Pagina's

vrijdag 31 december 2010

Oliebol

't Is wel een beetje jammer dat ik maandag weer aan het werk moet. Meestal is de tijd tussen oudjaar en de start van de werkzaamheden een fijne tijd. Dat je alle 'feestelijkheden' gehad hebt en dan pas 'echt' kan genieten van een aantal dagen zonder flauwekul.:-)

't Is natuurlijk allemaal dolle pret. Ik ga nog oliebollen bakken, denk ik. Net als vorig jaar.

Maar vooruit maar... het zij zo. 't Is morgen wel een bijzonder dag, zo'n eerste dag van het nieuwe jaar. Een jaar vol nieuwe mogelijkheden? Een andere koers? Gewoon 's gek doen? Andere dingen gaan doen? Ophouden met die onzin? 't Zou allemaal kunnen. Maar of het zo is? Volgend jaar om deze tijd zal ik dat 's bekijken. Je weet 't maar nooit.

Evenementen, conferenties en kroketten

Ik krijg ineens een moment van heldere ingeving! Ik las ergens:
"En waar zouden we beter heen kunnen gaan dan naar een van de vele inspirerende ict-in-onderwijs evenementen in 2011!"

Stel je 's voor dat zulke bijeenkomsten zouden werken? Dat iedereen enthousiast aan de slag zou gaan in plaats van kroketten te eten en uit de spreekwoordelijke nek te kletsen?

Dan zou 't toch een keer afgelopen moeten zijn met al die inspiratie? Hoeveel inspiratie heb je nodig? Als 'ICT in het onderwijs' allemaal heel gewoon zou zijn, gewoon de praktijk van alledag? De 'normaalste zaak' van de wereld, zullen we maar zeggen? Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van al die inspiratie, denk ik...:-(

't Is een soort markt. Die markt heeft er belang bij de 'zaak' ernstiger voor te stellen dan het is. Onwillige docenten en dito middelen, gebrek aan visie, gebrek aan vaardigheden, digibeten en nog zo wat ongemakken.

Maar is dat wel zo? Gebeurt er al niet heel erg veel? En zou er, met een klein beetje moeite, niet ontzettend veel mogelijk kunnen zijn? Zonder al die zelfverklaarde ICT-deskundigen die het ook niet weten?

Ik denk 't wel...:-)

donderdag 30 december 2010

Tja, dat gaat niet werken

Je meldt je aan en dan gebeurt er niets... nou ja bijna niets...



Ok, dan niet!:-)

Onverenigbare breuk

Soms loop je zomaar tegen iets aan dat je niet kon vinden toen je er naar zocht:



Maar wat zou dat zijn? Een onverenigbare breuk? Zo'n breuk die nooit meer goed komt? Dat is niet prettig als je dat hebt, denk ik...:-)

Zie Nog meer breuken

Efficiënter werken

In de notulen van de vorige vakgroep vergadering stond iets over 'efficiënter werken'. Ik weet niet wie dat geroepen heeft, maar 't lijkt me een goed plan. De vraag is alleen natuurlijk hoe dat dan moet... Kan dat wel? Doen we dat dan niet? Volgens mij moet dat kunnen...:-)
Zie ook Efficiënter werken

dinsdag 28 december 2010

Het nieuwe werken

"Recent onderzoek van TNO wijst uit dat mensen die regelmatig thuis- of telewerken vaker met hun tijd in de knel komen dan de traditionele werknemer. Overigens lijdt dit bij hen níet tot meer gezondheidsklachten. Ze hebben niet vaker last van een burnout. Ook het ziekteverzuim is even hoog als bij ‘gewone’ werknemers."
bron

donderdag 23 december 2010

Onderwijsvernieuwing

"De echte onderwijsverniewing zit hem niet in apparaten aanschaffen om het huidige systeem te veraangenamen, de vernieuwing zit hem in het systeem op de schop nemen en het onderwijs radicaal te veranderen."
bron

Ik vind het mooi

Het was al mooi... maar deze is mogelijk nog mooier:



Maar wat is het?:-)

Problemen oplossen met ICT

Voor mij is één van de dieptepunten van dit jaar voor wat betreft de inzet van ICT in het onderwijs de vaststelling dat maar weinig mensen denken in oplossingen. Sommige problemen laten zich namelijk eenvoudig oplossen door de inzet van ICT. Ik vind dat dit met name geldt voor communicatie, het delen van informatie en prompte feedback. Op De lerarenopleiding en ICT had ik daar al 's iets over geschreven.

Persoonlijk vind ik vooral de combinatie van face2face en digitaal leren interessant. Er zit (als het goed is) geen enkele docent te wachten op E-leren. Studenten geven ook steeds aan dat ze het contact met de docent en de andere studenten in de 'echte wereld' onmisbaar vinden. Ik ben 't daar (ondanks al mijn digitale aanwezigheid) helemaal mee eens.

Maar dat is misschien ook niet het punt. Het punt is natuurlijk steeds hoe je ICT kan inzetten om het onderwijs te versoepelen, te ondersteunen en te verbeteren. De reden daarvoor is niet omdat ICT nu eenmaal moet of dat het onderwijs niet goed zou zijn, maar gewoon omdat je sommige dingen handiger en beter kan regelen met ICT dan zonder. Daar waar je dingen beter en handiger kan doen moet je dat natuurlijk doen.

Maar zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf. Daar moet je wel iets voor doen. Experimenteren, uitproberen en dan vooral goed opletten. Wat werkt? Wat werkt niet? Wat wil je precies? Waarom is dat nuttig? Dat soort vragen...

De manier waarop ICT wordt ingezet werkt soms eerder verwarrend, is doorgaans weinig verheffend of soms zelfs ronduit contraproductief! Ik begrijp vaak niet dat mensen zo enthousiast kunnen doen over iets wat totaal niet werkt. Hoe doe je dat?

Mijn ervaring is dat goede voorbeelden niet vanzelf leiden tot een verbeterde opvatting van wat er zou moeten gebeuren. Ik prutsel wel verder, dat is het punt niet, maar moeten we daar dan niet iets mee? Zijn daar niet een aantal leermomenten uit te halen? Welke consequenties heeft dat? Zou het misschien belangrijke conclusies te trekken over de rest van het gekluns? Ik denk het wel...:-)

Dit is het einde

Ik zou het niet beter kunnen formuleren:
Dit is het einde
Dat doet de deur dicht
Daar zijn geen woorden voor
Maar dat is tralalalalalalalalalalalalalalala
De beste wensen voor 2011 (en daarna) en laat je niet gek maken!

Maar ik geloof dat ik dolle pret leuker vind.:-)

dinsdag 21 december 2010

Goed bezig:-)

Er zijn nu bijna 2 lesvrije dagen verstreken en ik heb al van alles gedaan! Zo zie je maar weer dat 'het oude werken' ten koste gaat van de creativiteit en de inspiratie!:-)
  • Statistiek 1-3 vernieuwd, leerroute aangepast, nieuwe reader met uitwerkingen en een nieuwe opzet met leuke dingen als 'toetsen in tweetallen', 'onderzoek doen' en nog zo wat...
  • Besloten dat 'Functies van meer variabelen', 'Wiskunde en cultuur 2-3' en 'Vakproject wiskunde en ICT' nog wel een keertje mee kunnen.
  • Ik heb 'Taal van de wiskunde 3' aangepast. Een hoofdstuk eruit gegooid en zo...
  • Toetsen gemaakt voor de herkansing van blok 1 met uitwerkingen en een toets voor 'Taal van de wiskunde 2' voor blok 2 met uitwerkingen.
  • Nakijken van het digitaal ingeleverd werk van studenten die in de lesvrije weken dingen af maken.
  • Werkruimten voor blok 3 klaar gezet.
  • Nog even een kopie maken van de website en wat nieuwe werkruimten aanmaken.
Nu alleen nog de reader van Analyse+ afmaken, de proeftoets afmaken en de toets voor blok 2. Dat is nog wel een hoop werk! Maar verder mooi toch? Goed bezig!:-)

Eén groot dieptepunt

De twitterdiscussie op #netwijs gaat vandaag over 'Jouw 'ICT in het onderwijs'-hoogtepunt!' Ik ga me er maar niet mee bemoeien vandaag. ICT-gewijs is het op de lerarenopleiding dit jaar alweer een groot dieptepunt. Geen visie, geen actie en vooral op geen enkele manier is er iets van een vooruitgang te bespeuren.

Sterker nog: het lijkt wel of het steeds erger wordt. De meest voordehandliggende oplossingen die je met ICT geweldig zou kunnen oplossen komen niet eens in de hoofden van de meeste mensen op. 'ICT en onderwijs'!? Dat is toch wel het meest onbegrepen concept ooit... terwijl het zo simpel kan! Maar wat ik ook doe en verzin, 't helpt allemaal niks!

Niet dat ik me daardoor laat weerhouden natuurlijk. Ik doe gewoon wat ik altijd al deed en volgens mij (ook als mag je dat niet zeggen van jezelf) doe ik wel allemaal leuke, leerzame en nuttige dingen. Ik word daar persoonlijk meestal nogal vrolijk van...:-)

Maar verder!? Och, ik zal er nog wel 's iets over schrijven. Ondertussen zijn er andere werkzaamheden die aandacht behoeven. Maar 't schiet op! Op de tweede dag van de lesvrije periode ben ik al zowat klaar! Tada! Lang leve het Internet...:-)

Het wordt steeds doller...:-)

"Deze webquest gaat over het vak Nederlands, het doel is een leuke presentatie in elkaar te maken, door middel van deze Webquest, je zult zelf zien dat het erg makkelijk is om een presentatie te maken."
bron

"Maak een leuke en leerzame presentatie over Nederlands, vervoer de opdrachten, zodat er vanzelf een werkstuk komt."
bron

"Jou webquest voldoet aan de goede dingen, heeft minimaal een a-viertje vol, heeft erg leuke plaatjes en je kunt erg veel er van leren."
bron

Nou dat gaat vast lukken allemaal!:-)

Gefopt

“From the earliest times the old have rubbed it into the young that they are wiser than they, and before the young had discovered what nonsense this was they were old too, and it profited them to carry on the imposture.”
Somerset Maugham, Cakes and Ale, 1930

Meervoudige Intelligentie bestaat niet

"Zolang managers e.d. nog steeds blijven geloven in alles wat men ze voorhoudt, zullen we erg veel tijd in het onderwijs blijven investeren in nonsens."
bron

Van open naar gesloten en weer terug...

Eén van de opvallende dingen bij de eindopdracht van 'Internet en wiskundeonderwijs' is dat de voormalige 'open' opdracht 'verzin een nuttige wiskundeles met een klas met ICT en voer die les ook uit en breng daar verslag van uit' inhoudelijk meestal niet tot erg heldere beschrijvingen lijkt te leiden. De suggesties die ik nu aan de hand doe worden weliswaar braaf opgevolgd maar daar blijft dan meestal bij. Dat werkt dus ook niet!

Te open is niet goed, te gesloten is ook niet goed. Bovendien hoop je natuurlijk dat 2 jaar vakdidactiek en de rest van de cursus voldoende aanknopingspunten zouden bieden voor een inhoudelijk sterke invulling van de eindopdracht. Maar ik geloof dat veel van deze zaken nog niet erg 'geland' zijn, zullen we zeggen.:-)

Dat is ernstig maar niet hopeloos. Misschien moet ik de concrete aanwijzingen wat afzwakken en meer refereren aan de begrippen die bij vakdidactiek en de cursus zelf aan de orde geweest zijn. Daarnaast zijn er nog wel een aantal verbeterpunten te bedenken. Maar 't is wel weer beter dan de vorige keer... dus uiteindelijk zal het wel steeds beter gaan... maar misschien ook wel niet.

donderdag 16 december 2010

Ontevreden?

Medewerkers zijn vooral ontevreden over de arbeidsvoorwaarden (een gemiddelde van 5,29) en carrièremogelijkheden (6,26). Gerhardus: ‘Daarnaast zien ook de werkdruk (5,71) en waardering (6,19) die werknemers voelen vanuit de Hogeschool Rotterdam, er niet zo goed uit.’
bron

woensdag 15 december 2010

Relaxed...

"Relaxte mensen zijn intelligenter en leven langer."
bron

Hoogmoedswaanzin

"Hij heeft last van hoogmoedswaanzin, maar dan op een bescheiden manier."
bron

dinsdag 14 december 2010

Hexagram


De som van de vier getallen in de 6 verschillende richtingen is 6 en de som van de hoekpunten aan de buitenkant is ook 6.

Op eenzame hoogte:-)

Wat kan je er tegen doen!?:-) Zoeken op GOOGLE naar logaritme rekenregels geeft (op dit moment) deze top 3:
  1. Wiswijzer
  2. Wikipedia
  3. WisFaq
Je zou bijna denken dat ik ze heb uitgevonden...:-)

Beoordelinggesprek

"94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken ervaren als nuttig en leerzaam. 29 procent van de werknemers is echter ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW onder werknemers en leidinggevenden."
bron

Klagen helpt niet

"Klagen lost niets op. Zeuren en zaniken verpesten slechts de sfeer, verspreiden negatieve energie en verkleinen de kans dat er een oplossing wordt gevonden."
bron

maandag 13 december 2010

zaterdag 11 december 2010

Kennisbasis ICT

Ik gebruik bij 'Internet en wiskundeonderwijs' al een tijdje de kennisbasis ICT. De cursus gaat vooral over ICT en vakdidactiek. Met name het onderdeel 'Arrangeren en ontwikkelen' uit de kennisbasis is daarbij interessant, maar ook andere onderdelen komen voor zover het wiskundeonderwijs betreft aan bod.

De rest van vaardigheden zullen dan wel ergens in het meer algemene ICT-gedeelte van de opleiding aan de orde moeten komen. Implementatie daarvan laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten. Er zal eerst nog wel een studiedag over worden gehouden moeten worden. Voordat iemand 'echt' iets gaat doen zijn we toch weer een jaar verder. Bovendien zal dat dan wel weer geld gaan kosten.

Kijk! Dat is nu het aardige van de inzet van ICT in het onderwijs. Als je dat handig doet kan je snel inspringen op actuele ontwikkelingen. Als er in maart 2010 een kennisbasis ICT beschikbaar komt dan zet je dat toch gewoon meteen in? Dat kan toch allemaal maar als je een beetje moeite doet.

Ik ben wel benieuwd hoe je iemand iets moet leren als je zelf niet weet waar je mee bezig bent...:-)

In verband met de nieuwe richtlijnen zijn de gratis adviezen verwijderd. Advies nodig? Vraag een offerte aan!:-)

woensdag 8 december 2010

Invulblad

NAAM: ___________________________________

Oud nieuws

Elke keer weer inpirerend allemaal. Docenten en studenten moeten gaan samenwerken en het onderwijs moet anders en daarbij moet ICT een grote rol gaan spelen. Bla bla...

Allemaal waar natuurlijk, maar dat kan toch al? Dat doen we toch al? Wat wil men ons nu wijsmaken? Volgens mij komt het neer op verkopen van oud nieuws. Alsof het onderwijs een winkeltje begint waar ze 'oude kranten' verkopen. Nieuwe kranten zijn te duur, maar iedereen moet wel de krant lezen dus gaan we oude kranten verkopen!

Maar praten helpt niet natuurlijk, je moet iets doen. Ondanks alle enthousiame en inspiratie zal er uiteindelijk iemand iets moeten doen. Er is geen markt voor oude kranten en dat is ook niet wat je moet willen. Je moet zelf nieuws maken! Maak zelf een krant. Probeer het onmogelijke!

Ik weet 't niet. Je kunt niet jarenlang elke keer weer met iets geweldigs aankomen zetten terwijl de voorgaande edities mislukt zijn. Op een bepaald moment gelooft niemand je meer. Ik denk dat uiteindelijk de financiering niet deugt. Er worden projecten gefinancieerd, opgestart en afgebroken. De opbrengsten waren nuttig, we hebben er een hoop van geleerd maar 't heeft uiteindelijk niet geleid tot enige gedragsverandering van de beoogde doelgroep.

Dus wat dan? Geen idee! Maar he!? Dat is ook niet mijn zaak toch? Ik constateer, evalueer en denk er het mijne van. Ik vind het allemaal maar niks.:-)

In verband met de nieuwe richtlijnen zijn de gratis adviezen verwijderd. Advies nodig? Vraag een offerte aan!:-)

dinsdag 7 december 2010

Heeft dat zin? Nou nee, niet echt...

De CRM ziet niets in het 'lectoreninstituut':
'De cmr wil vastgelegd zien dat het college goed in de gaten houdt dat zittende docenten en het reguliere onderwijs iets hebben aan de lectoren en de kenniskringen.'
bron
Niet zo'n gek idee misschien? Dat het primaire proces zeg maar 'er iets aan heeft'? Verderop in het artikel:
'Hoewel de cmr niet heeft ingestemd, zal het collegebestuur doorgaan met de voorbereidingen voor de realisering van het nieuwe instituut.'
bron
Ach ja, sommige dingen veranderen gewoon nooit...
De mogelijkheid bestaat ook dat de nieuwe samenstelling van de cmr (over twee weken zijn er verkiezingen), begin volgend jaar wel akkoord gaat.
bron
Je zal er maar inzitten... maar dat CvB heeft natuurlijk helemaal gelijk. Medezeggenschap is natuurlijk alleen maar nuttig als men overal mee instemt. Doet men dat niet dan heeft men toch een MEMO gemist... Wat een schijnvertoning!

ICT-middelen

De eerste 'eis' aan werkende ICT-middelen is dat gebruikers altijd eigenaar blijven van hun inspanningen. Of het nu gaat om Osiris, N@tschool, een website, discussieforum, WEB2.0 of anderszins... zorg dat gebruikers altijd alles wat ze doen kunnen wijzigen en verwijderen.

Ik heb gisteren nog maar 's geroepen dat het wel een beetje vreemd is dat je Osiris (als docent) wel de cijfers kan invoeren, maar dat je, als je bijvoorbeeld een tikfout hebt gemaakt, je na 'versturen' een cijfer niet kan wijzigen. Eigenlijk kan je er helemaal niks. Feitelijk moet je er als docent een eigen adminstratie op na gaan houden. Dat is pas merkwaardig!

In Natschool kan je bestanden uploaden. Als je daarbij gebruik maakt van de mappen die daar voor bedoeld zijn dan kan je die 'geuploade bestanden' niet meer verwijderen. Je kunt wel de naam aanpassen, de inhoud wijzigen, maar gewoon verwijderen is er niet bij. Dat is bizar, vind ik. Vooral ook omdat kennelijk niemand daar een probleem van maakt! Het is sowieso niet helemaal duidelijk wat er met je werk gebeurt en wie nu wel en niet precies toegang heeft. Dat kan je dus in het algemeen maar beter niet gebruiken.

Als je op website/weblogs 'reageert' is het wel fijn als je daarna je tekst nog kan wijzigen of verwijderen. Meestal staat er wel een spel- of schrijffout in. Het is zondermeer prettig als je dat soort foutjes makkelijk kan herstellen. Anders staat het zo slordig. Soms schrijf je ook wel 's wat waarvan je later vind dat het eigenlijk niet kan. Je moet dat dan als auteur gewoon kunnen verwijderen.

De eerste van de 10 geboden voor werkende ICT is eigenaarschap.

Leren is spelen, spelen is leren

ICT-ontwikkelaars kunnen veel leren van 'games'. De nieuwe Donkey Kong Country Returns voor de Wii is erg leuk. Je doet de CD in 't apparaat en spelen maar. Handleiding? Niet nodig. Tijdens het spel krijg je vanzelf aanwijzingen en voordat je 't weet ben je uren lang bezig met het oplossen van problemen en maak je van alles mee, zullen we maar zeggen. Kom je er helemaal niet uit, dan laat je de Super Guide het even voor doen. Je kunt altijd verder. Mooi!

Voor wat betreft cursussen zou je het leren ook meer op kunnen vatten als een spel. De studenten proberen met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk te leren en de docent probeert met zo min mogelijk inspanning de studenten daarbij te begeleiden. Zou je daarbij niet gewoon meer spelelementen in kunnen bouwen? Met punten en strafpunten, extra taken als je te laat bent? Kanskaarten, rode en gele kaarten. Het toekennen van pluimpjes of schoppen uit laten delen? Wie zoet is krijgt lekkers? Zo rond Sinterklaas en Kerst krijg ik die neiging wel een beetje...:-)

Ik ga daar nog 's over nadenken. Leren is spelen en spelen is leren... Het hele leven is een spel... Ik doe al de hele tijd alsof ik wiskundeleraar ben...:-)

zondag 5 december 2010

Wetenschapsquiz 2010

Je spant een touw strak om de aarde. Maak het touw 1 meter langer en trek het op één punt omhoog. Hoe hoog kun je het touw omhoog trekken?
Zie Wetenschapsquiz 2010 de vragen van de Nationale Wetenschapsquiz 2010.


Zei er iemand iets over het verplicht lezen van Pythagoras voor alle docenten wiskunde!? Zie Een touwtje om de aarde. Van muis tot ijsbeer, zullen we maar zeggen...:-)

Maar ja, daar moet je nog mee uitkijken. Voordat je 't weet heb je weer iets in de war gestuurd...:-)

zaterdag 4 december 2010

Opmerkelijk

Mijn ervaring is dat hoe slechter het wiskundeboek hoe beter mijn onderwijs is. Tegenwoordig schrijf ik de meeste readers zelf.:-)

Opgeruimd staat netjes

Ik ben maar 's begonnen met het opruimen van alle bestanden in mijn public.www-hogeschoolmap. Die 3400 (zo ongeveer) bestanden moesten maar 's weg. Als je gebruik moet maken van myfiles.hro.nl of zoiets dan kan je de map verder ook niet echt meer goed gebruiken, dus weg er mee! Per 1 mei 2009 is FTP’n alleen mogelijk voor studenten! Maar wat kan het schelen? Ik heb 't niet meer nodig. Scheelt alweer een ergernis!

...en dat voelt al weer prettig... nu de rest van de zooi nog.:-)

Mijn hogeschoolhomepage heb ik maar laten staan. Als was het alleen maar als herinnering..:-))

donderdag 2 december 2010

Toetsen

"Leerlingen zitten op school om te leren en de toetsen zijn hulpmiddelen om te kijken of dat lukt. Niet meer en niet minder."
bron

dinsdag 30 november 2010

Feedback geven

Ik heb de afgelopen maanden op 3 verschillende manieren online-feedback gegeven bij cursussen. Daarnaast heb ik op kleine schaal geëxperimenteerd met de nieuwe afvinklijst. Daar is veel over te zeggen. Maar ik zal 't kort houden.:-)

Bij het het 'Vakproject wiskunde & ICT' doen de cursisten zo'n 22 opdrachten. Kleine en grotere opdrachten. Al die opdrachten worden nagekeken en soms voorzien van feedback. Vaak niet meer dan 'OK!', maar soms ook nog wat meer commentaar, aanvullingen en wat er zo in me op komt. Dit is zeker voor een startcursus heel geschikt. Studenten krijgen snel te weten of het goed is en ze zien hun lijstje langzaam maar zeker steeds groener worden.

Bij 'Internet en wiskundeonderwijs voltijd' heb ik min of meer op dezelfde manier de cursus verdeeld in 22 opdrachten waarbij de studenten per opdracht feedback krijgen. Nu zijn er een paar studenten die zo'n beetje het weekprogramma volgen, maar de meeste lopen toch wel een beetje achter de feiten aan. Dat laatste is niet wenselijk, dus daar moet ik nog iets op bedenken. Er zijn er ook die alles tegelijk inleveren. Dat is ook niks, want de bedoeling is natuurlijk dat je als docent de boel een beetje probeert te sturen. Dus idem dito moet ik daar ook nog iets op verzinnen. Maar handig is het wel...

Bij 'Internet en wiskundeonderwijs deeltijd' heb ik het oude 'porfoliosysteem' gebruikt. Er zijn weliswaar een aantal opdrachten maar studenten zijn vrij om aan te vinken als ze vinden dat ik er naar moet kijken. Bij het geven van feedback kan het dan gaan over 1 opdracht maar ook over een hele rij opdrachten. Meestal ga ik dan wel alle opdrachten stuk voor stuk af, maar 't geeft wel ruimte voor een meer abstractere vorm van feedback. Meer uitgezoomd zullen we maar zeggen.

Bij 'Wiskunde en leergebieden' heeft een handjevol studenten de opdrachten ingeleverd op de website zelf. Studenten kunnen dan gemakkelijk elkaars werk bekijken. Als ik dan feedback geef kan ook weer iedereen dat zien. In technische zin werkt dat prima. Dat is al een klein wonder, maar, volgens mij, is dat ook wel heel leuk. Studenten lezen toch ook graag wat iedereen zo bedenkt en roept. Dat moet echter niet te veel moeite kosten. Op deze manier gaat dat volgens mij net goed. De volgende keer zullen het toch wel een student of 40 tegelijk zijn. Ik benieuwd hoe dat dan gaat.

Ik ben er zelf in ieder geval erg mee in mijn nopjes. Ik kan steeds zelf bepalen hoe 't een en ander moeten worden ingeleverd en het feedback geven is zo leuk. Ik probeer dat ook altijd vrij snel te doen en volgens mij vindt iedereen dat allemaal erg prettig, ja ja en daarom zingen wij blij!

Project voorlopig geslaagd. Maak van je werk je hobby! 't Is zo leuk...:-)

Digitaal lesmateriaal van methoden

Ik heb vandaag voor 't eerst 'echt' meegedaan met de online#netwijsTwitter-discussie over 'methodische digitale lesmaterialen'. 't Was nog relatief vroeg op de dag voor mij dus echt diepgravend ben ik zelf nog niet. Maar het idee dat de waardepropositie van een uitgever is om leraren werk uit handen te nemen vind ik wel mooi. Dat is ook wel een soort van betaalmodel. Je betaalt anderen voor werkzaamheden die je anders zelf zou moeten doen.

Het probleem van die 'bevlogen mafketels' die allerlei dingen doen, zoals het op Internet plaatsen van lesmateriaal, ideeën en inspirierende gedachten omtrent de wiskunde of het onderwijs zonder dat daar financieel iets tegenover staat is heel bijzonder. Dat gebeurt! Er zijn (denk ik) heel veel docenten die best willen delen en uitwisselen... Zowel in materiaal als ervaringen, diepe gedachten, zorgen en anderszins. Een aantal daarvan doet dat ook. Delen met collega's op school, delen met de rest van Nederland en België. Dat is mooi toch?

Ik ben zelf altijd heel blij met al die wiskunde op het Internet. Ik schreef er al eerder over op mijn oude weblog. Ook in het kader van wikiwijs heb ik er nog 's iets over geroepen.

Zo gauw er ergens geld te verdienen valt trek je allerlei raar volk aan: uitgevers, trainers, ICT-deskundigen, girogoeroes, wikiwijzers, kennisnetten en ander ongevraagde en mogelijk onwelkome gasten.:-)

Maar erger is dat veel initiatieven juist het tegendeel bewerkstelligen dan misschien bedoeld was. De wet van Mooijman, zullen we maar zeggen. Als je iets doet dat niet werkt omdat docenten er geen trek in hebben dan zou dat natuurlijk kunnen wijzen op een verkeerde aanpak!

Dat laatste is dan wel jammer. Verspilde moeite, frustraties, depressies en nog meer onzin... Maar gelukkig heb ik daar verder geen boodschap aan. Ik ben gelukkig gewoon docent. Ik word goed betaald voor de dingen waarvoor ik ben aangenomen en de rest is hobby...:-)

maandag 29 november 2010

Het onbenul

Dit is één van mijn favoriete uitspraken:
Sommige mensen worden met het klimmen der jaren voorkomender, vriendelijker niet uit mildheid, maar omdat ze zich de moeizame confrontatie met het onbenul willen besparen.
Gerrit Komrij"
Kennelijk hoor ik daar niet bij. Gelukkig zijn er ook andere manieren om de 'confrontaties' uit de weg te gaan.:-)

Korhoen, kemphaan en draaihals

Het aantal vogelsoorten in Nederland blijft naar verwachting afnemen. (...) 'Het zeldzame wordt zeldzamer, het algemene algemener', oordeelt de vereniging.
bron

zondag 28 november 2010

In de schaduw van de boom

"Someone's sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago."
Warren Buffett

zaterdag 27 november 2010

Open-minded

Be open-minded, but not so open-minded that your brains fall out.
Stephen A. Kallis, Jr.

Geen tijd?

Don't say you don't have enough time. You have exactly the same number of hours per day that were given to Pasteur, Michelangelo, Mother Teresa, Leonardo da Vinci, Thomas Jefferson, and Albert Einstein.
H. Jackson Brown, Jr.

Doppler effect

Doppler effect: The tendency of stupid ideas to seem smarter when they come at you rapidly.
bron

vrijdag 26 november 2010

Kleine stappen, snel thuis

Een probleem bij de integratie van onderwijs en ICT dat er niet zoiets bestaat als kleine stapjes. Maar dat is nog niet overal doorgedrongen. Na anderhalf jaar uitvoering van het 'implementatieplan 2008' staan er voor alle vakken in Natschool leerroutes voor alle vakken.

Dat ziet er dan (bijvoorbeeld) zo uit:


Dat ziet er mooi uit, vind ik. Maar 't is niks. Het is (zeg maar) een standaard opzet van een leerroute zonder inhoud. Er is natuurlijk niet echt een cursushandleiding (die staan ergens waar niemand bij kan), er is geen literatuur, er zijn geen links en een forum zul je er ook niet vinden. Bovendien wordt dit vak helemaal niet gegeven in blok 2 maar in blok 3.

Maar waarschijnlijk is het bedoeling dat iemand dat dan gaat vullen. Dat is dan waarschijnlijk de volgende stap. Maar wie gaat dat dan doen? De docenten? Dat lijkt me sterk. De bruikbaarheid van Natschool wordt hierdoor niet direct verbeterd. In het huidige tempo zal het pas gaan werken in 2018 of zo... dus er is nog een lange weg te gaan. Maar dat krijg je er van. Kleine stappen, snel thuis? Ja, dat wel, maar zo kom je natuurlijk nooit ergens.

Hoe verhoog je de werkdruk?

In het kader van 'hoe verhoog je de werkdruk' verzamel ik hier zo 's wat dingen:
  1. Stap over van een 40-minuten- naar een 50-minutenrooster en laat de rest ongewijzigd.
  2. Snoep zoveel mogelijk dagdelen af van de uitvoering.
  3. Maak de groepen zo groot mogelijk.
  4. Voeg voltijd- en deeltijdgroepen samen.
  5. Voeg verschillende jaargroepen samen.
  6. ...
De vraag is dan natuurlijk 'wat kan je daar aan doen?'. Het antwoord is: probeer 's effciënter te werken.:-)

Hebben we dan niet eerder een managementprobleem?

"Hebben we op het gebied van ICT en onderwijs een managementprobleem in het onderwijs? Vaak hoor je collega's die ontevreden zijn over de inzet van ICT in het onderwijs. Als het gesprek gaat over de oorzaken wordt meestal gesproken over de bedrijfscultuur, de collega-docenten die niet willen, de krakkemikkige ICT, de gebrekkige ondersteuning..., maar vrijwel nooit over het management! Terwijl dat toch verantwoordelijk is voor alles wat goed en niet goed loopt in een organisatie. Hebben we dan niet eerder een managementprobleem?"
bron

Drijfzand

"Je kunt best bouwen op drijfzand, maar je moet wel eerst bodemonderzoek hebben gedaan en dan de juiste heipalen gebruiken."
bron

woensdag 24 november 2010

De stekker er uit

Mijn 'oude website' op wiswijzer.nl is zo langzamerhand meer een 'archeologische vondst' dan een 'actuele bron' van informatie. Ik moet die boel eigenlijk 's opruimen. Wat kan er weg? Wat is misschien nog aardig om te bewaren? Dat soort dingen...

Dat is nog een heel werkje, want ik gebruik het vooral als een soort dumpplaats van alles wat ik wil bewaren maar niet echt gebruik. Sommige dingen ga ik waarschijnlijk nooit meer gebruiken, maar helemaal zeker weet je dat maar nooit. Soms is het gewoon zelfs meer een bak met 'herinneringen'. Een plakboek...:-)

Wegens het 'mashen' zou het op andere plekken mis gaan als ik de zaak gewoon zou verwijderen. Plaatjes, stukken uitleg, oude leerroutes, verwijzingen, e.d. Gewoon 'uitzetten' is dus (vooralsnog) geen optie. Toch moet ik er wel een keer van af. Eigenlijk zou ik gewoon de stekker er uit moeten trekken. Gewoon niet kinderachtig doen! Dat zouden meer mensen moeten doen.:-)

dinsdag 23 november 2010

Zoeken op Twitter

Je kunt er van denken wat je wilt maar 'Wisdom-of-the-Crowd-gewijs' is zoeken op Twitter naar bijvoorbeeld 'natschool' (of welk willekeurig onderwerp) wel interessant:Waar het aan ligt? Wie de veroorzaker is van deze tribulaties? Wat je daarvan moet vinden? Ik zou 't niet weten! Wie het weet mag het zeggen, maar men kan toch niet ontkennen dat er toch een bepaalde vorm van een probleem is. Zou ik denken.

Zoeken op 'wiskunde' is mogelijkerwijs nog erger:Waar het aan ligt? Wie de veroorzaker is van deze tribulaties? Wat je daarvan moet vinden? Ik zou 't niet weten! Wie het weet mag het zeggen, maar men kan toch niet ontkennen dat er toch een bepaalde vorm van een probleem is. Zou ik denken.

Maar het kan ook leuk zijn:Dan kan je zo'n beetje je toko monitoren, zullen we maar zeggen. Dat is dan weer geinig.:-)

ICT-bekwaamheidseisen

Hoofduitgangspunt:
  • De student creëert ict-rijke leeromgevingen voor leerlingen en cursisten.
Dat betekent:
  • De student heeft kennis van (geavanceerde) ict-hulpmiddelen binnen de onderwijspraktijk.
  • De student past adequaat ict-hulpmiddelen toe in de onderwijspraktijk.
  • De student staat stil bij de invloed van ict-ontwikkelingen binnen de samenleving en reflecteert op de betekenis hiervan binnen de onderwijspraktijk.
  • De student durft te experimenteren met ict-toepassingen in de onderwijs- en opleidingenpraktijk.
BRON: ICT-e-notitiejan2005

Onderwijs en ICT

Je hoort het steeds maar weer:
"Het begint allemaal met visie. Wat wil je precies? Waarom wil je dat? En dan pas organisatie en realisatie."
bron
Ik weet 't niet, maar lerarenopleidinggewijs kan je niet wachten tot er iemand een keer een visie ontwikkelt. De mensen die er over gaan hebben meestal niet veel met ICT. Ze zullen zich dus moeten laten leiden door hogeschoolbreed ICT-beleid en de adviezen van 'ICT-specialisten'.

Hogeschoolbreed is er geen sprake van een onderwijskundige visie op de inzet van ICT. Men stuurt op onderwijslogistiek en generieke ICT-middelen waarbij het vooral gaat om administratie en informatievoorziening. Dat laatste lukt maar half.

Zelfs de ICT-specialisten komen meestal niet veel verder dan het uitrollen van allerlei ICT-middelen waar maar weinig mensen echt van staan te juichen.

Het gevolg is dat er omtrent de integratie van ICT in het onderwijs voor docenten niet veel te verwachten is. Dan maar wachten tot er een keer een visie wordt ontwikkeld? Dat zoiets dan wordt gerealiseerd? Volgens mij ben ik dan al met pensioen, dus ik denk niet dat het verstandig is daarop te gaan wachten.

Daarnaast is het moeilijk te voorspellen wat de inzet van ICT kan opleveren. Als daar nu heel erg duidelijk ideeën over zouden zijn, maar dat is niet het geval. Je weet meestal niet van te voren wat wel en niet werkt. Meestal blijkt dat pas in de praktijk. Dat vereist experimenteren en uitproberen. Toets alles en behoudt het goede, zullen we maar zeggen. Je kunt dus niet wachten met realiseren totdat je weet wat je precies wilt. Het is echt een kwestie van 'learning by doing'.

Daar bovenop zit er nog een probleempje voor wat betreft de inzet van ICT bij al die verschillende soorten onderwijs. Er bestaan nauwelijks generieke oplossingen voor alle soorten van onderwijs. Ik zet bij de verschillende vakken die ik geef ICT al op verschillende manieren in. Van 'veel' tot 'nauwelijks' en soms zelf heel specifiek voor dat vak. Dat wil niet zeggen dat zoiets voor andere docenten of voor andere vakken dan ook zou werken. Het heeft natuurlijk heel veel te maken met mijn 'eigen doceerstijl'. ICT moet niet alleen aansluiten bij de 'leerstijlen van studenten' maar ook bij de 'doceerstijl' van de docent.

Je begrijpt 't al... Er bestaan geen generieke oplossingen, alles is altijd anders...

Hoe zou dat komen?

"Nederlanders schreeuwen het alleen niet van de daken als ze vinden dat ze briljant zijn of als ze iets nieuws bedacht hebben om in het onderwijs in te zetten. Amerikanen doen dat wel. De kleinste overwinningen worden gedeeld met de rest van de wereld."
bron

maandag 22 november 2010

Zen en de kunst van het ouderworden

Als je ouder wordt dan heb je natuurlijk al van alles meegemaakt, fouten gemaakt, domme dingen gedaan en nog zo wat. De kunst is dan om vooral niet je eigen perceptie van de werkelijkheid te verwarren met de werkelijkheid. Het is wel begrijpelijk, maar 't klopt niet. Je kunt wel denken dat je 't bij het juiste eind hebt, maar waarom zou dat zo zijn? Het idee dat je wijzer wordt als je ouder wordt is natuurlijk onzin. Je wordt misschien juist wel minder flexibel, minder fantasierijk, misschien word je wel steeds dommer, maar misschien ook wel niet.:-)

Ik heb vandaag m'n lesje weer geleerd. Als S. zegt dat Maple haar niks zegt dan kan ik natuurlijk wel denken dat ze 't mis heeft, maar erg waarschijnlijk is dat niet. Sterker nog: je kunt er gif opnemen dat ik 't bij 't verkeerde eind had. Mijn idee 'dat hebben ze gedaan' wil er gewoon niet 1-2-3 uit. Dat is ouderdom, ouder-dom,... snap je:-))

Nee... misschien is dat wel de grote uitdaging. Probeer een beetje flexibel te blijven in de bovenkamer. Probeer je (net als voorheen!) eerst goed te informeren voordat je zo maar iets roept. Denk vooral niet dat je andere mensen begrijpt. Alle mensen zijn bijzonder en uniek. Wat mensen beweegt of hun ware aard laat zich niet eenvoudig inschatten aan de buitenkant. Hou de geest een beetje open en fris!

Twitter, TweetDeck en zo...

Eigenlijk wilde ik helemaal niet Twitteren. Het kwam me toch volstrekt nutteloos voor om te weten wat 'iedereen' zo doet en waar ze uithangen en zo... Maar ja, in het kader van mijn 'deskundigheidsbevordering' moet ik natuurlijk wel een beetje bijblijven. Ik was er dus ooit mee begonnen, toen weer gestopt, weer begonnen en toen weer gestopt.

Maar een tijd geleden toch weer begonnen en 't wordt steeds leuker. Ik volg zo'n 62 mensen en wordt door 73 mensen 'achtervolgt'. Meestal zijn dat dezelfde mensen, maar er zitten ook een paar algemene dingen in die ik volg. Nou ja, je begrijpt wel...

Na een tijdje heb je (vind ik dan) toch wel een aantal hele bijzonder mensen in je timeline (heet dat zo?). Sommige zijn bijzonder grappig, sommige hebben diepe gedachten, goede ideeën, sturen leuke links, schrijven interessante stukjes in hun weblog of maken muziek... Kortom: leuk, leuk en leuk!

Inmiddels ben ik een beetje aan het experimenteren met Twitter voor wiskundeleraar.nl en wisfaq.nl. Als je meerdere accounts hebt dan is TweetDeck wel handig. Je moet dan nog wel een beetje uitkijken waar je wat twittert, maar op zich is dat wel grappig.Dat kan toch allemaal maar!

Naast 'All friends', 'Mentions' en 'Direct Messages' heb ik een kolom in TweetDeck met een zoekopdracht. Daar zoekt ie dan de hele dag Twitter af op bepaalde zoektermen. Het ding zoekt dan naar vermelding van 'wisfaq', 'wiswijzer', 'wikiwijs',...

Als je nu iets meer wilt weten over bijvoorbeeld 'n@tschool' of 'natschool' dan kan je dat er bij zetten. Je kunt dan zien wat er zoal over getwitterd wordt en dat werkt zeer verhelderend. Je moet het maar 's proberen. Na een paar dagen krijg je dan wel een beetje een idee hoe daar zo over gedacht wordt...

Wisdow of the Crowd, zullen we maar zeggen. Of telt dat niet? Ik dacht dat nu juist web2.0 was. Iedereen roept 's wat en dan weet je hoe 't zit! Lijkt me nogal handig.

Maar wat erg fijn is dat je zo'n zoekopdracht ook weer uit kan zetten. Hetzelfde geldt voor de mensen die je volgt. Mensen die (bij nader inzien) toch niet zo veel interessants te melden hebben of mensen die met dingen bezig zijn die ik niet begrijp of zelfs mensen die met dingen bezig zijn die ze zelf niet begrijpen. Kortom: bevalt het je niet? Zet ze gewoon UIT!

Hoe anders is dat in het normale leven! Ik vind dat wel fijn...:-)

zondag 21 november 2010

Stupidity

"You can never underestimate the stupidity of the general public."
Scott Adams

Het kwam er niet van

"In de lange tijd dat Gremmé aan de school verbonden was heeft hij meermalen met de gedachte gespeeld weg te gaan, een nieuwe uitdaging aan te pakken, maar het kwam er niet van."
bron

zaterdag 20 november 2010

Proberen efficiënter te werken

Eén manier om te proberen de werkdruk te verminderen is, zo lees ik in de notulen van de laatste vakgroepvergadering, efficiënter te werken. Ik zit daar nu al een tijdje over na te denken. Dit heb ik toch vaker gehoord!

Op mijn 'oude schooltje' ben ik een keer naar de directie gestapt met de 'mededeling' dat de tweede correctie op zulke korte termijnen in combinatie met les (en de rest) toch wel een behoorlijke belasting was. Als advies kreeg ik toen om dat dan maar in de les te doen. Zet de leerlingen aan het werk en ga iets nuttigs doen... zoiets:-)

Ook heb ik tijdens een docentenbijeenkomst wel 's iemand van de directie horen roepen dat als docenten vinden dat ze 't te druk hebben dat dan misschien een cursus timemanagement op z'n plaats is. Het ligt dus niet aan het taakbeleid, je bent gewoon een sukkel die niet weet hoe je de kantjes er af moet lopen.

Gelukkig zijn er altijd dingen die nooit veranderen. Problemen met de werkdruk? Vind je de tijd die je krijgt voor je lessen te weinig? Vind je dat het management de verkeerde keuzes maakt? Dat ze proberen vooral zoveel mogelijk de docenten zo min mogelijk ruimte geven? Ja? Je bent een sukkel! Probeer gewoon 's efficienter te werken!

Lijkt me een goed plan. Vandaar dat ik zoveel mogelijk onzinnige werkzaamheden, zinloze bijeenkomsten en andere ongemakken probeer te vermijden. Meestal vind men dat niet leuk, maar 't is onvermijdelijk en het gevolg van de keuzes die men (niet) maakt.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk gewoon niet te veel tijd besteden aan de voorbereiding van je lessen, de inrichting van je onderwijs en het nakijkwerk maar een beetje te laten versloffen. Document ingeleverd? Dan zal het wel goed zijn toch? Vooral niet gaan lezen! En vooral niet afkeuren, want dan moet je 't later nog een keer gaan nakijken! Ik weet niet...

Onderzoek lerarenopleiding en ICT

Op Onderzoek laat zien wat echt werkt staat wel iets aardigs in het kader van 'ICT en onderwijs':
Onderzoek lerarenopleidingen en ICT
Vier opleidingen zijn onderzocht om een beeld te krijgen van hoe ze met ICT omgaan. Rapporten zijn te vinden op internet, vertelde Wijngaards. Jammer genoeg beschik ik niet over de links; als iemand ze wel heeft, laat het me weten. De praktijk van ICT-gebruik bij deze lerarenopleidingen leidde tot de volgende aanbevelingen:
  • Het vertalen van visie naar een realistisch beleidsplan gebeurt bijna nergens.
  • ICT-beheer moet in professionele handen zijn.
  • Zorg voor breed gedragen innovaties in maakbare stappen
  • Let op een voortdurende herijking van prioriteiten.
  • Zorg dat grote middengroep van docenten geen keus heeft
  • Bij aaname van nieuwe docenten moeten ICT-vaardigheden belangrijk zijn.
  • Gebruik de kennisbasis ICT-competenties van ADEF.
  • Zorg voor een didactische helpdesk.
  • Stuur zelf dingen aan.
  • Samengaan van onderzoek en onderwijs.
Dat klinkt goed, maar ik zie er voor wat betreft de lerarenopleiding niet veel van terug. Zeg maar gewoon helemaal niets... dus vandaar misschien!?

De dialoog over onderwijskwaliteit

"Te veel nadruk op smalle kwaliteit van onderwijs leidt tot uitholling van de professionaliteit van leraren."
bron

vrijdag 19 november 2010

Het wordt steeds gekker

"Werknemers moet je niet belonen met geld, je kan er beter voor zorgen dat de werknemer iets doet omdat hij dat zelf wilt."
bron

Het onbegrepen leren

Vanmorgen zag ik ergens de kreet 'niet-gestuurd leren' voorbij komen. Is dat iets nieuws? Na het 'nieuwe', 'onbedoelde', 'onzichtbare' en 'andere' leren hebben we dan nu ook het 'niet-gestuurd leren'. Voor elke scheet een nieuwe kreet...:-)

Ik probeer me dat dan altijd concreet voor te stellen. Je zet een aantal jongens en meisjes in een ruimte en roept 'ik zeg niks!' en 'succes!' en dan maar kijken wat er gebeurt?

Dat zal wel niet het idee zijn. Er is veel verwarring omtrent 'leren'. Meestal bedoelt men 'onderwijzen', want 'leren' dat doet iedereen altijd en overal. Of je nu een spelletje speelt, doelloos uit het raam zit te staren of gewoon een liedje zingt... Leren doe je altijd. Slap uit je nek kletsen, een stukkie schrijven, twitteren, gronzelen of als je zit te malen. Allemaal leren, leren en nog meer leren...

Het is zonneklaar dat kinderen zomaar van alles leren zonder dat iemand daar iets voor moet doen. Zoiets als 'natuurlijk leren' is een onzinnig begrip want leren is altijd natuurlijk, het zit ingebakken in de menselijk natuur. Onderwijskundigen e.d. hebben bedacht dat het toch wel geweldig zou zijn als kinderen op school op een natuurlijk manier alles leren. Maar dat gebeurt altijd al.

Het probleem is echter dat we graag willen dat kinderen dingen leren die wij belangrijk vinden (lezen, rekenen en nadenken). Dat willen we dan graag regelen. Ik noem dat altijd maar even 'onderwijs'. Maar hoe zorg je er nu voor dat kinderen op een natuurlijke manier en intrinsiek gemotiveerd dingen gaan leren die ze helemaal niet willen leren? Dingen die eigenlijk helemaal niet interessant zijn. Niet relevant, niet gewenst, onzinnig en doelloos?

Vroeger riepen we dan gewoon 'dat is belangrijk voor later'. 'Wacht maar, als je groot bent dan zul je ons dankbaar zijn. Geloof me maar!' Maar daar kan je tegenwoordig waarschijnlijk niet meer mee aan komen.

Maar helemaal vreemd is die gedachte niet. Hoe kunnen kinderen weten wat belangrijk is om te weten als je niet weet wat er is te weten? Hoe kun je als docent willen sturen zonder te sturen? Dat gaat dus niet.

In het algemeen kunnen mensen altijd veel meer dan ze zelf weten. Mensen kunnen veel meer dan ze zelf willen. De belangrijkste opdracht van het onderwijs is om leerlingen over dat soort drempels heen te helpen, het maximale uit leerlingen te halen en zelfs onwilligen te verleiden tot mooie prestaties.

Volgens mij moet je daar als docent alles aan doen wat binnen je mogelijkheden ligt. Dat is wat docenten doen! Het idee dat als je nu maar 'niks doet' dat het 'vanzelf goed komt' is natuurlijk onzin. Het gaat er nu juist om dat onderwijs zo in te richten dat er goede resultaten worden behaald en iedereen toch blij is...:-)

dinsdag 16 november 2010

En toen werd het stil...

"En toen werd het stil... want ondanks alle inspirerende verhalen over ontwrichtend innoveren, creatief ondernemen en instituutvrij leren, blijft het in de praktijk van het onderwijs angstvallig rustig."
bron

zondag 14 november 2010

Je kunt beter je mond houden

Soms vraag je je wel 's af waar iedereen mee bezig is. Zo schijnen wij regelmatig te moeten vergaderen. Ik weet niet waarom. Om elkaar weer 's te zien? Dan kan je beter iets leuks gaan doen. Vergaderingen kan ook, maar dan moet dat wel zin hebben. Daar zijn natuurlijk wel wat handige tips en nuttige suggesties voor te bedenken!

Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Ik ben gewoon dom geweest. Ik heb steeds gedacht dat communiceren belangrijk was. Je collega's en je leidinggevende op de hoogte houden van de dingen die je doet, waar je je zorgen om maakt en dat soort grappen. Je mening over zaken en omstandigheden die misschien niet zo goed gaan ventileren. Dingen delen en beschikbaar stellen.

Maar dat is natuurlijk onzin. Je moet gewoon zoveel mogelijk zwijgen en de dingen voor jezelf houden. Voldoe gewoon aan de gestelde randvoorwaarden en zorg dat je de toegedeelde taken zo'n beetje acceptabel uitvoert en je verder maar niet al te veel aantrekken van de rest. Gewoon een 'low profile' aanmeten. Vooral niet reageren! Zwijg waar je kan zwijgen. Stribbel gewoon lekker mee zoals de rest.

Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Dat ga ik maar 's doen.:-)

Opmerkingen, meningen en observaties

Vooruit maar. Ik was eigenlijk van plan om voorlopig verder het zwijgen toe te doen, maar een aantal opmerkingen, meningen en observaties wil ik jullie niet onthouden:
  • Je eerst verdiepen in een onderwerp voordat je er een mening over uitspreekt is ook een vorm van bescheidenheid.
  • Sommige mensen lezen slecht. Sommige mensen lezen niet. Sommige mensen lezen tussen de regels door dingen die er niet staan.
  • Veel mensen verwarren hun kijk op de wereld met de werkelijkheid.
  • Mensen die niks te vertellen hebben kunnen misschien ook maar beter zwijgen.
  • De wereld is werkelijk vergeven van proleten, leeghoofden en idioten.
Gaat lekker he?:-)

Ja, nee, dat is helder

"Wiskundigen worden gezien als personen die niet helemaal meekrijgen wat er in de maatschappij gebeurt. Gelukkig is dit beeld aan het veranderen, want het aantal studenten stijgt weer."
bron

Het nieuwe werken (4)

In blok 1 heb ik zo'n 246 uur gewerkt. Dat is 34 uur boven de begroting van de geplande 212 uur. In het kader van het nieuwe werken is de verdeling over de verschillende dagen wellicht nog interessant:


Het surplus aan gewerkte uren haal ik naar verwachting in blok 2 wel weer in.

Dat zo'n taaktoedeling nergens op slaat blijkt wel uit de toekenning van 1 dagdeel voor een open dag en een open avond. Zo'n open dag alleen al duurt 4 uur. Werken op zaterdag!? Dat is overwerk! Plus de 3,5 uur voor de openavond!? Vreemd.

Maar vooruit dan maar. Ik schrijf tijd dus ergens moet er dan iets af... Het nieuwe werken!? Mijn idee...:-)

donderdag 11 november 2010

Digibord?

"Maar liever een goede docent met een krijtbord dan een slechte docent met een digibord."
Steven de Jong

Leraren en vakantie

De eerste maloot die gaat zeuren over 'vakanties van leraren' en daarbij duidelijk laat merken er niets van af te weten moet met onmiddelijke ingang de toegang tot Nederland worden ontzegd.

Leraren werken, bij een volledige aanstelling, gewoon 1659 uur per jaar, maar dat doen ze in minder weken dan normale werknemers. Ze doen dat namelijk in de tijd dat er leerlingen zijn. Dat laatste is niet zo'n gek idee, want onderwijs gaat namelijk vooral over leerlingen. Tenminste dat zou wel zo moeten zijn!

Leraren werken in een normale werkweek dus meer dan 40 uur. 's Avonds en soms zelfs in het weekend. Dat geeft allemaal niks maar dat gaat allemaal wel ten koste van de eigen gezondheid, het geestelijk welbevinden, je gezin, je vrienden (als die nog hebt), je familie en nog zo wat... Eigenlijk zouden leraren daar voor gecompenseerd moeten worden, want dat heet, normaal gesproken, overwerk.

Die vakantie is dus geen vakantie maar opgespaard overwerk! Eerst een week bijkomen, gauw met de sleurhut naar Frankrijk, op je luie reet in het zonnetje zitten, boeken lezen, lekker uit eten, een glaasje drinken of twee en nog zo wat. Dan wel weer bijtijds weer terug om vast wat dingen voor school te doen.

Kortom: hou 's op met het zeuren over leraren en vakantie. Ga wat nuttigs doen met je leven en praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt.

Geintje

There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
Mary Wilson Little

Tijdens de toetsen zat ik een beetje te spelen met mijn grafische rekenmachine. Je moet toch wat doen als je eigenlijk niks mag doen... maar zo ontdek je nog wel 's wat:



Dat levert dan meteen een aardige opdracht op.
"Zoals je ziet mist deze langpootmug nog een paar poten. Geef de mug nog een paar poten!"
Ik bedoel maar, dat is toch wel een hele bijzondere parameterkromme...:-)

woensdag 10 november 2010

Het nieuwe werken (3)

Dat 'nieuwe werken' is echt geweldig. Ik heb deze week al meer dan 12 uur gewerkt. Morgen nog even toetsen doen en zo... en dan zit het er al weer op. Mooi!

De reader Analyse+ deel 1 met uitwerkingen is klaar, ik heb opdrachten nagekeken en nog zo wat... Al met al ben ik niet ontevreden.

Blok 1 werd toch wel een beetje overheerst door 'ICT en onderwijs' zullen we maar zeggen. Vakken als 'vakproject en wiskundeonderwijs' en 'internet en wiskundeonderwijs' hebben een hoog ICT-gehalte. Veel opdrachten en die moeten ook allemaal worden nagekeken en van passende en vooral prompte feedback worden voorzien.

Vakproject wiskunde & ICT
Je hebt nu 519 opdrachten nagekeken. Er zijn in totaal 42 deelnemers.

Internet en wiskundeonderwijs voltijd
Je hebt nu 331 opdrachten nagekeken. Er zijn in totaal 26 deelnemers.

Ik schrijf tijd en wat denk je? Waarschijnlijk heb ik dit blok ongeveer 24 uur te veel gewerkt. Dat is niet gek. Dus kennelijk werkt dat wel! ICT werkt!:-)

Dat is wel het mooie van 'het nieuwe werken'. Het gaat er niet om wat je zegt maar om wat je doet. Ik geloof dat ik toch wel meer van de praktische uitvoering ben dan van het uitjenekkletsen, meer een soort doedenker dan een een prater... Lekker een muziekje aan, geen mensen die aan je hoofd zeuren, biertje erbij... wat wil je nog meer?

Daar houd ik 't maar bij... lang leven het nieuwe werken!:-)

dinsdag 9 november 2010

Leren van ervaringen

"Want een reden waarom veel technologische implementaties in het onderwijs zo moeizaam verlopen, is wellicht dat we niet leren van ervaringen, maar dat we deze proberen te kopiëren."
bron

zondag 7 november 2010

't Is weer herfst

Ik word al twee dagen achter elkaar (zaterdag en zondag) wakker met het gevoel dat het maandag is en dat ik naar kantoor moet. Zo van 'o nee dan gaan we weer'. Dat is om veel redenen vreemd. Ik werk normaal gesproken niet op maandag, dus zelfs als het maandag zou zijn zou dat niet het daar-gaan-we-weer-gevoel moeten oproepen. Bovendien word ik vrijwel nooit wakker met dat gevoel als ik wel moet werken, dus ergens klopt er iets niet.

Misschien is het wel de herfst. Als ik zo af en toe de teksten op mijn weblog zie rond deze tijd in voorgaande jaren dan lijkt dit moet-dat-nu-wel-allemaal-gevoel toch wel een periodiek verschijnsel te zijn. Fantaseren over stoppen met dat onderwijs en leuke dingen gaan doen of dan in ieder geval een jaar er tussenuit te gaan (sabbatical!) of gewoon maar meteen een andere werkgever zoeken of gewoon iets heel anders gaan doen... Dat soort dingen.:-)

Niet dat ik nu zo'n vervelende baan heb, maar moet ik op deze manier nog 15 jaar doorgaan? Dat lijkt me toch niet! Maar waarom eigenlijk niet? Wat staat me daar nu toch zo aan tegen?

In deze tijd van bezuiningen op van alles en nog wat moet je nog uitkijken dat je niet overtallig wordt, zullen we maar zeggen. Als docent wiskunde hoef ik me daar (denk ik) niet zo heel veel zorgen over te maken. Een wiskundeleraar is nooit weg, maar je weet het maar nooit. Gewoon lekker blijven zitten waar je zit (en verroer je niet) is dan nog niet zo'n gek idee, misschien...

Misschien waait het wel weer over (dat doet het meestal). Na regen komt zonneschijn en je moet misschien ook maar een beetje meebewegen met het ritme van de natuur. Na de herfst wordt het wel weer winter en dan wordt het waarschijnlijk ook wel weer voorjaar. Misschien ook wel niet. We zullen het wel zien.:-)

Aan de andere kant: je weet het maar nooit. Als ik nu ergens een geweldige baan tegen kom? Een nieuwe uitdaging? Iets heel anders? Iets nog leuker? Een gat in de markt? Een briljante uitvinging? Je weet het maar nooit.

Goed fout

"This isn't right. This isn't even wrong."
Wolfgang Pauli

Wijsheid komt met de jaren

"The older I grow, the more I distrust the familiar doctrine that age brings wisdom."
Henry L. Mencken

zaterdag 6 november 2010

Dat is logisch

Ik denk dat alleen in de wiskunde alles logisch is. Het zijn (als het ware) de spelregels van de wiskunde. Daarbuiten (in de werkelijke wereld zullen we maar zeggen) is niet alles altijd even logisch. Soms lees je wel 's wat over 'hoe de dingen in elkaar steken' dat zo logisch klinkt dat het bijna niet kan kloppen!

Het omgekeerde is overigens niet waar! Maar 't komt natuurlijk allemaal door de implicatie. De uitspraak A->B is alleen niet waar als A waar is en B niet waar. Uitgaande van onzin (A) leidt de implicatie (A->B) ongeacht of uitkomst (B) nu waar is of niet waar tot ware uitspraken.

Je kunt dan wel allerlei dingen verzinnen die onzin zijn en daar dan een paar mooie conclusies aan verbinden maar dat gaat niet werken. Sociaal constructivisme is daar wel een mooi voorbeeld van.

Eerst de jam, dan pas het etiket

"Het overige is secundair; niet meer dan het etiket en het deksel op de jampot. Al het OCW-symboolbeleid van de afgelopen jaren; de 'gratis schoolboeken', de 'maatschappelijke stage', het 'competentiegericht leren', gehannes over de 'acceptatieplicht', de 'functiewaardering'; het gaat allemaal voorbij aan de echt urgente problemen. Eerst de jam, dan pas het etiket."
bron

donderdag 4 november 2010

Lijstje voor Marcel

"Je kunt je inderdaad wentelen in een warm bad van je eigen gelijk als je opereert op een eiland of in een ivoren toren."
bron

Een aantal items voor het lijstje van innovaties die (laat ik me voorzichtig uitdrukken) niet 'echt' bestand (b)leken te zijn (zullen zijn of geweest zijn) tegen de tands des tijds1).

- Vakwijzer, Davindi, e.d.
- De digitale universiteit
- N@tschool
- Surfspace, surfgroepen e.d.
- Community wiskunde op kennisnet
- Wikiwijs

Oftewel: dingen waar ik niks aan heb. Ik zal 't lijstje nog aanvullen als me nog meer te binnen schiet... Zie ook ICT-bewustzijn.

1)slijtage door ouderdom

dinsdag 2 november 2010

Droom maar lekker verder

Je zou toch denken dat zoiets wel iets voor mij is:
"Heb je ideeën over hoe leermateriaal op internet vindbaar zou moeten zijn voor jouw vak of school? Heb je ideeën hoe Wikiwijs de wensen van jou en je collega-docenten nog meer kan waarmaken? Wil je actief meedenken bij de ontwikkelingen van Wikiwijs?"
bron
't Zou zo maar kunnen. Maar wat schuift dat?
- Je kunt invloed uitoefenen op de werking van Wikiwijs;
- Uiteraard worden de reiskosten vergoed.
Droom maar lekker verder...:-)

Het nieuwe werken (2)

De week van 8-14 november 2010 staat in het teken van het nieuwe werken. Heel toevallig gebeurt er van alles in die week. Vakgroepvergadering 1.0, studiedag, toetsweek en nog iets over het strategisch plan. Als ik zou willen zou ik wel vier keer naar Rotterdam kunnen gaan. Maar dat ga ik niet doen. Er moet nog van alles gebeuren. De toetsen nakijken bijvoorbeeld, de cursussen van blok 2 voorbereiden, ontwikkeltaken en nog zo wat... dus dat komt dan wel goed uit, dat nieuwe werken!:-)

maandag 1 november 2010

Opbrengstgericht werken (2)

Ik heb laatst opgezocht wat je nu onder 'opbrengstgericht werken' moet verstaan:
Het bewust, systematisch en cyclisch werken aan het streven naar maximale opbrengsten. Bij opbrengsten gaat het dan om:

• cognitieve resultaten van leerlingen;
• sociaal-emotionele resultaten;
• tevredenheid van leerlingen, ouders en vervolgonderwijs.

Bron: Opbrengstgericht werken door scholen voor primair en voortgezet onderwijs
In opdracht van onderwijsraad © juni 2008 - Oberon
Voor wiskundeonderwijs zou ik dan denken aan verbeterde opbrengsten voor:

- redeneren
- notaties kunnen lezen en schrijven
- gevoel voor abstractie
- een bepaalde werk- en studiehouding

Dat zou toch een geweldig resultaat zijn! Maar leidt dat tot betere prestaties op het landelijk eindexamen? Niet altijd! Misschien is er iets mis met die examens? Zijn die examens mogelijk zodanig versmurfd dat een weldenkende en intelligente leerling er minder mee kan? Dat is ook niet helemaal ondenkbaar.

Wat is dan 'opbrengst'? Ik zou toch hopen op het redeneren e.d. en niet de uitslag van een examen. Is opbrengstgericht werken nu werken aan 'hogere vaardigheden' of 'het cijfer voor het eindexamen'? Maar de vraag is dan hoe weet/meet je die 'hogere vormen' dan?

Opbrengstgericht werken

Ik weet niet veel van 'opbrengstgericht werken' maar als ik dit zie krijg ik toch een beetje de kriebels:
'Bij de professionalisering van leraren en schoolleiders is er specifieke aandacht voor opbrengstgericht werken, met name in het primair onderwijs. Om de resultaten van taal en rekenen verder te verbeteren, is het belangrijk om de ontwikkeling van leerlingen te volgen op leerling-, groeps- en schoolniveau.'
bron
Mijn eerste gedacht is dan natuurlijk de vraag of er misschien ook scholen zijn die niet aan opbrengstgericht werken doen. Zo van 'we doen maar wat en de resultaten zal ons verder een zorg zijn'. Dat zal toch wel niet, dus kennelijk is hier iets anders aan de hand.

Ergens is er in het onderwijs iets mis gegaan, denk ik. Maar hoe leg je dat uit? Misschien kan ik dat het beste doen aan de hand van het idee dat lerarenopleidingen afsluitend, digitaal en landelijk moeten gaan toetsen.

Grof gezegd komt het er op neer dat het niet goed gaat met het onderwijs. Dat ligt voornamelijk aan de leraren en in 't bijzonder aan de lerarenopleidingen. Dit heeft geleid tot het idee dat er landelijke eindtoetsen moeten komen om de kwaliteit van de vakkennis te kunnen waarborgen.

Je zou denken dat de lerarenopleidingen zelf toch wel in staat zijn om vakinhoudelijk eisen te stellen. Of toch niet?

Er is echter wel een groot verschil tussen 'woord' en 'daad'. Wie gaan die afsluitende toetsen dan maken? De lerarenopleidingen zelf! Wie stelt de 'eisen' vast? De lerarenopleidingen zelf. Jaja! Ze zijn bij elkaar gekropen, hebben een kennisbasis wiskunde vastgesteld op grond van wat we toch al deden en daar gaan we nu gezellig passende toetsen bij maken. Die toeten zullen dus geen probleem zijn, want ze zullen niet afwijken van de gangbare praktijk van nu. Wat gaat dat dan uiteindelijk opbrengen?

Antwoord: helemaal niets! Lekker zinloos allemaal. En de praktische uitvoering moet ik dan ook nog zien. 't Is weer de zoveelste geldverspilling.

Maar het oogt (op papier) wel goed. We zijn echt goed bezig. Wij werken opbrengstgericht en de opbrengst is dan dat de uitslag van de toets dik in orde is?:-(

zondag 31 oktober 2010

Harry Mulisch

"Ik heb mijn hele leven gedaan waar ik zin in had..."
Harry Mulisch

Uitgepraat

Ik ben, geloof ik, nu definitief uitgepraat. Ik heb alles gezegd, dingen opgeschreven, verzameld en verspreid! Maar nu is het op. Er is geen beginnen aan. Ik stop er mee, ik ga iets nuttigs doen...:-)

dinsdag 26 oktober 2010

Prestatiebeloning

Naar aanleiding van Prestatiebeloning werkt niet, maar wat dan wel? (1) zat ik zo 's te denken: wat dan wel?

Dat financiele aanmoedigingen bij docenten vrijwel geen rol spelen lijkt me niet zo vreemd. Als je snel en vooral ook veel geld wilt verdienen moet je niet het onderwijs in gaan. Docenten worden waarschijnlijk door andere dingen aangespoord om docent te worden. Dat betekent natuurlijk niet dat je docenten niet fatsoenlijk zou moeten betalen. Als je bij vergelijkbaar opleidingsniveau, ervaring en kennis ergens anders (veel) meer kan verdienen waarom zou je 't leven dan moeilijker maken dan strikt noodzakelijk?:-)

Docenten zijn waarschijnlijk ook niet het onderwijs ingegaan voor de slaapverwekkende vergaderingen, zinloze studiedagen, pleinwacht, surveilleren, administratie en andere ongemakken. Waarschijnlijk was het plan om les te geven, kennis over te dragen, leerlingen het vertrouwen geven in hun eigen kunnen, deuren te openen die voor anderen gesloten blijven en nog zo wat...

Het antwoord op de vraag hoe je docenten kan motiveren lijkt me dan voor de hand te liggen. Het zal toch vooral het gevoel zijn dat wat je doet van belang is! Dat je inspanningen effect hebben, belangrijk zijn en gewaardeerd worden! Dat laatste moet je dan ruim zien. Waardering door je leerlingen, ouders, schoolbestuur, maar ook in maatschappelijke zin.

Bij dat laatste heb ik nog wel 's mijn twijfels. Een beetje mijn salaris bevriezen. Dat gaat zo maar niet.:-)

Uiteindelijk komt het er toch op neer dat, om docenten blijvend te motiveren, er gewoon geinvesteerd moet worden in het onderwijs. Niet alleen in beloning (hoewel dat zeker geen kwaad kan) maar ook in voorzieningen, ondersteuning, werkende ICT-middelen, visie, inspiratie, autonomie en inspirerende samenwerking met collega's en dat soort dingen...

Later meer...!?

Garrulus glandarius

"Er is sprake van een gaaieninvasie in Nederland. Deskundigen die de vogeltrek bijhouden zijn volgens SOVON Vogelonderzoek Nederland volledig verrast door de grote aantallen vogels die sinds enkele weken in het land zijn neergestreken, meldt de organisatie."
bron

Je kunt ook zoeken met GOOGLE op voortdurend krassende eikelzoeker. Over papegaaien gesproken...:-)

Ben ik een beelddenker?

Ik kwam op ikleerinBEELDEN.nl een soort van checklist tegen met de vraag: "ben jij een beelddenker?".
Beelddenkers…. mensen met een prachtig talent! Mensen die onbewust 32 keer zo snel denken als woorddenkers. Mensen die totaalplaatjes zien en daarnaartoe werken. Creatieve mensen. Inventieve mensen.
Wel aan dat moet ik dan maar 's nagaan. Misschien klopt het wel!? 't Zou wel veel verklaren! 't Zou ook wel een mop zijn dat ik na 52 jaar eindelijk 's ga begrijpen wat er nu eigenlijk mis is met mij...:-)
Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, bent je zeer waarschijnlijk een visueel-ruimtelijke leerling.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!:-))

Vision with action can change the world

"Vision without action is merely a dream. Action without vision just passes the time. Vision with action can change the world."
Joel A. Barker

dinsdag 19 oktober 2010

Dan Pink on motivation

Het bekijken van Dan Pink on the surprising science of motivation is zeer de moeite waard. Er ligt wel een linkje met wikiwijs, denk ik zo. Interessant is de vergelijking van Encarta en Wikipedia. Daar zou je dus iets van kunnen leren!

"Hoe groter de onderlinge communicatie over goed onderwijs, des te groter de autonomie van de leerkracht om hieraan zelf invulling te geven. En daarmee krijg je als leerkracht geen autonomie, maar daarmee verdien je het."
Prestatiebeloning werkt niet, maar wat dan wel?

maandag 18 oktober 2010

Puzzle van de week

In 't Engels klopt 8 5 4 9 1 7 6 3 2 0 wel, maar in 't Nederlands niet hoor!

First things first

Ik moest gisteren nog wel even die prinses Peach redden. Alweer? Ja... ik was nog 's opnieuw begonnen. Zie Thank you so much for playing my game. Het wordt tijd dat de nieuwe Zelda voor de WII uitkomt...:-)

Het nieuwe werken (1)

Op http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl kan je 10 voordelen vinden van het nieuwe werken:


...en weet je wat!? Het klopt allemaal!:-)

zondag 17 oktober 2010

Uit de oude doos?

Je zou denken dat we op een bepaald moment bespaard zouden blijven van dit soort flauwekul:
"Docenten met hun schoolboeken verliezen het monopolie op informatieoverdracht¹). Wat overblijft is de kundigheid om te leren leren en informatie te verwerken."
bron
Maar 't lijkt toch een blijvertje te zijn, maar 't had net zo goed uit 1998 kunnen zijn. Hoe kan dat?

Ik heb werkelijk geen idee. Er bestaat niet zoiets als een Internet-revolutie. Er is wel iets aan de hand, maar dat proces is veel geleidelijker dan men denkt en dat is ook al veel langer aan de gang, maar dat is dan weer een heel ander verhaal!

Zie ook Het Dunning–Kruger effect

¹) Informatieoverdracht is één woord, dus zonder spatie!

zaterdag 16 oktober 2010

Digitaal leermateriaal

Ik heb nu al een aantal keren http://www.visieopleermateriaal.nl voorbij zien komen.
Op deze website vindt u video’s, artikelen en meningen over de ontwikkelingen in de wereld van digitaal leermateriaal en de uitdagingen die voor ons liggen bij de ontwikkeling van deze markt. U wordt uitgenodigd om uw mening te geven over de toekomst van digitaal leermateriaal. Bekijk de video’s en reageer op de artikelen en standpunten.
Ik las op Trendmatcher: 'Voor de succesvolle digitalisering van het onderwijs is goed digitaal leermateriaal onmisbaar.'

De vraag is dan wat we ons moeten voorstellen bij de 'digitalisering van het onderwijs'. Hoezo? Digitale les? Digitale leraren? Digitale leerlingen? Of gaat het hierbij alleen om de leermaterialen? Dus, laat ik zeggen, de leerobjecten?

Maar dat is een beetje onzin, want alles is een leerobject! Met de komst van dat grote Internet is het aanbod van leerobjecten waarschijnlijk nog nooit zo groot geweest. Maar pas op! Een verzameling leerobjecten is nog geen onderwijs.

Als je er over nadenkt is die monomane aandacht voor digitaal lesmateriaal eigenlijk een beetje onzinnig. Voor goed onderwijs is de bijdrage van de leerobjecten nauwelijks van belang. Het gaat er om wat je er mee doet. Welke leerling/studentactiviteiten worden er gedaan? Wat doe je met de resultaten van die inspanningen? Hoe wordt er feedback gegeven? Welke producten levert dat op? Wat moeten leerlingen nu uiteindelijk kennen en kunnen? Waarom lukt dat tegenwoordig zo slecht?

Bij wiskunde heb je als docent de keus uit een aantal zeer acceptabele methodes. Op Internet kan je heel veel nieuw materiaal van hoge kwaliteit vinden. We hebben een grote verzameling websites met allerlei lesmateriaal voor wiskunde. Je kunt er applets vinden voor allerlei wiskundige ICT-activiteiten, Wikipedia, vraagbaken, fora en nog zo wat.... Kortom: digitaal lesmateriaal is er echt in overvloed. Dat kan het probleem dus niet zijn.

De vraag moet natuurlijk zijn 'hoe leer je leerlingen wiskunde'? Wat is daar voor nodig? Welke didactiek en/of tactiek moet je daarbij inzetten? Wat kan je daarbij gebruiken? Hoe kun je de kwaliteit van dat onderwijs verbeteren? Hoe interesseer je meer leerlingen in wiskunde en techniek? En nog zo wat...
  • Waar komt dan die plotseling belangstelling voor digitaal lesmateriaal vandaan?
Het antwoord op die vraag ligt voor de hand. Het is 'een markt'. Die markt bestaat echter niet uit materiaal, maar uit diensten: pompstations als wikiwijs, conferenties over niets, nascholing door (on-)deskundigen, hangplekken voor digitale leuteraars, studiedagen zonder gevolg en andere ongemakken...

Maar dat is niet zo gek allemaal. Je moet toch ergens je geld mee verdienen. Ik zou zeggen als we dat geld voor al die wijsneuzen nu 's zouden besteden aan het oplossen van het lerarentekort? Misschien kunnen we ze gaan scholen. Dat ze bijvoorbeeld gewoon les kunnen gaan geven! Daar kunnen ze dan misschien nog iets van leren ook!

Ik word er langzamerhand toch wel een beetje moe van het feit dat het onderwijs steeds maar bestookt wordt met onzin waar echt niemand op zit te wachten¹). Er zijn wel een paar ernstige problemen in het onderwijs die misschien eens aangepakt moeten worden!

Ik heb bij al dat digitale geweld het gevoel dat het steeds maar niet over onderwijs gaat. Wat een gesukkel!:-(

¹) Zie ook Uit de oude doos?

donderdag 14 oktober 2010

eLearning: een menselijke revolutie

'Dat blijkt in de praktijk vaak lastig. Je hebt weinig aan een situatie met een klein aantal koplopers waaraan de rest van de docenten zich ergert. Je moet juist de grote groep zien mee te krijgen, die heus wel wil maar ondersteuning nodig heeft.’
bron

’Daarnaast zijn de problemen met ICT in overgrote mate niet zozeer technologisch van aard, continueert Guus Wijngaards zijn betoog, ‘maar hebben we vooral met mensen te maken die moeite hebben met technologie.'
bron

dinsdag 12 oktober 2010

Ik geloof niet in wikiwijs

Op dit moment staat er 803.150 zoekresultaten in wikiwijs. Dat is niet kinderachtig! Maar dat zijn vrijwel allemaal 'dingen' die ergens anders staan. Je kunt ook kijken wat er nu aan arrangementen in wikiwijs zelf staat. Dat zijn 57 resultaten.

Die 57 resultaten bestaan uit testdingen, wiskunde (Wageningse methode, ratio), dingen over arrangeren zelf, leerlijnen, dingen als demonstratie zodat er uiteindelijk (geschat!) zo'n 10 dingen 'gemaakt' in wikiwijs!?

Al dat klopt dan is wikiwijs in eerste instantie niet veel meer dan een pompstation van digitaal lesmateriaal. Dat was ook zo'n beetje het idee. Er komt steeds meer digitaal leermateriaal maar dat is moeilijk te vinden, dus moet je iets doen om dat vindbaar te maken. Dat is natuurlijk niet de eerste keer dat ik zo iets hoor. Via vakwijzer, davindi, samenzoeken, e.d. hebben we dat toch allemaal een keer eerder meegemaakt.

Maar vooruit! 't Is herfst. In WisFaq staan zo'n 30.000 beantwoorde vragen, hyperlinks, samenvattingen en nog zo wat. Daar zitten echt leuke, leerzame en nuttige dingen bij. Zie bijvoorbeeld WisFaq twittert... voor voorbeelden.

In wikiwijs kan je natuurlijk ook zoeken op WisFaq. Dat levert 32 resultaten op. Eén verwijzing naar de link naar WisFaq in klascement en dan nog 31 links die niet werken. Dat is wel een gemiste kans. Neem 's aan dat van die 30.000 vragen er minimaal een paar procent 'echt' de moeite waard zijn om op te nemen in wikiwijs. Wie gaat die 600 items of meer er inzetten en metadateren? Daar is bijna geen beginnen aan!

Dat gaat vast niet gebeuren. Wikiwijs verwijst nu (min of meer) naar de FAQ-vragen. Dat is op zich nog wel een soort van idee, misschien... Maar ja, 't werkt alleen niet...:-)

Vergelijkbare zoekopdrachten zijn 'wiswijzer' (3 links waarvan 2 dezelfde), 'lerarenopleiding wiskunde' (3 links) met een link naar wiskundeleraar.nl. Er staat:
Site van de lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Rotterdam met veel informatie over de opleiding tot wiskunde leraar.
Laat de spatiepolitie het maar niet zien! Bovendien is de beschrijving niet goed. Ik heb er maar 's een reactie gegeven: "Geweldig leuk en vooral handige website waar verder niemand iets aan heeft!":-)

Verder zijn die wiskundearrangementen meestal niet veel meer dan 'voorbeeldjes' naar de 'echte' vindplaatsen. De Wageningse methode en Ratio bijvoorbeeld. Dat zijn op zich prima interplekken, maar die kent iedereen natuurlijk al.

Dat is dan meteen ook het grootste probleem. Wikiwijs voegt al met al (en tot nu toe) weinig toe aan inhoud. Als je een plek wilt zijn waar docenten iets kunnen vinden dan moet het wel volledig zijn. Dat is bij lange na niet het geval en dat gaat het ook niet worden, denk ik. Het zal dus in geen geval de eerste plaats worden om te gaan zoeken. Studenten riepen ook al: 'wat een onzin als ik iets zoek dan kijk in GOOGLE'. Dat is een goed plan.:-)

Tegen GOOGLE kan je toch niet op! Want wie gaat nu die 803.150 zoekresultaten 's bijwerken, updaten, aanpassen, verwijderen? Dat is wel nodig, want er staat allerlei onzin in, niet werkende links, dingen waar je moet inloggen en heel veel oude 'meuk':-(

't Is jammer. Met oprechte deelneming, over de doden niets dan goeds, maar ik geloof er niet in!

maandag 11 oktober 2010

Arrangeren en ontwikkelen

Ik kwam ergens op het grote Internet de vraag tegen of alle docenten nu moeten kunnen arrangeren en ontwikkelen. Ik heb 't niet geturft maar ik denk dat de conclusie van de meeste ICT-experts is: "arrangeren wel maar ontwikkelen niet'.

Er wordt dan meestal iets gezegd dat 'ontwikkelen' niet voor iedereen is weggelegd maar dat 'arrangeren' toch wel iets is wat docenten zouden moeten doen. Nu is het maar de vraag wat je onder 'arrangeren' verstaat. Ik denk dat we voorlopig dit leerarrangement vaak tegen zullen komen: we beginnen met hoofstuk 1, dan hoofdstuk 2, daarna hoofdstuk 3, ... Op Kwaliteit van digitaal lesmateriaal had ik min of meer geconcludeerd dat een schoolboek voorlopig misschien toch wel handig is.

Maar toch klopt er ergens iets niet. Hoe kan je nu arrangeren zonder te ontwikkelen? Dat je bestaande leerobjecten in een bepaalde volgorde zet betekent dat je een idee hebt over 'wat er geleerd' moet worden, in 'welke volgorde' dat moet gebeuren en hoe je daar dan verder vorm en inhoud aan geeft. Maar dat is ontwikkelen! Arrangeren zonder ontwikkelen? Dat kan helemaal niet! Onzin!

In de kennisbasis ICT staat dat 'arrangeren en ontwikkelen' ook al genoemd, maar je kunt je afvragen of 'arrangeren en ontwikkelen' daar wel thuis hoort. Hoort dat niet bij vakdidactiek? Ik denk het wel.
"De docent kan ICT gebruiken voor het arrangeren en/of het ontwikkelen van digitaal leermateriaal."
Maar zonder inhoud heeft dat weinig of niets te betekenen! In Wikiwijs kan je zo'n arrangeertool vinden. Volgens mij kan iedereen daar in 10 minuten mee uit de voeten. Maar ja, wat zet je er dan in?

Voordat je 't weet krijg je van die 'dingen' als dat geinspireerde leerarrangement waar wikiwijs zelf zo enthousiast over schijnt te zijn. Dat moet je toch niet willen!

'Arrangeren en ontwikkelen' is toch iets dat vooral met het schoolvak en vakdidactiek te maken heeft. Zonder stevige verankering van ICT bij het vak en het schoolvak wordt het natuurlijk nooit iets. Wat een treurigheid...:-)

Vrouwen in het kabinet

's Even kijken. 3 van de 12 posten worden ingenomen door vrouwen. Hoe ernstig is dat? Nemen we even aan dat de kans op een vrouw 50% is wat is dan de kans dat bij een willekeurige groep van 12 personen het aantal vrouwen 3 is of minder?

Wel aan, dat is een binomiaal kansexperiment met p=0,5 en n=12.
P(X<=3)=0.0730

Er is geen (statistische) reden om aan te nemen dat de kans op een vrouw in dit kabinet kleiner is dan een half...:-)

zondag 10 oktober 2010

De hoogste boom

"Een langzaam groeiende boom kan uiteindelijk de hoogste boom worden. Ons onderwijs moet alle bomen de kans bieden zo hoog mogelijk te worden."
Jelle Jolles

zaterdag 9 oktober 2010

Wat heet nuttig?

"Overheidsinstellingen moeten zich afvragen of het inzetten van ict-middelen tijdens de les wel echt nuttig is."
bron

Zonsondergang

“How are you going to teach logic in a world where everybody talks about the sun setting, when it’s really the horizon rising?”
Cal Craig

vrijdag 8 oktober 2010

Run away

A stupid man's report of what a clever man says can never be accurate, because he unconsciously translates what he hears into something he can understand.
Bertrand Russell (1872 - 1970)

Een onderwijsinstelling kan niet beknibbelen op de uitvoering van het onderwijs. Beknibbelen op de docenten? Niet doen! Doe je dat wel, maar dat zit je over niet al te lange tijd zonder docenten! Een onderwijsinstelling zonder docenten? Dat kan niks zijn...

Run away!!
Innovatieve wiskundedocent zoekt dito werkgever voor het verzorgen van wiskundelessen.
Ik ga 's een beetje rondneuzen, denk ik... Een wiskundeleraar is nooit weg, zeg ik altijd maar...:-)

Run away!!!

Verdwalen

"If we don't get lost, we'll never find a new route"
Joan Littlewood

donderdag 7 oktober 2010

Verplicht leeswerk voor de studenten

"Dus gaan ze gewoon door, ze roeien met de riemen die ze hebben, en ja, soms voelen ze zich wel een beetje slachtoffer, soms klagen ze wel eens wat, maar ze doen toch altijd maar weer wat er van hen gevraagd wordt, ze pikken alles, ze proberen overal iets goeds en ook nog eens iets leuks van te maken,..."
bron

woensdag 6 oktober 2010

Omkeerbare stellingen

Bij het eerste college wetenschapsfilosofie kan je leren dat bij de beoordeling van de zinvolheid van een uitspraak je kunt kijken of de omgekeerde stelling wel zinvol (en verifieerbaar) is. Is dat niet het geval dan is de uitspraak meestal ook niet erg zinvol.

Als Rutte zegt dat 'dit kabinet zal zich niet arrogant opstellen' dan vraag ik me af wat daar dan de zin van is. Een beoogd minister president die zou zeggen 'dit kabinet zal zich proberen zoveel mogelijk arrogant op te stellen' gaat het niet worden, zou ik denken, dus erg zinvol is het dus niet...

Het lijkt een beetje op die man die door de politie gevraagd wordt om een identiteitsbewijs en dan zegt 'ik heb het niet gedaan'. Je gaat je dan toch afvragen hoe dat zit. Dat is met Rutte dus ook wel een beetje... Hoezo 'niet arrogant'?

Iets vergelijkbaars is een begrip als 'activerende didactiek'. Hoezo? Bestaat er dan ook zoiets als 'de-activerende didactiek'? Dat alle leerlingen in slaap vallen? Ophouden met denken? Niets meer doen!? Dat zal toch niet? Alhoewel?:-)

Maar probeer het maar eens! Stellingen en beweringen? Kijk ook 's naar de omkering!

Internet en wiskundeonderwijs

De cursus Internet en wiskundeonderwijs bestaat uit verschillende onderdelen en een eindopdracht. Alle ‘successen’ en ‘mislukkingen’ van de afgelopen jaren hebben uiteindelijk (alweer) geleid tot een nieuwe cursus. De cursus loopt nog en ik vind het nu al veel beter dan vorig jaar. Er zitten allerlei leuke en nieuwe kantjes aan...

Het grootste probleem aan deze (en andere cursussen) is dat sommige studenten de opdrachten niet op tijd inleveren. Nu zou je natuurlijk gewoon deadlines kunnen gaan stellen of dingen doen dat als je te laat bent dat je dan geen 'G' krijgt maar een 'V', ben je nog later dan gewoon een 'O'. Kom volgend jaar maar terug! Tada!:-)

Maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik zou ook kunnen denken aan 'extra opdrachten' als je te laat bent, bijvoorbeeld. Kan ook. Maar ook daar heb ik niet zo'n zin in.

Toch is het vervelend als niet iedereen zo'n beetje tegelijkertijd de opdrachten van die week doet. Als dat wel zo zou zijn dan heb je iets om over te praten, iets om over te reflecteren, kortom: je zou het ingeleverde werk kunnen bespreken. Nu is het soms niet handig als ik al iets zeg over opdrachten als er studenten zijn die de opdracht nog niet gedaan hebben. Je grijpt dan toch een beetje in op de spontane verwerking van de opdracht, zullen we maar zeggen...

Bij wiskunde en leergebieden heb ik, denk ik, voor dit probleem wel een oplossing bedacht. Daar zal ik later nog wel een keer iets over schrijven.

Het probleem van deadlines is dat als je dat doet studenten weliswaar zich daar wel aan zullen houden maar dat zoiets niet noodzakerlijkwijs leidt tot geinspireerde studentactiviteiten. Ze zullen zich vast wel aan de deadlines houden, maar men zuigt gewoon van alles uit de spreekwoordelijke duim omdat het nu even moet, zullen we maar zeggen. Dat wil je natuurlijk niet!

Feitelijk is het 'niet op tijd de opdrachten doen' een teken aan de wand. Kennelijk zijn andere dingen op dat moment belangrijker. Op zich is dat sowieso een probleem met e-leren. Als je een presentatie moet doen dan heb je geen keus, je moet er op dat moment wel staan en iets te melden hebben. Zo niet dan ga je af, krijg je je punten niet en dat kan natuurlijk niet. Maar veel opdrachten kunnen morgen ook nog wel, of volgende week of weet je wat? In de herfstvakantie ga ik aan het werk...

Ik merk ook dat ik bij de feedback op opdrachten van die laatkomers minder neiging heb om uitgebreid te reageren. Dat is vast begrijpelijk, maar dat is dan niet erg bevorderlijk voor het leerproces. Ze waren al laat en nu krijgen ze minder te horen dan de vroege vogels.

't Is lastig allemaal. Ik ben er nog niet uit. Ik geloof dat ik een beetje van het Montessori ben. Je geeft iedereen de ruimte om het zelf te doen, doe je dat niet dan registreer je dat, maar je mag fouten maken, maar je moet het zelf doen!

Ik denk er nog 's over na, denk ik...:-)

dinsdag 5 oktober 2010

Wat is doorzetting?

"Gisteren weer ervaren & gehoord hoeveel doorzetting er van docenten wordt gevraagd in al hun inzet voor betere lessen."
bron

maandag 4 oktober 2010

Digitale communicatie

Veel mensen vinden al dat digitale gedoe maar onzin. t Is onpersoonlijk en 't meeste is geklets van mensen die niet weten waar ze 't over hebben...

Die mensen hebben natuurlijk helemaal gelijk. Wat dat betreft is Internet een goede afspiegeling van de 'werkelijke wereld'. Net zoveel onzin en net zoveel maloten als normaal, inderdaad...:-)

Internet is niet minder werkelijk of echt dan alle andere weerspiegelingen van de menselijke geest.

zondag 3 oktober 2010

Ergens klopt er iets niet...

"SLO laat in het kader van het project Aansluiting VO-HBO een module Reken- en Algebraïsche vaardigheden ontwikkelen. Doel van de module is het versterken van deze vaardigheden bij havoleerlingen met wiskunde A die een economische of technische vervolgopleiding HBO willen volgen. De onderwerpen komen uit primair onderwijs, onderbouw, en het huidige examenprogramma wiskunde A."
bron

Jammer

"Op 20 september zegde oud-fractieleider en oud-minister Joris Voorhoeve al zijn lidmaatschap bij de VVD op wegens de aanstaande samenwerking met de PVV. VVD-fractieleider Mark Rutte noemde dat toen ‘jammer’."
bron

Reklame op maat

Het blijft grappig die Google-Ads op maat, zullen we maar zeggen:


Yeah.. right! Nieuwe bril, roken en zo'n beetje op twee toetsenborden tegelijk spelen! Als je haar maar goed zit... zou kunnen!:-)

zaterdag 2 oktober 2010

vrijdag 1 oktober 2010

De dag van de leraar


Deze blogpost is eerder verschenen op 16 september 2007
Zie Feestdag

Eén van de dingen waar je aan kan merken dat je behoort tot een bedreigde diersoort, iets zieligs of dan toch op z'n minst iets wat ernstig aandacht te kort komt is de dag van de leraar. Ik las ergens:
"5 oktober aanstaande is het weer zover: De Dag van de Leraar! Deze Nederlandse variant van de internationale World Teachers’ Day valt in de Nationale Onderwijsweek en is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Met de Dag van de Leraar wil SBL het imago van het leraarsvak verbeteren en het belang van goede leraren benadrukken door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen."
Een feestdag? Imago? Het belang van goede leraren? Ik weet het niet. Kennelijk is er dan wel iets heel erg mis als je daarvoor speciaal aandacht moet vragen. Het is net als Rutte... als die moet roepen 'jongens ik heb de leiding' dan kan je er donder op zeggen dat er iets niet klopt.

In alles wat er nu weer zo in de verschillende media over de 'crisis in het onderwijs' verschijnt staan steeds de leraren centraal. Dat is vreemd, want dat is in het onderwijs allang niet meer zo en dat is misschien ook wel het probleem. Iedereen is tenslotte deskundig, want iedereen heeft onderwijs gehad, dus iedereen weet wel ongeveer hoe het zit. Gaat het niet goed in het onderwijs? Dat komt door de leraren!

Ik heb nog even een poging gedaan om de gemiste uitzending van Rondom10 te kijken, maar meer dan 2 minuten heb ik dat niet uitgehouden. Wat een geleuter... Ik geloof (zo heb ik gehoord) dat er ook weer iemand zat te zeuren over die vakanties en zo... Of was dat in de Telegraaf? Ook al zo'n geweldige bron van informatie...

Ach ze doen allemaal maar, ook de problemen in het onderwijs zijn een soort markt waar je geld aan kan verdienen. Rapporten schrijven waarin de open deuren nog eens worden geopend, je roept nog 's wat over salarissen (dan krijg je altijd aandacht) en je roept iets dat iedereen al 30 jaar roept en iedereen denkt dat het ergens over gaat. Het helpt natuurlijk allemaal niets. Maar ik heb ook niet echt het gevoel dat men de problemen in het onderwijs echt op wil lossen. Alles wat je kan doen om de werkelijke oorzaken van deze ellende te verhullen is natuurlijk meegenomen, maar vrolijk word je er niet van.

De dag van de leraar? Geef mij maar dierendag, dat gaat tenminste nog ergens over:-)
Wat een flauwekul!

donderdag 30 september 2010

Sociaal constructivisme

"De toegevoegde waarde van ict in het onderwijs wordt in steeds meer onderzoek aangetoond. Ict zorgt voor een rijkere leeromgeving, met onderwijs op maat. Leerlingen zijn meer gemotiveerd en leveren betere prestaties; leraren geven efficiënter onderwijs en hun beroep wordt aantrekkelijker; en de vernieuwingsgezindheid van scholen neemt toe."
bron