zondag 20 januari 2013

Wiskunde en konijnen

Een tijdje geleden heb ik een cursus 'wiskunde en konijnen' gemaakt. Bedoeld voor mensen die verder niets met wiskunde hebben maar wel geinteresseerd zijn, zoiets...

Dat was niet echt een succes, geloof ik. Het trekt wel allerlei mensen aan die willen kijken (een soort lurkers in het kwadraat), maar van actieve participatie was (op een paar uitzonderingen na) niet echt sprake. Het blijkt allemaal dat toch lastiger dan je denkt. Ik ben er toen na een tijdje mee gestopt. Wegens gebrek aan belangstelling, zeg maar...

Misschien was het ook wel te moeilijk voor normale stervelingen.:-)

Eigenlijk had ik de moed al opgegeven en de leerroute al bij de andere rudimentaire overblijfselen gezet. Je kunt niet eindeloos blijven trekken aan een dood paard. 't Was leuk, maar terminaal. Het konijn is dood.LOL:-)

Maar ik gooi zelden iets weg. In mijn 5de klas moeten een aantal leerlingen nog steeds een PO doen. Maar wat moeten ze doen? De opdracht van vorig jaar lijkt me niet zo geschikt. Dat was een leuk idee, maar de uitvoering vond ik wat minder. Maar iets nieuws bedenken is ook zo wat...

Maar waarom zou ik ze niet de minicursus 'wiskunde en konijnen' laten doen? Het is wiskunde, het is zelfs nuttig en relevant. Misschien is het ook een mooie manier om kennis te maken met digitaal leren. Iedereen heeft het wel altijd over digitaal leren, maar wat is dat eigenlijk precies? En werkt dat dan? Is het nuttig om daarmee te experimenteren?

Wel aan... waarom ook niet. Nu ik heb vastgesteld dat het verder toch weinig uit maakt wat ik wel en niet doe kan je misschien ook beter uit je bol gaan en de grenzen verleggen. Kan ik misschien ook 's laten zien hoe leuk zoiets kan zijn!

Op 'wiskunde en konijnen' staat het, ik heb een e-mail verstuurd en hoop dat de leerlingen er mee aan de gang gaan. Veel keus hebben ze niet, want het telt wel mee voor het schoolexamen.:-)

Ik ga er in ieder geval over webloggen en misschien schrijf ik zelfs nog wel een artikeltje over voor één van de vakbladen. 'Wiskunde leren in een digitale leeromgeving'. Zoiets.

Ik ben benieuwd...:-)

1 opmerking:

  1. Je mag iets minder zeuren miepen of kwezen (!) en gewoon blij zijn wanneer iemand - een wandelaar, geen volger - over een van je kiezelsteentjes struikelt, terugloopt en zich erover verwonderd.

    Je hebt een blog gemaakt met veel moois en nuttigs erop. De blog gaat echter langer mee dan je ego, je lijf. Haast om erkend te worden slaat dan als een konijn op een vierkanstwortel...

    BeantwoordenVerwijderen