Pagina's

maandag 31 december 2012

Oliebollen zijn net leraren



Ik heb de oliebollen voor vandaag klaar. Oliebollen zijn net leraren. Ik sta er bij het bakken een beetje bij met een schuimspaan en constateer dat die oliebollen allemaal anders zijn.

Ze gedragen zich ook allemaal anders. Een beetje oliebol draait zichzelf voortdurend om. Sommige doen dat met de nodige moeite, anderen kunnen er geen genoeg van krijgen.

Als oliebollenbakker moet ik sommige oliebollen af en toe een duwtje geven. Heel soms zit er één bij die gewoon niet wil. Zo'n figuur moet je echt met schuimspaan dwingen ook de andere kant deel te laten nemen aan het bakproces.

De meeste oliebollen stellen zich mooi op aan de buitenkant van de pan. Er zijn er ook die vinden dat ze in het midden moeten blijven. Die vinden zichzelf kennelijk nogal belangrijk. Soms zwemmen ze rond en kunnen het niet laten om in het kader van de 'collegiale feedback' andere oliebollen lastig te vallen.

Het is ook goed te zien dat, als je oliebollen zelfstandig wilt laten bakken,  je ze wel de ruimte moet geven. Ze moeten niet te dicht op elkaar zitten want dan komt er van het draaien weinig terecht. Sommige oliebollen hinderen andere oliebollen gewoon in hun ontwikkeling. Bij voldoende ruimte hoef je als oliebakker trouwens verder weinig te doen, ze regelen het zelf wel.

Mooi hoor. Maar uiteindelijk worden de oliebollen natuurlijk gewoon opgegeten...:-)
Alvast de beste wensen voor 2013 en eet smakelijk.

zondag 30 december 2012

Ik hoor niks

Jut: potverdorie
Jul: ...
Jut: krijg nou wat
Jul: ...
Jut: je zou denken dat ie...
Jul: ...
Jut: of zal ik?
Jul: je lult in jezelf
Jut: ...
Jul: ...
Jut: ik hoor niks

Peter Hammill - Chameleon In The Shadows of The Night

  

"In my head I am dead if I fall in the trap, the subtle lap, safety's pall.... but I'm living while I choose...."

Lyrics

Wat is waar?



In het plaatje hierboven zijn de staafjes allemaal even lang. Dat kan je makkelijk controleren door te meten. Kennelijk kun je, zelfs niet in eenvoudige situaties, afgaan op je waarneming. Dingen kunnen heel anders lijken dan dat ze zijn. Een lineaal is in dit geval een instrument om vast te stellen of 'wat je ziet' wel klopt. Dat klopt dus niet...

Nu is dit nog redelijk eenvoudig. Ondanks dat je weet dat het anders is ontkom je er niet aan de staafjes als ongelijk te zien. Dat is wonderlijk toch? Maar als dat bij zoiets simpel al ingewikkeld is hoe zou dat zijn bij de meer complexe vormen van introspectie, observatie en gepercipeerde werkelijkheid? Daar is dan toch vrijwel geen beginnen aan?

Gelukkig hebben we voor het tegengaan van bijgeloof, waandenkbeelden, vooroordelen en andere vormen van verstoorde waarneming iets uitgevonden. Dat heet wetenschap. Theorieën, hypotheses, onderzoek, toetsen, herhalen, verifiëren, enz...

Het is verstandig om juist de dingen die iedereen als vanzelfsprekend beschouwt aan een onderzoek te onderwerpen. Een verkeerde diagnose leidt niet tot genezing. Dat is misschien iets om in het nieuwe jaar aan te denken.

donderdag 27 december 2012

Lessen in bescheidenheid

Het jaar 2012 loopt ten einde. Een mooi moment om de balans op te maken. Althans in professionele zin.

Maar, eerlijk gezegd, begrijp ik er inmiddels weinig meer van. Is dat erg? Ach, ik weet niet. Je kunt natuurlijk wel heftig gaan mekkeren tegen alles wat je niet bevalt. Je zou natuurlijk kunnen proberen een punt te maken. Uiteindelijk maakt dat niet veel uit: het gaat er om wat je doet, niet om wat je zegt.

Ik doe mijn best. Meer kan ik niet doen. Leerlingen doen hun best, dus waar zullen we ons dan verder druk om maken?

Nee, ik heb wel iets beters te doen.:-)

Zie ook goede voornemens

Wiskast opnieuw gestart


Ik was (ooit) van plan een wiskast te maken, maar ik was er mee gestopt. Ik heb inmiddels geconstateerd dat het verder toch niet veel lijkt uit te maken wat je wel of niet doet. Je kunt dan net zo goed uit je bol gaan en de dingen anders doen... Dus ik heb de draad, wiskastgewijs, maar weer 's opgepakt.

Wat is een wiskast?
Vorig schooljaar ben ik keer op bezoek geweest bij een Montessori-basisschool. Leerlingen kozen opdrachten uit de kast. Ik had toen bedacht dat ik zoiets eigenlijk ook wel zou willen hebben, maar dan natuurlijk digitaal. Leerlingen kunnen dan opdrachten kiezen en opdrachten inleveren. Ik stelde me zo voor dat ze daar dan punten voor verdienen en dat alle leerlingen een minimaal aantal punten moet hale dat meetelt.

Het gaat hier om aanvullende of verdiepende opdrachten die anders zijn dat de sommen uit het boek. Dat kan inhoudelijk anders zijn, maar ook in logistiek opzicht afwijken. Doe 's gek. Werkstukjes, inleveropdrachten, DWO-activiteiten, filmpjes maken, een practicum, een PO,... Wat je maar wilt.

Daarnaast moet de 'interface' dan een platform bieden voor de docent om leerlingen van feedback te voorzien, de 'administratie' bij te houden en op een makkelijke manier opdrachten te maken of te wijzigen.

Je moet maar 's kijken... 't Is nog niet klaar, maar 't begin is er weer...:-)

Zie het overzicht van wiskast.

maandag 24 december 2012

Succes



Succes is niet altijd zichtbaar...:-)

zondag 23 december 2012

zaterdag 22 december 2012

De toekomst

"Your present circumstances don't determine where you can go; they merely determine where you start."
Nido Qubein

Goede voornemens

Ik heb nog maar 's gekeken naar mijn goede voornemens van vorig jaar...
  • Ik ga's wat minder aan 'websites' doen...
  • Ik ga me richten op mijn primaire taken als docent wiskunde.
  • Ik ga meer muziek maken...
  • Ik ga meer tekenen...
  • Ik ga meer aandacht besteden aan mijn gezin...
  • ...
Of waren dat de voornemens van 2011. Ik geloof 't wel...

Maar als de voornemens goed zijn waarom zou je ze dan veranderen?

Toch maar 's kijken wat er van terecht gekomen is dan?
 
Het spreekwoord 'de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens' wil zoveel zeggen dat je met alleen goede voornemens nergens komt. Je  moet ze ook uitvoeren om iets te bereiken. Vandaar waarschijnlijk...:-)

E-learning and Digital Cultures

"E-learning and Digital Cultures is aimed at teachers, learning technologists, and people with a general interest in education who want to deepen their understanding of what it means to teach and learn in the digital age."
bron

donderdag 20 december 2012

Johannes de Doper

Gisteren kwamen we in Twitter 'een roepende in de woestijn' op Johannes de Doper uit.
"Men spreekt wel van een roepende in de woestijn als iemand zijn mening verkondigt zonder gehoord te worden. Het is een interpretatie van Mattheus 3:3, Markus 1:3, Lukas 3:4, Johannes 1:23. Uit Jesaja 40:3 kan een andere interpretatie volgen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woestijn
Als kind sprak mij het verhaal van Johannes de Doper erg aan. Ik weet niet precies waarom, maar dat is ook wel erg lang geleden.:-)

Wat is les? Wat is onderwijs?

Volgens het bericht Tweede Kamer wil af van 1040-urennorm op middelbare scholen van 18 december 2012:
"De Tweede Kamer wil af van de huidige 1040-urennorm voor het voortgezet onderwijs. Het kabinet moet de norm voor volgend jaar mei herzien. Met een herziening van de norm zouden scholen meer ruimte moeten krijgen om te beslissen over het aantal uren onderwijs. Daarbij leggen zij verantwoording af aan de ouders en leerlingen over de invulling van deze uren."
Is dat nu een goede of juist een slechte zaak? Het lijkt of iedereen staat te springen van vreugde, maar er zijn ook andere meningen: zie bijvoorbeeld Een leraar wil toch juist véél lesgeven?
 
Niemand zit natuurlijk te wachten op 'ophokuren'. Ik heb zelf altijd geroepen dat 'kwaliteit' en 'kwantiteit' niet hetzelfde is en dat vind ik nog steeds. Ik vind aansturen op 1040 uren zonder te kijken naar kwaliteit onzin. Dat is gewoon vragen om moeilijkheden.
 
Dat betekent natuurlijk wel dat er nog steeds voldoende onderwijstijd moet zijn. Dat leerlingen en docenten voldoende tijd en ruimte krijgen om te leren wat er geleerd moet worden, hoe dan ook. Dat docenten meestal betaald worden naar het aantal lessen dat ze geven en niet naar het werk dat ze verzetten houdt, denk ik, inderdaad, een risico in dat bij minder 'vastgestelde lesuren' iedereen harder moet werken in minder tijd.
 
Het ziet er naar uit dat scholen daar zelf dus vorm en inhoud aan moeten gaan geven. Waaruit bestaat de 'andere invulling' dan? Welke activiteiten worden leerlingen geacht uit te voeren naast de reguliere uren? Hoe worden docenten gefaciliteerd om de leerlingen ook dan te begeleiden en aan te sturen? Welke middelen zijn daarvoor beschikbaar?
 
Het was een dom idee, die 1040-urennorm. Scholen die aan de urennorm willen voldoen zouden geen ophokuren moeten geven. Ze zouden niet moeten proberen om met zo min mogelijke investering, zo goedkoop mogelijk toch aan de norm proberen te voldoen. Ze moeten gewoon maximaal rendement halen uit een zo maximaal mogelijk aantal lesuren.

Het afschaffen is derhalve een goed idee, maar het lost geen problemen op. Wat was ook alweer het probleem?
 
Dat is een goede vraag. Misschien daarover later meer... maar misschien ook niet.:-)

woensdag 19 december 2012

Je moet niet alles zeggen...

Soms zeggen mensen dingen die ze misschien net zo goed niet hadden kunnen zeggen. In de spelregels van WisFaq (bijvoorbeeld) staat deze regel:
Laat zien wat je wel begrijpt. Geef je uitwerking voor zover je gekomen bent en geef aan waar je vast loopt of waar je denkt waar de fout zit!
Dat lijkt duidelijk, maar dat is kennelijk niet zo vanzelfsprekend. Het komt wel 's voor dat je als 'beantwoorder' een antwoord geeft en de 'vragensteller' dan zoiets zegt als 'ja, zo ver was ik ook al'.

Dat vind ik altijd bijzonder irritant. Je houdt je niet aan de spelregels en dan ga je ook nog roepen dat het antwoord dat je krijgt eigenlijk geen zin heeft. Lekker motiverend. Zelfs als zoiets het geval is zou je, als je enigszins zou kunnen verplaatsen in de ander, daarover kunnen zwijgen. Gewoon zoiets zeggen als 'bedankt, maar hoe moet het nu verder?' Dat kan ook.

Maar ja, wat kan het schelen. Het is gratis...:-)

De meeste misverstanden zijn nog wel uit te leggen. Ik kreeg ooit een mailtje van iemand die geconstateerd had dat de symbolen in WisFaq op een Apple verkeerd werden weergegeven en dat het toch wel schandalig was dat wij kennelijk niet Apple-proof waren.

Als je dan uitlegt dat WisFaq geheel draait op vrijwilligers en op geen enkele manier financieel wordt ondersteund en dat er aan gewerkt wordt dan is zo'n klager wel snel om en begrijpt dat ie een voorbarige conclusie heeft getrokken.

Ook een bijzondere reactie op een mooi artikel in NRC: 'dat wist ik al, maar mooi opgeschreven'. Zelfs als dat zo is dan zou je kunnen overwegen gewoon te zeggen 'mooi artikel'. 

Nou ja, dat wilde ik maar even kwijt, maar misschien had ik dat net zo goed niet kunnen zeggen.

Een muis in huis

q2780img1.gifMijn laatste tekening is 'een muis in huis'. Ik had een foto gemaakt van de slotgracht. Ik vond het nogal sprookjesachtig: een muis, een boom, de gelaarste kat...

Ik houd van sprookjes. Ze lijken soms diepere waarden en wijsheden te bevatten.

Dit soort experimenten hebben wel hun beste tijd gehad. Ik denk dat ik wat meer 'vrij werk' ga maken.

Helaas neemt mijn werk veel van de tijd en ruimte in zodat het er meestal niet van komt.

Het tweede leven

"Een enkeling gaat iets heel anders doen: acteren, schapenkaas maken, boten bouwen of een boek schrijven. Als je er maar op voorbereid bent, hoeft de overgang van het Eerste naar het Tweede Leven geen koude douche te zijn, geen financiële aderlating en emotionele dreun."
bron

All said and done

"All said and done,
and there's no way to make it any different.
I hold my tongue as you're walking away.
So goodbye comes -
oh, I don't want to make it difficult
but nothing's easy
when there's nothing left to say."


bron

dinsdag 18 december 2012

Tien tips die helpen bij het orde houden

Van http://www.lesseninorde.nl gevist:
  • Wees niet jezelf, wees professioneel
    Later als je orde hebt, kun je altijd nog `jezelf` zijn
  • Maak contact.
  • [...]
  • Als iets niet werkt, doe dan wat anders.
De uitgebreide uitwerking van deze tips vindt u in het boek Lessen in orde

Voorlichting wiskunde A, B, C en D

Ik moet donderdag in de 3e klas voorlichting geven over profielen, de verschillende soorten wiskunde en wat je nu wel of niet kan kiezen. Wel aan, werk aan de winkel.


