Het is vandaag min of meer de eerste dag van de vakantie en de boekenkast is af. Wat nu?
O, ja... ik was mijn kamer aan het opruimen. Zo'n IVAR-systeem (IKEA, je weet wel...) is wel handig hoor. Die staat er al, nu nog inruimen en de troep weggooien die ik toch niet meer nodig heb.
Eigenlijk is het wel een soort ritueel. Ik zal mijn hoofd ook 's opruimen...:-)
Pagina's
▼
maandag 20 juli 2009
donderdag 16 juli 2009
Groen en geel
Vandaag heb ik (geloof ik) zes cursushandleidingen geschreven. Ik ga morgen nog even lezen of het een beetje klopt. Maar dat ik me aan dit soort onzin groen en geel erger is dan toch wel weer positief. Ik ben nog niet helemaal afgestompt...:-)
Gelukkig heb ik nu weer een draaitafel zodat ik mijn oude platen weer 's kan draaien. Wat dacht je? Op dit moment 'Atom heart mother' van Pink Floyd... dat is andere koek.
Morgen mag ik gelukkig weer verder met de boekenkast. Dat is ook wel weer fijn. Even op 't fietsje naar de HUBO en dan zagen, lijmen en schroeven. Geweldig. Daar word ik dan wel weer een beetje vrolijk van.
..en een haring op z'n tijd doet ook wel wonderen...:-)
Gelukkig heb ik nu weer een draaitafel zodat ik mijn oude platen weer 's kan draaien. Wat dacht je? Op dit moment 'Atom heart mother' van Pink Floyd... dat is andere koek.
Morgen mag ik gelukkig weer verder met de boekenkast. Dat is ook wel weer fijn. Even op 't fietsje naar de HUBO en dan zagen, lijmen en schroeven. Geweldig. Daar word ik dan wel weer een beetje vrolijk van.
..en een haring op z'n tijd doet ook wel wonderen...:-)
woensdag 15 juli 2009
dinsdag 14 juli 2009
What are you doing?
Vakantie!
...nou bijna dan... op dit moment al weer 40 uur te veel gewerkt... en ik moet nog een hele verzameling 'cursushandleidingen' schrijven... dat lijkt niet veel... maar als je een halve baan hebt is dat 2 weken overwerk... het moet maar. Daarna is het definitief afgelopen...maandag 13 juli 2009
Kuldoelstelling
"Als u mij diep in het hart kijkt, vind ik zo’n doelstelling om 50% van de Nederlanders ten minste hbo te laten volgen een kuldoelstelling. Dat kun je namelijk wel realiseren maar dan moet je de kwaliteit wel blijven verlagen. Dan lukt het wel hoor! Dat kan ik u zelfs 100% garanderen."
Loek Hermans (oud-minister van Onderwijs)
Loek Hermans (oud-minister van Onderwijs)
zondag 12 juli 2009
vrijdag 10 juli 2009
Ergens
Ik geloof dat ik Twitter op z'n hoogst 1 maand vol kan houden. Daarna is het gewoon op. Ik vind het wel grappig, ergens, maar eigenlijk doe ik er verder toch niet veel mee. Misschien wil ik er ook wel niks mee. Die mensen die ik volg volg ik wel op hun weblog. Kortom: laat maar...:-)
De zon is weer gaan schijnen. Wij hadden met die regen in combinatie met de kampeerstoelen op het balkon toch wel een soort van vakantiegevoel. Dat je zo op de camping zit en het maar blijft regenen. Wat een ellende. Maar toch wel een lekker gevoel, ergens.
Dat laatste zie je wel vaker, maar daar ga ik het maar niet over hebben. Ik had eigenlijk willen schrijven dat als je je voorneemt alleen over positieve dingen te schrijven je veel tijd over houdt voor leuke dingen. Maar dat kan je natuurlijk niet zeggen want dat is wel een beetje negatief denk ik, ergens.
Nou, mooi zo. Uitgetwitterd. Volgende week (ergens) nog een dagje werken en dan is het definitief, ontegenzeggelijk en onomkeerbaar vakantie!
De zon is weer gaan schijnen. Wij hadden met die regen in combinatie met de kampeerstoelen op het balkon toch wel een soort van vakantiegevoel. Dat je zo op de camping zit en het maar blijft regenen. Wat een ellende. Maar toch wel een lekker gevoel, ergens.
Dat laatste zie je wel vaker, maar daar ga ik het maar niet over hebben. Ik had eigenlijk willen schrijven dat als je je voorneemt alleen over positieve dingen te schrijven je veel tijd over houdt voor leuke dingen. Maar dat kan je natuurlijk niet zeggen want dat is wel een beetje negatief denk ik, ergens.
Nou, mooi zo. Uitgetwitterd. Volgende week (ergens) nog een dagje werken en dan is het definitief, ontegenzeggelijk en onomkeerbaar vakantie!
Constructivisme
"De constructivistische theorie berust op een mislukte combinatie van overlappende vanzelfsprekendheden en absurditeiten, lege woorden en poëtische metaforen."
Martin Kozloff
Martin Kozloff
donderdag 9 juli 2009
Een week waar muziek in zat
Maandag heb ik de afstudeerpresentatie van Marloes mogen mee maken. Dat was interessant en Marloes kan erg goed zingen. 't Is (helaas) niet gebruikelijk om bij zo'n presentatie te gaan zingen, maar van mij had het gemogen...:-)
Dinsdag hebben we de Dave Matthews Band gezien in de Heineken Music Hall.
Donderdag heb ik op de afscheids-borrel/buffet van de lerarenopleiding geprobeerd de feestvreugde te verhogen door piano te spelen. Voor mij was het even een test om te kijken of zoiets kan. Het kan, maar veel 'ruimte' voor subtiel spel is er niet. Het is toch een beetje van dik hout zaagt men planken. Bovendien is zo'n PABO-piano (!) niet helemaal zuiver volgens mij...:-)) Maar goed, je moet toch wat in het kader van de nieuwe positieve benadering, zullen we maar zeggen. Ik vond het in ieder geval wel erg leuk...:-)
Eigenlijk had ik dit tot vrijdag moeten bewaren, maar ik heb nu net mijn 'oude gitaar' (meer dan 30 jaar oud) weer in orde gemaakt. Een nieuw mechaniek (het orginele mechaniek kon echt niet meer), een setje nieuwe snaren, schoon gemaakt en opgepoetst. Als nieuw!:-)
Kortom: een week met muziek! Ik denk dat ik allemaal maar 's rustig laat bezinken en toch 's ga kijken wat ik nog meer wil gaan doen op dit gebied. De plannen voor de muziekkamer beginnen al aardig concreet te worden.
Dinsdag hebben we de Dave Matthews Band gezien in de Heineken Music Hall.
"De formatie werd in 1994 opgericht door naamgever Dave Matthews. Hij zocht aanvankelijk enkel wat muzikanten uit de jazzscene in Charlotteville in Louisana bij elkaar om een demo van zijn liedjes in te spelen. Het klikte echter zo goed tussen de muzikanten dat ze besloten samen verder te gaan."Woensdag heb ik een soort van auditie gedaan om (eventueel) samen met Erik en Dennis (en eventueel nog wat toegevoegden) een aantal nummers op te gaan nemen. We hebben even wat nummers doorgenomen en volgens mij klikte het wel. Basgitaar is zo leuk. En wat is er nu leuker dan samen muziek te maken?:-)
http://www.davematthewsband.com
Donderdag heb ik op de afscheids-borrel/buffet van de lerarenopleiding geprobeerd de feestvreugde te verhogen door piano te spelen. Voor mij was het even een test om te kijken of zoiets kan. Het kan, maar veel 'ruimte' voor subtiel spel is er niet. Het is toch een beetje van dik hout zaagt men planken. Bovendien is zo'n PABO-piano (!) niet helemaal zuiver volgens mij...:-)) Maar goed, je moet toch wat in het kader van de nieuwe positieve benadering, zullen we maar zeggen. Ik vond het in ieder geval wel erg leuk...:-)
Eigenlijk had ik dit tot vrijdag moeten bewaren, maar ik heb nu net mijn 'oude gitaar' (meer dan 30 jaar oud) weer in orde gemaakt. Een nieuw mechaniek (het orginele mechaniek kon echt niet meer), een setje nieuwe snaren, schoon gemaakt en opgepoetst. Als nieuw!:-)
Kortom: een week met muziek! Ik denk dat ik allemaal maar 's rustig laat bezinken en toch 's ga kijken wat ik nog meer wil gaan doen op dit gebied. De plannen voor de muziekkamer beginnen al aardig concreet te worden.
maandag 6 juli 2009
Blogs?
't Is maar een idee, maar als 'we' bij vakdidactiek in jaar 1 af willen van Natschool waarom laten we de studenten bij vakdidactiek geen weblog schrijven!? Dat is toch ook een soort van logboek?:-)
Volgens dit bericht van rino zijn er aanwijzingen dat het toch die kant op gaat. Weg met die ELO's en doe 's gek...:-)
"Not surprisingly, the idea of using blogs instead of Blackboard is gaining traction."
