Pagina's

vrijdag 31 december 2010

Oliebol

't Is wel een beetje jammer dat ik maandag weer aan het werk moet. Meestal is de tijd tussen oudjaar en de start van de werkzaamheden een fijne tijd. Dat je alle 'feestelijkheden' gehad hebt en dan pas 'echt' kan genieten van een aantal dagen zonder flauwekul.:-)

't Is natuurlijk allemaal dolle pret. Ik ga nog oliebollen bakken, denk ik. Net als vorig jaar.

Maar vooruit maar... het zij zo. 't Is morgen wel een bijzonder dag, zo'n eerste dag van het nieuwe jaar. Een jaar vol nieuwe mogelijkheden? Een andere koers? Gewoon 's gek doen? Andere dingen gaan doen? Ophouden met die onzin? 't Zou allemaal kunnen. Maar of het zo is? Volgend jaar om deze tijd zal ik dat 's bekijken. Je weet 't maar nooit.

Evenementen, conferenties en kroketten

Ik krijg ineens een moment van heldere ingeving! Ik las ergens:
"En waar zouden we beter heen kunnen gaan dan naar een van de vele inspirerende ict-in-onderwijs evenementen in 2011!"

Stel je 's voor dat zulke bijeenkomsten zouden werken? Dat iedereen enthousiast aan de slag zou gaan in plaats van kroketten te eten en uit de spreekwoordelijke nek te kletsen?

Dan zou 't toch een keer afgelopen moeten zijn met al die inspiratie? Hoeveel inspiratie heb je nodig? Als 'ICT in het onderwijs' allemaal heel gewoon zou zijn, gewoon de praktijk van alledag? De 'normaalste zaak' van de wereld, zullen we maar zeggen? Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van al die inspiratie, denk ik...:-(

't Is een soort markt. Die markt heeft er belang bij de 'zaak' ernstiger voor te stellen dan het is. Onwillige docenten en dito middelen, gebrek aan visie, gebrek aan vaardigheden, digibeten en nog zo wat ongemakken.

Maar is dat wel zo? Gebeurt er al niet heel erg veel? En zou er, met een klein beetje moeite, niet ontzettend veel mogelijk kunnen zijn? Zonder al die zelfverklaarde ICT-deskundigen die het ook niet weten?

Ik denk 't wel...:-)

donderdag 30 december 2010

Tja, dat gaat niet werken

Je meldt je aan en dan gebeurt er niets... nou ja bijna niets...



Ok, dan niet!:-)

Onverenigbare breuk

Soms loop je zomaar tegen iets aan dat je niet kon vinden toen je er naar zocht:



Maar wat zou dat zijn? Een onverenigbare breuk? Zo'n breuk die nooit meer goed komt? Dat is niet prettig als je dat hebt, denk ik...:-)

Zie Nog meer breuken

Efficiënter werken

In de notulen van de vorige vakgroep vergadering stond iets over 'efficiënter werken'. Ik weet niet wie dat geroepen heeft, maar 't lijkt me een goed plan. De vraag is alleen natuurlijk hoe dat dan moet... Kan dat wel? Doen we dat dan niet? Volgens mij moet dat kunnen...:-)
Zie ook Efficiënter werken

dinsdag 28 december 2010

Het nieuwe werken

"Recent onderzoek van TNO wijst uit dat mensen die regelmatig thuis- of telewerken vaker met hun tijd in de knel komen dan de traditionele werknemer. Overigens lijdt dit bij hen níet tot meer gezondheidsklachten. Ze hebben niet vaker last van een burnout. Ook het ziekteverzuim is even hoog als bij ‘gewone’ werknemers."
bron

donderdag 23 december 2010

Onderwijsvernieuwing

"De echte onderwijsverniewing zit hem niet in apparaten aanschaffen om het huidige systeem te veraangenamen, de vernieuwing zit hem in het systeem op de schop nemen en het onderwijs radicaal te veranderen."
bron

Ik vind het mooi

Het was al mooi... maar deze is mogelijk nog mooier:



Maar wat is het?:-)

Problemen oplossen met ICT

Voor mij is één van de dieptepunten van dit jaar voor wat betreft de inzet van ICT in het onderwijs de vaststelling dat maar weinig mensen denken in oplossingen. Sommige problemen laten zich namelijk eenvoudig oplossen door de inzet van ICT. Ik vind dat dit met name geldt voor communicatie, het delen van informatie en prompte feedback. Op De lerarenopleiding en ICT had ik daar al 's iets over geschreven.

Persoonlijk vind ik vooral de combinatie van face2face en digitaal leren interessant. Er zit (als het goed is) geen enkele docent te wachten op E-leren. Studenten geven ook steeds aan dat ze het contact met de docent en de andere studenten in de 'echte wereld' onmisbaar vinden. Ik ben 't daar (ondanks al mijn digitale aanwezigheid) helemaal mee eens.

Maar dat is misschien ook niet het punt. Het punt is natuurlijk steeds hoe je ICT kan inzetten om het onderwijs te versoepelen, te ondersteunen en te verbeteren. De reden daarvoor is niet omdat ICT nu eenmaal moet of dat het onderwijs niet goed zou zijn, maar gewoon omdat je sommige dingen handiger en beter kan regelen met ICT dan zonder. Daar waar je dingen beter en handiger kan doen moet je dat natuurlijk doen.

Maar zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf. Daar moet je wel iets voor doen. Experimenteren, uitproberen en dan vooral goed opletten. Wat werkt? Wat werkt niet? Wat wil je precies? Waarom is dat nuttig? Dat soort vragen...

De manier waarop ICT wordt ingezet werkt soms eerder verwarrend, is doorgaans weinig verheffend of soms zelfs ronduit contraproductief! Ik begrijp vaak niet dat mensen zo enthousiast kunnen doen over iets wat totaal niet werkt. Hoe doe je dat?

Mijn ervaring is dat goede voorbeelden niet vanzelf leiden tot een verbeterde opvatting van wat er zou moeten gebeuren. Ik prutsel wel verder, dat is het punt niet, maar moeten we daar dan niet iets mee? Zijn daar niet een aantal leermomenten uit te halen? Welke consequenties heeft dat? Zou het misschien belangrijke conclusies te trekken over de rest van het gekluns? Ik denk het wel...:-)

Dit is het einde

Ik zou het niet beter kunnen formuleren:
Dit is het einde
Dat doet de deur dicht
Daar zijn geen woorden voor
Maar dat is tralalalalalalalalalalalalalalala
De beste wensen voor 2011 (en daarna) en laat je niet gek maken!

Maar ik geloof dat ik dolle pret leuker vind.:-)

dinsdag 21 december 2010

Goed bezig:-)

Er zijn nu bijna 2 lesvrije dagen verstreken en ik heb al van alles gedaan! Zo zie je maar weer dat 'het oude werken' ten koste gaat van de creativiteit en de inspiratie!:-)
  • Statistiek 1-3 vernieuwd, leerroute aangepast, nieuwe reader met uitwerkingen en een nieuwe opzet met leuke dingen als 'toetsen in tweetallen', 'onderzoek doen' en nog zo wat...
  • Besloten dat 'Functies van meer variabelen', 'Wiskunde en cultuur 2-3' en 'Vakproject wiskunde en ICT' nog wel een keertje mee kunnen.
  • Ik heb 'Taal van de wiskunde 3' aangepast. Een hoofdstuk eruit gegooid en zo...
  • Toetsen gemaakt voor de herkansing van blok 1 met uitwerkingen en een toets voor 'Taal van de wiskunde 2' voor blok 2 met uitwerkingen.
  • Nakijken van het digitaal ingeleverd werk van studenten die in de lesvrije weken dingen af maken.
  • Werkruimten voor blok 3 klaar gezet.
  • Nog even een kopie maken van de website en wat nieuwe werkruimten aanmaken.
Nu alleen nog de reader van Analyse+ afmaken, de proeftoets afmaken en de toets voor blok 2. Dat is nog wel een hoop werk! Maar verder mooi toch? Goed bezig!:-)

Eén groot dieptepunt

De twitterdiscussie op #netwijs gaat vandaag over 'Jouw 'ICT in het onderwijs'-hoogtepunt!' Ik ga me er maar niet mee bemoeien vandaag. ICT-gewijs is het op de lerarenopleiding dit jaar alweer een groot dieptepunt. Geen visie, geen actie en vooral op geen enkele manier is er iets van een vooruitgang te bespeuren.

Sterker nog: het lijkt wel of het steeds erger wordt. De meest voordehandliggende oplossingen die je met ICT geweldig zou kunnen oplossen komen niet eens in de hoofden van de meeste mensen op. 'ICT en onderwijs'!? Dat is toch wel het meest onbegrepen concept ooit... terwijl het zo simpel kan! Maar wat ik ook doe en verzin, 't helpt allemaal niks!

Niet dat ik me daardoor laat weerhouden natuurlijk. Ik doe gewoon wat ik altijd al deed en volgens mij (ook als mag je dat niet zeggen van jezelf) doe ik wel allemaal leuke, leerzame en nuttige dingen. Ik word daar persoonlijk meestal nogal vrolijk van...:-)

Maar verder!? Och, ik zal er nog wel 's iets over schrijven. Ondertussen zijn er andere werkzaamheden die aandacht behoeven. Maar 't schiet op! Op de tweede dag van de lesvrije periode ben ik al zowat klaar! Tada! Lang leve het Internet...:-)

Het wordt steeds doller...:-)

"Deze webquest gaat over het vak Nederlands, het doel is een leuke presentatie in elkaar te maken, door middel van deze Webquest, je zult zelf zien dat het erg makkelijk is om een presentatie te maken."
bron

"Maak een leuke en leerzame presentatie over Nederlands, vervoer de opdrachten, zodat er vanzelf een werkstuk komt."
bron

"Jou webquest voldoet aan de goede dingen, heeft minimaal een a-viertje vol, heeft erg leuke plaatjes en je kunt erg veel er van leren."
bron

Nou dat gaat vast lukken allemaal!:-)

Gefopt

“From the earliest times the old have rubbed it into the young that they are wiser than they, and before the young had discovered what nonsense this was they were old too, and it profited them to carry on the imposture.”
Somerset Maugham, Cakes and Ale, 1930

Meervoudige Intelligentie bestaat niet

"Zolang managers e.d. nog steeds blijven geloven in alles wat men ze voorhoudt, zullen we erg veel tijd in het onderwijs blijven investeren in nonsens."
bron

Van open naar gesloten en weer terug...

Eén van de opvallende dingen bij de eindopdracht van 'Internet en wiskundeonderwijs' is dat de voormalige 'open' opdracht 'verzin een nuttige wiskundeles met een klas met ICT en voer die les ook uit en breng daar verslag van uit' inhoudelijk meestal niet tot erg heldere beschrijvingen lijkt te leiden. De suggesties die ik nu aan de hand doe worden weliswaar braaf opgevolgd maar daar blijft dan meestal bij. Dat werkt dus ook niet!

Te open is niet goed, te gesloten is ook niet goed. Bovendien hoop je natuurlijk dat 2 jaar vakdidactiek en de rest van de cursus voldoende aanknopingspunten zouden bieden voor een inhoudelijk sterke invulling van de eindopdracht. Maar ik geloof dat veel van deze zaken nog niet erg 'geland' zijn, zullen we zeggen.:-)

Dat is ernstig maar niet hopeloos. Misschien moet ik de concrete aanwijzingen wat afzwakken en meer refereren aan de begrippen die bij vakdidactiek en de cursus zelf aan de orde geweest zijn. Daarnaast zijn er nog wel een aantal verbeterpunten te bedenken. Maar 't is wel weer beter dan de vorige keer... dus uiteindelijk zal het wel steeds beter gaan... maar misschien ook wel niet.

donderdag 16 december 2010

Ontevreden?

Medewerkers zijn vooral ontevreden over de arbeidsvoorwaarden (een gemiddelde van 5,29) en carrièremogelijkheden (6,26). Gerhardus: ‘Daarnaast zien ook de werkdruk (5,71) en waardering (6,19) die werknemers voelen vanuit de Hogeschool Rotterdam, er niet zo goed uit.’
bron

woensdag 15 december 2010

Relaxed...

"Relaxte mensen zijn intelligenter en leven langer."
bron

Hoogmoedswaanzin

"Hij heeft last van hoogmoedswaanzin, maar dan op een bescheiden manier."
bron

dinsdag 14 december 2010

Hexagram


De som van de vier getallen in de 6 verschillende richtingen is 6 en de som van de hoekpunten aan de buitenkant is ook 6.

Op eenzame hoogte:-)

Wat kan je er tegen doen!?:-) Zoeken op GOOGLE naar logaritme rekenregels geeft (op dit moment) deze top 3:
  1. Wiswijzer
  2. Wikipedia
  3. WisFaq
Je zou bijna denken dat ik ze heb uitgevonden...:-)

Beoordelinggesprek

"94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken ervaren als nuttig en leerzaam. 29 procent van de werknemers is echter ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van ISBW onder werknemers en leidinggevenden."
bron

Klagen helpt niet

"Klagen lost niets op. Zeuren en zaniken verpesten slechts de sfeer, verspreiden negatieve energie en verkleinen de kans dat er een oplossing wordt gevonden."
bron

maandag 13 december 2010

zaterdag 11 december 2010

Kennisbasis ICT

Ik gebruik bij 'Internet en wiskundeonderwijs' al een tijdje de kennisbasis ICT. De cursus gaat vooral over ICT en vakdidactiek. Met name het onderdeel 'Arrangeren en ontwikkelen' uit de kennisbasis is daarbij interessant, maar ook andere onderdelen komen voor zover het wiskundeonderwijs betreft aan bod.

De rest van vaardigheden zullen dan wel ergens in het meer algemene ICT-gedeelte van de opleiding aan de orde moeten komen. Implementatie daarvan laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten. Er zal eerst nog wel een studiedag over worden gehouden moeten worden. Voordat iemand 'echt' iets gaat doen zijn we toch weer een jaar verder. Bovendien zal dat dan wel weer geld gaan kosten.

Kijk! Dat is nu het aardige van de inzet van ICT in het onderwijs. Als je dat handig doet kan je snel inspringen op actuele ontwikkelingen. Als er in maart 2010 een kennisbasis ICT beschikbaar komt dan zet je dat toch gewoon meteen in? Dat kan toch allemaal maar als je een beetje moeite doet.

Ik ben wel benieuwd hoe je iemand iets moet leren als je zelf niet weet waar je mee bezig bent...:-)

In verband met de nieuwe richtlijnen zijn de gratis adviezen verwijderd. Advies nodig? Vraag een offerte aan!:-)

woensdag 8 december 2010

Invulblad

NAAM: ___________________________________

Oud nieuws

Elke keer weer inpirerend allemaal. Docenten en studenten moeten gaan samenwerken en het onderwijs moet anders en daarbij moet ICT een grote rol gaan spelen. Bla bla...

Allemaal waar natuurlijk, maar dat kan toch al? Dat doen we toch al? Wat wil men ons nu wijsmaken? Volgens mij komt het neer op verkopen van oud nieuws. Alsof het onderwijs een winkeltje begint waar ze 'oude kranten' verkopen. Nieuwe kranten zijn te duur, maar iedereen moet wel de krant lezen dus gaan we oude kranten verkopen!

Maar praten helpt niet natuurlijk, je moet iets doen. Ondanks alle enthousiame en inspiratie zal er uiteindelijk iemand iets moeten doen. Er is geen markt voor oude kranten en dat is ook niet wat je moet willen. Je moet zelf nieuws maken! Maak zelf een krant. Probeer het onmogelijke!

Ik weet 't niet. Je kunt niet jarenlang elke keer weer met iets geweldigs aankomen zetten terwijl de voorgaande edities mislukt zijn. Op een bepaald moment gelooft niemand je meer. Ik denk dat uiteindelijk de financiering niet deugt. Er worden projecten gefinancieerd, opgestart en afgebroken. De opbrengsten waren nuttig, we hebben er een hoop van geleerd maar 't heeft uiteindelijk niet geleid tot enige gedragsverandering van de beoogde doelgroep.

Dus wat dan? Geen idee! Maar he!? Dat is ook niet mijn zaak toch? Ik constateer, evalueer en denk er het mijne van. Ik vind het allemaal maar niks.:-)

In verband met de nieuwe richtlijnen zijn de gratis adviezen verwijderd. Advies nodig? Vraag een offerte aan!:-)

dinsdag 7 december 2010

Heeft dat zin? Nou nee, niet echt...

De CRM ziet niets in het 'lectoreninstituut':
'De cmr wil vastgelegd zien dat het college goed in de gaten houdt dat zittende docenten en het reguliere onderwijs iets hebben aan de lectoren en de kenniskringen.'
bron
Niet zo'n gek idee misschien? Dat het primaire proces zeg maar 'er iets aan heeft'? Verderop in het artikel:
'Hoewel de cmr niet heeft ingestemd, zal het collegebestuur doorgaan met de voorbereidingen voor de realisering van het nieuwe instituut.'
bron
Ach ja, sommige dingen veranderen gewoon nooit...
De mogelijkheid bestaat ook dat de nieuwe samenstelling van de cmr (over twee weken zijn er verkiezingen), begin volgend jaar wel akkoord gaat.
bron
Je zal er maar inzitten... maar dat CvB heeft natuurlijk helemaal gelijk. Medezeggenschap is natuurlijk alleen maar nuttig als men overal mee instemt. Doet men dat niet dan heeft men toch een MEMO gemist... Wat een schijnvertoning!

ICT-middelen

De eerste 'eis' aan werkende ICT-middelen is dat gebruikers altijd eigenaar blijven van hun inspanningen. Of het nu gaat om Osiris, N@tschool, een website, discussieforum, WEB2.0 of anderszins... zorg dat gebruikers altijd alles wat ze doen kunnen wijzigen en verwijderen.

Ik heb gisteren nog maar 's geroepen dat het wel een beetje vreemd is dat je Osiris (als docent) wel de cijfers kan invoeren, maar dat je, als je bijvoorbeeld een tikfout hebt gemaakt, je na 'versturen' een cijfer niet kan wijzigen. Eigenlijk kan je er helemaal niks. Feitelijk moet je er als docent een eigen adminstratie op na gaan houden. Dat is pas merkwaardig!

In Natschool kan je bestanden uploaden. Als je daarbij gebruik maakt van de mappen die daar voor bedoeld zijn dan kan je die 'geuploade bestanden' niet meer verwijderen. Je kunt wel de naam aanpassen, de inhoud wijzigen, maar gewoon verwijderen is er niet bij. Dat is bizar, vind ik. Vooral ook omdat kennelijk niemand daar een probleem van maakt! Het is sowieso niet helemaal duidelijk wat er met je werk gebeurt en wie nu wel en niet precies toegang heeft. Dat kan je dus in het algemeen maar beter niet gebruiken.

Als je op website/weblogs 'reageert' is het wel fijn als je daarna je tekst nog kan wijzigen of verwijderen. Meestal staat er wel een spel- of schrijffout in. Het is zondermeer prettig als je dat soort foutjes makkelijk kan herstellen. Anders staat het zo slordig. Soms schrijf je ook wel 's wat waarvan je later vind dat het eigenlijk niet kan. Je moet dat dan als auteur gewoon kunnen verwijderen.

De eerste van de 10 geboden voor werkende ICT is eigenaarschap.

Leren is spelen, spelen is leren

ICT-ontwikkelaars kunnen veel leren van 'games'. De nieuwe Donkey Kong Country Returns voor de Wii is erg leuk. Je doet de CD in 't apparaat en spelen maar. Handleiding? Niet nodig. Tijdens het spel krijg je vanzelf aanwijzingen en voordat je 't weet ben je uren lang bezig met het oplossen van problemen en maak je van alles mee, zullen we maar zeggen. Kom je er helemaal niet uit, dan laat je de Super Guide het even voor doen. Je kunt altijd verder. Mooi!

Voor wat betreft cursussen zou je het leren ook meer op kunnen vatten als een spel. De studenten proberen met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk te leren en de docent probeert met zo min mogelijk inspanning de studenten daarbij te begeleiden. Zou je daarbij niet gewoon meer spelelementen in kunnen bouwen? Met punten en strafpunten, extra taken als je te laat bent? Kanskaarten, rode en gele kaarten. Het toekennen van pluimpjes of schoppen uit laten delen? Wie zoet is krijgt lekkers? Zo rond Sinterklaas en Kerst krijg ik die neiging wel een beetje...:-)

Ik ga daar nog 's over nadenken. Leren is spelen en spelen is leren... Het hele leven is een spel... Ik doe al de hele tijd alsof ik wiskundeleraar ben...:-)

zondag 5 december 2010

Wetenschapsquiz 2010

Je spant een touw strak om de aarde. Maak het touw 1 meter langer en trek het op één punt omhoog. Hoe hoog kun je het touw omhoog trekken?
Zie Wetenschapsquiz 2010 de vragen van de Nationale Wetenschapsquiz 2010.


Zei er iemand iets over het verplicht lezen van Pythagoras voor alle docenten wiskunde!? Zie Een touwtje om de aarde. Van muis tot ijsbeer, zullen we maar zeggen...:-)

Maar ja, daar moet je nog mee uitkijken. Voordat je 't weet heb je weer iets in de war gestuurd...:-)

zaterdag 4 december 2010

Opmerkelijk

Mijn ervaring is dat hoe slechter het wiskundeboek hoe beter mijn onderwijs is. Tegenwoordig schrijf ik de meeste readers zelf.:-)

Opgeruimd staat netjes

Ik ben maar 's begonnen met het opruimen van alle bestanden in mijn public.www-hogeschoolmap. Die 3400 (zo ongeveer) bestanden moesten maar 's weg. Als je gebruik moet maken van myfiles.hro.nl of zoiets dan kan je de map verder ook niet echt meer goed gebruiken, dus weg er mee! Per 1 mei 2009 is FTP’n alleen mogelijk voor studenten! Maar wat kan het schelen? Ik heb 't niet meer nodig. Scheelt alweer een ergernis!

...en dat voelt al weer prettig... nu de rest van de zooi nog.:-)

Mijn hogeschoolhomepage heb ik maar laten staan. Als was het alleen maar als herinnering..:-))

donderdag 2 december 2010

Toetsen

"Leerlingen zitten op school om te leren en de toetsen zijn hulpmiddelen om te kijken of dat lukt. Niet meer en niet minder."
bron