maandag 14 oktober 2013

Leren, leertheorieën en e-learning

Ik heb ooit een cursus ICTdro over 'ICT en onderwijs' gemaakt (en uitgevoerd) voor de tweedegraads lerarenopleiding. Ik had de cursus gebaseerd op het 'Handboek voor het ontwerpen van Taakgericht onderwijs' van de Digitale Universiteit. Op deze pagina heb ik daar nog een beschrijving van staan.

Ik denk dat de cursus vooral constructivistisch van opzet was.
  • Geen consumptieve maar een actieve leerhouding;
  • Zelf leervragen stellen over je lesgeven en omgang met leerlingen en (a.s.) collega's;
  • Enthousiasme voor je vak en het omgaan met leerlingen;
  • Leerlingen leren waarderen en een pedagogische houding ontwikkelen;
  • Laten zien ('bewijzen') wat je geleerd hebt;
  • Nadenken over wat je zelf belangrijk vindt in je beroep;
  • Nadenken over waarom je dingen belangrijk vindt;
  • Gebruik maken van kennis en vaardigheden van medestudenten en je leerlingen;
  • Medestudenten waar nodig steunen;
  • Verzamelen van bewijsmateriaal als je iets geleerd hebt;
  • Toepassen van al het geleerde in de praktijk;
  • Eigen keuzes durven maken en verantwoorden;
bron

Dat is allemaal wel meer dan 5 jaar geleden, maar aan de horizon waren er toen al tekenen dat er iets anders zat aan te komen.:-)

De opdrachten 3.2 en 3.3 heb ik afgevinkt. We doen nog:
"Continuering studietaak 3. Plus livesessie op 15 oktober, van 20-21 uur. Daarin wordt met name teruggeblikt op de eerste twee verwerkingsopdrachten en op de derde studietaak."
...en dan verder met studie taak 4: de rol van technologie bij leren. Dat lijkt me ook interessant. Al met al? Ik vind het leuk...:-)

1 opmerking:

  1. Mooi dat je het leuk vind. Ik zal in de community reageren (als er meer uitwerkingen zijn gepubliceerd).

    BeantwoordenVerwijderen