dinsdag 24 juni 2014

Vijfminutenpraatje

Maandag 23 juni heb ik een vijfminutenpraatje gehouden tijdens de APV. De bedoeling was om te vertellen van een jaar #leerkracht heeft opgeleverd en wat belangrijk is om vast te houden.

q9093img1.gif q9564img1.gif

Ik werk nu 25 jaar in het onderwijs en heb al van alles gezien en meegemaakt. Qua deskundigheidsbevordering komt het toch vaak neer op bijeenkomsten waarbij een expert 'van buiten' komt vertellen dat je 25 jaar heb zitten klunzen en dat het nu echt anders en vooral ook beter moet. Daar zit ik (eerlijk gezegd) nu niet echt op te wachten. Ik heb mijn best gedaan..:-)

Als je nadenkt over het verbeteren van het onderwijs dan zijn er wel wat maatregelen te bedenken:



Ondanks het feit dat iedereen in het onderwijs dit zal toejuichen ziet het er niet naar uit dat daar iets van komt. Er wordt weliswaar steeds meer geld gestopt in het onderwijs maar eigenlijk weet niemand precies waar dat nu blijft. Sterker nog: eigenlijk willen we niet weten waar het blijft...:-)

Ik heb me vorig jaar vrijwillig opgegeven om mee te doen met #leerkracht. Ik zou het zelf niet bedacht hebben...:-)

q9813img1.gif

Whiteboardsessies, lesbezoek, samen lessen voorbereiden? Werkt dat dan?

Ik begrijp het ook niet helemaal, maar het werkt. Ik ben wiskundeleraar dus ik begrijp wel vaker dingen niet, maar ik zou toch wel graag willen weten waarom het werkt. Maar dat komt misschien nog wel...

Als eerste heb ik het gevoel dat ik als docent serieus genomen wordt. Voorheen was het 'je deugt niet dat moet beter' en nu is het 'je bent goed zoals je bent maar er is altijd ruimte voor verbetering'. Dat is toch een andere benadering.

We hebben het afgelopen jaar in ons team van alles besproken, uitgewisseld, bekeken... en ik kan niet anders zeggen dat het me heel goed gedaan heeft. Het blijkt dat ik ontzettend leuke collega's heb waar je ook nog heel veel van kan leren.

Ik denk dat het omslagpunt zat bij een sessie waarbij het ging om de vraag 'waar krijg je energie van en waar niet?'
  • Je moet je bezig houden met dingen waar je energie van krijgt...
Achteraf lijkt dat wel een beetje een open deur... Maar 't werkt wel. Ik heb een lijstje gemaakt met 'plussen' en 'minnen'. Dat geeft duidelijkheid. Die 'minnen' blijken vaak vrij eenvoudig te vermijden of zelfs op te lossen.

Alles bij elkaar ben ik er nogal blij van geworden en blije docenten zijn altijd goed.:-)

biggrin.gif blush.gif confused.gif cool.gif crazy.gif cry.gif doze.gif hehe.gif laugh.gif plain.gif rolleyes.gif sad.gif satisf~1.gif shocked.gif

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen