maandag 9 december 2013

Een lesje socrative

Afgelopen donderdag heb ik een lesje 'combinaties en permutaties' in socrative gedaan. De vraag is dan hoe je kan weten of dat nu opgeleverd heeft wat je er bij had voorgesteld. In het kader van opbrengstgericht werken zou je moeten kunnen aangeven hoe je dat gaat meten. Dat is een soort van nieuw idee...

Ik heb daar wel bedenkingen bij. Je kunt natuurlijk de leerlingen bevragen hoe ze 't vinden en of ze iets geleerd hebben en of we dat vaker moeten doen, e.d. Een beetje op de manier waarop sociale wetenschappers dat doen. De mensen bevragen... en dan kijken wat ze er van vinden.

Voor wat betreft de 'combinatie en permutaties' zou ik bij de proef moeten kunnen zien of 't een en 't ander een beetje geland is. Er zijn meer aanwijzingen. Ik heb natuurlijk de resultaten van socrative toegestuurd gekregen, een groot deel van de leerlingen zijn serieus met de opdracht bezig geweest, de leerlingen stelde tijdens de les serieuze vragen, maar het mooiste moest nog komen...:-)

Als leerlingen die de les gemist hebben komen vragen of ze de oefening een keer kunnen doen dan heb je toch iets bereikt, denk ik. Zoiets moet je dan ook zeker honoreren. Woensdag doen we dan maar 's een keuzemenu. Laptops gereserveerd en de leerlingen kunnen kiezen uit verschillende activiteiten.

Leerlingen die de les vorige week gemist hebben kunnen alsnog de 'combinaties en permutaties' doen. Andere leerlingen doen procenten of roosterdiagrammen en 't tweede uur eventueel deel 2 van de telproblemen in socrative.
Eigenlijk is dat wel ongeveer wat ik me had voorgesteld bij de toekomst van het onderwijs. Individuele leerroutes, keuzevrijheid, ... De les is een werkplaats en geen hoorcollege of een zelfwerkuur.

Ik ben benieuwd...:-)


  • Quiz 'Telproblemen voor beginners'
    SOC-654983
  • Quiz 'Combinaties en permutaties'
    SOC-666017
  • Quiz 'Meer telproblemen'
    SOC-656337

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen