woensdag 17 februari 2016

Should I stay or should I go...?!

't Zijn rare tijden in het onderwijs. Je maakt van alles mee. Er zijn veel dingen die ik niet begrijp. Daarnaast ben ik met van alles tegelijk bezig. Ik moet SE's maken, proeven bedenken, oefeningen bij elkaar zoeken, een ontwikkelgesprek gaan voeren, mijn bonzoproject, ik doe een soort van cursus 'differentiëren in de klas', doodlopende leerlijnen, kerndoelen, vaardigheden en competenties, nadenken over de toekomst... mijn hersenen bij elkaar houden... genieten van de dingen die wel leuk zijn... me verbazen... twijfelen...

Ik heb altijd gedacht dat het bij het wiskundeonderwijs voornamelijk gaat om het leren van wiskunde. Dat ligt heel erg voor de hand, maar kennelijk is dat niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Kennelijk spelen er ook hele andere dingen mee... communicatie bijvoorbeeld of vertrouwen en de samenhang tussen de twee... professionalisering, innovatie, ontwikkelen... en zo... langs elkaar heen praten... ja dat vooral... uren dagen maanden jaren vliegen als een schaduw heen... en maar kletsen... 't Is vreselijk...:-)

q10344img1.gif

Voor de meeste mensen is communiceren vooral eenrichtingsverkeer. Zij praten en ik luister en denk na... Dat helpt meestal niet echt. In werkelijkheid is het allemaal nog veel ingewikkelder. Je kunt vertrouwen niet los zien van de rest. Een mooi schema vind ik zoiets:

q12636img1.gif

Maar weet iedereen wel waar de ander mee bezig is? Begrijpt iemand wel helemaal wat je doet? Weet iemand waarom je dat doet? Wordt het gewaardeerd wat je doet? Gaan we misschien ooit nog 's iets samen doen? Dat soort vragen...

q12668img1.gif

Ik weet het niet. Van sommige dingen word ik niet echt blij. Ik begrijp 't ook niet echt. Weet je zeker dat je alles geprobeerd hebt? Waar gaat het nu eigenlijk om? Wat is nu echt belangrijk? Wat was de lol ook weer? Denk je niet dat... kortom...

"Should I stay or should I go...?!"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen