"Niet klagen, niet zeuren, niet betweterig, niet mokkerig, niet over geld, maar gewoon hele goede ideeën, kom op en zet het (imago van) het onderwijs weer op de kaart!"
bron
Pagina's
▼
zaterdag 30 april 2011
vrijdag 29 april 2011
dinsdag 26 april 2011
De laatste koe doet het hekje toe
Ik zou toch 'bijna gezworen' hebben dat 'de laatste koe doet het hekje toe' een bestaande uitdrukking was. Een zoekactie op GOOGLE lijkt er op te wijzen dat ik de enige ben, internetgewijs, die de uitdrukking ooit gebruikt.
Misschien is het net zoiets als 'Uren, dagen, maanden, jaren vliegen als een schaap door 't veen'. Mogelijkerwijs is Van der Groe doet het hekje toe in mijn familie verhaspeld geraakt. 't Is toch iets met gereformeerden, dus dat zou kunnen.:-)
Ik vond dat beeld van de laatste koe die dan het hek dicht doet altijd wel aardig. Als je dan met z'n allen uit wandelen gaat en een hek passeert dat er dan iemand roept 'de laatste koe doet het hekje toe'. Wat daar nu precies de diepere bedoeling van is begrijp ik ook niet helemaal. Zo zijn er natuurlijk vast heel veel meer dingen uit de kindertijd waar je later als volwassene afvraagt waar dat allemaal op sloeg.
Aan de andere kant... Eigenlijk heb ik dat nog steeds...:-)
Misschien is het net zoiets als 'Uren, dagen, maanden, jaren vliegen als een schaap door 't veen'. Mogelijkerwijs is Van der Groe doet het hekje toe in mijn familie verhaspeld geraakt. 't Is toch iets met gereformeerden, dus dat zou kunnen.:-)
Ik vond dat beeld van de laatste koe die dan het hek dicht doet altijd wel aardig. Als je dan met z'n allen uit wandelen gaat en een hek passeert dat er dan iemand roept 'de laatste koe doet het hekje toe'. Wat daar nu precies de diepere bedoeling van is begrijp ik ook niet helemaal. Zo zijn er natuurlijk vast heel veel meer dingen uit de kindertijd waar je later als volwassene afvraagt waar dat allemaal op sloeg.
Aan de andere kant... Eigenlijk heb ik dat nog steeds...:-)
maandag 25 april 2011
De paashaas is eigenlijk een vogel
"Het verhaal gaat dat de paashaas oorspronkelijk een grote vogel was. Op een dag had deze vogel zich zo misdragen dat hij tot een haas werd omgetoverd. En dat verklaart waarom de paashaas elk jaar weer nesten bouwt en deze vult met eieren."
uit betrouwbare bron:-)
uit betrouwbare bron:-)
zaterdag 23 april 2011
vrijdag 22 april 2011
ICT en onderwijs
Ik heb altijd gedacht dat als ik nu 's het goede voorbeeld geef van integratie van ICT in mijn onderwijs dat dan zelfs de grootste twijfelaars toch op z'n minst hun mening zouden kunnen nuanceren. Niet dat ik vind dat iedereen dat op mijn manier zou moeten doen, maar roepen dat 'de rol van ICT erg wordt overschat', 'dat ICT niet echt van belang is', e.d. zouden me dan toch wel (op z'n minst) bespaard mogen blijven.
Het lijkt nog het meest op roepen dat uitvindingen zoals de stoommachine, de telefonie en de atoombom erg overschat worden. Je kunt dat wel vinden maar 't is een twijfelachtig standpunt.
Mensen die zelf, qua inzet van ICT, nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan hebben er vaak wel een mening over. Je zou dan wel verwachten dat deze meningen ergens op gebaseerd zijn. Meestal is dat niet zo. Slordig!
Terwijl je met de inzet van ICT dingen 'handiger en soepeler' kan regelen. Dat je, zeg maar, de kwaliteit verhoogt en de werkdruk vermindert. Ik geef toe, dat hebben we eerder gehoord en meestal was dat helemaal niet zo, maar dat lag vooral aan de uitvoering. Er wordt ICT-gewijs vaak meer geleuterd dan waar gemaakt. Maar ik doe het gewoon!:-)
Dat je met de inzet van ICT andere en betere manieren van leren mogelijk kan maken is ook nog interessant. Dat je zelfs betere en sterkere relaties kan leggen met studenten is ook fraai. En zo ken ik er nog wel een paar...:-)
Ik kan u verzekeren dat de mogelijkheden, verworvenheden en voordelen van de inzet van ICT in mijn onderwijs zo volstrek evident zijn dat ik niet begrijp dat er nog mensen zijn die het belang en mogelijkheden van de inzet van ICT in het onderwijs durven te betwijfelen.
Maar misschien hebben mensen ook wel een soort behoefte om te klagen over 'werkdruk', 'emailoverload' en 'gebrek aan contact'. Ik vind dat als je de 'dingen' die je moet doen niet goed regelt, dat je dan eigenlijk ook niet moet zeuren dat het slecht geregeld is, zullen we maar zeggen. Je bent een professional of niet...
Kortom: iedereen die denkt dat de inzet van ICT en onderwijs niet van belang is of niet werkt moet misschien die al die andere 829 berichten op dit weblog maar 's lezen. Het is zo leuk, zo relaxed en 't levert zoveel op...
Maar ja... ergens houdt het natuurlijk wel een keer op. Je kunt niet de rest van je leven aan een dood paard blijven trekken, zullen we maar zeggen...:-)
Het lijkt nog het meest op roepen dat uitvindingen zoals de stoommachine, de telefonie en de atoombom erg overschat worden. Je kunt dat wel vinden maar 't is een twijfelachtig standpunt.
Mensen die zelf, qua inzet van ICT, nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan hebben er vaak wel een mening over. Je zou dan wel verwachten dat deze meningen ergens op gebaseerd zijn. Meestal is dat niet zo. Slordig!
Terwijl je met de inzet van ICT dingen 'handiger en soepeler' kan regelen. Dat je, zeg maar, de kwaliteit verhoogt en de werkdruk vermindert. Ik geef toe, dat hebben we eerder gehoord en meestal was dat helemaal niet zo, maar dat lag vooral aan de uitvoering. Er wordt ICT-gewijs vaak meer geleuterd dan waar gemaakt. Maar ik doe het gewoon!:-)
Dat je met de inzet van ICT andere en betere manieren van leren mogelijk kan maken is ook nog interessant. Dat je zelfs betere en sterkere relaties kan leggen met studenten is ook fraai. En zo ken ik er nog wel een paar...:-)
Ik kan u verzekeren dat de mogelijkheden, verworvenheden en voordelen van de inzet van ICT in mijn onderwijs zo volstrek evident zijn dat ik niet begrijp dat er nog mensen zijn die het belang en mogelijkheden van de inzet van ICT in het onderwijs durven te betwijfelen.
Maar misschien hebben mensen ook wel een soort behoefte om te klagen over 'werkdruk', 'emailoverload' en 'gebrek aan contact'. Ik vind dat als je de 'dingen' die je moet doen niet goed regelt, dat je dan eigenlijk ook niet moet zeuren dat het slecht geregeld is, zullen we maar zeggen. Je bent een professional of niet...
Kortom: iedereen die denkt dat de inzet van ICT en onderwijs niet van belang is of niet werkt moet misschien die al die andere 829 berichten op dit weblog maar 's lezen. Het is zo leuk, zo relaxed en 't levert zoveel op...
Maar ja... ergens houdt het natuurlijk wel een keer op. Je kunt niet de rest van je leven aan een dood paard blijven trekken, zullen we maar zeggen...:-)
Schaf het competentiegericht onderwijs af
"Hoe lang zal het duren dat ook de andere instellingen (waaronder ook de lerarenopleidingen waar talloze wanhopige studenten kostbare tijd verliezen met onzinnige competentie-oefeningen) zullen volgen?"
b(r)on
b(r)on
Gekluns²
"Iemand schreef 'Een zooitje deskundigen op een hoop dat is nog geen wijsheid!'. Dat is natuurlijk waar maar een zooitje ondeskundigen op een hoop al helemaal niet."
Globe Putrand
Globe Putrand
Aardappels en jus
“Pak je boek maar eens uit je tas”, zeg ik. De leerlingen doen wat ik hen vraag en ik houd mijn exemplaar omhoog: “Dit boek zijn de aardappels en ik ben de jus”, zeg ik met luide stem.
bron
bron
woensdag 20 april 2011
Statistiek en kansrekenen
Ik heb altijd gedacht dat ik nog wel een keer een complete leerlijn zou gaan ontwikkelen voor 'Statistiek en kansrekenen voor de lerarenopleiding', zal ik maar zeggen.
Op Wiswijzer had ik natuurlijk al Statistiek en kansrekenen. Een soort van verzameld werk. Daarnaast doe ik natuurlijk nog steeds Statistiek 1-3, beschrijvende statistiek. Op Lesbrieven e.d. staat ook nog 't een 't ander. Bovendien heb ik natuurlijk nog van alles gemaakt voor de minor vakverdieping.
Als ik dat allemaal een beetje op een rijtje zou zetten en wat verder uitwerken dan zou zoiets als 'Statistiek en kansrekenen voor de lerarenopleiding' zo maar kunnen. Ik zie daar nog steeds wel iets in.
Een goed doordacht concept met veel extra's. Materiaal genoeg en 't zou een leuke, interessant en vooral helderende leerlijn moeten worden met veel uitstapjes naar bekende problemen uit de combinatoriek, de kansberekening en de statistiek.
Van vaasmodel tot hypothesetoetsen, van harmonisch gemiddelde tot betrouwbaarheidsintervallen... met samenhang en een logische opbouw en veel interactiviteiten!
Maar ik denk niet dat 't er van komt. Dat is wel jammer...
Op Wiswijzer had ik natuurlijk al Statistiek en kansrekenen. Een soort van verzameld werk. Daarnaast doe ik natuurlijk nog steeds Statistiek 1-3, beschrijvende statistiek. Op Lesbrieven e.d. staat ook nog 't een 't ander. Bovendien heb ik natuurlijk nog van alles gemaakt voor de minor vakverdieping.
Als ik dat allemaal een beetje op een rijtje zou zetten en wat verder uitwerken dan zou zoiets als 'Statistiek en kansrekenen voor de lerarenopleiding' zo maar kunnen. Ik zie daar nog steeds wel iets in.
Een goed doordacht concept met veel extra's. Materiaal genoeg en 't zou een leuke, interessant en vooral helderende leerlijn moeten worden met veel uitstapjes naar bekende problemen uit de combinatoriek, de kansberekening en de statistiek.
Van vaasmodel tot hypothesetoetsen, van harmonisch gemiddelde tot betrouwbaarheidsintervallen... met samenhang en een logische opbouw en veel interactiviteiten!
Maar ik denk niet dat 't er van komt. Dat is wel jammer...
Functies van meer variabelen
Naar aanleiding van Functies van meer variabelen krijg ik altijd opmerkingen over de reader. Dat is niet zo heel vreemd, want de reader is al oud. Ik geloof zelfs uit 1993. Nu is er op zich met de reader niet zo veel mis, denk ik, maar 't is lastig. 'Dingen' die in de reader als voorkennis worden gepresenteerd zijn meestal geheel nieuw...:-)
Om toch nog een beetje een studeerbaar vak te kunnen geven heb ik gekozen voor een soort praktische aanpak. Tijdens de college's bespreken we wel de bewijzen maar op de toets gaat het vooral om het kunnen toepassen van de verworven rekentechnieken en zo... met uitzondering van de epsilon-delta-bewijzen dan...:-)
Mijn idee was dat als je min of meer vrijblijvend kennis kan nemen van de lastige bewijzen dat je daarmee toch een beetje mee kan voelen hoe mooi dat allemaal in elkaar steekt en hoe grappig die wiskunde soms kan zijn. Zonder stress, zullen we maar zeggen, dat je dat eigenlijk zelf had moeten kunnen bedenken of nog erger dat ze zoiets op de toets ook moet kunnen. Ik veronderstel dat je er op die manier meer open voor staat...
Maar ja, als je nu de reader gewoon weg zou doen en gewoon 'toetsgestuurd' zo'n vak gaat doen dan gaat dat niet werken. In dat geval zou je toch een aantal interessante en leuke kanten van zo'n vak missen. Dat is dan wel jammer... Zo'n reader geeft nu juist het vak iets bijzonders, vind ik.
Eigenlijk ben ik al heel lang van plan om de reader te herschrijven, maar ik denk niet dat het er nog van komt. Helaas...
Om toch nog een beetje een studeerbaar vak te kunnen geven heb ik gekozen voor een soort praktische aanpak. Tijdens de college's bespreken we wel de bewijzen maar op de toets gaat het vooral om het kunnen toepassen van de verworven rekentechnieken en zo... met uitzondering van de epsilon-delta-bewijzen dan...:-)
Mijn idee was dat als je min of meer vrijblijvend kennis kan nemen van de lastige bewijzen dat je daarmee toch een beetje mee kan voelen hoe mooi dat allemaal in elkaar steekt en hoe grappig die wiskunde soms kan zijn. Zonder stress, zullen we maar zeggen, dat je dat eigenlijk zelf had moeten kunnen bedenken of nog erger dat ze zoiets op de toets ook moet kunnen. Ik veronderstel dat je er op die manier meer open voor staat...
Maar ja, als je nu de reader gewoon weg zou doen en gewoon 'toetsgestuurd' zo'n vak gaat doen dan gaat dat niet werken. In dat geval zou je toch een aantal interessante en leuke kanten van zo'n vak missen. Dat is dan wel jammer... Zo'n reader geeft nu juist het vak iets bijzonders, vind ik.
Eigenlijk ben ik al heel lang van plan om de reader te herschrijven, maar ik denk niet dat het er nog van komt. Helaas...
Een dom idee
"Als je nu domme ideeën hebt dan kan je natuurlijk proberen daarvoor zoveel mogelijk medestanders te vinden. Maar 't blijft een dom idee!"
Globe Putrand
Globe Putrand
dinsdag 19 april 2011
dinsdag 12 april 2011
Toetsen in tweetallen
Bij statistiek 1-3 (beschrijvende statistiek) liet ik studenten altijd in tweetallen een onderzoek doen. Eerst de theorie en dan een onderzoek om te kijken of iedereen de theorie een beetje begrepen had. Op zich ging dat wel, maar echt studeren op de theorie!? Niet echt denk ik.
Dit jaar heb ik dat een beetje anders gedaan. Tijdens de laatste bijeenkomst heb ik een toets afgenomen in tweetallen. Dat wilde ik altijd al, want dat is zo leuk. Iedereen zegt altijd wel 'twee weten meer dan één', maar is dat ook zo? Nou ik kan u verzekeren: dat is zo!
Daarnaast mogen studenten de reader gebruiken, de GR, IPad, een laptop, ze doen maar...:-)
De resultaten van de toets zijn prima. Gemiddeld een 8.4, laagste cijfer is 7.8, dus alle reden voor een biertje. Nu de rest nog. Er moet nog steeds een onderzoek worden gedaan en een verslag worden geschreven. Dus ik ben benieuwd of dat nu ook merkbaar beter wordt dan voorheen. Ik verwacht het wel, maar we moeten nog maar zien:-)
Eén van de opgaven stond al gedeeltelijk in de reader. Dat was niet zo slim van mij, eigenlijk, maar och dat is dan ook wel weer grappig. Kijken of iemand het merkt. Achteraf was het eigenlijk nog doller want de vraag met antwoorden staat gewoon op 8. Zelftest.... Dus ik bedoel maar... zo'n IPad of laptop is wel handig:-)
Waarmee ik maar wil zeggen dat het goed is om 'andere toetsvormen' uit te proberen. Dat is wel een leuke kant van zo'n lerarenopleiding. Dat je alle ruimte hebt om dingen uit te proberen. Ik vond het nuttig en leerzaam en ik ben dat gevoel van 'ze doen te weinig' wel een beetje kwijt. Niet dat ze nu allemaal precies weten hoe 't zit, maar ach ze zijn nog jong. Ik vond het leuk:-))
Dit jaar heb ik dat een beetje anders gedaan. Tijdens de laatste bijeenkomst heb ik een toets afgenomen in tweetallen. Dat wilde ik altijd al, want dat is zo leuk. Iedereen zegt altijd wel 'twee weten meer dan één', maar is dat ook zo? Nou ik kan u verzekeren: dat is zo!
Daarnaast mogen studenten de reader gebruiken, de GR, IPad, een laptop, ze doen maar...:-)
De resultaten van de toets zijn prima. Gemiddeld een 8.4, laagste cijfer is 7.8, dus alle reden voor een biertje. Nu de rest nog. Er moet nog steeds een onderzoek worden gedaan en een verslag worden geschreven. Dus ik ben benieuwd of dat nu ook merkbaar beter wordt dan voorheen. Ik verwacht het wel, maar we moeten nog maar zien:-)
Eén van de opgaven stond al gedeeltelijk in de reader. Dat was niet zo slim van mij, eigenlijk, maar och dat is dan ook wel weer grappig. Kijken of iemand het merkt. Achteraf was het eigenlijk nog doller want de vraag met antwoorden staat gewoon op 8. Zelftest.... Dus ik bedoel maar... zo'n IPad of laptop is wel handig:-)
Waarmee ik maar wil zeggen dat het goed is om 'andere toetsvormen' uit te proberen. Dat is wel een leuke kant van zo'n lerarenopleiding. Dat je alle ruimte hebt om dingen uit te proberen. Ik vond het nuttig en leerzaam en ik ben dat gevoel van 'ze doen te weinig' wel een beetje kwijt. Niet dat ze nu allemaal precies weten hoe 't zit, maar ach ze zijn nog jong. Ik vond het leuk:-))
Duikboten, badmutsen en tuinkabouters
Als docent krijg je wel `s de neiging leerlingen uit te schelden. Dat is `op zich` niet erg en `t zal ook wel een soort van gezonde reactie kunnen zijn op bepaalde gedragingen van leerlingen. Ik heb wel `s van collega`s gehoord dat ze ouders op de tafeltjesavond kregen die te kennen gaven niet erg gecharmeerd te zijn van het feit dat deze collega hun zoon regelmatig aansprak met `eikel`.
Nu zou je je kunnen verweren met de vaststelling dat het hier niet zo zeer gaat om `schelden` maar om het vaststellen van een `feit`. Dat had dan nog een aardige discussie kunnen worden. Maar ik geef toe `eikel`, `klootzak`, `idioot`, `mongool` e.d. zijn niet de juiste manieren om leerlingen aan te spreken. Hoe groot de aandrang ook is.:-)
Als je nu toch het gevoel hebt dat je moet schelden (al was het alleen al voor je eigen gemoedrust) doe het dan netjes: `duikboot`, `badmuts`, `tuinkabouter`, `pipo`, `pino`, e.d. lijken me meer geschikt. Enigszins op een grappige manier bij de les geroepen worden kan in gunstige omstandigheden leiden tot de gewenste gedragsveradering. Dat laatste is dan meestal vooral een kwestie van `mond houden en mee doen`, denk ik:-)
Andere vormen van `ongewenst gedrag` zoals `vloeken`, `schoppen` of `gillend wegrennen` zul je als docent toch vooral moeten proberen te vermijden. Ik geloof dat me dit de afgelopen 22 jaar wel gelukt is. Wat een beheersing.:-) Ik ben wel één keer weggelopen. Ik had het even helemaal gehad. Dat was achteraf gezien helemaal niet zo gek, want eenmaal bijgelegd ging het allemaal een stuk beter met die klas!
In het licht van het voorafgaande zou je de neiging om je manager of je collega's uit te schelden serieus moeten nemen. Maar ja dat kan je niet doen. Net als gaan vloeken of ze eens een flinke schop te verkopen. Je houdt je in! Je beheerst je. Maar toch:-)
Nu zou je je kunnen verweren met de vaststelling dat het hier niet zo zeer gaat om `schelden` maar om het vaststellen van een `feit`. Dat had dan nog een aardige discussie kunnen worden. Maar ik geef toe `eikel`, `klootzak`, `idioot`, `mongool` e.d. zijn niet de juiste manieren om leerlingen aan te spreken. Hoe groot de aandrang ook is.:-)
Als je nu toch het gevoel hebt dat je moet schelden (al was het alleen al voor je eigen gemoedrust) doe het dan netjes: `duikboot`, `badmuts`, `tuinkabouter`, `pipo`, `pino`, e.d. lijken me meer geschikt. Enigszins op een grappige manier bij de les geroepen worden kan in gunstige omstandigheden leiden tot de gewenste gedragsveradering. Dat laatste is dan meestal vooral een kwestie van `mond houden en mee doen`, denk ik:-)
Andere vormen van `ongewenst gedrag` zoals `vloeken`, `schoppen` of `gillend wegrennen` zul je als docent toch vooral moeten proberen te vermijden. Ik geloof dat me dit de afgelopen 22 jaar wel gelukt is. Wat een beheersing.:-) Ik ben wel één keer weggelopen. Ik had het even helemaal gehad. Dat was achteraf gezien helemaal niet zo gek, want eenmaal bijgelegd ging het allemaal een stuk beter met die klas!
In het licht van het voorafgaande zou je de neiging om je manager of je collega's uit te schelden serieus moeten nemen. Maar ja dat kan je niet doen. Net als gaan vloeken of ze eens een flinke schop te verkopen. Je houdt je in! Je beheerst je. Maar toch:-)
maandag 11 april 2011
Lalalalalalala...
"It's awfully considerate of you to think of me here
And I'm much obliged to you for making it clear
That I'm not here."
Jugband Blues - Pink Floyd
And I'm much obliged to you for making it clear
That I'm not here."
Jugband Blues - Pink Floyd
zondag 10 april 2011
Donald Duck
“To be fully alive, fully human, and completely awake is to be continually thrown out of the nest.”
Pema Chodron
Pema Chodron
Elektronisch leren? Kan dat wel?
Het vakproject wiskunde en ICT wordt in de voltijd gegeven in blok 3. Naast een digitale leerroute zijn er werkcollege's waar de studenten kunnen werken aan de opdrachten, vragen kunnen stellen en als ik er behoefte aan heb nog 's wat kan roepen. Blok 4 beschouw ik dan als een soort herkansing. Maar feitelijk staat de leerroute het hele jaar open.
Maar er zijn ook mensen die pas in blok 4 beginnen met de cursus. Deze studenten zie ik dus niet en sommigen heb ik zelfs (zo ver in weet) nooit gezien. Je zou je dan af kunnen vragen of dat wel kan. In Montessoriaanse zin gaat het bij leren toch in eerste instantie om relatie. Kan dat dan ook digitaal? Dat je toch een soort werkbare en functionele relatie opbouwd? Ik denk het wel!
In eerste instantie is daar het geven prompte feedback de aansturende kracht. Vanaf de eerste opdracht, die wordt ingeleverd, krijg je een beeld van de werkwijze en houding van die student. Je kunt (indien nodig) meteen bijsturen. Omdat je vrijwel onmiddelijk er boven op zit ontstaat er meteen al een soort van wisselwerking. Als je dat dan ook nog een beetje leuk en terzakekundig doet dan werkt dat.
Voor mij betekent dit dat ik min of meer continu in de gaten houd of er misschien nog een opdracht is na te kijken. Ik vind dat geen probleem. Ik ben meestal toch aan het werk achter mijn bureau en of ik nu op 't balkon kijk of de peterselie groeit of ik kijk een opdracht na, het maakt mij niet uit. Ik vind het allemaal leuk. Het werk moet toch worden gedaan. Ik kan het beter nu doen dan de boel laten versloffen...
Nu is natuurlijk niet zo dat elke cursus geschikt is om dat op die manier aan te pakken. Maar een cursus over 'inzet van ICT in het onderwijs' waarbij je dan zelf gewoon het voorbeeld geeft lijkt met toch wel een goed plan. Ik denk dat het een goed voorbeeld is.:-) Maar leerzaam is het zeker!
Het soort opdrachten dat je de studenten laat doen is natuurlijk ook nog van belang. In pricipe moeten het opdrachten zijn waarbij studenten veel werk verzetten en de docent weinig.:-) De opdrachten zijn meestal vergeven van vragen naar eigen meningen, eigen producten en nog zo wat. Op Een digitale leerroute maken heb ik er iets over geschreven.
Ik denk dat je digitaal ook zeker waardevolle relaties kunt leggen. Jaren geleden heb ik dat al geconstateerd bij een 'face2face' bijeenkomst van beantwoorders van WisFaq, dat je het gevoel hebt dat je elkaar al kent, ergens.:-)
Maar ook bij studenten die ik, zeg maar, eerst digitaal leer kennen is een ontmoeting in 'meatspace' vaak heel 'gemütlich'. Zo van 'aha jou ken ik'. Dat is toch wel bijzonder.
Maar ja, dat is natuurlijk al veel langer bekend. Je hoort toch wel 's van mensen dat ze de liefde van hun leven via Internet hebben leren kennen. Dus ik bedoel maar...:-)
Maar er zijn ook mensen die pas in blok 4 beginnen met de cursus. Deze studenten zie ik dus niet en sommigen heb ik zelfs (zo ver in weet) nooit gezien. Je zou je dan af kunnen vragen of dat wel kan. In Montessoriaanse zin gaat het bij leren toch in eerste instantie om relatie. Kan dat dan ook digitaal? Dat je toch een soort werkbare en functionele relatie opbouwd? Ik denk het wel!
In eerste instantie is daar het geven prompte feedback de aansturende kracht. Vanaf de eerste opdracht, die wordt ingeleverd, krijg je een beeld van de werkwijze en houding van die student. Je kunt (indien nodig) meteen bijsturen. Omdat je vrijwel onmiddelijk er boven op zit ontstaat er meteen al een soort van wisselwerking. Als je dat dan ook nog een beetje leuk en terzakekundig doet dan werkt dat.
Voor mij betekent dit dat ik min of meer continu in de gaten houd of er misschien nog een opdracht is na te kijken. Ik vind dat geen probleem. Ik ben meestal toch aan het werk achter mijn bureau en of ik nu op 't balkon kijk of de peterselie groeit of ik kijk een opdracht na, het maakt mij niet uit. Ik vind het allemaal leuk. Het werk moet toch worden gedaan. Ik kan het beter nu doen dan de boel laten versloffen...
Nu is natuurlijk niet zo dat elke cursus geschikt is om dat op die manier aan te pakken. Maar een cursus over 'inzet van ICT in het onderwijs' waarbij je dan zelf gewoon het voorbeeld geeft lijkt met toch wel een goed plan. Ik denk dat het een goed voorbeeld is.:-) Maar leerzaam is het zeker!
Het soort opdrachten dat je de studenten laat doen is natuurlijk ook nog van belang. In pricipe moeten het opdrachten zijn waarbij studenten veel werk verzetten en de docent weinig.:-) De opdrachten zijn meestal vergeven van vragen naar eigen meningen, eigen producten en nog zo wat. Op Een digitale leerroute maken heb ik er iets over geschreven.
Ik denk dat je digitaal ook zeker waardevolle relaties kunt leggen. Jaren geleden heb ik dat al geconstateerd bij een 'face2face' bijeenkomst van beantwoorders van WisFaq, dat je het gevoel hebt dat je elkaar al kent, ergens.:-)
Maar ook bij studenten die ik, zeg maar, eerst digitaal leer kennen is een ontmoeting in 'meatspace' vaak heel 'gemütlich'. Zo van 'aha jou ken ik'. Dat is toch wel bijzonder.
Maar ja, dat is natuurlijk al veel langer bekend. Je hoort toch wel 's van mensen dat ze de liefde van hun leven via Internet hebben leren kennen. Dus ik bedoel maar...:-)
CtrlAltDelete
"Though no one can go back and make a brand new start, anyone can start from now and make a brand new ending."
bron: onbekend
bron: onbekend
Gezapige koeien
Volgens mij is dit niet echt een bewijs van de stelling dat onderwijs leidt tot gezapigheid:
Volgens mij valt het, in het algemeen, ook nog wel mee met die gezapigheid van koeien. Voor deze koeien is het de eerste dag buiten. Dat moet toch een goed gevoel zijn. Eindelijk vrij. Op de een of andere manier voel ik me daar op dit moment zeer mee verbonden.:-)
Ik denk dat er nog wel meer volgen. De tweede is al in de maak...
Zie ook Wij zijn weer in de wei
Volgens mij valt het, in het algemeen, ook nog wel mee met die gezapigheid van koeien. Voor deze koeien is het de eerste dag buiten. Dat moet toch een goed gevoel zijn. Eindelijk vrij. Op de een of andere manier voel ik me daar op dit moment zeer mee verbonden.:-)
Ik denk dat er nog wel meer volgen. De tweede is al in de maak...
Zie ook Wij zijn weer in de wei
zaterdag 9 april 2011
Dat zou je wel denken
"Docenten moeten dus inderdaad meer eigenaar worden van hun eigen onderwijs. Meer autonomie krijgen ten aanzien van hoe zij het primair proces willen inrichten. Voorwaarde hiervoor is wel dat de docent professioneel is (vakinhoudelijk, didactisch en pedagogisch), en zelfverantwoordelijkheid neemt voor die professionaliteit."
bron
bron
Gratis vrij weekend
Normaal gesproken liggen er in het weekend nog allerlei werkjes die af moeten. Dingen waar je nog op moet reageren of achterstallig onderhoud, noem maar op. Maar deze week is dat anders. Ik had gisteren en vandaag voor 't eerst sinds lange tijd het gevoel dat ik gewoon vrij was.
Voorlopig heb ik nog wel genoeg te doen in blok 4. 't Is nog niet zo ver, maar wiskunde en leergebieden komt er aan. De meest innovatieve cursus van de opleiding, denk ik. Een mooi voorbeeld hoe 'middelen' ander en modern onderwijs mogelijk maken. Jarenlang gekluns dat misschien ergens toe leidt. Dat hoop je dan...:-)
Vooruit maar. 't Is mooi weer. De koeien staan weer in de wei. Als dat geen goed teken is!?:-)
Voorlopig heb ik nog wel genoeg te doen in blok 4. 't Is nog niet zo ver, maar wiskunde en leergebieden komt er aan. De meest innovatieve cursus van de opleiding, denk ik. Een mooi voorbeeld hoe 'middelen' ander en modern onderwijs mogelijk maken. Jarenlang gekluns dat misschien ergens toe leidt. Dat hoop je dan...:-)
Vooruit maar. 't Is mooi weer. De koeien staan weer in de wei. Als dat geen goed teken is!?:-)
Het onderwijs creëert gezapige koeien
"Kritisch, creatief denken sterft een stille dood. De mens wordt een massamens die meeloopt met de rest. Dat betekent niet dat mensen ongelukkig worden. Integendeel, meelopen kan een fijn gevoel geven. Maar het is wel het soort geluk dat lijkt op de gezapigheid van een koe."
bron
bron
vrijdag 8 april 2011
Mathieu Weggeman
“Waarom is dat zo? Dat is zo omdat echte professionals, mensen die houden van hun vak, liever iets goed dan iets fout doen. Zo simpel is het gewoon. Dus kent u nog een manager die houdt van planning en controle, schud hem dan vriendelijk de hand en heet hem van harte welkom in de jaren tachtig. Het is geweest!”
bron
“Veel professionals zijn intussen overgeschakeld op het meespelen van het spel van de planning en controle. Ze hebben ontdekt dat dit minder energie kost dan tegen zijn. In Duitsland zijn professionals overgegaan op het DELLA principe. Dat betekent “Durch einfag liegen lassen erledigen.” Het probleem oplossen door gewoon niets te doen. Meestal levert dat geen probleem op en het kost veel minder tijd dan weer een eindeloos formulier in te vullen.”
bron
Turfsmurfen, vinkvee en spreadsheetfundamentalisten die ons van het werk houden en nauwelijks iets toevoegen. Dat 'meestribbelen' kende we al...:-) Leg daar maar neer! De metafoor over het 'hitteschild' vind ik wel mooi. Met de groeten van meneer Arbo...:-)
Mooi filmpje! Daar kunnen sommige mensen nog iets van leren!:-)
Via @JSchuddeboom
Zie ook Mathieu Weggeman in een notendop
bron
“Veel professionals zijn intussen overgeschakeld op het meespelen van het spel van de planning en controle. Ze hebben ontdekt dat dit minder energie kost dan tegen zijn. In Duitsland zijn professionals overgegaan op het DELLA principe. Dat betekent “Durch einfag liegen lassen erledigen.” Het probleem oplossen door gewoon niets te doen. Meestal levert dat geen probleem op en het kost veel minder tijd dan weer een eindeloos formulier in te vullen.”
bron
Turfsmurfen, vinkvee en spreadsheetfundamentalisten die ons van het werk houden en nauwelijks iets toevoegen. Dat 'meestribbelen' kende we al...:-) Leg daar maar neer! De metafoor over het 'hitteschild' vind ik wel mooi. Met de groeten van meneer Arbo...:-)
Mooi filmpje! Daar kunnen sommige mensen nog iets van leren!:-)
Via @JSchuddeboom
Zie ook Mathieu Weggeman in een notendop
Het primaire proces
Je zou denken dat bij een opleiding voor hoger onderwijs de nadruk ligt op het primaire proces. Docenten dienen zich, volgens mij, in eerste instantie te richten op hun primaire taken. In mijn geval is dat het verzorgen van een aantal cursussen, les geven, ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en nog zo wat. Daar ben ik volgens mij voor aangenomen!
Maar je weet het natuurlijk maar nooit. Er zijn altijd mensen die daar heel anders over denken. Ben ik even dom zeg, want ik dacht altijd dat docenten gewoon les moeten geven, studenten enthousiasmeren, vooruit helpen, grenzen verleggen en dat soort dingen... maar ik heb me vergist, kennelijk...
Nee, het wordt steeds doller...:-)
Maar je weet het natuurlijk maar nooit. Er zijn altijd mensen die daar heel anders over denken. Ben ik even dom zeg, want ik dacht altijd dat docenten gewoon les moeten geven, studenten enthousiasmeren, vooruit helpen, grenzen verleggen en dat soort dingen... maar ik heb me vergist, kennelijk...
Nee, het wordt steeds doller...:-)
donderdag 7 april 2011
Ons brein...
"Ons brein is geen ordelijk en goed bijgehouden archief van betrouwbare feiten: het lijkt meer op een rommelzolder van vastgeroeste meningen, halve waarheden en nooit afgestofte onzin. Daar moet nodig eens de bezem door."
Hans van Maanen
Hans van Maanen
dinsdag 5 april 2011
Geleuterindicatoren
Je begrijpt dat dit mijn persoonlijke visie is en zeker niet de visie van de lerarenopleiding...
Ik heb een tijd geleden een lijstje van geleuterindicatoren gemaakt. Ik wilde daar ook nog een toelichting bij maken. Dat is er nooit 'echt' van gekomen, maar wie weet, misschien komt er toch van! Ik kwam een oud document tegen en daar stonden er zowaar nog een paar te onbinden in factoren:'recent hersenonderzoek' of 'hersenhelften'
Het blijft een populair en terugkerend fenomeen. Onderwijs op basis van recente inzichten omtrent hersenonderzoek. Meestal is dat onzin. Ik las laatst ergens iemand die schreef dat naar onderwijs kijken op basis van hersenonderzoek nog het meeste lijkt op het meten van de temperatuur van je auto via een satelliet. Niet zo heel erg handig…
het woord 'slim' als in 'slim werken', 'slimme inzet van ict', 'slim opleiden' etc.
Daar kan toch niemand tegen zijn? Of zouden er organisaties zijn die dit afwijzen? Nee, wij doen aan ‘dom werken’ en ‘domme inzet van ICT’, enz. Die zijn er natuurlijk wel, maar ’t is flauwekul om te praten over ‘slim’ als je heel iets anders bedoelt. Waarschijnlijk wordt er iets bedoeld als ‘goedkoop’. Dat je bijvoorbeeld docenten problemen op laat lossen zonder daarvoor te betalen. Dat is wel slim inderdaad…
innovatief onderwijs
Meestal gaat het bij ‘innovatief onderwijs’ niet om het onderwijs maar om de middelen. Die middelen kunnen best innovatief zijn maar dat zegt weinig over de inhoud. Sterker nog: je kunt heel ‘dom onderwijs’ geven met geavanceerde middelen. Bovendien kan je heel goed en modern onderwijs geven met aftandse middelen. Dus waar gaat het over? Nergens over!
blended learning
Ondanks alle ICT en E-learning heeft er iemand bedacht dat goed onderwijs toch vaak een combinatie is van verschillende vormen. Zoiets bedenk je toch niet!? Of juist wel? Onderwijs is en was altijd al een combinatie van verschillende manieren om iets te leren. Een klassengesprek, zelfstandig werken, toetsen, lollig doen, e.d. Als je daarbij ook ICT inzet is dat niks nieuws. Alles is geoorloofd om leerlingen iets te leren. Leren is altijd ‘blended learning’.
De volgende keer meer... Zie ook het lijstje.
maandag 4 april 2011
Signalen
Eén van mijn favoriete citaten:
When I was a child, my mother lectured me on the evils of 'gossip'. She held a feather pillow and said, 'If I tear this open, the feathers will fly to the four winds, and I could never get them back in the pillow. That's how it is when you spread mean things about people'.De laatste maanden komt er bijna geen einde aan 'de verkeerde signalen'. Het is geen doen om dat allemaal uitgebreid te weerleggen, maar wat doe je er aan? Nou gewoon: schrijf er iets over op je weblog! Dat zal ze leren!:-))
John Seigenthaler
Appels en peren
Teacher: “If you have seven apples and I asked for three, how many would you have left?”
Pupil: “Seven.”
– Ralph Louis Woods, Modern Handbook of Humor, 1967
bron
Pupil: “Seven.”
– Ralph Louis Woods, Modern Handbook of Humor, 1967
bron
zondag 3 april 2011
Tips voor een vruchtbare vergadering
Voorbereiding:
Dat is niet al te ingewikkeld lijkt me.:-)
- Bepaal of de vergadering echt noodzakelijk is.
- Stel vast wie erbij moeten zijn.
- Stel de agenda op en verstuur hem tijdig.
- Stel de vergaderdoelen vast en omschrijf deze concreet.
- Stel vast welke stukken meegenomen moeten worden en hoe iedereen zich moet voorbereiden.
- Bepaal de actielijst voor de agenda.
Dat is niet al te ingewikkeld lijkt me.:-)
zaterdag 2 april 2011
Onwillig
Soms zijn computers fijner dan mensen:
The server understood the request, but is refusing to fulfill it.Dan is er tenminste 'iemand' die me begrijpt..:-)
Dat was me al opgevallen:-)
"Human beings do not behave as educationalists would like them to behave."
bron
bron
Zeseneenhalve euro per uur
"Gisteren een berichtje in de krant: lesgeven is steeds meer ‘bijzaak’ in het hbo. Vervolgens wordt gemeld dat uit onderzoek blijkt dat hogescholen gemiddeld maar 25% van hun budget besteden aan de onderwijsactiviteiten tussen leraren en studenten. Waar gaat die 75% dan naar toe?"
bron
bron
vrijdag 1 april 2011
Ongeleide projectielen en zelfsturende professionals
"Opmerkelijkste feit: gemiddeld is slechts 15% van de medewerkers een zelfsturende professional, maar 83 % van hen wordt wel zo gemanaged. Resultaat: Heel veel medewerkers voelen zich stuurloos en verwaarloosd."
bron
bron
Windows Mail zonder paperclip?
Na installeren van IE9 was het paperclipje bij berichten met bijlagen weg. De oplossing is eenvoudig: zet bij extra, opties, lezen 'alle berichten als tekst zonder opmaak weergeven' aan en 't is weet helemaal zoals het was...
ICT in het onderwijs
"Volgens Stichting Kennisnet blijft het gebruik van ICT-toepassingen achter bij de mogelijkheden. Voor een deel heeft dit te maken met de manier waarop we tegen ICT aankijken (of opzien). Ons oordeel over het effect van gebruiken van ICT kan de grootste blokkade vormen."
bron
bron