Lesopzet
2x40 minuten
  • Inleiding powerpointpresentatie
  • Uitdelen pakketjes voor HAVO en VWO
  • Lezen basisinformatie en bespreken
  • Indelen in groepen
  • In groepen een aantal kenmerkende opdrachten maken
  • Uitwerkingen inleveren
  • Vragenlijst invullen
  • Vragen beantwoorden
  • Kerst-puzzel met socrative
  • Afsluiting
Ik heb de powerpoint af, de pakketjes zijn klaar, de vragenlijst is klaar, een quiz gemaakt en ik heb nog wat 'algemene informatie' die in het pakketje moet. Dat laatste ga ik dan morgen verder in orde maken. Woensdag kan ik dan de pakketjes copieëren en dan kunnen we donderdag aan de slag. Ik ben benieuwd.:-)

Aan alles komt een eind

When we were young and green
We shared out dreams
Together

Nothing Lasts Forever

zondag 16 december 2012

Nieuwe tekeningen

Ondanks alles heb ik toch nog tijd en ruimte gevonden om wat tekeningen af te maken.

Vrolijke boel:-)

Lessen in bescheidenheid

"Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op? Of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?"

Mattheüs 7:3-4, Herziene Statenvertaling.

zaterdag 15 december 2012

Modern onderwijs

Uit het schoolplan gevist:
Het vak wiskunde zal qua didactiek onder de loep genomen moeten worden: nu ligt de nadruk teveel op het zelfstandig werken en te weinig op grondige, klassikale uitleg, gedifferentieerde uitleg aan kleine groepen.
Als we de lijnen die zijn ingezet doortrekken kunnen we waarschijnlijk de komende tijd allerlei nieuwe ideeën tegemoet zien:
  • Er moet meer klassikale uitleg gegeven worden in keuze-uren
  • Als er geen 31 leerlingen in een lokaal kunnen dan passen er 41 ook niet in, dus de klassen kunnen nog wel iets groter.
  • 't Is zonde om goede klassikale uitleg niet breed in te zetten. We gaan college geven. Dat nemen we dan op en zetten dat op een CD.
Maar alle gekheid op een stokje...:-) Ergens klopt er iets niet. Wiskunde leer je namelijk alleen door te doen. Al leg je nog zo goed uit, uiteindelijk gaat het om zelf doen. Wiskunde bouw je op. Je kunt wel iets zo uitleggen dat iedereen het snapt, maar als het niet beklijft dan heeft dat geen enkele zin. Wiskunde is leuk. Als leerlingen wiskunde niet leuk vinden dan is er iets mis. Dan is het namelijk geen wiskunde, maar iets anders.

De didactiek verbeteren is een goed plan, maar ga dan iets doen wat zin heeft. We leven tenslotte niet in 1989 maar in 2012.

Zie ook 'Wat is Montessori-onderwijs?'

vrijdag 14 december 2012

Tijdens een vergadering

q2816img1.gif
Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede.

Go with the flow

't Is wel treurig. Ik had eindelijk een 'digitale activiteit' gevonden voor HAVO 4 wiskunde A voor telproblemen. In DWO zouden we ook gebruik kunnen maken van de testruimte van Getal & Ruimte. We zouden de mogelijkheid hebben om actitiviteiten van leerlingen te registreren, maar deze belofte wordt niet nagekomen. Dat is wel een beetje een tegenvaller.

Nu zou je daar natuurlijk zielig over kunnen gaan doen, maar veel zin heeft dat waarschijnlijk niet.

Heel toevallig ben in aan het experimenteren met Socrative. De online-tool voor BYOD-interactie tijdens je les. Inmiddels heb ik daar wat dingen mee uitgeprobeerd. Dat is leuk om te doen.

Maar omdat je niet altijd alles zelf kan bedenken heb ik zo'n beetje de 'activiteiten' van Getal en Ruimte in DWO van de telproblemen dan maar in Socrative gezet. Gewoon scheuren en pleuren dus. Dus dan komt het toch nog goed.

De QUIZ Combinaties en permutaties bestaat inmiddels uit 24 vragen. Ik ben er blij mee. Zo zie je maar weer, je moet van 'tekortkomingen' gewoon je 'kracht' maken. Dat gedoe met Getal en Ruimte was dus geen tegenvaller, maar een kans. Grijp die kans...:-)

woensdag 12 december 2012

Alpejagerslied

Paul van Ostaijen
Voor E. du Perron

Een heer die de straat afdaalt
een heer die de straat opklimt
twee heren die dalen en klimmen
dat is de ene heer daalt
en de andere heer klimt
vlak vóór de winkel van Hinderickx en Winderickx
vlak vóór de winkel van Hinderickx en Winderickx van de beroemde hoedemakers
treffen zij elkaar
de ene heer neemt zijn hoge hoed in de rechterhand
de andere heer neemt zijn hoge hoed in de linkerhand
dan gaan de ene en de andere heer
de rechtse en de linkse de klimmende en de dalende
de rechtse die daalt
de linkse die klimt
dan gaan beide heren
elk met zijn hoge hoed zijn eigen hoge hoed zijn bloedeigen hoge hoed
elkaar voorbij
vlak vóór de deur
van de winkel
van Hinderickx en Winderickx
van de beroemde hoedemakers
dan zetten beide heren
de rechtse en de linkse de klimmende en de dalende
eenmaal elkaar voorbij
hun hoge hoeden weer op het hoofd
men versta mij wel
elk zet zijn eigen hoed op het eigen hoofd
dat is hun recht
dat is het recht van deze beide heren.

Uit: Gedichten (1918)

Onderwijs

“Education is not preparation for life; education is life itself.”
John Dewey

Een vreemde eend in de bijt

"Zoo noemt men wel eens iemand, die een vreemdeling is in een gezelschap of in een bepaalden kring van menschen."
bron

dinsdag 11 december 2012

BYODproject #1

Vandaag heb ik 4 HAVO wiskunde A voor 't eerst geëxperimenteerd met socrative.
Socrative is a smart student response system that empowers teachers to engage their classrooms through a series of educational exercises and games via smartphones, laptops, and tablets.
Ik heb doorvoor een pagina op mijn website gemaakt. Met F11 kan je dat zelfs 'fullscreen' op het whiteboard projecteren via de beamer. In lokaal 1.05 gaat dat prima zo.

Technisch
Technisch functioneert het allemaal prima. Twee leerlingen met een blackberry hebben pech, het werkt niet. De rest gaat goed. Met mijn iPhone en Macbook er bij kunnen alle leerlingen (op één na) mee doen.

Inhoudelijk
Deze manier van werken is wel leuk. Zoveel foute antwoorden en er zijn altijd leerlingen die hun jeugdige overmoed niet kunnen loslaten en grappig gaan doen. Dat is niet erg maar wiskunde is natuurlijk wel een serieuze aangelegenheid.:-)

De antwoorden van de Single Question Activities zoals de true/false-vragen worden weergegeven als staafdiagrammen. Dat is wel interessant. Bij de eerste vragen is er nog veel fout, later gaat dat steeds beter. Ik denk dat de leerlingen er toch wel iets (meer) van begrepen hebben. De vragen waren wel veel van 't zelfde en misschien zijn meerkeuzevragen nog iets beter.

De Quiz-Based Activities met de Quiz 'telproblemen voor beginners' kon nog net in het uur. De resultaten heb ik verstuurd en er zijn wel een aantal leerlingen die ongeveer snappen hoe dat tellen werkt. Ondank dat het hoofdstuk wel zo'n beetje af zou moeten zijn blijkt nu toch maar weer dat er of nog niet veel gewerkt is of dat de boodschap nog niet helemaal is overgekomen.

De meerwaarde van deze werkvorm is in ieder geval dat je in ieder geval iets hebt om over te praten, dingen uit te leggen en kijken of er na de uitleg sprake is van verbetering. De Quiz met feedback goed/fout en uitleg is wel aardig. Even snel 'checken' of je uitleg (bij iedereen!) werkt, dat is niet verkeerd:-)

Wiskundig/didactisch
Het is verstandig om voordat je vragen gaat stellen de 'kennis' even op te halen of zelfs aan te leveren. Je moet er niet van uitgaan dat iedereen alles al weet. Ook na gestelde vragen is een 'dia' met uitleg over de vraag wel een goed idee. Ik probeer 't wel uit te leggen, maar met een plaatje erbij (of iets) praat het makkelijker. Vragen-uitleg-vragen-uitleg, de sandwichformule zullen we maar zeggen...:-)

Conclusie
Voor de eerste keer ben ik niet ontevreden. Inhoudelijk/wiskundig zijn er nog wat verbeteringen nodig. Ik ga er nog verder mee aan de slag. Ik denk dat de kunst is te onderzoeken hoe je dit leermiddel zo kan inzetten dat het maximale leeropbrengst geeft. Ik vond het een leuke les. 't Was in ieder geval 's iets anders.

maandag 10 december 2012

Twee groepen

"Men kan de mensen verdelen in twee grote groepen: zij die zich door hun gevoel laten bedriegen, en zij die zich door hun verstand laten misleiden."
Jean de Boisson

zondag 9 december 2012

Plezier maken

"Als het verder toch niet veel uitmaakt wat je wel en niet doet kan je net zo goed uit je bol gaan en plezier maken...:-)"
globe putrand

Eerste stappen met Socrative

Ik had er niet meer aan gedacht maar toch maar 's gekeken naar socrative. Hoe moeilijk kan dat zijn? Nou niet moeilijk dus...:-)


Dan kan ik links de vragen doen en rechts socrative. Gewoon op de beamer zou dat wel moeten kunnen. Op de aangepaste startpagina kan ik dan wel lijstjes met opdrachten neerzetten. Het lijstje vragen 'aanzichten en hellingen' is daar een voorbeeld van.
De planning is om dit in februari werkend te hebben. Dat ga ik wel halen denk ik...:-)

zaterdag 8 december 2012

Toelichting bij het programma Wiskunde C HAVO

Bij de samenstelling van het programma zijn de volgende uitgangspunten richtinggevend geweest.
  • De doelgroep van dit vak wordt gevormd door leerlingen die het profiel Cultuur en Maatschappij op havo volgen.
  • Wiskunde C havo bereidt voor op de HBO-studies in de sectoren gezondheidszorg, kunst, pedagogisch en sociaal-agogisch.
  • Het programma richt zich minder op het reproduceren van technieken en meer op algemene wiskundige en statistische vorming, in samenhang met de historische en culturele plaats van wiskunde in wetenschap en maatschappij.
  • Het C-karakter van dit programma wordt mede geborgd door de keuze van de toepassingen (probleemsituaties of contexten), met name in de domeinen C (Verbanden) en D (Beschrijvende statistiek), die aansluiten bij de andere profielvakken.
  • Daarnaast heeft dit vak een algemeen vormende waarde doordat het leerlingen voorbereidt op de (informatie)maatschappij en hen leert in verschillende situaties wiskundige aspecten te herkennen, te interpreteren en te gebruiken.
  • In domein E (Vorm en ruimte) vinden meetkundige principes hun plaats in toepassingen in de maatschappij, architectuur en de beeldende kunst.
  • De competenties als genoemd in het referentiekader1 rekenen niveau 3F zijn ondergebracht in subdomein B1.
  • Het onderwerp statistiek (domein D) wordt op een meer realistische en probleemgeorienteerde manier benaderd dan in de huidige wiskundeprogramma's gebeurt. ICT wordt gebruikt om grote datasets te analyseren.
  • Gewaakt moet worden voor een overladenheid van het programma. Hiertoe wordt het subdomein B3 (Data en kansen) gedurende drie jaren buiten de verplichte examenonderwerpen gehouden.
Bij het examen is het gebruik van een wetenschappelijke (niet-grafische) rekenmachine voldoende.
bron 

donderdag 6 december 2012

Ik bedoel maar...

Soms heb je in eens reden om iets op te zoeken. In het geval van 'wat is het doel van ...' denkt GOOGLE met je mee. De meeste gebruikte zoekopdrachten voor 'doel':

 
Eh!? Wat is het doel van 'Delft' of 'België'? En nog zo wat...:-)

Weersverwachting

Veel dingen die je op een website kan zetten werken na een tijdje niet meer. Sommige dingen blijven maar gewoon werken. Daar houd ik van...:-)

weersverwachting

Misschien gaat het wel sneeuwen. In Den Haag stelt dat meestal weinig voor. Ik hou er wel van. Knisper, knisper... Ik ben benieuwd.:-)

maandag 3 december 2012

Zoekopdrachten

Ik heb even uit de statistieken van dit weblog de eerste zes zoekopdrachten gevist:
  1. afvinken (7)
  2. aftellen (5)
  3. even getallen (4)
  4. gedicht over samenwerken (4)
  5. wiskunde berekeningen en tekenen (4)
  6. i love wiskunde (3)
Dat is wel bijzonder en zinloos.

Muilen

"Men schuive ons niet in de muilen wat vlak tegen onze overtuiging ingaat."
bron

zondag 2 december 2012

De tijd van de grafi­sche rekenma­chine is voorbij

"Vandaar mijn advies aan het voortge­zet onder­wijs: Laat de leerlin­gen tijdens de wiskun­deles eerst zonder grafi­sche rekenma­chine en zonder context werken. Laat ze algebra­ïsch werken en leg weer accent op bewijs­voering. De context en de rekenma­chine zijn alleen maar verwar­rend zolang de leerlin­gen de basis reken­vaardig­heden nog niet goed hebben geauto­mati­seerd."
bron

zaterdag 1 december 2012

Passie en pindakaas

Op deze weblogpost staat al een tijdje een reactie waar ik mij, persoonlijk, bijzonder aan stoor:
Als je echt passie hebt voor je vak als docent dan wil je dit toch ook zo goed mogelijk doen? En als nu blijkt, bewezen is, dat ict een meerwaarde heeft dan is het toch voor een schoolleider, leraar of bestuurder lastig aan een leerling uit te leggen waarom hij niet het beste onderwijs krijgt wat hij verdient?
bron
Maar waarom eigenlijk?

Jelmer heeft op Of je gaat zelf lesgeven al de nodige vraagtekens gezet bij het steeds maar weer roepen van kreten als 'professionaliseren' en 'passie':
"Als je echt hart hebt voor uitmuntend onderwijs voor iedere leerling, voor de docent als professional dan zet je je, voordat je over ICT begint, eerst keihard in om die randvoorwaarden te verbeteren."
bron
Je zou je af en toe wel 's mogen afvragen wat al die docenten beweegt om elke keer weer vroeg op te staan en zich door weer en wind naar een school te begeven om grote groepen jongeren te proberen iets te leren. Ondanks de 'maatschappelijke waardering', de 'arbeidsomstandigheden' en het 'riante salaris' dat daar tegenover staat blijft het een klein wonder.



In de kern moeten docenten over het algemeen dus wel gepassioneerde professionals zijn die denken dat ze nuttige dingen doen. Dat valt allemaal niet mee, maar ze doen het toch maar.

De overheid wil niet echt investeren in het primaire proces. Docenten hebben daar behoorlijk last van. Dat het altijd beter en mooier kan wil ik best geloven, maar wie gaat dat betalen?

Als je geen verstand van onderwijs hebt dan moet je dus helemaal niet gaan roepen dat 'docenten die geen ICT gebruiken' eigenlijk niet echt het beste met hun leerlingen en hun onderwijs voor hebben. Waar haal je 't vandaan? Volgens mij ben je dan een volstrekte malloot, maar dat kan je natuurlijk niet zeggen.

Helaas pindakaas, maar 't is wel een bewezen feit...:-)

Alle eendjes zwemmen in het water


Alle eendjes zwemmen in het water.
Falderalderiere, falderalderare.
Alle eendjes zwemmen in het water.
Fal de ral de ral de ral de ra.
bron

Haagse slogans en andere citaten

"Als je ergens in Den Haag snel wil zijn kan je beter met een enveloppe over je hoofd bij een brievenbus gaan staan dan bij een bushalte."
bron

vrijdag 30 november 2012

Reklame in facebook

Weg er mee... niet interessant!

Maar ja of dat helpt!?:-)

donderdag 29 november 2012

Huiswerk wiskunde

"De studie zegt overigens niet dat alle huiswerk slecht is, zeker als het om wiskunde gaat. 'Dat was de uitzondering in ons onderzoek', bevestigt professor Thai. 'Studenten die ongeveer een half uur meer besteedden aan hun wiskundehuiswerk haalden wel betere scores.'"
bron

Kansrekenen

"Speekseltesten voor het opsporen van drugsgebruik zijn (nog) niet erg betrouwbaar. In gemiddeld 16 procent van alle gevallen geven ze een zgn. fout-positief en in 19 procent van alle gevallen een fout-negatief resultaat."
bron

woensdag 28 november 2012

dinsdag 27 november 2012

Werken in het voortgezet onderwijs

"Wie dus nu een baan wil vinden in het onderwijs, kan het best terecht in het voortgezet onderwijs, met name in de Randstad. In vrijwel alle vakken, maar vooral in technische richtingen als wiskunde, scheikunde en natuurkunde."
bron

maandag 26 november 2012

Regels

"Hell, there are no rules here - we're trying to accomplish something."
Thomas Edison

zondag 25 november 2012

Werk zat

"In one wrenching insight, Gödel managed to simultaneously secure jobs for mathematicians in perpetuity and also to make their ultimate goal of proving/disproving everything utterly unattainable."
bron

zaterdag 24 november 2012

Zinkend schip



Uit de mail gevist deel 2:

"Daarnaast ontbreekt het me ook aan externe motivatie, zullen maar zeggen. Het heeft (denk ik) ook verder weinig zin. Ik prutsel nog een paar jaar door op de lerarenopleiding (de leukste baan van Nederland:-) en dan ga ik iets heel anders doen. Iets van een avontuur in de muziek of een boot of beide...:-))"
maandag 11 mei 2009

Ergens is er iets niet goed gegaan...:-)

vrijdag 23 november 2012

Uit de e-mail gevist

Beste Wiskundedocent,

Graag vragen we uw medewerking aan een onderzoek naar het onwikkelen van lespakketten wiskunde voor de onderbouw. Platform Wiskunde Nederland meent dat veel middelbare scholieren geen goed beeld van wiskunde hebben. Zij hebben onvoldoende zicht op de relevantie en vele toepassingen van wiskunde, en daarmee op wat wiskunde voor de samenleving en de beroepspraktijk kan betekenen. PWN overweegt lespakketten voor de onderbouw te ontwikkelen.

Uw mening is voor ons bijzonder belangrijk. We willen u daarom vragen ons te helpen door een vragenlijst in te vullen over het beeld van leerlingen van wiskunde en mogelijke ontwikkeling van lespakketten.

Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 20 minuten. U kunt de lijst invullen op ...

Hartelijke dank, namens Platform Wiskunde Nederland.

donderdag 15 november 2012

Onderwijsvernieuwing en ICT

Sommige mensen lijken een bijna blind vertrouwen te hebben in de inzet van ICT in het onderwijs:
En als nu blijkt, bewezen is, dat ict een meerwaarde heeft dan is het toch voor een schoolleider, leraar of bestuurder lastig aan een leerling uit te leggen waarom hij niet het beste onderwijs krijgt wat hij verdient?
bron
De meerwaarde van de inzet van ICT lijkt op die manier niet eens meer iets wat je moet onderzoeken maar 'een bewezen feit'. Waarom gaan onderwijsvernieuwing en ICT vaak samen? Is het wel terecht om ze in één adem te noemen?

In principe gaat het bij de inzet van ICT om het mogelijk maken van andere manieren van leren. Je kunt daarbij denken aan individuele leerroutes, samenwerken met andere leerlingen, prompte feedback, contacten leggen met externe partijen of deskundigen, tips, truuks, tijd- en plaatsonafhankelijk leren en nog veel meer...

Ik heb ooit 's onderstaand schema opgeduikeld. Ik heb dat gebruikt om studenten uit te leggen dat er een samenhang is van 'de digitale revolutie' en 'de kennisrevolutie':

q433img1.gif

In het verlengde daarvan gebruikte ik ook de zeven pijlers van digitale didactiek als een soort 'checklist' voor digitale didactiek. Dat gaat ook al weer een tijdje mee, maar ik vind het nog steeds een goede manier om naar je ICT-activiteiten te kijken.

q3672img1.gif

De vraag is dan hoe je dat dan in de praktijk vorm en inhoud kan geven, maar daarover dan vroeger of later meer...:-)

WORDT VERVOLGD

woensdag 14 november 2012

Hoe dom kan je zijn? (2)

"Pas op met de uitspraak: 'hoe dom kun je zijn'. Teveel mensen lijken er een uitdaging in te zien."
bron

In het verlengde van het schrappen van taken zoals beschreven in hoe dom kan je zijn was één van die taken die werden geschrapt één dagdeel 'accreditatie'. Terwijl ik toch een middag bezig geweest ben om dozen en een tafel te vullen met readers, studiegidsteksten, werkstukken, verslagen, ...

Als je lesmateriaal digitaal aanbiedt kan je bij die 'visitatie' niet laten zien. Ik had in de doos statistiek 1-3 derhalve een oude reader bijgevoegd en veel verslagen van studenten. Dat was wel een soort van goed plan. In de conceptrapportage n.a.v. de accreditatie las ik bij wiskunde o.a.:
"Per cursus hanteert men gerichte readers met actuele literatuur. Het panel heeft dit bevestigd gezien in de readers voor statistiek, taal van de wiskunde, wiskunde & cultuur & kunst. Hiermee wordt het niveau vwo+ behaald."
pag.90
Die readers stonden in wiskundeleraar, maar kennelijk was de oude reader van statistiek 1-3 actueel genoeg...:-)

Verder op pag.91:
"Bij de cursussen statistiek is het panel duidelijk gebleken dat de studenten een onderzoek doen. Afgaande op de bekeken verslagen stelt het panel vast dat er sprake is van een goede aansturing met als resultaat een keurig onderzoeksverslag. Het panel constateert wel dat deze lijn verder moet worden doorgezet richting afstudeerwerkstukken (vergelijk facet 6.1)."
Kijk, werk aan de winkel... maar let vooral even op het zinnetje: 'Bij de cursussen statistiek is het panel duidelijk gebleken dat de studenten een onderzoek doen.'

Niet lang daarna kwam er een intern stuk over 'onderzoeksvaardigheden lerarenopleiding' in de e-mail. Daaruit bleek dat er op de lerarenopleiding bij de vakgroep wiskunde wel zeer erg opvallend NIETS aan onderzoek werd gedaan. Eh... hallo... hier aarde... nou ja ik bedoel maar. Hoe dat kan? Vraag het me niet.

...en dat was dan slechts één dagdeel..:-)

EINDE

Sleutelwoorden

Een week uit het leven van een wiskundeleraar kan bestaan uit: sectiegesprek, een schoolexamen nakijken, VWO-werkgroep, tafeltjesavond, k(n)euze-uren:-), klinkerbotsing, rekenles, rekentoets, applets zoeken, DWO, vragenlijst, piano spelen... en eh... ik vergeet nog iets...

O ja, ik geef ook nog les af en toe... nou ja, morgen mag ik uitslapen.

dinsdag 13 november 2012

Hoe dom kun je zijn?

"Pas op met de uitspraak: 'hoe dom kun je zijn'. Teveel mensen lijken er een uitdaging in te zien."
bron

Ik heb in 2011 afscheid genomen van de lerarenopleiding. Het was een een moeilijk maar onvermijdelijk besluit. Je kunt niet de rest van je werkend bestaan vechten tegen de bierkaai. Tenzij je dat leuk vind. Nou nee dus...:-)

Maar sommige verhalen zijn te mooi (of te erg) om niet te vertellen. Nu ik er weg ben kan ik daar dan tenminste heel duidelijk over zijn. Als je ergens werkt kan je natuurlijk niet zeggen dat je omringd bent door idioten. Je moet mensen niet wijzer willen maken dan ze zijn.:-)

Op een bepaald moment moesten we studenten achter de broek aan gaan zitten om vooral zo snel mogelijk af te studeren. Een goed plan, alhoewel ik vermoed dat daarbij niet direct het welbevinden van de studenten voorop stond, maar voornamelijk de mogelijke financiële consequenties voor de hogeschool zoals dat bij de start van de `afstudeerboete' de bedoeling was.

Een aantal collega's, in engere zin, vond dat ik toch op z'n minst een morele verantwoordelijk had om niet alleen studenten 'aan te jagen' maar vooral ook studenten moest bijgeleiden met het afstuderen zelf. Mogelijkerwijs zelfs met zo min mogelijk moeite. Nu ben ik nooit te beroerd om iets nuttigs te doen dus leek het me een goed idee dit dan in de taaktoedeling te verdisconteren. Er mag iets bij als er dan ook iets uit gaat. Dat lijkt me tot op de dag van vandaag een zeer redelijk standpunt. Waarom zou ik (nog meer) gratis doen als mijn collega's daar wel voor betaald worden?

Mijn leidinggevende had er geen moeite mee om zonder enige vorm van overleg ruimte te creëren in mijn taaktoedeling. Bijvoorbeeld door met de kaasschaafmethode uren bij taken weg te halen en zelfs uren voor taken geheel niet meer toe te kennen, zelfs voor taken die ik al had uitgevoerd.

Eerlijk gezegd, denk ik, dat toen het idee ontstaan is om zo snel mogelijk de lerarenopleiding te gaan verlaten. Morele verantwoordelijkheid? Kaasschaafmethode? Een hoop gezeik over niets? Nee, daar kan geen weldenkend mens tegen op...

RUNAWAY!

EINDE DEEL 1

maandag 12 november 2012

Werken in deeltijd

"Parttime werken en toch meegaan met het schoolreisje op je vrije dag. En het paasontbijt wil je ook niet missen, al is het de werkdag van je duopartner. Voor de studiemiddag kom je terug, maar daar wil je dan wel compensatie voor. Je doet het allemaal omdat je je betrokken voelt bij de school en de kinderen. Maar waar ligt de grens? En hoe kan de school het goed regelen?"
bron

Doe het maar 's


"Het probleem is meestal dat mensen in wat ik zeg of schrijf van alles menen te kunnen ontdekken. Zo van ‘eigenlijk bedoel je dit’ of ‘ik heb ’t gevoel dat je…’. Terwijl dat meestal niet klopt of in het ergste geval niet relevant is."

bron

Gepubliceerd op 17/10/2008 0:51:00 - Persoonlijk

zondag 11 november 2012

Zou hebben gekund inderdaad

ik had gekund
jij had gekund
hij had gekund
wij hadden gekund
jullie hadden gekund
zij hadden gekund 

http://www.mijnwoordenboek.nl/ww.php?woord=kunnen

Leraren in actie

Ik ben zojuist lid geworden van LERAREN IN ACTIE. Eigenlijk wil ik nergens lid van zijn, maar ja in dit geval maak ik graag een uitzondering:-)

Op het aanmeldscherm kwam ik wel dit tegen:

Dat is wel het soort optimisme waar ik van houd.:-)

Nascholing

"Ik heb bovendien het gevoel dat het de bedoeling is dat we naar een bepaald type nascholing worden gedirigeerd. Niet het echte 'bijhouden' van de vakinhoud en vakdidactiek (zoals we dat nu al uit onszelf doen, als we daarvoor tijd kunnen vrijmaken) maar het verplichte kennisnemen van steeds weer nieuwe fratsen, die door een volgend kabinet weer bij het grootvuil zullen worden gezet."
bron

Ervaren docenten

"Er zijn ervaren docenten die met geen enkele mogelijkheid aan het werk komen in het onderwijs. Ze hebben keer op keer het nakijken, omdat ze a. te oud (52) zijn, b. overgekwalificeerd zijn voor de functie (doctor), c. in een te hoge salarisgroep zitten (LC-LD), of d. teveel dienstjaren hebben, waardoor ze een bedreiging vormen voor het zittende personeel."
bron

vrijdag 9 november 2012

Als het fout gaat

"Sometimes things have to go wrong in order to go right."
Sherrilyn Kenyon

donderdag 8 november 2012

Centjes verdienen

"Natuurlijk is het lerarenregister geen beleid. Het gaat mij ook niet om het instrument, maar om de manier waarop gereageerd wordt op (beleids)initiatieven om het onderwijs/leraarschap te versterken: op voorhand afwijzend, wantrouwend en dus niet coöperatief. Het gevolg is dat beleidsmakers (ten einde raad) dan maar dingen door de strot van het onderwijs duwen, want zij worden ook gewoon geacht hun werk te doen."
bron

zondag 4 november 2012

Feedback


De 'training collegiale feedback' is een mooi voorbeeld van deze stelling:
Er zijn in 't onderwijs ernstige problemen die misschien eerst moeten worden opgelost voordat we gezellig met z'n allen in onze vrije tijd een beetje leuk kunnen gaan zitten fröbelen.
Het zal er wel op neer komen dat je beter gewoon kan meestribbelen, terwijl daar misschien wel een diepere oorzaak van het uitblijven van 'echte' onderwijsverbeteringen te vinden zou kunnen zijn...

vrijdag 2 november 2012

De leerfabriek

"De productieketen van het onderwijs is nog altijd van de vorige eeuw en daardoor veel arbeidsintensiever dan nodig. Intelligent gebruik van ICT om personeelskosten te besparen en de werkdruk te verlagen worden mondjesmaat ingezet."
bron
zie slecht advies: meer lesgeven voor commentaar

donderdag 1 november 2012

Open e-mail over software

Als er iemand vragen stelt via e-mail kan je 't antwoord natuurlijk ook gewoon op je weblog zetten. Dan heeft misschien iemand anders er (ook) iets aan:
Ik ben op zoek naar geschikte software voor leerlingen met een beperking, die al hun schoolwerk op een laptop doen, en dus ook wiskundige vergelijkingen, grafieken, scheikundeformules etc. Ik heb iemand wel een LaTeX aangeraden, maar misschien zijn er handiger oplossingen?
Grafieken tekenen
https://www.desmos.com/calculator
Beautiful, Free Math Launch Calculator
No downloads, no special hardware, no cost. Welcome to the next generation graphing calculator!

Formules
Daarvoor gebruik ik MathType. ’t Is een oudere versie maar doet precies wat ie moet doen. Handiger dan de formule-editor van het Office-pakket.

Meetkunde
http://www.geogebra.org/cms/nl/download
Vrij beschikbaar wiskundepakket voor educatieve doeleinden. Hiermee kan je meetkundige figuren tekenen en dan nog van alles doen.

Interactieve oefeningen
Wisweb en/of nog mooier DWO
In DWO staan steeds meer lessenseries e.d. wiskundeboek online met feedback en meer…

...en leerlingen kunnen natuurlijk altijd vragen over wiskunde stellen op http://www.wisfaq.nl

Hopelijk heb je er iets aan.:-)

woensdag 31 oktober 2012

Bij nader inzien

Bij nader inzien is het misschien niet handig om bij WisFaq geen e-mailtje te krijgen als je vraag beantwoord is. Dat gaat nog wel weer komen dan. Als een vragensteller een e-mailadres opgeeft dan krijg je ook een e-mailtje als je vraag beantwoord is en anders niet.

Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen...:-)

naschrift
Inmiddels werkt 'een mailtje als je vraag beantwoord is' ook weer. Het 'bevestigen van een vraag' doen we niet meer. Als een vragensteller een 'niet werkend e-mailadres' opgeeft krijgt hij/zij ook geen berichtje als de vraag beantwoord is. Eigen schuld:-)

nog meer naschrift
Behalve dan dat er nog een verweesde regel Mailto="antwoorden2@wisfaq.nl" in het script stond zodat het net leek of 't werkte maar dat niet zo was. Maar nu moet het toch echt werken anders eet ik mijn hoed op...:-)

dinsdag 30 oktober 2012

Van goed naar excellent onderwijs

Wijs geworden van @tonelias gooit het nieuwe kabinet het over een andere boeg. Je moet niet tegen het #onderwijs roepen dat ze 't niet goed doen dan gaan ze steigeren. Nee, je moet zeggen dat het #onderwijs goed is maar dat het nog beter kan. Alsof je een kind toespreekt. Mooie tekening hoor, maar...

Maar ja, daar trapt natuurlijk niemand in...:-)

Omdenken

In de herfstvakantie heeft Vevida besloten om WisFaq naar een nieuwe server over te zetten. De 'oude' server vertoont fouten. Dat leek vrij probleemloos te gaan, maar dat was het niet. Bij het stellen van vragen en het beantwoorden van vragen gaat er iets mis. Op mijn vakantiebestemming kan ik helaas niet veel doen. De planning had beter gekund...:-)

De website geeft ook 'vage' foutmeldingen, zodat het vanuit thuis lastig is om te zien wat er nu mis gaat. Uiteindelijk lukt het om met 'ISS 7 toepassingsserverbeheer' de instellingen aan te passen zodat je wel uitgebreide foutmeldingen te zien krijgt. Dat ISS7beheer is sowieso wel handig om bijvoorbeeld de MIME-instellingen aan te passen voor bijvoorbeeld geogebra, cabri of google-earth, dus dat is een geluk bij een ongeluk:-)

Wat ging er mis? De e-mailafhandeling is bij IIS7 anders dan op de oude server. Kennelijk moet je de SMTP-server aanspreken met een wachtwoord. Op ASP: e-mail versturen met CDOSYS staat precies hoe dat moet. Ik was er wel mee bezig maar 't loopt niet echt lekker.

Maar... waarom moeten we eigenlijk een e-mail sturen? Je stelt een vraag, je krijgt een e-mail hoe je vraag kan activeren en als je vraag beantwoord is dan krijg je weer een e-mail dat je vraag beantwoord is. Is dat nog wel van deze tijd? Hoe noodzakelijk is dat?

Nee, dit is niet van deze tijd en nee, dat is niet echt nodig. Je zou ook kunnen kiezen voor 'meteen activeren' en vragenstellers vragen om regelmatig te komen kijken of hun vraag beantwoord is.

De toegankelijkheid wordt daarmee wel vergroot. Vragensteller hoeven hun emailadres niet op te geven. Als je een vraag stelt dan moet je regelmatig terug komen om te kijken of je vraag beantwoord is. Ik zie daar allemaal alleen voordelen van.

We gaan de komende maanden daar maar 's mee experimenteren. Als het bevalt, dan laten we 't zo... en zo niet, dan zien we wel weer.

Al met al? Je kunt het zien als een 'probleem', maar misschien is het wel een 'oplossing'. Dat e-mailen, verifieren en zo was toch al een beetje oubollig, dus ik beschouw dit gedoe maar als een 'kans' om WisFaq nog beter te maken. Als dat geen 'omdenken' is dan weet ik het ook niet meer...:-)

In een vloek en een zucht?

Ik heb de afgelopen dagen een aantal computerproblemen opgelost. Dat is, zeg maar, mijn tweede natuur. Naast wiskunde heb ik ook nog iets met computers. In het kader van het oplossen van schier onmogelijke problemen is wel een bepaalde grondhouding van belang:
  1. Geef niet op.
    Er is altijd een moment waarbij je denkt 'bekijk het maar' of 'dit is niet op te lossen'. In zo'n geval moet je gewoon volhouden. De volhouder wint.
  2. Overweeg alle mogelijkheden.
    Soms denk je dat je weet waar het probleem zit, maar het wil niet werken. In zo'n geval moet je even proberen 'anders te denken'. Is wat je denkt wel juist? Is er nog een andere logische verklaring?
Nu is dat leuk gezegd, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Misschien moet ik gewoon wat voorbeelden geven. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

Voorbeeld 1
Een laptop wil gewoon niet meer werken. Programma's starten niet op en 't is gewoon een zooitje. Opnieuw installeren werkt niet en wat je verder ook probeert... het wil niet opstijgen. Ideetje? In Vista of Windows7 heb je als gebruiker beperkte rechten. Je krijgt steeds maar van die schermpjes of je 'dit of dat' wel wil. Ik word daar altijd een beetje moe van. Het is verdorie toch mijn laptop, mijn besturingssysteem? Waarom ben ik niet gewoon administrator?

Nu had ik daar toch al een keer ergens iets over geschreven? Zoeken geeft Inloggen als administrator. O ja..:-) Probleem opgelost.:-)

Voorbeeld 2
Als je een draadloos netwerk hebt dan kan je tegenwoordig met alles op je netwerk. Je laptop, je macbook, je iPhone, de Wii, de TV en nog zo wat... Nou ja, ik bedoel maar: wat is leuker dan de foto's op je PC bekijken op je breedbek TV? Maar waarom kan die TV je computer niet vinden? Je deelt van alles, stelt alles in, geeft op je lokale netwerk iedereen alle rechten... maar werken ho maar.

Uiteindelijk na enig denkwerk... Waarom kan je zelfs met je laptop niet de gedeelde bestanden van je PC zien? Omdat je virusscanner dat niet toe staat. Och ja, natuurlijk. Bij de nieuwste versie van F-secure deed mijn netwerk het ook niet meer. Oplossing? Sta alle lokale IP-adressen toe.

Zo gezegd, zo gedaan. Laptop aan. Kijken... maar niks hoor. Nog steeds niets te zien. Ik geef het op. Bekijk het maar. Alhoewel? Toch nog even kijken of de TV misschien? Je weet maar nooit... en wat denk je? Deed het gewoon.

De laptop kan nog steeds niet op de PC kijken maar dat ligt dus aan de laptop. De TV had er geen moeite mee. Probleem opgelost.:-)

Voorbeeld 3
Als je WordPress installeert dan staat er bij instellingen - algemeen:

Website adres (URL)
Voer hier het adres in van de thuispagina van deze site indien deze afwijkt van het WordPress-adres (waar de WordPress software geïnstalleerd is).
Maar dat klopt niet. Als je dat niet invult dan werkt de site niet. Dus gewoon nog maar een keer je URL invullen en probleem opgelost.

Dat laatste is opgelost in een vloek en een zucht. Die andere twee problemen niet. Ik kan me wel voorstellen dat 'normale mensen' bij dit soort problemen het sneller opgeven. Wat een gedoe. Maar ik vind dat leuk, ik houd wel van een uitdaging, dus mij krijg je niet gek...:-)

Ondertussen heb ik mijn eigen computerprobleem met WisFaq nog niet opgelost, maar dat komt nog wel. Gewoon volhouden. Of moet ik misschien contact opnemen met mijn systeembeheerder?:-)

maandag 29 oktober 2012

Het reflectietekort

"Studenten op lerarenopleidingen houden niet van reflecteren.
(..)
Zij schrijven wel reflectieverslagen, maar krijgen daar nauwelijks feedback op. Daar hebben docenten namelijk geen tijd voor. Die halen het door de anti-plagiaatmachine en vinken af dat het ‘voldaan’ is."
bron

woensdag 24 oktober 2012

Vragen, vragen en nog meer vragen

"Some teachers are hostile to questions. That is an error made by teachers. Teachers, you will be more comfortable in your job if you try to do it well, and don't think of your students as the enemy. This means listening to your students and encouraging their questions. A teacher who only lectures, and does not encourage questions, might as well be replaced by a book or a movie."
bron

dinsdag 23 oktober 2012

Alweer een mop

"Een man loopt de kroeg in. Hij roept de ober bij zich: ik wil 5 bier en 5 wijn. Zegt de ober natuurlijk meneer. Wil de man zijn drankjes ophalen vraagt de ober: wilt u er een dienblad bij? Zegt de man: nee bedankt ik heb mijn handen al vol genoeg."

maandag 22 oktober 2012

Uitspraken

Zoals gezegd was ik in het kader van #innovatieonderwijs de bronnen aan het herlezen. Dat is zondermeer interessant, maar je raakt ook snel afgeleid.
Wie ben ik trouwens? Minder dan een zandkorrelig bloggertje op het onmetelijke internetstrand, minder dan een onzichtbaar flikkeringetje aan het internetfirmanent...
bron
Als ik zo door ga dan wordt dit een meerjarenproject. Wat 'bescheidenheid' betreft kunnen 'onze actoren' daar nog een voorbeeld aan nemen.

Ik denk dat het van belang is vooral te kijken naar 'wat' de actoren 'zelf' zeggen en niet naar wat de actoren zeggen dat 'anderen' zeggen. De meeste mensen 'horen' meestal niet wat iemand zegt, maar zijn vooral gefocused op wat ze denken dat iemand bedoelt. Als je daar dan vervolgens iets mee wil doen raak je al snel het spoor bijster.

Aan de andere kant zijn uitlating in de zin van 'kennelijk bedoelt die en die dat' wel interessant. Niet vanwege de relevantie over 'wie wat zegt' maar hoe iemand dat soort uitingen interpreteert.

Interessant is hoe zo'n 'draad' steeds verder in de knoop raakt. Op een bepaald moment weet niemand meer waar het over gaat...:-)

Ik ben nu nog steeds aan het 'divergeren'. Er ontstaat wel een soort van abstractie over 'hoe heeft het zover kunnen komen?', maar ik ben nog op zoek naar een vorm voor verdere analyse.

Misschien moet de conclusie wel worden dat we een keus moeten maken: we gooien al die onderwijsvernieuwers er uit of we gooien de docenten er uit. Dat laatste is al een aantal jaren aan de gang, dus ik ben benieuwd hoe 't onderwijs er uit gaat zien zonder docenten.:-)

Verbinden

"Het gaat mij vooral om het 'verbinden'! Een onderzoekende houding, naar buiten kijken, leren van elkaar... Docenten laat je van je positieve kant zien! Niet te bescheiden!"
bron

zondag 21 oktober 2012

Innovatie en duurzaamheid

Ik ben in het kader van #innovatieonderwijs de bronnen aan het herlezen en de reacties aan het bekijken. Daar zie je nog verder niks van, maar 't is een interessante bezigheid.

Ik heb geprobeerd de belangrijke thema's er uit te halen. Die thema's ga ik dan proberen verder uitwerken. Als je 'goed' leest staan er zowel in de weblogposts als in de reacties allerlei waardevolle ideeën. Sommige reacties lijken ingegeven door ergenis en boosheid, maar als je je daar niets van aan trekt dan zie ik toch hier en daar bepaalde lijnen. Dat is wel iets voor een wiskundeleraar...:-)

Ik vraag me wel af waarom ik dit eigenlijk doe. Ik denk dat te maken heeft met een behoefte om 'dingen' niet zo maar te laten verwaaien. Twitter heeft zeer de neiging om te verwaaien. Meestal weet je een dag later al niet meer wat iedereen (mezelf incluis) geroepen heeft. Als je 'dingen' op een weblog schrijft en je daar reacties op krijgt dan blijft het al iets langer in 't vizier, maar na een tijdje weet je ook niet meer precies hoe 't nu zat. In dit geval zou dat jammer zijn, dus construeren maar...

Kortom: waarom zou je je druk maken als je met de 'verworven inzichten' niet iets constructiefs doet? Je hoeft het altijd met elkaar eens te worden, maar als je nu 's met een beetje afstand kijkt naar wat er zo gezegd wordt? Als je nu 's de emoties, de boosheid en de persoonlijke betrokkenheid laat varen? Zou dat niet iets kunnen opleveren?

Het is nog voorbarig, maar een aantal ferme conclusies zou wel fijn zijn. Hebben we dat gehad, heeft iedereen z'n punt gemaakt en dan kunnen we misschien iets nuttigs gaan doen.