Stephen's Web
Ik heb bij de oude ICTdro-cursus in jaar 1 wel 's (stage-) weblogs gezien van studenten die toch wel heel erg goed de ervaringen, diepe gedachten en ontwikkelingen van de student lieten zien. Dat was zo leuk! In het kader van meer inzet van WEB2.0 zou dat nog een hele aardige ontwikkeling zijn. Zeker als studenten elkaars werk kunnen lezen, er op reageren en zo...
Zie ook hier voor een voorbeeld van onze Utrechtse collega's:
"Ik ben wel heel erg blij geweest met deze vorm van verslaglegging van de opdrachten. Ik ben blij dat Michel hier voor heeft gekozen. Dan ook het feit dat iedereen op iedereen kan reageren is gewoon super."
Pascal
Kijk... dat is nog 's andere koek!:-)
Niet vergeten ook het commentaar even te lezen...:-)
Volgens dit bericht van rino zijn er aanwijzingen dat het toch die kant op gaat. Weg met die ELO's en doe 's gek...:-)
"Not surprisingly, the idea of using blogs instead of Blackboard is gaining traction."
Stephen's Web
Ik heb bij de oude ICTdro-cursus in jaar 1 wel 's (stage-) weblogs gezien van studenten die toch wel heel erg goed de ervaringen, diepe gedachten en ontwikkelingen van de student lieten zien. Dat was zo leuk! In het kader van meer inzet van WEB2.0 zou dat nog een hele aardige ontwikkeling zijn. Zeker als studenten elkaars werk kunnen lezen, er op reageren en zo...
Zie ook hier voor een voorbeeld van onze Utrechtse collega's:
"Ik ben wel heel erg blij geweest met deze vorm van verslaglegging van de opdrachten. Ik ben blij dat Michel hier voor heeft gekozen. Dan ook het feit dat iedereen op iedereen kan reageren is gewoon super."
Pascal
Kijk... dat is nog 's andere koek!:-)
Niet vergeten ook het commentaar even te lezen...:-)
zondag 5 juli 2009
Opgeruimd staat netjes
Ik ben maar 's begonnen met het opruimen van mijn studeer- c.q. muziekkamer. Eigenlijk komen we in deze flat een aantal kamers te kort. Deze (klein) zijkamer is nu meer een opslagruimte dan een kamer. De dozen van de verhuizing staan er nog. Ik moet daar nodig 's iets aan doen.
Ik heb in ieder geval een aantal overjarige boeken en documenten in de papierbak geknikkerd. Oude troep, notulen uit 1990, proefdrukken Netwerk, e.d.. Dat is wel (weer) een lekker gevoel.
De 4 delen 'natuurkunde op corpusculaire grondslag' heb ik bewaard. Ik heb nooit begrepen wat dat 'corpusculaire grondslag' nu precies mocht betekenen, maar ik denk dat het om 'experimentele grondslag' ging.
Eigenlijk had ik misschien wel liever natuurkunde willen doen in plaats van wiskunde of misschien zelfs wel liever scheikunde, maar ja, ik weet ook niet meer precies waarom ik uiteindelijk voor wiskunde heb gekozen. Ik heb er geen spijt van.
Nu nog de rest van de zooi. Je kunt gewoon niet alles bewaren, maar ja, ik kan 't toch niet laten om van alles te bekijken, te lezen en het al dan niet weg te gooien. Vooruit maar... 't is ook wel een soort ontspanning...:-)
Ik heb in ieder geval een aantal overjarige boeken en documenten in de papierbak geknikkerd. Oude troep, notulen uit 1990, proefdrukken Netwerk, e.d.. Dat is wel (weer) een lekker gevoel.
De 4 delen 'natuurkunde op corpusculaire grondslag' heb ik bewaard. Ik heb nooit begrepen wat dat 'corpusculaire grondslag' nu precies mocht betekenen, maar ik denk dat het om 'experimentele grondslag' ging.
Eigenlijk had ik misschien wel liever natuurkunde willen doen in plaats van wiskunde of misschien zelfs wel liever scheikunde, maar ja, ik weet ook niet meer precies waarom ik uiteindelijk voor wiskunde heb gekozen. Ik heb er geen spijt van.
Nu nog de rest van de zooi. Je kunt gewoon niet alles bewaren, maar ja, ik kan 't toch niet laten om van alles te bekijken, te lezen en het al dan niet weg te gooien. Vooruit maar... 't is ook wel een soort ontspanning...:-)
woensdag 1 juli 2009
De leukste les van het jaar
De leukste les van het jaar was (denk ik) toch wel de laatste les van 'Wiskunde en cultuur 2-3'. In de cursus houden we ons bezig met het overgangsgebied van 'Wiskunde & Kunst'. In de cursus laat ik van alles zien, bespreken we verschillende manieren waarop kunstenaars wiskunde gebruiken en nog zo wat...
Op Cursusbeschrijving kan je er meer over lezen.
Tijdens de laatste bijeenkomst presenteren de studenten hun kunstwerk, leggen iets uit over de wiskundige bijzonderheden en diepere gedachten. Dat is zo leuk. De meeste studenten maken 'echt' de mooiste dingen. Studenten die beginnen met 'ik ben helemaal niet creatief' en 'ik heb niks met kunst' moeten volgens mij hun zelfbeeld ernstig herzien.:-)
Wat vind ik er zelf zo leuk aan? In eerste instantie gaat het om de inhoud. Dat is nog wel lastig uit te leggen, maar in 't algemeen zijn overganggebieden altijd interessant. Met het cultuurproject proberen we de grenzen van 'wat is wiskunde?' enigszins op te rekken in de breedte. Het is nuttig om ook in de schoolpraktijk andere vakken en leuke leeringactiviteiten te verbinden met aansprekende, interessante en bruikbare wiskunde. De cursus is ook bedoeld als een soort speurtocht naar zowel wiskunde als naar kunst en dan nog het liefst in combinatie.
Voor mij persoonlijk is het een leuke cursus om te doen omdat ik dan een aantal studenten leer kennen die ik nog niet eerder in de les gehad heb. Een aantal ken ik alleen in 'digitale zin', maar dat is toch minder dan iedereen een keer in het 'echt' te zien. De cursus gaat o.a. over kunst, maar dat is natuurlijk wel heel erg persoonlijk. Wat is kunst? Wat vind je zelf? Doe zelf 's creatief en zo. Kortom: dat is toch een leuke manier om de studenten te leren kennen. Voor de studenten die ik al langer ken is het meestal gewoon weer heel gezellig.
Ik heb wel bijzonder genoten van de laatste bijeenkomst. Ik maak me altijd vreselijk zorgen bij dit soort cursussen omdat ik (als ik heel eerlijk bent) ook niet helemaal precies weet waar ik mee bezig ben en waarom ik de dingen doe die ik doe. 't Is een beetje op het gevoel zullen we maar zeggen.:-)
Die 80 minuten persoonlijk kunstkijken maken de inspanningen dan toch wel dubbel en dwars waard. Met een beetje moeite komt er deze week nog een digitale tentoonstelling op de website te staan. Iedereen bedankt!
Tijdens de laatste bijeenkomst presenteren de studenten hun kunstwerk, leggen iets uit over de wiskundige bijzonderheden en diepere gedachten. Dat is zo leuk. De meeste studenten maken 'echt' de mooiste dingen. Studenten die beginnen met 'ik ben helemaal niet creatief' en 'ik heb niks met kunst' moeten volgens mij hun zelfbeeld ernstig herzien.:-)
Wat vind ik er zelf zo leuk aan? In eerste instantie gaat het om de inhoud. Dat is nog wel lastig uit te leggen, maar in 't algemeen zijn overganggebieden altijd interessant. Met het cultuurproject proberen we de grenzen van 'wat is wiskunde?' enigszins op te rekken in de breedte. Het is nuttig om ook in de schoolpraktijk andere vakken en leuke leeringactiviteiten te verbinden met aansprekende, interessante en bruikbare wiskunde. De cursus is ook bedoeld als een soort speurtocht naar zowel wiskunde als naar kunst en dan nog het liefst in combinatie.
Voor mij persoonlijk is het een leuke cursus om te doen omdat ik dan een aantal studenten leer kennen die ik nog niet eerder in de les gehad heb. Een aantal ken ik alleen in 'digitale zin', maar dat is toch minder dan iedereen een keer in het 'echt' te zien. De cursus gaat o.a. over kunst, maar dat is natuurlijk wel heel erg persoonlijk. Wat is kunst? Wat vind je zelf? Doe zelf 's creatief en zo. Kortom: dat is toch een leuke manier om de studenten te leren kennen. Voor de studenten die ik al langer ken is het meestal gewoon weer heel gezellig.
Ik heb wel bijzonder genoten van de laatste bijeenkomst. Ik maak me altijd vreselijk zorgen bij dit soort cursussen omdat ik (als ik heel eerlijk bent) ook niet helemaal precies weet waar ik mee bezig ben en waarom ik de dingen doe die ik doe. 't Is een beetje op het gevoel zullen we maar zeggen.:-)
Die 80 minuten persoonlijk kunstkijken maken de inspanningen dan toch wel dubbel en dwars waard. Met een beetje moeite komt er deze week nog een digitale tentoonstelling op de website te staan. Iedereen bedankt!