Pagina's

maandag 31 december 2012

Oliebollen zijn net leraren



Ik heb de oliebollen voor vandaag klaar. Oliebollen zijn net leraren. Ik sta er bij het bakken een beetje bij met een schuimspaan en constateer dat die oliebollen allemaal anders zijn.

Ze gedragen zich ook allemaal anders. Een beetje oliebol draait zichzelf voortdurend om. Sommige doen dat met de nodige moeite, anderen kunnen er geen genoeg van krijgen.

Als oliebollenbakker moet ik sommige oliebollen af en toe een duwtje geven. Heel soms zit er één bij die gewoon niet wil. Zo'n figuur moet je echt met schuimspaan dwingen ook de andere kant deel te laten nemen aan het bakproces.

De meeste oliebollen stellen zich mooi op aan de buitenkant van de pan. Er zijn er ook die vinden dat ze in het midden moeten blijven. Die vinden zichzelf kennelijk nogal belangrijk. Soms zwemmen ze rond en kunnen het niet laten om in het kader van de 'collegiale feedback' andere oliebollen lastig te vallen.

Het is ook goed te zien dat, als je oliebollen zelfstandig wilt laten bakken,  je ze wel de ruimte moet geven. Ze moeten niet te dicht op elkaar zitten want dan komt er van het draaien weinig terecht. Sommige oliebollen hinderen andere oliebollen gewoon in hun ontwikkeling. Bij voldoende ruimte hoef je als oliebakker trouwens verder weinig te doen, ze regelen het zelf wel.

Mooi hoor. Maar uiteindelijk worden de oliebollen natuurlijk gewoon opgegeten...:-)
Alvast de beste wensen voor 2013 en eet smakelijk.

zondag 30 december 2012

Ik hoor niks

Jut: potverdorie
Jul: ...
Jut: krijg nou wat
Jul: ...
Jut: je zou denken dat ie...
Jul: ...
Jut: of zal ik?
Jul: je lult in jezelf
Jut: ...
Jul: ...
Jut: ik hoor niks

Peter Hammill - Chameleon In The Shadows of The Night

  

"In my head I am dead if I fall in the trap, the subtle lap, safety's pall.... but I'm living while I choose...."

Lyrics

Wat is waar?



In het plaatje hierboven zijn de staafjes allemaal even lang. Dat kan je makkelijk controleren door te meten. Kennelijk kun je, zelfs niet in eenvoudige situaties, afgaan op je waarneming. Dingen kunnen heel anders lijken dan dat ze zijn. Een lineaal is in dit geval een instrument om vast te stellen of 'wat je ziet' wel klopt. Dat klopt dus niet...

Nu is dit nog redelijk eenvoudig. Ondanks dat je weet dat het anders is ontkom je er niet aan de staafjes als ongelijk te zien. Dat is wonderlijk toch? Maar als dat bij zoiets simpel al ingewikkeld is hoe zou dat zijn bij de meer complexe vormen van introspectie, observatie en gepercipeerde werkelijkheid? Daar is dan toch vrijwel geen beginnen aan?

Gelukkig hebben we voor het tegengaan van bijgeloof, waandenkbeelden, vooroordelen en andere vormen van verstoorde waarneming iets uitgevonden. Dat heet wetenschap. Theorieën, hypotheses, onderzoek, toetsen, herhalen, verifiëren, enz...

Het is verstandig om juist de dingen die iedereen als vanzelfsprekend beschouwt aan een onderzoek te onderwerpen. Een verkeerde diagnose leidt niet tot genezing. Dat is misschien iets om in het nieuwe jaar aan te denken.

donderdag 27 december 2012

Lessen in bescheidenheid

Het jaar 2012 loopt ten einde. Een mooi moment om de balans op te maken. Althans in professionele zin.

Maar, eerlijk gezegd, begrijp ik er inmiddels weinig meer van. Is dat erg? Ach, ik weet niet. Je kunt natuurlijk wel heftig gaan mekkeren tegen alles wat je niet bevalt. Je zou natuurlijk kunnen proberen een punt te maken. Uiteindelijk maakt dat niet veel uit: het gaat er om wat je doet, niet om wat je zegt.

Ik doe mijn best. Meer kan ik niet doen. Leerlingen doen hun best, dus waar zullen we ons dan verder druk om maken?

Nee, ik heb wel iets beters te doen.:-)

Zie ook goede voornemens

Wiskast opnieuw gestart


Ik was (ooit) van plan een wiskast te maken, maar ik was er mee gestopt. Ik heb inmiddels geconstateerd dat het verder toch niet veel lijkt uit te maken wat je wel of niet doet. Je kunt dan net zo goed uit je bol gaan en de dingen anders doen... Dus ik heb de draad, wiskastgewijs, maar weer 's opgepakt.

Wat is een wiskast?
Vorig schooljaar ben ik keer op bezoek geweest bij een Montessori-basisschool. Leerlingen kozen opdrachten uit de kast. Ik had toen bedacht dat ik zoiets eigenlijk ook wel zou willen hebben, maar dan natuurlijk digitaal. Leerlingen kunnen dan opdrachten kiezen en opdrachten inleveren. Ik stelde me zo voor dat ze daar dan punten voor verdienen en dat alle leerlingen een minimaal aantal punten moet hale dat meetelt.

Het gaat hier om aanvullende of verdiepende opdrachten die anders zijn dat de sommen uit het boek. Dat kan inhoudelijk anders zijn, maar ook in logistiek opzicht afwijken. Doe 's gek. Werkstukjes, inleveropdrachten, DWO-activiteiten, filmpjes maken, een practicum, een PO,... Wat je maar wilt.

Daarnaast moet de 'interface' dan een platform bieden voor de docent om leerlingen van feedback te voorzien, de 'administratie' bij te houden en op een makkelijke manier opdrachten te maken of te wijzigen.

Je moet maar 's kijken... 't Is nog niet klaar, maar 't begin is er weer...:-)

Zie het overzicht van wiskast.

maandag 24 december 2012

Succes



Succes is niet altijd zichtbaar...:-)

zondag 23 december 2012

zaterdag 22 december 2012

De toekomst

"Your present circumstances don't determine where you can go; they merely determine where you start."
Nido Qubein

Goede voornemens

Ik heb nog maar 's gekeken naar mijn goede voornemens van vorig jaar...
  • Ik ga's wat minder aan 'websites' doen...
  • Ik ga me richten op mijn primaire taken als docent wiskunde.
  • Ik ga meer muziek maken...
  • Ik ga meer tekenen...
  • Ik ga meer aandacht besteden aan mijn gezin...
  • ...
Of waren dat de voornemens van 2011. Ik geloof 't wel...

Maar als de voornemens goed zijn waarom zou je ze dan veranderen?

Toch maar 's kijken wat er van terecht gekomen is dan?
 
Het spreekwoord 'de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens' wil zoveel zeggen dat je met alleen goede voornemens nergens komt. Je  moet ze ook uitvoeren om iets te bereiken. Vandaar waarschijnlijk...:-)

E-learning and Digital Cultures

"E-learning and Digital Cultures is aimed at teachers, learning technologists, and people with a general interest in education who want to deepen their understanding of what it means to teach and learn in the digital age."
bron

donderdag 20 december 2012

Johannes de Doper

Gisteren kwamen we in Twitter 'een roepende in de woestijn' op Johannes de Doper uit.
"Men spreekt wel van een roepende in de woestijn als iemand zijn mening verkondigt zonder gehoord te worden. Het is een interpretatie van Mattheus 3:3, Markus 1:3, Lukas 3:4, Johannes 1:23. Uit Jesaja 40:3 kan een andere interpretatie volgen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woestijn
Als kind sprak mij het verhaal van Johannes de Doper erg aan. Ik weet niet precies waarom, maar dat is ook wel erg lang geleden.:-)

Wat is les? Wat is onderwijs?

Volgens het bericht Tweede Kamer wil af van 1040-urennorm op middelbare scholen van 18 december 2012:
"De Tweede Kamer wil af van de huidige 1040-urennorm voor het voortgezet onderwijs. Het kabinet moet de norm voor volgend jaar mei herzien. Met een herziening van de norm zouden scholen meer ruimte moeten krijgen om te beslissen over het aantal uren onderwijs. Daarbij leggen zij verantwoording af aan de ouders en leerlingen over de invulling van deze uren."
Is dat nu een goede of juist een slechte zaak? Het lijkt of iedereen staat te springen van vreugde, maar er zijn ook andere meningen: zie bijvoorbeeld Een leraar wil toch juist véél lesgeven?
 
Niemand zit natuurlijk te wachten op 'ophokuren'. Ik heb zelf altijd geroepen dat 'kwaliteit' en 'kwantiteit' niet hetzelfde is en dat vind ik nog steeds. Ik vind aansturen op 1040 uren zonder te kijken naar kwaliteit onzin. Dat is gewoon vragen om moeilijkheden.
 
Dat betekent natuurlijk wel dat er nog steeds voldoende onderwijstijd moet zijn. Dat leerlingen en docenten voldoende tijd en ruimte krijgen om te leren wat er geleerd moet worden, hoe dan ook. Dat docenten meestal betaald worden naar het aantal lessen dat ze geven en niet naar het werk dat ze verzetten houdt, denk ik, inderdaad, een risico in dat bij minder 'vastgestelde lesuren' iedereen harder moet werken in minder tijd.
 
Het ziet er naar uit dat scholen daar zelf dus vorm en inhoud aan moeten gaan geven. Waaruit bestaat de 'andere invulling' dan? Welke activiteiten worden leerlingen geacht uit te voeren naast de reguliere uren? Hoe worden docenten gefaciliteerd om de leerlingen ook dan te begeleiden en aan te sturen? Welke middelen zijn daarvoor beschikbaar?
 
Het was een dom idee, die 1040-urennorm. Scholen die aan de urennorm willen voldoen zouden geen ophokuren moeten geven. Ze zouden niet moeten proberen om met zo min mogelijke investering, zo goedkoop mogelijk toch aan de norm proberen te voldoen. Ze moeten gewoon maximaal rendement halen uit een zo maximaal mogelijk aantal lesuren.

Het afschaffen is derhalve een goed idee, maar het lost geen problemen op. Wat was ook alweer het probleem?
 
Dat is een goede vraag. Misschien daarover later meer... maar misschien ook niet.:-)

woensdag 19 december 2012

Je moet niet alles zeggen...

Soms zeggen mensen dingen die ze misschien net zo goed niet hadden kunnen zeggen. In de spelregels van WisFaq (bijvoorbeeld) staat deze regel:
Laat zien wat je wel begrijpt. Geef je uitwerking voor zover je gekomen bent en geef aan waar je vast loopt of waar je denkt waar de fout zit!
Dat lijkt duidelijk, maar dat is kennelijk niet zo vanzelfsprekend. Het komt wel 's voor dat je als 'beantwoorder' een antwoord geeft en de 'vragensteller' dan zoiets zegt als 'ja, zo ver was ik ook al'.

Dat vind ik altijd bijzonder irritant. Je houdt je niet aan de spelregels en dan ga je ook nog roepen dat het antwoord dat je krijgt eigenlijk geen zin heeft. Lekker motiverend. Zelfs als zoiets het geval is zou je, als je enigszins zou kunnen verplaatsen in de ander, daarover kunnen zwijgen. Gewoon zoiets zeggen als 'bedankt, maar hoe moet het nu verder?' Dat kan ook.

Maar ja, wat kan het schelen. Het is gratis...:-)

De meeste misverstanden zijn nog wel uit te leggen. Ik kreeg ooit een mailtje van iemand die geconstateerd had dat de symbolen in WisFaq op een Apple verkeerd werden weergegeven en dat het toch wel schandalig was dat wij kennelijk niet Apple-proof waren.

Als je dan uitlegt dat WisFaq geheel draait op vrijwilligers en op geen enkele manier financieel wordt ondersteund en dat er aan gewerkt wordt dan is zo'n klager wel snel om en begrijpt dat ie een voorbarige conclusie heeft getrokken.

Ook een bijzondere reactie op een mooi artikel in NRC: 'dat wist ik al, maar mooi opgeschreven'. Zelfs als dat zo is dan zou je kunnen overwegen gewoon te zeggen 'mooi artikel'. 

Nou ja, dat wilde ik maar even kwijt, maar misschien had ik dat net zo goed niet kunnen zeggen.

Een muis in huis

q2780img1.gifMijn laatste tekening is 'een muis in huis'. Ik had een foto gemaakt van de slotgracht. Ik vond het nogal sprookjesachtig: een muis, een boom, de gelaarste kat...

Ik houd van sprookjes. Ze lijken soms diepere waarden en wijsheden te bevatten.

Dit soort experimenten hebben wel hun beste tijd gehad. Ik denk dat ik wat meer 'vrij werk' ga maken.

Helaas neemt mijn werk veel van de tijd en ruimte in zodat het er meestal niet van komt.

Het tweede leven

"Een enkeling gaat iets heel anders doen: acteren, schapenkaas maken, boten bouwen of een boek schrijven. Als je er maar op voorbereid bent, hoeft de overgang van het Eerste naar het Tweede Leven geen koude douche te zijn, geen financiële aderlating en emotionele dreun."
bron

All said and done

"All said and done,
and there's no way to make it any different.
I hold my tongue as you're walking away.
So goodbye comes -
oh, I don't want to make it difficult
but nothing's easy
when there's nothing left to say."


bron

dinsdag 18 december 2012

Tien tips die helpen bij het orde houden

Van http://www.lesseninorde.nl gevist:
  • Wees niet jezelf, wees professioneel
    Later als je orde hebt, kun je altijd nog `jezelf` zijn
  • Maak contact.
  • [...]
  • Als iets niet werkt, doe dan wat anders.
De uitgebreide uitwerking van deze tips vindt u in het boek Lessen in orde

Voorlichting wiskunde A, B, C en D

Ik moet donderdag in de 3e klas voorlichting geven over profielen, de verschillende soorten wiskunde en wat je nu wel of niet kan kiezen. Wel aan, werk aan de winkel.


Lesopzet
2x40 minuten
  • Inleiding powerpointpresentatie
  • Uitdelen pakketjes voor HAVO en VWO
  • Lezen basisinformatie en bespreken
  • Indelen in groepen
  • In groepen een aantal kenmerkende opdrachten maken
  • Uitwerkingen inleveren
  • Vragenlijst invullen
  • Vragen beantwoorden
  • Kerst-puzzel met socrative
  • Afsluiting
Ik heb de powerpoint af, de pakketjes zijn klaar, de vragenlijst is klaar, een quiz gemaakt en ik heb nog wat 'algemene informatie' die in het pakketje moet. Dat laatste ga ik dan morgen verder in orde maken. Woensdag kan ik dan de pakketjes copieëren en dan kunnen we donderdag aan de slag. Ik ben benieuwd.:-)

Aan alles komt een eind

When we were young and green
We shared out dreams
Together

Nothing Lasts Forever

zondag 16 december 2012

Nieuwe tekeningen

Ondanks alles heb ik toch nog tijd en ruimte gevonden om wat tekeningen af te maken.

Vrolijke boel:-)

Lessen in bescheidenheid

"Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op? Of, hoe zult u tegen uw broeder zeggen: Laat toe dat ik de splinter uit uw oog haal; en zie, er is een balk in uw eigen oog?"

Mattheüs 7:3-4, Herziene Statenvertaling.

zaterdag 15 december 2012

Modern onderwijs

Uit het schoolplan gevist:
Het vak wiskunde zal qua didactiek onder de loep genomen moeten worden: nu ligt de nadruk teveel op het zelfstandig werken en te weinig op grondige, klassikale uitleg, gedifferentieerde uitleg aan kleine groepen.
Als we de lijnen die zijn ingezet doortrekken kunnen we waarschijnlijk de komende tijd allerlei nieuwe ideeën tegemoet zien:
  • Er moet meer klassikale uitleg gegeven worden in keuze-uren
  • Als er geen 31 leerlingen in een lokaal kunnen dan passen er 41 ook niet in, dus de klassen kunnen nog wel iets groter.
  • 't Is zonde om goede klassikale uitleg niet breed in te zetten. We gaan college geven. Dat nemen we dan op en zetten dat op een CD.
Maar alle gekheid op een stokje...:-) Ergens klopt er iets niet. Wiskunde leer je namelijk alleen door te doen. Al leg je nog zo goed uit, uiteindelijk gaat het om zelf doen. Wiskunde bouw je op. Je kunt wel iets zo uitleggen dat iedereen het snapt, maar als het niet beklijft dan heeft dat geen enkele zin. Wiskunde is leuk. Als leerlingen wiskunde niet leuk vinden dan is er iets mis. Dan is het namelijk geen wiskunde, maar iets anders.

De didactiek verbeteren is een goed plan, maar ga dan iets doen wat zin heeft. We leven tenslotte niet in 1989 maar in 2012.

Zie ook 'Wat is Montessori-onderwijs?'

vrijdag 14 december 2012

Tijdens een vergadering

q2816img1.gif
Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede.

Go with the flow

't Is wel treurig. Ik had eindelijk een 'digitale activiteit' gevonden voor HAVO 4 wiskunde A voor telproblemen. In DWO zouden we ook gebruik kunnen maken van de testruimte van Getal & Ruimte. We zouden de mogelijkheid hebben om actitiviteiten van leerlingen te registreren, maar deze belofte wordt niet nagekomen. Dat is wel een beetje een tegenvaller.

Nu zou je daar natuurlijk zielig over kunnen gaan doen, maar veel zin heeft dat waarschijnlijk niet.

Heel toevallig ben in aan het experimenteren met Socrative. De online-tool voor BYOD-interactie tijdens je les. Inmiddels heb ik daar wat dingen mee uitgeprobeerd. Dat is leuk om te doen.

Maar omdat je niet altijd alles zelf kan bedenken heb ik zo'n beetje de 'activiteiten' van Getal en Ruimte in DWO van de telproblemen dan maar in Socrative gezet. Gewoon scheuren en pleuren dus. Dus dan komt het toch nog goed.

De QUIZ Combinaties en permutaties bestaat inmiddels uit 24 vragen. Ik ben er blij mee. Zo zie je maar weer, je moet van 'tekortkomingen' gewoon je 'kracht' maken. Dat gedoe met Getal en Ruimte was dus geen tegenvaller, maar een kans. Grijp die kans...:-)

woensdag 12 december 2012

Alpejagerslied

Paul van Ostaijen
Voor E. du Perron

Een heer die de straat afdaalt
een heer die de straat opklimt
twee heren die dalen en klimmen
dat is de ene heer daalt
en de andere heer klimt
vlak vóór de winkel van Hinderickx en Winderickx
vlak vóór de winkel van Hinderickx en Winderickx van de beroemde hoedemakers
treffen zij elkaar
de ene heer neemt zijn hoge hoed in de rechterhand
de andere heer neemt zijn hoge hoed in de linkerhand
dan gaan de ene en de andere heer
de rechtse en de linkse de klimmende en de dalende
de rechtse die daalt
de linkse die klimt
dan gaan beide heren
elk met zijn hoge hoed zijn eigen hoge hoed zijn bloedeigen hoge hoed
elkaar voorbij
vlak vóór de deur
van de winkel
van Hinderickx en Winderickx
van de beroemde hoedemakers
dan zetten beide heren
de rechtse en de linkse de klimmende en de dalende
eenmaal elkaar voorbij
hun hoge hoeden weer op het hoofd
men versta mij wel
elk zet zijn eigen hoed op het eigen hoofd
dat is hun recht
dat is het recht van deze beide heren.

Uit: Gedichten (1918)

Onderwijs

“Education is not preparation for life; education is life itself.”
John Dewey

Een vreemde eend in de bijt

"Zoo noemt men wel eens iemand, die een vreemdeling is in een gezelschap of in een bepaalden kring van menschen."
bron

dinsdag 11 december 2012

BYODproject #1

Vandaag heb ik 4 HAVO wiskunde A voor 't eerst geëxperimenteerd met socrative.
Socrative is a smart student response system that empowers teachers to engage their classrooms through a series of educational exercises and games via smartphones, laptops, and tablets.
Ik heb doorvoor een pagina op mijn website gemaakt. Met F11 kan je dat zelfs 'fullscreen' op het whiteboard projecteren via de beamer. In lokaal 1.05 gaat dat prima zo.

Technisch
Technisch functioneert het allemaal prima. Twee leerlingen met een blackberry hebben pech, het werkt niet. De rest gaat goed. Met mijn iPhone en Macbook er bij kunnen alle leerlingen (op één na) mee doen.

Inhoudelijk
Deze manier van werken is wel leuk. Zoveel foute antwoorden en er zijn altijd leerlingen die hun jeugdige overmoed niet kunnen loslaten en grappig gaan doen. Dat is niet erg maar wiskunde is natuurlijk wel een serieuze aangelegenheid.:-)

De antwoorden van de Single Question Activities zoals de true/false-vragen worden weergegeven als staafdiagrammen. Dat is wel interessant. Bij de eerste vragen is er nog veel fout, later gaat dat steeds beter. Ik denk dat de leerlingen er toch wel iets (meer) van begrepen hebben. De vragen waren wel veel van 't zelfde en misschien zijn meerkeuzevragen nog iets beter.

De Quiz-Based Activities met de Quiz 'telproblemen voor beginners' kon nog net in het uur. De resultaten heb ik verstuurd en er zijn wel een aantal leerlingen die ongeveer snappen hoe dat tellen werkt. Ondank dat het hoofdstuk wel zo'n beetje af zou moeten zijn blijkt nu toch maar weer dat er of nog niet veel gewerkt is of dat de boodschap nog niet helemaal is overgekomen.

De meerwaarde van deze werkvorm is in ieder geval dat je in ieder geval iets hebt om over te praten, dingen uit te leggen en kijken of er na de uitleg sprake is van verbetering. De Quiz met feedback goed/fout en uitleg is wel aardig. Even snel 'checken' of je uitleg (bij iedereen!) werkt, dat is niet verkeerd:-)

Wiskundig/didactisch
Het is verstandig om voordat je vragen gaat stellen de 'kennis' even op te halen of zelfs aan te leveren. Je moet er niet van uitgaan dat iedereen alles al weet. Ook na gestelde vragen is een 'dia' met uitleg over de vraag wel een goed idee. Ik probeer 't wel uit te leggen, maar met een plaatje erbij (of iets) praat het makkelijker. Vragen-uitleg-vragen-uitleg, de sandwichformule zullen we maar zeggen...:-)

Conclusie
Voor de eerste keer ben ik niet ontevreden. Inhoudelijk/wiskundig zijn er nog wat verbeteringen nodig. Ik ga er nog verder mee aan de slag. Ik denk dat de kunst is te onderzoeken hoe je dit leermiddel zo kan inzetten dat het maximale leeropbrengst geeft. Ik vond het een leuke les. 't Was in ieder geval 's iets anders.

maandag 10 december 2012

Twee groepen

"Men kan de mensen verdelen in twee grote groepen: zij die zich door hun gevoel laten bedriegen, en zij die zich door hun verstand laten misleiden."
Jean de Boisson

zondag 9 december 2012

Plezier maken

"Als het verder toch niet veel uitmaakt wat je wel en niet doet kan je net zo goed uit je bol gaan en plezier maken...:-)"
globe putrand

Eerste stappen met Socrative

Ik had er niet meer aan gedacht maar toch maar 's gekeken naar socrative. Hoe moeilijk kan dat zijn? Nou niet moeilijk dus...:-)


Dan kan ik links de vragen doen en rechts socrative. Gewoon op de beamer zou dat wel moeten kunnen. Op de aangepaste startpagina kan ik dan wel lijstjes met opdrachten neerzetten. Het lijstje vragen 'aanzichten en hellingen' is daar een voorbeeld van.
De planning is om dit in februari werkend te hebben. Dat ga ik wel halen denk ik...:-)

zaterdag 8 december 2012

Toelichting bij het programma Wiskunde C HAVO

Bij de samenstelling van het programma zijn de volgende uitgangspunten richtinggevend geweest.
  • De doelgroep van dit vak wordt gevormd door leerlingen die het profiel Cultuur en Maatschappij op havo volgen.
  • Wiskunde C havo bereidt voor op de HBO-studies in de sectoren gezondheidszorg, kunst, pedagogisch en sociaal-agogisch.
  • Het programma richt zich minder op het reproduceren van technieken en meer op algemene wiskundige en statistische vorming, in samenhang met de historische en culturele plaats van wiskunde in wetenschap en maatschappij.
  • Het C-karakter van dit programma wordt mede geborgd door de keuze van de toepassingen (probleemsituaties of contexten), met name in de domeinen C (Verbanden) en D (Beschrijvende statistiek), die aansluiten bij de andere profielvakken.
  • Daarnaast heeft dit vak een algemeen vormende waarde doordat het leerlingen voorbereidt op de (informatie)maatschappij en hen leert in verschillende situaties wiskundige aspecten te herkennen, te interpreteren en te gebruiken.
  • In domein E (Vorm en ruimte) vinden meetkundige principes hun plaats in toepassingen in de maatschappij, architectuur en de beeldende kunst.
  • De competenties als genoemd in het referentiekader1 rekenen niveau 3F zijn ondergebracht in subdomein B1.
  • Het onderwerp statistiek (domein D) wordt op een meer realistische en probleemgeorienteerde manier benaderd dan in de huidige wiskundeprogramma's gebeurt. ICT wordt gebruikt om grote datasets te analyseren.
  • Gewaakt moet worden voor een overladenheid van het programma. Hiertoe wordt het subdomein B3 (Data en kansen) gedurende drie jaren buiten de verplichte examenonderwerpen gehouden.
Bij het examen is het gebruik van een wetenschappelijke (niet-grafische) rekenmachine voldoende.
bron 

donderdag 6 december 2012

Ik bedoel maar...

Soms heb je in eens reden om iets op te zoeken. In het geval van 'wat is het doel van ...' denkt GOOGLE met je mee. De meeste gebruikte zoekopdrachten voor 'doel':

 
Eh!? Wat is het doel van 'Delft' of 'België'? En nog zo wat...:-)

Weersverwachting

Veel dingen die je op een website kan zetten werken na een tijdje niet meer. Sommige dingen blijven maar gewoon werken. Daar houd ik van...:-)

weersverwachting

Misschien gaat het wel sneeuwen. In Den Haag stelt dat meestal weinig voor. Ik hou er wel van. Knisper, knisper... Ik ben benieuwd.:-)

maandag 3 december 2012

Zoekopdrachten

Ik heb even uit de statistieken van dit weblog de eerste zes zoekopdrachten gevist:
  1. afvinken (7)
  2. aftellen (5)
  3. even getallen (4)
  4. gedicht over samenwerken (4)
  5. wiskunde berekeningen en tekenen (4)
  6. i love wiskunde (3)
Dat is wel bijzonder en zinloos.

Muilen

"Men schuive ons niet in de muilen wat vlak tegen onze overtuiging ingaat."
bron

zondag 2 december 2012

De tijd van de grafi­sche rekenma­chine is voorbij

"Vandaar mijn advies aan het voortge­zet onder­wijs: Laat de leerlin­gen tijdens de wiskun­deles eerst zonder grafi­sche rekenma­chine en zonder context werken. Laat ze algebra­ïsch werken en leg weer accent op bewijs­voering. De context en de rekenma­chine zijn alleen maar verwar­rend zolang de leerlin­gen de basis reken­vaardig­heden nog niet goed hebben geauto­mati­seerd."
bron

zaterdag 1 december 2012

Passie en pindakaas

Op deze weblogpost staat al een tijdje een reactie waar ik mij, persoonlijk, bijzonder aan stoor:
Als je echt passie hebt voor je vak als docent dan wil je dit toch ook zo goed mogelijk doen? En als nu blijkt, bewezen is, dat ict een meerwaarde heeft dan is het toch voor een schoolleider, leraar of bestuurder lastig aan een leerling uit te leggen waarom hij niet het beste onderwijs krijgt wat hij verdient?
bron
Maar waarom eigenlijk?

Jelmer heeft op Of je gaat zelf lesgeven al de nodige vraagtekens gezet bij het steeds maar weer roepen van kreten als 'professionaliseren' en 'passie':
"Als je echt hart hebt voor uitmuntend onderwijs voor iedere leerling, voor de docent als professional dan zet je je, voordat je over ICT begint, eerst keihard in om die randvoorwaarden te verbeteren."
bron
Je zou je af en toe wel 's mogen afvragen wat al die docenten beweegt om elke keer weer vroeg op te staan en zich door weer en wind naar een school te begeven om grote groepen jongeren te proberen iets te leren. Ondanks de 'maatschappelijke waardering', de 'arbeidsomstandigheden' en het 'riante salaris' dat daar tegenover staat blijft het een klein wonder.



In de kern moeten docenten over het algemeen dus wel gepassioneerde professionals zijn die denken dat ze nuttige dingen doen. Dat valt allemaal niet mee, maar ze doen het toch maar.

De overheid wil niet echt investeren in het primaire proces. Docenten hebben daar behoorlijk last van. Dat het altijd beter en mooier kan wil ik best geloven, maar wie gaat dat betalen?

Als je geen verstand van onderwijs hebt dan moet je dus helemaal niet gaan roepen dat 'docenten die geen ICT gebruiken' eigenlijk niet echt het beste met hun leerlingen en hun onderwijs voor hebben. Waar haal je 't vandaan? Volgens mij ben je dan een volstrekte malloot, maar dat kan je natuurlijk niet zeggen.

Helaas pindakaas, maar 't is wel een bewezen feit...:-)

Alle eendjes zwemmen in het water


Alle eendjes zwemmen in het water.
Falderalderiere, falderalderare.
Alle eendjes zwemmen in het water.
Fal de ral de ral de ral de ra.
bron

Haagse slogans en andere citaten

"Als je ergens in Den Haag snel wil zijn kan je beter met een enveloppe over je hoofd bij een brievenbus gaan staan dan bij een bushalte."
bron