"De school moet juist een tegenkracht zijn, moet niet te veel meebuigen met de tijdgeest. Naar Beethoven luisteren op school is een verrijkende ervaring voor kinderen die van huis uit alleen popmuziek kennen."
Grahame Lock
Pagina's
▼
donderdag 31 juli 2014
zondag 27 juli 2014
vrijdag 4 juli 2014
Meer leerlingen leren meer in minder tijd
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar uit de gegevens van de enquete van het eXperiment taakgerichte instructie zou je kunnen concluderen dat het mogelijk is om leerlingen meer te leren in minder tijd. Dat is nog 's een aardige wending...:-)
Vraag 1
Hoeveel tijd heb je aan hoofdstuk 7 besteed?
Vraag 2
Ben je tevreden over het eindresultaat van de proeven?
Het zou best kunnen zijn dat deze 'methode' vooral geschikt is voor leerlingen waarbij die wiskunde niet zomaar komt aanwaaien. Misschien is juist deze groep gebaat bij heldere instructie, samen oefenen en snelle feedback door middel van deeltoetsen.
Is dat goed? Als je wilt dat meer leerlingen meer leren dan lijkt me dat niet verkeerd. Goede leerlingen (lees: leerlingen die de nodige vaardigheden prima uit het boek halen) worden niet direct benadeeld door meer nadruk op klassikale uitleg, samen oefenen en snel toetsen. Je zou je zelfs voor kunnen stellen dat je leerlingen laat kiezen: wil je de 'taakgerichte instructie' doen of zoek je 't liever zelf uit?
Een ander leermoment is dat, als je leerlingen mee laat denken over het 'leerproces', je enorm veel ideeën krijgt over waar je mee bezig bent of hoe je je onderwijs zou kunnen verbeteren. Een leerling schrijft in de enquete dat het bijvoorbeeld niet zo'n gek plan is om na deeltoetsen ook nog een 'grotere toets' te geven. Blijft de leerstof op 'deze manier' wel hangen? Leiden de hapklare brokken wel tot voldoen overzicht en inzicht?
Kortom: ik ga er nog een tijdje mee door. Ik ben er (tot zover) niet ontevreden over. De vraag is nu alleen wat je er verder mee moet doen. Zal ik er mee door gaan? Zal ik het proberen nog beter te maken? Of gaan we gewoon door op de oude voet...?:-)
Vraag 1
Hoeveel tijd heb je aan hoofdstuk 7 besteed?
Vraag 2
Ben je tevreden over het eindresultaat van de proeven?
Het zou best kunnen zijn dat deze 'methode' vooral geschikt is voor leerlingen waarbij die wiskunde niet zomaar komt aanwaaien. Misschien is juist deze groep gebaat bij heldere instructie, samen oefenen en snelle feedback door middel van deeltoetsen.
Is dat goed? Als je wilt dat meer leerlingen meer leren dan lijkt me dat niet verkeerd. Goede leerlingen (lees: leerlingen die de nodige vaardigheden prima uit het boek halen) worden niet direct benadeeld door meer nadruk op klassikale uitleg, samen oefenen en snel toetsen. Je zou je zelfs voor kunnen stellen dat je leerlingen laat kiezen: wil je de 'taakgerichte instructie' doen of zoek je 't liever zelf uit?
Een ander leermoment is dat, als je leerlingen mee laat denken over het 'leerproces', je enorm veel ideeën krijgt over waar je mee bezig bent of hoe je je onderwijs zou kunnen verbeteren. Een leerling schrijft in de enquete dat het bijvoorbeeld niet zo'n gek plan is om na deeltoetsen ook nog een 'grotere toets' te geven. Blijft de leerstof op 'deze manier' wel hangen? Leiden de hapklare brokken wel tot voldoen overzicht en inzicht?
Kortom: ik ga er nog een tijdje mee door. Ik ben er (tot zover) niet ontevreden over. De vraag is nu alleen wat je er verder mee moet doen. Zal ik er mee door gaan? Zal ik het proberen nog beter te maken? Of gaan we gewoon door op de oude voet...?:-)