zaterdag 28 september 2013

Voortijdige cursusevaluatie

Bij een digitale cursus neem ik altijd een cursusevaluatie op. Dat is altijd nuttig. Eén van de meest wonderlijke verschijnselen bij die evaluatie is dat er altijd leerlingen/studenten zijn die voortijdig de evaluatie invullen. Meestal hebben ze een aantal 'makkelijke' opdrachten gedaan en gaan op dat moment maar 's even fijn de evaluatie invullen.

Dat is (op z'n zachts gezegd) wel een beetje vreemd. Ik weet niet welke 'leerstijl' dat is maar ik heb het vermoeden dat ze in een leerroute snel even alle opdrachten doen die niet te veel werk zijn. Dan hebben we die vast gehad. Dan kan je die lekker afvinken en je bezig houden met de andere opdrachten. Het zegt ook wel iets over de relativiteit van cursusevaluaties in het algemeen.

Er zijn altijd leerlingen/studenten die de opdrachten maar zo'n beetje afraffelen, nauwelijks afwijken van een minimale inspanning en dan gaan roepen dat 'ze niks geleerd hebben'. Waarschijnlijk klopt dat ook wel, maar de vraag is of dat nu iets zegt over de 'cursus' of toch meer zegt over de 'werkhouding'. Dat is niet erg, maar je moet daar dus wel een beetje flexibel mee omgaan.

Dat laatste punt is overigens ook de reden dat ik niet van anonieme cursusevaluaties houd. Voor de verbetering van de cursus zijn de opmerkingen van goedwillende en gemotiveerde leerlingen/studenten veel zinvoller dan het geklaag van de lieden die toch al niet van plan waren iets te leren...:-)

Bij de cursus 'wiskunde en konijnen' heb ik 't inmiddels maar zo geregeld dat je de cursusevaluatie pas kan invullen als alle andere opdrachten zijn goedgekeurd. De evaluatie speelt verder geen rol meer bij de beoordeling zodat er geen reden is om niet gewoon eerlijk te zijn.:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen