zondag 6 januari 2013

Wat is wiskast?

Inmiddels ben ik weer begonnen om de website wiskundeleraar.nl meer leven in te blazen. Ik heb, bijvoorbeeld, de vormgeving en de navigatie aangepast. Iets nieuws is de wiskast. Dat is een virtuele materialenkast. Leerlingen kunnen er allerlei wiskundeopdrachten en activiteiten vinden. Dat kunnen opgaven zijn, DWO-activiteiten, werkstukken, praktische opdrachten, enz.

De vraag is dan: is dat nodig? Als je onderwijs beter wilt maken dan moet je iets doen. Dat kan, bijvoorbeeld, door op andere manieren je onderwijs in te richten. Nu was ons wiskundeonderwijs al aardig 'geflipt', maar helemaal lekker zit het niet. De 'resultaten' blijven achter en mijn grootste zorg is dat leerlingen wiskunde meestal niet heel erg leuk vinden. Dat is niet echt een nieuw verschijnsel, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Wiskunde leren doe je niet door alleen maar heel veel sommen te maken. Er moet ook ruimte zijn voor andersoortige opdrachten, voor verdieping en verbreding. Het beeld dat wiskundigen de hele dag vergelijking zitten op te lossen moet echt anders. Wiskunde is zo leuk:-)

Als je inhoudelijk wilt differentiëren, dat je ruimte maakt voor keuzes dan moet je wel gaan afvragen hoe je dat gaat regelen. Ik denk dat je zoiets met ICT moet regelen, dat je leerlingen heel veel zelf moet laten regelen en dat je de docent middelen moet geven die dat allemaal een beetje handig kunnen ondersteunen.

Of je nu sommen opgeeft, filmpjes gaat aanbieden, de lessen binnenstebuiten keert of wat je dan verder ook maar bedenkt... Je moet dat wel zo zien te regelen dat je daar, als docent, niet helemaal horendol van wordt.

...en ik geloof dat ik dat nu kan. Ik kan mijn ideeën voor leerzame activeiten kwijt en ik kan dat regelen.

Ik ga er in ieder geval mee experimenteren. Het is mooi geweest. Ik heb verder weinig te verliezen, dus ga ik samen met mijn leerlingen op reis via de digitale snelweg en we gaan 's kijken wat er wel en niet kan...:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen