarschijnlijk het grootste deel van hun leven geoefend, geoefend en nog meer geoefend. Als je in zo'n orkest de verkeerde noten speelt knikkeren ze je er zo uit.

Daarnaast is zo'n uitvoering het resultaat van lange voorbereiding, ernstige gesprekken en nog zo wat. Uiteindelijk lijkt het soms misschien alsof die dirigent niet zo veel doet, maar 98% van het werk zie je niet.

Dat laatste is overigens wel herkenbaar. Als je ervaren docenten soms bezig ziet dan lijkt het ook wel alsof ze weinig moeite moeten doen om de zaak aan de gang te houden. Maar ook dat is slechts schijn. Daar is toch wel 't een en ander aan vooraf gegaan en er gebeurt meer dan je kan zien. Misschien zijn dat wel de 'cruciale lessen': soms zie je dingen niet, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Daar kunnen sommige mensen dan misschien inderdaad wel iets van leren. Maar daar over later meer...

donderdag 15 oktober 2009

Web2.0 en digitale didactiek

Morgen is het dan weer zover. Ik ga de studenten van de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' proberen uit te leggen wat dat webtwopointo nu eigenlijk is en wat je daar mogelijkerwijs in het onderwijs mee zou moeten. Naast de 'taxonomie van Bloom' doe ik altijd 'wat is digitale didactiek?'. Dat laatste is vooral handig als je ooit moet verantwoorden waarom 'de inzet van ICT' zinvol zou kunnen zijn en wat dan de meerwaarde is.

Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen. Ik krijg assistentie van o.a. Michael Welsh, Wim Veen, Robert-Jan Simons en nog zo wat... dus dat kan bijna niet mislukken:-) Waarschijnlijk ga ik ook nog iets doen met leerstrategieën. Ik ben inmiddels kwijt waar dat nu weer precies vandaan kwam maar ik vond het zelf nogal verhelderend. Het verklaart in ieder geval sommige opmerkelijk verschillen in lesbeleving en werkhouding van voltijd- versus deeltijdstudenten.


Kortom: ik ben weer 's benieuwd. Tot nu ben ik lerogewijs nog maar heel weinig mensen (zeg maar geen) tegengekomen die er iets van begrijpen. Terwijl ik er toch wel vrij zeker van ben dat een beetje 'digitaal verbonden' zijn met de rest van de mensheid heel erg leuk, stimulerend, leerzaam en nuttig kan zijn... en op de keper beschouwd enorm veel oplevert aan ideeën, inspiratie, kennis, contacten, euro's en nog zo wat. Maar ja, 't moet niet natuurlijk. Graag of niet, zullen we maar zeggen.:-)

Gooi maar in mijn pet

Ik schreef al eerder over het het rondpompen van hetzelfde. Op Edurep.nl kom je gewoon weer dezelfde zooi tegen als op al die andere bakken met rommel:

...en dat is nog steeds gewoon gepikt uit WisFaq.

De eerste verwijzing van deze zoekactie is ook wel grappig.... Wel een beetje slordig, maar waarschijnlijk ook gewoon blind gecopieerd, zullen we maar zeggen...:-)

Nou ja, verwarrend is het natuurlijk wel. Zie ook Mashup in de praktijk.... Ik bedoel als je dan nog niet het spoor bijster raakt dan weet ik het ook niet.

Maar als je nu al die davindi's, samenzoekendingen, edureps, e.d. in een 'database' gooit en dan nog even flink schudden? Dan ben je, volgens mij, klaar voor wiskunde wat wikiwijs betreft? Kosten? No. Opbrengst? No. Dat is dan toch mooi verdiend. 't Geld is uitgegeven. Plasterk blij... en dan kunnen we verder gewoon weer aan het werk.

Af en toe twijfel ik wel 's, maar nu weet ik het zeker. Gooi maar in mijn pet.

dinsdag 13 oktober 2009

Ik was 't even helemaal zat...

Die piramides als logo was erg leuk, vond ik, maar ineens was ik 't zat:


Ach ja. 't Is weer 's wat anders... maar er is wel een soort van interessante ontwikkeling t.a.v. wiskundeleraar.nl aan de gang. Tenminste... als het allemaal goed afloopt. Ik moet er nog eens naar kijken. Ik zal er in een later stadium nog wel 's iets over schrijven, maar 'geinig' is het wel.

In principe is veel ICT een kwestie van 'trial & error'. Je probeert 's wat, prutselt en experimenteert. Meestal werkt dat niet. Mijn CMS? Mislukt! Mijn online studiegids? Mislukt! Een levendig forum? Mislukt! Collega's en studenten die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de website? Mislukt! Kortom: bijna alles mislukt!

Als je dan nog alle WIKI's, NING's, GOOGLEREADER, Delicousopdrachten, BLOG's en andere mislukkingen er bij betrekt mag je toch wel stellen dan 95% van wat ik probeer jammerlijk mislukt. Leuk bedacht, maar niet erg relevant. We hebben wel lol en we leren ook wel iets maar verder? Eigenlijk willen we helemaal niet delen, communiceren, co-creëren, sociaal doen of bijdragen aan... denk ik. Het kan wel, maar waarom zou je dat willen? Wel halen maar niet brengen! Zoiets...

Feitelijk is wiskundeleraar.nl voor mijn collega's vooral een vergaarbak van WORD-documenten (PDF's mag ook:-) en een mededelingenbord. Van de aanwezige mogelijkheden wordt misschien 5% gebruikt. Het ziet er ook niet naar uit dat iemand zich verder in wil verdiepen in de mogelijkheden. Dat is allemaal niet erg, maar er zou, met een beetje moeite, zo veel mogelijk kunnen zijn. Voor een bak documenten en een mededelingenbord heb je natuurlijk geen webappplicatie nodig. Dat konden we al! Dus...!@#?

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een ELO. Als het niet meer is dan een verzameling WORD-documenten en het aanmaken van een projectruimte waar verder geen tekenen van leven te bespeuren zijn heb je daarvoor geen ELO nodig. Kortom: nut en noodzaak zijn nogal betrekkelijk. Ik hoor studenten nog wel 's spreken over het inleverprogramma als ze 't over de ELO hebben. Maar dat inleveren van opdrachten is nog wel een soort van handige functionaliteit.

Dat was zo'n beetje mijn toestand van een paar weken terug. 't Is net als fietsen. Als je stil staat dan val je om. Deze toestand van ervaren zinloosheid stopte toen ik enkele weken geleden bedacht dat het inleveren van het werk via mapjes en 't feedback geven zoals ik dat al enkele jaren doe bij het vakproject 'wiskunde en ICT' misschien ook wel een soort van handig zou kunnen zijn voor anderen vakken.

Het zou misschien ook nog wel 's kunnen gaan werken. Tot nu toe lijkt het daar wel op. Het 'mapjes maken' is de eerste keer nog wel een beetje lastig, maar als je dat eenmaal door hebt en je weet hoe netstorage werkt en zo dan is het wel handig.

Zoiets kan natuurlijk altijd nog veel beter, maar 't begin is er. Zo zie je maar weer: alles heeft zin! Na die mislukte pogingen zou je 't eigenlijk op moeten geven (dat zouden meer mensen moeten doen), maar ja 'ergens' heb je wel 't gevoel dat de website bijdraagt aan iets en ik kan vooral zelf niet zonder:-)

Dat het ondanks alle mislukte plannetjes uiteindelijk toch weer (beter) werkt vind ik dan toch wel geinig. Wie weet waar we nog 's op uitkomen!

Docenten zouden meer moeten denken in termen van 'wat wil ik?' dan in termen van 'wat kan er?'. Er is gewoon geen grens aan wat er kan! Alles kan! Wat je kan bedenken kan je maken!

Zie Portfolio`s in een werkruimte voor meer over mapjes, feedback en nog zo wat... Op een overzicht van alle andere mislukkingen...:-)

maandag 12 oktober 2009

Go with the flow...

Look what I found:
Binnen de HR is n@tschool als ELO gekozen en wordt (of zal bij CMI ooit...) maar zover ik dat kan overzien en reacties hoor is het gebruik vooral als een veredelde bewaarplaats van documenten zoals modulewijzers, sheets, opdrachten enz. Niet een ELO maar een DMS van onderwijsartifacten met de interactie van nul-komma-nul.
bron
Go with the flow, zullen we maar zeggen...:-)

zaterdag 10 oktober 2009

't Is hier fantastisch...

Het werken op deze opleiding is echt fantastisch. Ik heb 'echt wel' de leukste baan van Nederland. Je maakt van alles mee en de dingen gaan nooit zoals je denkt dat ze zullen gaan. Net als je 'dingen' begint te begrijpen wordt alles weer snel veranderd, want stel je voor...

Ondanks het gegeven dat ik slechts een halve baan heb (met dito salaris) hoef ik me nooit te vervelen, want zelfs als ik gewoon doe 'wat moet' dan werk ik gemiddeld zo'n 30 uur per week. Daarnaast krijg ik alle ruimte om geheel naar eigen inzicht allerlei dingen doen die (denk ik) nodig en/of handig zijn. Gelukkig dat daar dan zo'n riant (half) salaris tegenover staat anders zou ik toch beter iets anders kunnen gaan doen.

De laatste tijd moet ik steeds denken aan mijn persoonlijk beginselprogramma. Eén van de principes is dat je je nooit verantwoordelijkheid op moet laten dringen over zaken waar je geen zeggenschap over hebt.

De afgelopen week is duidelijk geworden dat als je 'intakegesprekken' doet je gewoon de regels moet toepassen en vooral NIET naar eer en geweten moet proberen een studeerbaar programma te maken dat een beetje recht doet aan de eerder verworven competenties van een student. Dat staat leuk in de folders maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je daar dan ook probeert enigszins aan tegemoet te komen.

Ook moet je niet proberen om bijvoorbeeld bij studenten die al een onderwijsbevoegdheid hebben een programma te maken dat een beetje snel en doeltreffend zou kunnen gaan werken. Dat is leuk voor de folders maar in de praktijk is dat niet mogelijk. Omdat zo'n intakegesprek kennelijk niet veel meer is dan een administratieve excertitie ga ik daar mijn kostbare tijd niet meer aan besteden!

Die nieuwe regels (het college van bestuur heeft kennelijk behoefte aan een statement) hoor je dan een paar dagen voordat de intakegesprekken plaats moeten vinden. Dat is niet 'echt prettig'. Alles wat ik tijdens open dagen heb staan roepen is daardoor inmiddels wel volstrekt achterhaald. Dat is toch geweldig!

Als docent met de beste bedoelingen sta ik dus twee keer ernstig voor aap. Studenten zullen wel denken: die man weet er ook niks van. Just another monkey. U wordt bedankt. Open dagen? Nee, dat ga ik ook niet meer doen, denk ik.

Ondertussen lees ik in de mail een bericht van de centrale medezeggenschapsraad:
De agendapunten waren de invoering en toepassing van het nieuwe systeem van Planning en Taaktoedeling Docenten (PTD) en de effecten van de maatregelen rondom de intensivering van het onderwijs. Er zijn rondom beide zaken ernstige zorgen uitgesproken.
Goh... dat is verrassend! Je verhoogt de contacttijd met 25% zonder dat er iets tegenover staat en dat blijkt dan toch wel enigszins niet helemaal te werken... misschien...

Ik begrijp dat niet. Ik ben juist ontzettend blij met deze sigaar uit eigen doos. Ik vind les geven verreweg het leukst dus dat kan mij niet lang genoeg duren. Bovendien vind ik het gewoon leuk om dingen te verzinnen dus als je meer lestijd hebt moet je ook meer verzinnen, dus ik ben er juist heel erg blij mee...

Ik heb niet te klagen. Ok, ik geef toe: 't komt misschien allemaal niet erg professioneel over maar hé... voor mij is het maar gewoon een hobby. Ik noem het altijd wel 'werk' maar dat is natuurlijk onzin. Tenslotte zijn we allemaal maar goedwillende amateurs met een riante reiskostenvergoeding...:-(

Kijk dat is ook nog een idee...

"Every seven years, designer Stefan Sagmeister closes his New York studio for a yearlong sabbatical to rejuvenate and refresh their creative outlook. He explains the often overlooked value of time off and shows the innovative projects inspired by his time in Bali."
Talks Stefan Sagmeister: The power of time off

vrijdag 9 oktober 2009

VO-content

Via dit bericht op wikiwijs kwam ik op vo-content.nl terecht:
VO-content is een zoekportaal voor open gedigitaliseerd leermateriaal voor het voortgezet onderwijs. Doel is het aanbod van open leermateriaal zo transparant en bruikbaar mogelijk te maken voor gebruikers in het voortgezet onderwijs.
Ik was er zo beetje aan het kijken (je moet tenslotte een beetje bijblijven). Ik kwam zomaar iets 'bekends' tegen:

Maar 't komt gewoon van de leermiddelendatabase van de digitale school:


Dat was dat ding waar ik in mei 2009 al 's op gereageerd had:


Dat had niet veel zin, want kennelijk komt er verder nooit iemand. Gelukkig is het 'compliment' nu ook te vinden via VO-content.

Ik geloof dat ik dit bedoelde met 'geld verdienen met het rondpompen van dezelfde rotzooi'. Moeten we hier dan content mee zijn? Ik denk het eerlijk gezegd niet... Transparant? Nee, maar doorzichtig is het wel! Bruikbaar? Vast, maar 't voegt weinig toe!

donderdag 8 oktober 2009

Regels zijn regels

Er is een soort tendens om op de lerarenopleiding zich aan de regels te gaan houden. Dat is vrij nieuw concept omdat, volgens mij, de crux op de lerarenopleiding nu juist was (en in de rest van het onderwijs!) om op papier weliswaar de regels toe te passen maar dat je daar in de praktijk ernstig van af kan wijken als je dat beter uitkomt.

Dat laatste is niet uit ongehoorzaamheid of om de zaak op te lichten, maar 't is een manier om al die verschillende studenten met al die verschillende achtergronden en ervaringen enigszins tegemoet te komen in de inrichting van hun studie. Om vooral een beetje logisch en coherent studieprogramma te kunnen bedenken. Een soort klantgerichte service waarbij maatwerk en individuele kenmerken en ervaringen een plaats kunnen krijgen. Om een beetje chaos te scheppen in al die onduidelijkheid.

Ik heb er vreselijk aan moeten wennen dat de regels op papier zo anders waren dan de praktijk. Na een tijdje wen je er aan en kom je tot het besef dat al die onduidelijkheid juist heel goed is. Het geeft je de mogelijk om flexibel te kunnen opereren. Als niemand weet hoe het precies in elkaar steekt kan je daar dan zelf een soort eigen invulling aan geven. Dat is niet verkeerd dat is juist goed!

Er is, volgens mij, nergens ter wereld zo veel verwarring over iets wat, volgens mij, toch niet zo ingewikkeld lijkt. Om daar iets aan te doen heeft nu kennelijk iemand bedacht dat we ons nu aan de regels moeten gaan houden.

REGELS ZIJN REGELS!

Geweldig... dat gaat niet werken denk ik. Er zijn toch wel wat dingen die ernstiger aan verbetering toe zijn, zou ik zeggen! Sterker nog: ik ben bang dat dit averechts werkt. Ik vind het in ieder geval helemaal niks. Je zou bijna gaan twijfelen! Waar doe we 't allemaal voor? Waarom proberen we niet eerst 's gewoon helder en duidelijk te zijn? Waarom organiseren we dat 'onderwijs van ons' niet zo dat iedere student gewoon weet waar hij/zij aan toe is?

't Is maar een idee...:-)

Zie ook Meer zeggenschap voor leraren en gebrek aan onduidelijkheid.

woensdag 7 oktober 2009

60% waarheid

Volgens Victor (nee die andere) bevatten grapjes in het algemeen 60% waarheid. Dus ik meteen roepen 'dat moet een grap zijn', maar dat was eigenlijk een grapje. Nu weet ik niet meer hoeveel waarheid ik nu nog over heb...:-)

dinsdag 6 oktober 2009

Uitgegleden en weer opgestaan

Ik heb me ten aanzien van het ontwikkelen van 'statistiek voor de minor exact' toch wel een beetje verkeken op de hoeveelheid werk. Ik liep tot vandaag nog net een hoofdstuk voor, maar vandaag was ik eigenlijk net te laat.

Ik wel blij dat we nu de belevingsschaal voor wiskunde gaan uitproberen. Volgens mij is dat nog best bruikbaar om snel een idee te krijgen hoe leerlingen in de klas het vak wiskunde ervaren. De test is erg oud. Ik geloof uit 1987. Ik sleep het al jaren mee en ik had nooit gedacht dat ik dit nog een keer ging gebruiken. Maar zo zie je maar weer! Alles heeft zin!:-)

Maar ja, eigenlijk had ik vandaag bij de minor een begin willen maken met het 'bedenken' en 'samenstellen' van een eigen onderzoek. Maar dat is natuurlijk een megaklus. De inzet van de belevingsschaal is dan wel een soort van 'handige oplossing'. Ik zat dan wel even zonder invulling... Dat is dan wel jammer. Voor straf moest ik dus wel rap aan de slag!:-)

Maar het is met dan toch gelukt om nog een hoofstuk te schrijven. Als ik nu een beetje meer dicipline zou hebben....:-)

Maar goed. Dit keer gaat het over 'toetsen, chi-kwadraattoets en verschiltoetsen'. Die chi-kwadraattoets is altijd mijn favoriete kansverdeling geweest. Er is nog veel meer over te vertellen en ik geloof dat het veel gebruikt wordt. Maar we zouden proberen 't een en 't ander praktisch te houden. Eigenlijk is die statistiek wel weer heel erg leuk. Ik heb er wel iets mee. Er is zoveel te ontdekken...

Die belevingsschaal afnemen in 5 verschillende klassen levert in ieder geval heel veel data op. Daarna kunnen we dan eindelijk beginnen met 'echte' werk. Zijn er significante verschillen tussen de klassen? Waar zitten die verschillen in? Kan je dat verklaren? Is het 'type onderwijs' belangrijk? Komen de uitslagen overeen met de normtabellen? Waar zitten er mogelijk grote afwijkingen? Wat is er allemaal nog meer te ontdekken?

Kortom: dolle pret, maar 't is een hoop werk...:-))

zaterdag 3 oktober 2009

Grappig

Af en toe doet de Buma/Stemra van zich spreken (meestal gaat het nergens over):

"AMSTERDAM - Webloggers moeten gaan betalen als ze een muziekfilmpje van bijvoorbeeld Youtube op hun site zetten. Maar volgens Buma/Stemra heeft het sturen van rekeningen aan particulieren geen prioriteit"
NU.nl | Buma/Stemra wil geld voor muziekfilmpjes op blogs



Zoiets... maar dan anders...:-)

De rekening kan men sturen naar Blogger? YouTube? Nee naar Google natuurlijk...:-) Dat is toch wel geinig... Nederland? Wat was dat ook alweer?

vrijdag 2 oktober 2009

Idealist

"I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way."
Carl Sandburg